Finns det någon 4" med riktigt låg fs

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

Finns det någon 4" med riktigt låg fs

Inläggav aisopos » 2014-05-23 09:06

Som inte kostar en dagslön ...?

Jag söker ruggigt lågt fs (för 4"), typ 25-35 Hz, och relativt starkt magnetsystem, dvs hygglig Bl.

Den behöver inte alls uppföra sig snyggt över några hundra Hz ...

Går det annars att coata en annars hygglig 4", t.ex. Faital pro 4fe35 eller systermodellen med neodyniummagnet till en sådan vikt på konen att det blir önskad fs?
Blir det några herrejösses nackdelar med detta?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Finns det någon 4" med riktigt låg fs

Inläggav Martin » 2014-05-23 09:32

Plågsamt låg känslighet är väl en nackdel.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-05-23 09:38

Jag har också tänkt i liknande banor och det skulle vara kul att höra om det finns några små element med låg fs.
Har inte sett några själv men nåt borde väl finnas?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-23 09:55

Martin skrev:Plågsamt låg känslighet är väl en nackdel.

Ja det lär det ju bli, då det inte finns fria luncher ens i högtalarvärlden.

Men Faital pro 4fe35 har fs=100Hz, 91dB/W och 3,7 gram tung kon.
Om man tynger der den med säg 7 gram kan det betyda att fs blir runt 33Hz ? (en linjär gissning, jag har säkert fel).
Och kan det tänkas att känsligheten faller typ 10dB eller något sådant? Det är fortfarande runt 80dB/W kvar då. Lite tufft, men kan kanske klara sig.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-05-23 10:00

Skall du bygga en minisubb eller?

Jag tog ett foto på en sån med 4 st 4" som var byggda i ett horn. En sub som man kan köpa till dyra konferenssystem. Såg bra ut. Kan se om jag hittar bilden... (men jag kunde inte hitta några beteckningar på den om jag kommer ihåg rätt)

Eller så skall du göra ngt helt annat kanske :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-23 10:02

aisopos skrev:Det är fortfarande runt 80dB/W kvar då. Lite tufft, men kan kanske klara sig.

Mycket effekt är ju inte så svårt att skaffa sig, frågan är bara hur mycket det egentligen tål...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-05-23 10:19

Den här når inte ända fram men kommer närmare än dom andra förslagen:

http://www.parts-express.com/tang-band- ... m--299-825
2 ohm dock

Eller den här:
http://meniscusaudio.com/images/W4_1720.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-23 10:24

Nattlorden skrev:
aisopos skrev:Det är fortfarande runt 80dB/W kvar då. Lite tufft, men kan kanske klara sig.

Mycket effekt är ju inte så svårt att skaffa sig, frågan är bara hur mycket det egentligen tål...

Ja så är det ju givetvis. Fast 4" med typ 1/2" talspole brukar inte heller excellera i effekttålighet. :(

http://www.parts-express.com/tang-band- ... m--264-952
Det här ju en rätt stark kandidat, men priset - särskilt efter tillagd fraktkostnad + tull och moms för den - blir lite smått blodigt. Då är det bättre att jag lägger om planerna.

Så finns ju denna förståss, inte alls lika lågt fs ... men 2ohm !, ska alltså vara dubbla då ...
http://www.parts-express.com/tang-band- ... m--299-825

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-05-23 10:34

Den här borde vara perfekt. http://www.europe-audio.com/Product.asp ... t_ID=11362

Kanske lite högt Fs värde men annars så verkar den lilla basen vara perfekt och till ett bra pris dessutom.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-05-23 11:02

Man kan prova att köra LT på ett 4" element om man vill veta hur det blir. Jag kan berätta att det blir mycket plopp rätt fort. Man skulle iofs kunna tänka sig att man vill ha ett sådant element ändå, om man antingen sitter extremt nära eller om man vill ha många element.

