Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Plågsamt låg känslighet är väl en nackdel.
aisopos skrev:Det är fortfarande runt 80dB/W kvar då. Lite tufft, men kan kanske klara sig.
Nattlorden skrev:aisopos skrev:Det är fortfarande runt 80dB/W kvar då. Lite tufft, men kan kanske klara sig.
Mycket effekt är ju inte så svårt att skaffa sig, frågan är bara hur mycket det egentligen tål...
aisopos skrev:Som inte kostar en dagslön ...?
Jag söker ruggigt lågt fs (för 4"), typ 25-35 Hz, och relativt starkt magnetsystem, dvs hygglig Bl.
Den behöver inte alls uppföra sig snyggt över några hundra Hz ...
Går det annars att coata en annars hygglig 4", t.ex. Faital pro 4fe35 eller systermodellen med neodyniummagnet till en sådan vikt på konen att det blir önskad fs?
Blir det några herrejösses nackdelar med detta?
KristoferA skrev:Den här borde vara perfekt. http://www.europe-audio.com/Product.asp ... t_ID=11362
Kanske lite högt Fs värde men annars så verkar den lilla basen vara perfekt och till ett bra pris dessutom.
aisopos skrev:En "vanlig låda" med typ ett 6,5" element verkar vara en bättre väg för att få lågbas i minsta möjliga låda.
aisopos skrev:Jag funderar alltså på en bas som spelar med en nedre gränsfrekvens på 20-30Hz och övre på 60-80Hz, kanske 100Hz.
aisopos skrev:Moderata krav på SPL, 100dB borde räcka ganska bra (denna parameter är jag dock ganska osäker på, då jag är oerhört osäker på vilka ljudvolymer som olika dB motsvarar).
Och pytteliten låda.
aisopos skrev:Jag har kikat på och simulerat div små 4" med hornresp nu och det ser inte så ljust ut.
Det blir i praktiken nästan alltid slaglängden som begränsar max SPL till runt 90dB, i alla fall enligt hornresp. Även om jag kan få till jättefina tonkurvor som dessutom går lågt ner (30Hz och lite lägre ibland) med många element så tror jag att SPLförmågan inte kommer räcka.
Jag kollar nog runt lite mer, men jag börjar misstänka att detta är fel väg att gå.
Kanske 2 element i det TH kunde vara något! Blir det 6dB till?
IngOehman skrev:Du behöver en Sunfire true subwoofer. Om du kan släppa lite på de moderata kraven det vill säga skärpa
till dem lite (kräva mer).
aisopos skrev:Hmm, får man fråga vad det där är för skapelse?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster