Ljudbild

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: Ljudbild

Inläggav HenrikTornquist » 2014-05-27 18:06

Ted_B skrev:
aisopos skrev:Hehe.
Jag hör hunden snett framåt åt höger här ... :)
Ganska exakt lokaliserbart, en bra bit utanför höger högtalare, säg lika långt till hunden som till vänster högtalare.
Den känns också avlägsen, som att den står på grannens tomt och skäller, och huset har pappersväggar.

Det är så jag skulle beskriva det jag också hör, men hunden är med flera gånger på skivan och det är på "What God wants, Part III" som den effekten är.

Då har jag nog lyssnat på fel ställe.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-05-27 19:21

Ted_B skrev:
aisopos skrev:Hehe.
Jag hör hunden snett framåt åt höger här ... :)
Ganska exakt lokaliserbart, en bra bit utanför höger högtalare, säg lika långt till hunden som till vänster högtalare.
Den känns också avlägsen, som att den står på grannens tomt och skäller, och huset har pappersväggar.

Det är så jag skulle beskriva det jag också hör, men hunden är med flera gånger på skivan och det är på "What God wants, Part III" som den effekten är.

I början på "What God wants, Part III" hör jag hunden en meter till höger om den högra högtalaren. Vid sidovägen.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-05-27 22:56

Det där beror väldigt mycket på materialet tycker jag. Vissa plattor är ljudbilden inte större än typ en 30x30cm kvadrat mellan högtalarna. Andra fyller upp hela bredden, och några andra kan även skapa ljud utanför högtalarna.

Sen finns det vissa spår som även har förmågan att få ljudet att komma nästan bakom en, eller i alla fall snett bakom en. Eller är det kanske mer en brist i akustiken? Yello - Planet Dada (Flamboyant), är en av de låtarna jag kommer på just nu.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-28 09:30

Morgonens övning såg ut så här:
tradgardsstereo#01.jpg
tradgardsstereo#01.jpg (40.5 KiB) Visad 895 gånger

Ett test med väldigt lite tidiga reflexer, nu händer det grejer. :D

Nu är hunden 10 sekunder in i första låten "Ballad of Hubbard" 90° rakt åt höger - för mig då.
Och rösterna tillvänster om högtalarna vid 20 sekunder kommer in mycket mer åt 90° från vänster (inte riktigt 90, kanske 75°) och mycket längre bort ifrån. Inomhus var dom bara precis strax utanför vänster högtalare och kändes som att det kom bara från högtalarens avstånd, eller kanske strax bakom. Dessutom satt ju rösterna då, inomhus, precis lite under högtalaren i höjdled, vilket inte var så fantastiskt. ;)

Och hästarna i Too much rope är betydligt bättre nu, men fortfarande rätt konstiga och surrealistiska i både sin placering, framtoning och så. ;)

All musik, alla ljud och ljudeffekter blev fantastiskt mycket bättre så här. :)

Jag ska nog lyssna i trädgården varenda solig dag i sommar. 8)

I början av Michel Jacksson black or white skärps också allt upp helt fantastiskt mycket. Alla ljud där får en fenomenal skarp placering. Jag hör hur grabben lyfter upp ett kassettband och hur det förs både till höger och vänster i ljudbilden, och en liten aning höjdinformation också.
Detta hör jag i princip inget av då jag lyssnar inne, alla tidiga reflexer sabbar totalt all riktnings och avståndsinfo.

Pga av kallt och blåsigt väder som gjorde hela upplevelsen otrevlig (förutom de överraskande intressanta ljudförbättringarna) och blåsten som maskerade alla fina detaljer så gjordes uppställningen bara snabbt på en höft, inga försök att tuna in någon bättre uppställning gjordes. Och lyssningssessionen hölls bedrövligt kort.
Någon kommande varm och vindstilla dag ska detta helt klart upprepas. :D

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2014-05-28 09:38

Fråga, påminner sån här 'utelyssning' lite som ett par bra hörlurar...eller blir det liksom en tredje variant av lyssning?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-28 09:51

Lyssnade i lurar och då instämmer jag i 90grader höger i Ballad of Bill Hubbard.