Eller till diverse experiment där elementet inte primärt används för att stråla ut ljud i rummet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-23 11:22

aisopos skrev:Som inte kostar en dagslön ...?

Jag söker ruggigt lågt fs (för 4"), typ 25-35 Hz, och relativt starkt magnetsystem, dvs hygglig Bl.

Den behöver inte alls uppföra sig snyggt över några hundra Hz ...

Går det annars att coata en annars hygglig 4", t.ex. Faital pro 4fe35 eller systermodellen med neodyniummagnet till en sådan vikt på konen att det blir önskad fs?
Blir det några herrejösses nackdelar med detta?

Törs jag fråga vad du skall ha elementet till, och varför du vill ha just dessa egenskaper? Det hade jag
inte frågat i vanliga fall, men när du specificerar något som ett önskemål, som har så dålig potential att
bli bra så blir man ju nyfiken.

Din specifikation utelämnar även ett antal egenskaper som är nödvändiga för att beskriva ett element,
och då blir man ju ännu mera funderasam... Normalt är det ju inte blandegenskaper (fs) utan primär-
parametrarna (Mm, k, Bl, Sd...) som man måste styra. Spelar det ingen roll vilken rörlig massa elementet
har? En låg fs kan ju uppnås på många olika sätt som ger TOTALT olika egenskaper för elementet. Så hur
tänker du?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-23 11:23

KristoferA skrev:Den här borde vara perfekt. http://www.europe-audio.com/Product.asp ... t_ID=11362

Kanske lite högt Fs värde men annars så verkar den lilla basen vara perfekt och till ett bra pris dessutom.

Jag vill minnas att det finns en matchande slavbas till det där elementet. Kan nog bli rätt ok i små lådor (om man är ute efter det lilla formatet).

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-23 11:29

Jag var ute efter att försöka simulera att tappat horn (Jensen transreflex) med lång men smal pipa för att komma lågt i frekvens men ändå relativt liten volym på hela lådan.

Och med rätt element så tror jag att det går att få rätt hygglig akustisk belastning på konen vid de rätta frekvenserna så det åtminstone går att kräma ur något lite ur ett sådant litet element.

Men jag ska erkänna att jag är högst osäker på om det är en smart väg att gå. Ett TH med lång pipa och liten tvärsnittsarea kommer kanske ändå straffa ut sig pga att allt för mycket av lådvolymen blir väggar då ...
Men det är kul att filura på det lite och simma i hornresp.

--------------------

Jag har simmat det där peerless-elementet som KristoferA föreslog. Det lirar inte riktigt bra, försöker jag pressa ner det så långt i frekvens som jag önskar så går det utanför x-max vid typ 40Hz redan vid 1W.
Jag tror däremot att det är ett kalaselement om man vill göra en liten tvåvägare som går ner till 50-60Hz.

-------------------

Jag skulle ju kunna köpa ett element av något slag och coata på det med 5-10gram massa på konen och mäta TS sen ... ;

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-23 11:34

Ja IÖ, svaret, så gott som jag kan beskriva det, fick du väl ungefär i förra inlägget.

Och jag kan ju också tillägga att jag tycker jag på något vis lär mig lite om hur en del saker hänger samman genom att fundera och sen simulera.
Sen behöver ju inte allt vara vettigt i verkligheten heller. Jag har många simuleringar bakom mig som ligger i papperskorgen. ;)

Och slutligen inser jag också att simuleringar inte ger svar på allt, men det sparar tid och pengar att redan vid datorn inse att man kan skippa idén.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-23 11:51

I ett sådant kabinett är elementets resonansfrekvens av rätt så liten betydelse. Det är ju hela poängen med
kabinettet att det skall sträcka ut tonkurvan genom att lasta elementets membran akustiskt, och då spelar
Mm och k (som bestämmer fs) mycket liten roll därnere.

Det som bestämmer hur mycket ljud det blir är Bl, 1/Sd och 1/Re. Vid högre frekvenser (andra kamelpuckeln)
är det 1/Bl och Sd istället för Bl och 1/Sd som bestämmer, och vid ännu högre frekvenser så kommer 1/Re till-
baka och påverkar, och då är det även Bl, SD och 1/Mm* som styr.

Vh, iö

- - - - -

*Detta register där massan kommer in som nivåbestämmande faktor, kallar man därför för det massakontrollerade
området. Men i verkligheten finns det förstås flera faktorer som är med och bestämmer. Massan är dock den nya
faktorn.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-23 11:57

OK, så är jag ute efter bra effektivitet i riktigt låga frekvenser för ett sådant här element så ska jag alltså främst leta efter höga Bl, och i andra hand kolla andra egenskaper (lite förenklat)?

Tackar för förklaringen.
Har du själv ägnat TH-principen något speciellt intresse?

Ja det jag (man) är ute efter i ett TH är ju de två "kamelpucklarna" och området där mellan. Det massakontrollerade området högre upp filtrerar man ju bort.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-05-23 12:15

Seas L12? Liite mer motorstyrka och konen kanske klarar högre kompression?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-05-23 13:12

Helt oberoende av alla andra parametrar så för att få hög nivå i låga frekvenser så krävs slagvolym, och förutom att små element är mindre än stora så har de oftast kortare slaglängd också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-23 14:03

Jag har kikat på och simulerat div små 4" med hornresp nu och det ser inte så ljust ut. :(
Det blir i praktiken nästan alltid slaglängden som begränsar max SPL till runt 90dB, i alla fall enligt hornresp. Även om jag kan få till jättefina tonkurvor som dessutom går lågt ner (30Hz och lite lägre ibland) med många element så tror jag att SPLförmågan inte kommer räcka.
Jag kollar nog runt lite mer, men jag börjar misstänka att detta är fel väg att gå.
Kanske 2 element i det TH kunde vara något! Blir det 6dB till?

En "vanlig låda" med typ ett 6,5" element verkar vara en bättre väg för att få lågbas i minsta möjliga låda.
Men det blir fortfarande småsvårt att finna element med bra parametrar, även bland 6,5" är det som regel lite väl hög fs och/eller för högt q för att skrämma ner dom riktigt lågt i frekvens.
Men glädjande nog tycker jag mig se en trend med allt fler element som kan funka.

Jag funderar alltså på en bas som spelar med en nedre gränsfrekvens på 20-30Hz och övre på 60-80Hz, kanske 100Hz.
Moderata krav på SPL, 100dB borde räcka ganska bra (denna parameter är jag dock ganska osäker på, då jag är oerhört osäker på vilka ljudvolymer som olika dB motsvarar).
Och pytteliten låda.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re:

Inläggav IngOehman » 2014-05-23 14:48

aisopos skrev:En "vanlig låda" med typ ett 6,5" element verkar vara en bättre väg för att få lågbas i minsta möjliga låda.

Det som är svårt är att skapa djupbas i betydelsen låg undre gränsfrekvens utan att tillgripa eq, använda
jättestor låda eller offra verkningsgraden. Låg bas är lätt att få - bara att dra ned volymen. ;)

Ursäkta skojet, men det är en klassisk fråga vad låg och högt betyder när det sägs om ljud men utan att
man refererar till om det är amplitud eller frekvens man talar om.

-Vill du ha kaffe?
-Va sa' du? Tala högre!
Med pipig röst: -Vill du ha kaffe?

Skämtet är roligt, men egentligen ologiskt eftersom man när man betraktar toners egenskaper grafiskt
oftast har frekvens på X-axeln och amplitud på Y-axeln, så högre och lägre betyder i normalfallet hur
starkt det är, inte hur högfrekvensigt det är. Specificerar man att det är frekvens man talar om är dock
orden hög och låg användbara, t ex i meningen "låg undre gränsfrekvens".

aisopos skrev:Jag funderar alltså på en bas som spelar med en nedre gränsfrekvens på 20-30Hz och övre på 60-80Hz, kanske 100Hz.

Låter som en helt vanlig subwoofer.

aisopos skrev:Moderata krav på SPL, 100dB borde räcka ganska bra (denna parameter är jag dock ganska osäker på, då jag är oerhört osäker på vilka ljudvolymer som olika dB motsvarar).
Och pytteliten låda.

Du behöver en Sunfire true subwoofer. Om du kan släppa lite på de moderata kraven det vill säga skärpa
till dem lite (kräva mer). ;)

Men kom med en konkret siffra för volymen, så tror jag säkert du får massor av goda råd om hur du kan
åstadkomma så mycket som möjligt i form av ljudförmåga ned till 30 Hz. Det är lätt att räkna på och de
som inte räkna kan säkert simulera åt dig. Du kommer att få massor av svar på hur du kan göra. Ännu en
sak som det nog är bra att ha med när andra skall komma med förslag är hur stor förstärkare det får gå åt.

Vh, iö

Bjorn_

Re:

Inläggav Bjorn_ » 2014-05-23 15:29

aisopos skrev:Jag har kikat på och simulerat div små 4" med hornresp nu och det ser inte så ljust ut. :(
Det blir i praktiken nästan alltid slaglängden som begränsar max SPL till runt 90dB, i alla fall enligt hornresp. Även om jag kan få till jättefina tonkurvor som dessutom går lågt ner (30Hz och lite lägre ibland) med många element så tror jag att SPLförmågan inte kommer räcka.
Jag kollar nog runt lite mer, men jag börjar misstänka att detta är fel väg att gå.
Kanske 2 element i det TH kunde vara något! Blir det 6dB till?

Tja, liten är den ju inte, men jag tyckte det var coolt iaf.
Bilagor
2014-04-03 15.16.46.jpg
2014-04-03 15.16.46.jpg (203.07 KiB) Visad 2996 gånger

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-23 15:51

Hmm, får man fråga vad det där är för skapelse?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Re:

Inläggav Nattlorden » 2014-05-23 16:42

IngOehman skrev:Du behöver en Sunfire true subwoofer. Om du kan släppa lite på de moderata kraven det vill säga skärpa
till dem lite (kräva mer). ;)

Hans senaste är rätt pyttig, om den är något bra vet jag dock inte.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-05-23 17:47

http://www.parts-express.com/dayton-audio-nd105-4-4-aluminum-cone-midbass-driver-4-ohm--290-212

53,8 hz Fs och 4 mm Xmax till en väldigt överkomlig slant, tror även den finns i 8 ohms version

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-05-23 20:21

aisopos skrev:Hmm, får man fråga vad det där är för skapelse?

Vet inte, det ingår nog i ett konf-kit från Cisco. Tyckte det var en trevlig ide men jag kunde inte hitta några direkta märkningar på elementen. Lät bra
Jag har länge haft en tanke på en liknande konstruktion fast fullregister, men denna är ju dedikerad sub.
Kan se om jag kan hitta lite ner info om den.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-05-24 15:56

Om jag skulle försöka få ett litet element i en liten låda att spela så låg bas som möjligt skulle jag använda mig av ace-Bass tekniken. Skulle elementet spela mer än bas skulle jag använda vidareutvecklingen ace-Bass 2.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-24 18:34

Aura NS3?
Inte låg fs, men enorm slaglängd för storleken (i området 20mm p-p) och kan pressas rätt bra i basen. Jag vet...
Och bara 3.5"...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
JKLman

Inläggav JKLman » 2014-05-25 20:53

Denna sida kanske kan hjälpa att hitta element.
http://www.thielesmall.com/database.asp

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-06-17 08:50

Bara en liten tanke här. Borde inte detta vara ett perfekt projekt för distribuerad bas? Dvs många små subbar utplacerade lite slumpmässigt runt rummet. Optimera varje låda och låt antalet bygga upp ljudtrycket när de spelar ihop?

Återgå till DIY-forum