Du har helt rätt.
Det är ett stort men välspritt missförstånd att direktljud som ledsagas av reflexer inom ett visst tidsintervall
inte påverkas av reflexen. Reflexen påverkar mycket, även om den inte nödvändigtvis styr om den uppfattade
riktningen till ljudkällan. Men den kan faktiskt göra det också, det beror på.
Och det beror på mycket.
Vår hörsel behandlar reflexer väldigt olika beroende på vilken sorts signaler som avlyssnas.
Även jag självbrukar ibland (på föreläsningar) berätta om något som brukar kallas för TIT-diagrammet. Den är
en grafisk sammanställning på växelverkan mellan tid och amplitud, och jag brukar som sagt ibland tala om lite
om detta intressanta samband på föreläsningar, men helst inte i andra sammanhang eftersom det är så viktigt
att få med alla reservationer för när det som visas i grafen inte är sant.
I text är det svårt (för att inte säga omöjligt) att få någon känsla för om någon misstolkar det sagda. Då kan det
vara bättre att inte säga så mycket - för jag vill ju inte bidra till spridning av en massa partiellt felande synsätt.
Jag försöker ju minimera att bidra med sådant som någon kan missförstå, tro att de förstår, och sedan behöva
olära sig, om de skall kunna ta sig vidare.
hifikg skrev:Jag har funderat på att ställa ut mina ESL-63 på gården någon skön sommardag o lira musik så det står härliga till. Ett par ensamma OA-52 mitt på gräsmattan tror jag inte ger så mycket *s*
RogerGustavsson skrev:Undrar om det blir så lyckat med Quadar utomhus. Har ju hört mina Tympani i stor lokal, nästan som utomhus, var ingen höjdare.
Just Quad ELS-63 är en högtalare som utvecklats för att arbeta med extremt lite rummsstöd och jag har direkt
från munnen på en Walker på firman (inte Peter dock) fått berättat att det ideala rummet för dem är inget rum
allt - fritt fält. Jag har hört dem så, och det funkar bra.
Till skillnad från många andra högtalare så tappar de inte bas alls i utomhusmiljö.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).