Bakgrund: Familjen flyttade till ny hyresrätt med betongväggar, öppen planlösning med rel stort vardagsrum med soffa vid kal bakvägg... och med en redan nedsatt hörsel sedan födseln så fick jag enorma problem att se på film och TV serier. Nya tavlor skulle ändå inhandlas så tillsammans med frun bestämdes att vi försöker slå två flugor.. "akustiktavlor" it is!
Vad har du gjort!!:roll: : Excelnörd som man är har jag dammsugit den (främst) svenska marknaden på jakt efter både DIY och färdiga akustikpaneler (2st runt maximalt 60x120cm - 75x100cm, det är rätt enormt för att vara en tavla när de väl är på plats).
- DIY kan ev vara vettigt men iom att det är startkostnaden för tryck som är den stora kostnaden (ca 7-800kr+moms på några tryckerier i Stockholmsområdet) och att ingen skalfördel kan nås (om du inte vill ha samma tryck på alla dina tavlor
så blir det inte vettigt när inköp av panel, tyg samt montering tillkommer. IMHO, YMMV. - Själva panelerna som de flesta kommersiella produkter baseras på är ibland exakt, ibland väldigt snarlika vanliga, bra, innertaksskivor från Ecophon, Rockfon, Paroc etc. Mineral-/stenull och glasfiber är vanliga kärnmaterial som sedan behandlats (målats med färg, glasfiberflor etc) för att inte "läcka material"/tändskydd.
- Många är godkända för "föreskoleanvändning", med två småttingar så var det ett krav. Dock innehåller och emmitterar de flesta formaldehyd och ibland flamskyddsmedel till inomhusmiljön; dock _oftast_ i mändger som klarar EU normer men kolla upp/fråga om specifikation innan du köper!
- Oftast trycks det på (ofta polyester) ett tyg (screentryck eller modernare/bättre: sublimeringstryck) som sedan klär in plattan och ev ram snickras fast (trä/alu).
- Standardstorlekarna följer därmed innertaksplattors dimensioner, 120x60cm är den jag valt att standardisera på.
- Saknas en produkt i grafen beror det troligen på att mätdata inte var tillförlitlig eller (oftas) utförd med en luftspalt (konstruktionshöjd > materialdjup) och/eller ej i efterklangsrum (EN ISO 354 eller EN ISO 11654). Paroc Decor t ex mäter enligt standard men alltid med en konstruktionshöjd på 200mm. "Akustiktryck" (Ecophon) är ett undantag vars mätning specifierar 10mm luftspalt.
- Värt att komma ihåg när man jämför (har jag läst nånstans
) är att skillnader under 0,2 i koefficient är icke signifikanta samt att värden under 0,4-0,6 anses ge "obetydlig" effekt men hittar tyvärr inte källa på detta just nu. - GIK Acoustics 244 panel är omräknad från amerikansk standard (Sabins/Unit; ASTM C 423-02/NVLAP 08/P03, "A" resp "J" tester) och iom att den är 13cm djup så klipper jag den i diagrammet.. (de har inte mätt sin vettigare 242 panel (8,9cm) än men planerar att göra det i år, med EU standard enligt Glenn K på GIK)
- Jag la in vissa namn vid passande mätpunkter. Hur jag än gör kan jag inte få fram alla delskalevärden

- Jag passade på att sammaställa paneler/skumplattor/byggisoleringsskivor UTAN tryck när jag ändå höll på:
- Dessutom har jag en normaliserad på 4cm material (tveksam dock om det blir 100 rättvist att göra så dock) samt en "pris/prestanda" utgående från NRC och pris.
Vilka blev det då för vår del?
1 st 80x120 custom Hertz och 2st 75x100 Hertz från det svensk-lettiska företaget Sound of Science som är tillverkad utan lim där en blandning av vanlig träfiber och 20% polyester som värmts och pressats. De använder sublimeringstryck (bra!) och kunde vaska fram en ICC profil vi kunde softproofa våra bilder med i Photoshop innan tryck = säkrare matchning av vad du ser på den kalibrerade skärmen (~bakgrundsbeslyst sRGB) och vad det lettiska tryckeriets press skapar (~CMYK på US Web coated SWOP v2). Bilder kan ordnas på allmän begäran.
Hoppas det kan komma någon till glädje. Jag har planer på att snygga till arket, dela upp det och lägga det för allmän redigering på Google Drive men formatteringsbegränsningarna där är f n rätt omfattande så jag avvaktar.
Länkar mm kommer nästa vecka.
Over and out
/Niclas