Var inte medveten om att det fanns en hund senare också, får avlyssna den en annan gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-28 09:55

Ja hela plattan är ju smockfull med ljudbildsplacerande effekter. RW har verkligen speedat igång där. :)
Många kommer igen på lite olika vis i flera låtar.

I princip har introt i varje låt något, och ofta något i slutet. Sen är det mer sparsamt mitt i låtarna.

Användarvisningsbild
Husaberg

Inläggav Husaberg » 2014-05-28 11:43

Madonnas samlingsalbum "The Immaculate Collection" innehåller också Q-sound panoreringar, särskilt i början av "Like a prayer" och "La isla bonita" och sista låten "Rescue me" innehåller ett åskoväder i början som låter bakom lyssningsplatsen hos mig 8O vet inte om det ska va så men men häftigt är det :D spelar för övrigt på OA51 liknande högtalare ( hemmagjorda med andra element)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-28 13:32

Nu blev man ju tvungen att plocka fram nämnda CD och prova....
Med Magnepan 3.6 ligger hundskallen i början långt bak i ljudbilden och till höger, dock inte långt ute till höger. Med in-ear-lurar blir det längre åt höger.

Finns information om hunden på texthäftet:
"If the dog barking at the beginning of the record doesn't sound like he's in the yard next door then your speakers are out of phase."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-28 14:09

RogerGustavsson skrev:Nu blev man ju tvungen att plocka fram nämnda CD och prova....
Med Magnepan 3.6 ligger hundskallen i början långt bak i ljudbilden och till höger, dock inte långt ute till höger. Med in-ear-lurar blir det längre åt höger.

"If the dog barking at the beginning of the record doesn't sound like he's in the yard next door then your speakers are out of phase."

Det är kanske läge att prova skifta polaritet på ena högtalaren och lyssna på vovven och övriga ljudfenomen i RW.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-28 14:14

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Nu blev man ju tvungen att plocka fram nämnda CD och prova....

Det är kanske läge att prova skifta polaritet på ena högtalaren och lyssna på vovven och övriga ljudfenomen i RW.

Mvh
Peter

Ja om man är en som måste känna efter med ett finger när man ser en skylt: "Nymålat, rör ej" :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-28 14:22

aisopos skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Ja om man är en som måste känna efter med ett finger när man ser en skylt: "Nymålat, rör ej" :D

Njae, det är svårt att få ogjort med målarfärg som inte torkat. Jag tror dock att det kan vara intressant att möjligtvis kunna höra hur effekten i själva verket är framtagen.

Blir det som om det vore en skarp monovovve i mitten mellan högtalarna? Eller blir det som om vovven vore on the roof? Eller i knät? Eller bajsandes på mattan framför en? Eller låter det som en katt in the yard next door?

mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-28 14:34

Tompa_39 skrev:Fråga, påminner sån här 'utelyssning' lite som ett par bra hörlurar...eller blir det liksom en tredje variant av lyssning?

Det är samma sorts lyssning som innelyssning i ett bra rum. Hörlurslyssning är något helt annat.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-05-28 18:09

Jag har funderat på att ställa ut mina ESL-63 på gården någon skön sommardag o lira musik så det står härliga till. Ett par ensamma OA-52 mitt på gräsmattan tror jag inte ger så mycket *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-28 20:57

Undrar om det blir så lyckat med Quadar utomhus. Har ju hört mina Tympani i stor lokal, nästan som utomhus, var ingen höjdare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-05-28 22:40

RogerGustavsson skrev:Undrar om det blir så lyckat med Quadar utomhus. Har ju hört mina Tympani i stor lokal, nästan som utomhus, var ingen höjdare.

Aha, tanken bakom var att de inte "behöver" väggar, medan Carlsson är gjorda för att samspela med rummet o säkert låter klent utan väggar. Fast subborna lär jag inte baxa ut, så risken är stor att esl blir en aning anemiska på gräs. Får se om jag gör mig besväret någon dag.

För att återgå till ämnet så spelar Mindi Abair här ikväll och det är musik långt utanför både högtalare och väggar, att avgöra storleken på mitt lyssningsrum för den som (för första gången) förts hit med förbundna ögon borde vara omöjligt för de flesta, men jag har mött "tränade" lyssnare som säkert kan. Om det alltid är en fördel kan diskuteras. Det finns säkert någon tråd om absolut gehör också, kan inte alltid vara en välsignelse föreställer jag mig.
Senast redigerad av hifikg 2014-05-28 22:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-28 22:47

Båda lär låta basfattigt, men kommer du bara i onaxis från os-52 så tror jag nog de överraskar även utomhus.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-30 22:49

petersteindl skrev:
Kronkan skrev:Summalokalisering

Ur eng Wikipedia
Summing localization: for time delays below 2 ms, listeners only perceive one sound; its direction is between the locations of the lead and lag sounds. An application for summing localization is the intensity stereophony, where two loudspeakers emit the same signal with different levels, resulting in the localized sound direction between both loudspeakers. The localized direction depends on the level difference between the loudspeakers.
http://en.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect

Effekten kan skapa förflyttningar av upplevd lokalisering genom att reflexen när den tidsmässigt är nära ursprungssignalen ändrar den upplevda lokaliseringen av ljudet.

Sorry kronkan. nu är jag där igen :)

Summing localization är effekten av att signalen från en och endast en ljudkälla förmedlad via respektive öra d v s två skilda öronsignaler konvergerar till en och endast en signal. Det sker i nervsystemet och tidsintervallet mellan öronen kallas för Interaural Time Difference och kan maximalt bli +/- 0,75 ms. Normalt sätter man det till +/- 0,63 ms. Det betyder att ljudvågor som når bägge öronen samtidigt, d v s tidsdifferens noll, kommer från en ljudkälla belägen på Medianplanet. T.ex. rakt framifrån eller rakt uppifrån. Maximal tidsdifferens är om ljudkällan är rakt från höger eller rakt från vänster. Då når ljudvågen först ena örat men ljudvågen går runt huvudet och når andra örat först senare och denna tidsdifferens är mellan 0,63 ms och 0,75 ms beroende på mätning. Man kan mäta på barn, kvinnor och män och det blir viss skillnad.

Det viktiga är att det från en ljudkälla blir 2 i skilda öronhändelser som tidsmässigt kan vara olika men som alltid konvergerar i nervsystemet till en och endast en ljudhändelse och denna ljudhändelse är reell såtillvida att det rör sig om en reell ljudkälla. Denna konvergens kan kallas summing localization. Nu talar jag enbart om direktljudet.

Inom stereofonin används också detta begrepp för att försöka förklara lokalisation av fantomljudobjekt som nervsystemet luras tro att det handlar om en reell ljudkälla, d v s ljud upplevs komma från ett ställe där det inte existerar någon ljudkälla.

Lägger man till reflexer så kompliceras den totala ljudhändelsen och ljudfenomenet har man kallat precedence. Jag har viss tidsbrist så jag slutar här. Dock så hoppas jag kunna skriva mer i frågan så småningom.

Mvh
Peter

Lite svårt att förstå vad faktiskt du avser att säga. Jag vet självklart att all processande av all varseblivning sker i hjärnan. Sedan finns det en verklighet utanför som består av öron, skalle m m. Och att vi trots allt påverkas av reflexer på olika sätt oavsett presedenceeffkter.

Menar du att vi inte kan varsebli att två signaler med liten tidskillnad flyttar ett föremål jämfört med om man bara hör den ena signalen?

Precedensefffekten handlar väl om att första vågfronten bestämmer riktningen. Undantag bl a när tidskillnaden är mycket liten.

Så för mig är det helt klart att en mycket kort reflex kan flytta ett objekt utanför högtalaren. Om så sker ser jag på detta såsom en felaktighet. Undantaget om det är en effekt som finns på själva fonogrammet. Delar IÖ:s redovisade uppfattning.
“Summing localization occurs when two or more coherent sound waves arrive within a limited time interval and only one sound sensation is perceived. If the time variations are smaller than 1 ms, the time and level variations of all sound sources contribute to the direction of the perceived sound. The resulting auditory event is called a phantom sourc”.
http://en.wikipedia.org/wiki/Summing_localization

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-30 22:57

Du har helt rätt.

Det är ett stort men välspritt missförstånd att direktljud som ledsagas av reflexer inom ett visst tidsintervall
inte påverkas av reflexen. Reflexen påverkar mycket, även om den inte nödvändigtvis styr om den uppfattade
riktningen till ljudkällan. Men den kan faktiskt göra det också, det beror på.

Och det beror på mycket.

Vår hörsel behandlar reflexer väldigt olika beroende på vilken sorts signaler som avlyssnas.

Även jag självbrukar ibland (på föreläsningar) berätta om något som brukar kallas för TIT-diagrammet. Den är
en grafisk sammanställning på växelverkan mellan tid och amplitud, och jag brukar som sagt ibland tala om lite
om detta intressanta samband på föreläsningar, men helst inte i andra sammanhang eftersom det är så viktigt
att få med alla reservationer för när det som visas i grafen inte är sant.

I text är det svårt (för att inte säga omöjligt) att få någon känsla för om någon misstolkar det sagda. Då kan det
vara bättre att inte säga så mycket - för jag vill ju inte bidra till spridning av en massa partiellt felande synsätt.
Jag försöker ju minimera att bidra med sådant som någon kan missförstå, tro att de förstår, och sedan behöva
olära sig, om de skall kunna ta sig vidare.

hifikg skrev:Jag har funderat på att ställa ut mina ESL-63 på gården någon skön sommardag o lira musik så det står härliga till. Ett par ensamma OA-52 mitt på gräsmattan tror jag inte ger så mycket *s*

RogerGustavsson skrev:Undrar om det blir så lyckat med Quadar utomhus. Har ju hört mina Tympani i stor lokal, nästan som utomhus, var ingen höjdare.

Just Quad ELS-63 är en högtalare som utvecklats för att arbeta med extremt lite rummsstöd och jag har direkt
från munnen på en Walker på firman (inte Peter dock) fått berättat att det ideala rummet för dem är inget rum
allt - fritt fält. Jag har hört dem så, och det funkar bra.

Till skillnad från många andra högtalare så tappar de inte bas alls i utomhusmiljö.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-30 23:52

Kronkan skrev:
petersteindl skrev:

Ur eng Wikipedia
Summing localization: for time delays below 2 ms, listeners only perceive one sound; its direction is between the locations of the lead and lag sounds. An application for summing localization is the intensity stereophony, where two loudspeakers emit the same signal with different levels, resulting in the localized sound direction between both loudspeakers. The localized direction depends on the level difference between the loudspeakers.

Effekten kan skapa förflyttningar av upplevd lokalisering genom att reflexen när den tidsmässigt är nära ursprungssignalen ändrar den upplevda lokaliseringen av ljudet.

Summing localization är effekten av att signalen från en och endast en ljudkälla förmedlad via respektive öra d v s två skilda öronsignaler konvergerar till en och endast en signal. Det sker i nervsystemet och tidsintervallet mellan öronen kallas för Interaural Time Difference och kan maximalt bli +/- 0,75 ms. Normalt sätter man det till +/- 0,63 ms. Det betyder att ljudvågor som når bägge öronen samtidigt, d v s tidsdifferens noll, kommer från en ljudkälla belägen på Medianplanet. T.ex. rakt framifrån eller rakt uppifrån. Maximal tidsdifferens är om ljudkällan är rakt från höger eller rakt från vänster. Då når ljudvågen först ena örat men ljudvågen går runt huvudet och når andra örat först senare och denna tidsdifferens är mellan 0,63 ms och 0,75 ms beroende på mätning. Man kan mäta på barn, kvinnor och män och det blir viss skillnad.

Det viktiga är att det från en ljudkälla blir 2 i skilda öronhändelser som tidsmässigt kan vara olika men som alltid konvergerar i nervsystemet till en och endast en ljudhändelse och denna ljudhändelse är reell såtillvida att det rör sig om en reell ljudkälla. Denna konvergens kan kallas summing localization. Nu talar jag enbart om direktljudet.

Inom stereofonin används också detta begrepp för att försöka förklara lokalisation av fantomljudobjekt som nervsystemet luras tro att det handlar om en reell ljudkälla, d v s ljud upplevs komma från ett ställe där det inte existerar någon ljudkälla.

Lägger man till reflexer så kompliceras den totala ljudhändelsen och ljudfenomenet har man kallat precedence. Jag har viss tidsbrist så jag slutar här. Dock så hoppas jag kunna skriva mer i frågan så småningom.

Mvh
Peter

Lite svårt att förstå vad faktiskt du avser att säga. Jag vet självklart att all processande av all varseblivning sker i hjärnan. Sedan finns det en verklighet utanför som består av öron, skalle m m. Och att vi trots allt påverkas av reflexer på olika sätt oavsett presedenceeffkter.

Menar du att vi inte kan varsebli att två signaler med liten tidskillnad flyttar ett föremål jämfört med om man bara hör den ena signalen?

Precedensefffekten handlar väl om att första vågfronten bestämmer riktningen. Undantag bl a när tidskillnaden är mycket liten.

Så för mig är det helt klart att en mycket kort reflex kan flytta ett objekt utanför högtalaren. Om så sker ser jag på detta såsom en felaktighet. Undantaget om det är en effekt som finns på själva fonogrammet. Delar IÖ:s redovisade uppfattning.
“Summing localization occurs when two or more coherent sound waves arrive within a limited time interval and only one sound sensation is perceived. If the time variations are smaller than 1 ms, the time and level variations of all sound sources contribute to the direction of the perceived sound. The resulting auditory event is called a phantom sourc”.
http://en.wikipedia.org/wiki/Summing_localization

Det som du citerar om summing localization är en följd av det jag skriver, men summing localization handlar egentligen inte om fantomprojicering. det handlar om lokalisering av ett reellt ljudobjekt. Vill man återge detta ljudobjekt medelst fantomprojicering så sker detta med att lura hörseln genom att utnyttja samma effekt d v s summing localization. Det är så stereofonin fungerar. Att signalerna till höger och vänster öra skall vara koherenta är en självklarhet, annars blir det två auditory events.

Ok, jag skall försöka förklara det jag skrivit, fast med andra ord. Det finns olika tidsintervall på ett auditory event.

Det första tidsintervallet är Summing localization och är inom 1 ms. Det är inom Summing Localization som riktningsbestämmandet sker då Interaural Time Difference sätter riktningen.

Därefter kommer intervallet då precedence gör sig gällande. Precedence har 2 gränser, en övre och en undre. Den i tiden undre gränsen är kring 1 ms d v s efter Summing localization och den övre gränsen är beroende av flera saker, bl a av insignalens beskaffenhet, är det tal eller korta pulser eller varierande brus, men även tidsintervallet mellan olika tidiga reflexer i t.ex. ett konserhus påverkar tidslängden på precedence intervallet och inte minst, ljudtrycksnivån på reflexen i förhållande till direktljudet där direktljudet är lead och reflexen lag. Efter precedence hörs eko och då kallar man det för ett nytt auditory event. I det här fallet i Blauerts studie så inträffar den övre gränsen vid 80 ms. Det betyder att intervallet för precedence i detta fall ligger mellan 1-80 ms. Att blanda ihop summing localization med precedence rekommenderar jag inte att göra. Reflexer har nämligen också ett summing localization område. Det är dock just nu lite överkurs.

Bilden nedan är från en forskningsrapport från Jens Blauert. Beroende på hur undersökningen görs så fås relaterat resultat.

Bild

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-31 00:23

IngOehman skrev: ...

Även jag självbrukar ibland (på föreläsningar) berätta om något som brukar kallas för TIT-diagrammet. Den är
en grafisk sammanställning på växelverkan mellan tid och amplitud, och jag brukar som sagt ibland tala om lite
om detta intressanta samband på föreläsningar, men helst inte i andra sammanhang eftersom det är så viktigt
att få med alla reservationer för när det som visas i grafen inte är sant.

I text är det svårt (för att inte säga omöjligt) att få någon känsla för om någon misstolkar det sagda. Då kan det
vara bättre att inte säga så mycket - för jag vill ju inte bidra till spridning av en massa partiellt felande synsätt.
Jag försöker ju minimera att bidra med sådant som någon kan missförstå, tro att de förstår, och sedan behöva
olära sig, om de skall kunna ta sig vidare.

...

Jag tänker heller inte närmare gå in på detta, annat än att säga att TIT står för Time Intensity Trading. Det är t.ex. detta som Haas uppmärksammade i sin berömda doktorsavhandling 1949; Über den Einfluss eines Einfachechos auf die Hörsamkeit von Sprache som publicerades 1951 i Acustica.

Jag citerar från Wiki. Precedence har också kallats law of the first wavefront.

Wiki skrev:The "law of the first wavefront" was described and named in 1948 by Lothar Cremer.

The "precedence effect" was described and named in 1949 by Wallach et al. They showed that when two identical sounds are presented in close succession they will be heard as a single fused sound. In their experiments, fusion occurred when the lag between the two sounds was in the range 1 to 5 ms for clicks, and up to 40 ms for more complex sounds such as speech or piano music. When the lag was longer, the second sound was heard as an echo.

Additionally, Wallach et al. demonstrated that when successive sounds coming from sources at different locations were heard as fused, the apparent location of the perceived sound was dominated by the location of the sound that reached the ears first (i.e. the first-arriving wavefront). The second-arriving sound had only a very small (albeit measurable) effect on the perceived location of the fused sound. They designated this phenomenon as the precedence effect, and noted that it explains why sound localization is possible in the typical situation where sounds reverberate from walls, furniture and the like, thus providing multiple, successive stimuli. They also noted that the precedence effect is an important factor in the perception of stereophonic sound.

Wallach et al. did not systematically vary the intensities of the two sounds, although they cited research by Langmuir et al. which suggested that if the second-arriving sound is at least 15 dB louder than the first, the precedence effect breaks down.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-31 00:50

Peter

Jag förstår inte vilken skillnad det är mellan min uppfattning och Blauert. I det tidsförsening där precedenceeffekten verkar så kan inte av denna anledning inte perceptionen av något objekt hamna utanför högtalaren. (Undantaget om det finns någon effekt redan i fonogrammet.) Då bestämmer ju första vågfronten riktningen. Det blir ju då direktljudet från högtalarna. Reflexerna från utsidan kommer då inte kunna flytta det upplevda objektet. Lite annorlunda kan det bli om tidskillnaden mellan reflex från utsidan och direktljudet är mycket kort. Då kan objektet upplevas utanför högtalarna.

Det finns inget i det Blauert säger som motsäger det jag säger. Han är väl snarare grunden i hur jag förstår vissa akustiska fenomen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-05-31 01:52

IngOehman skrev:...
hifikg skrev:Jag har funderat på att ställa ut mina ESL-63 på gården någon skön sommardag o lira musik så det står härliga till. Ett par ensamma OA-52 mitt på gräsmattan tror jag inte ger så mycket *s*

Just Quad ELS-63 är en högtalare som utvecklats för att arbeta med extremt lite rummsstöd och jag har direkt
från munnen på en Walker på firman (inte Peter dock) fått berättat att det ideala rummet för dem är inget rum

Till skillnad från många andra högtalare så tappar de inte bas alls i utomhusmiljö.

Vh, iö

Det var vad jag trodde. Kanske ska släpa ut dem ändå till föreningens midsommarfest kanske. Då nyttjas annars en "bergsprängare" som nöjesmaskin, fast det kanske är lika bäst i just det sammanhanget *s*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-31 02:15

Kronkan skrev:Peter

Jag förstår inte vilken skillnad det är mellan min uppfattning och Blauert. I det tidsförsening där precedenceeffekten verkar så kan inte av denna anledning inte perceptionen av något objekt hamna utanför högtalaren. (Undantaget om det finns någon effekt redan i fonogrammet.) Då bestämmer ju första vågfronten riktningen. Det blir ju då direktljudet från högtalarna. Reflexerna från utsidan kommer då inte kunna flytta det upplevda objektet. Lite annorlunda kan det bli om tidskillnaden mellan reflex från utsidan och direktljudet är mycket kort. Då kan objektet upplevas utanför högtalarna.

Det finns inget i det Blauert säger som motsäger det jag säger. Han är väl snarare grunden i hur jag förstår vissa akustiska fenomen.

Ok, vad som är din uppfattning vet jag inte. Du citerar Wiki. Jag börjar därför med ditt inlägg med citering från Wiki.

petersteindl skrev:

Ur eng Wikipedia

Mvh
Peter

Om du tittar noga i Blauerts bild så ser du att summing Localization är ett tidsfenomen som inträffar inom 1 ms. Det är alltså differens mellan lead och lag. Det är viktigt att komma ihåg att det gäller differenstid mellan lead och lag.

Du citerar Wiki där Wiki pratar om coincidens d v s differens mellan lead och lag = 0 (noll). De skriver ena sekunden om summation localization och nämner 2 ms vilket är felaktigt! I nästa sekund står det om intensitetsstereo vilket innebär koincidens men med skillnad i Interchannel Level Difference d v s Interchannel Time Difference = 0.

Det matchar inte. Äpplen och päron. Det står så här: "two loudspeakers emit the same signal with different levels, resulting in the localized sound direction between both loudspeakers. The localized direction depends on the level difference between the loudspeakers".

Detta är inte samma sak som Blauert skriver!!! Blauert pratar tidsdifferens, grabben på Wiki snackar enkom nivådifferens och blandar in den felaktiga siffran 2 ms. Det är varken rätt tidssiffra eller har något med nivå att göra. Det är detta jag reagerar på. IÖ separerar dessa och gör trading mellan dessa genom TIT där det sker en slags trading mellan tidsdifferens mellan kanalerna och intensitetsdifferens mellan kanalerna.

Summing localization är inom 1 ms. Ljudvågen färdas 34 cm på 1 ms. Med en reflex så går ljudvågen fram och åter 34 cm vilket innebär en spegling med 17 cm bakom vägg. Att kalla detta för att ljudet upplevs komma utanför högtalaren skriver jag inte under på då man kanske sitter flera meter från högtalarna. Jag har ganska mycket erfarenhet i frågan med mina högtalare och med Carlssonhögtalare. Fasdifferenser mellan kanalerna är däremot en parameter man kan leka med som kan ge upphov till mycket intressanta ljudeffekter.

Vad gäller Q-sound så laboreras det friskt med fasdifferenser och det är inte samma som nivådifferens eller tidsdifferens.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-31 02:18

hifikg skrev:

Vh, iö

Det var vad jag trodde. Kanske ska släpa ut dem ändå till föreningens midsommarfest kanske. Då nyttjas annars en "bergsprängare" som nöjesmaskin, fast det kanske är lika bäst i just det sammanhanget *s*

Ingvar har helt rätt i det han skriver. Jag har hört Quad utomhus och det är ganska bra. :) OA-52 kommer inte klara sig lika bra utomhus utan vägg men det är de heller inte konstruerade för.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-05-31 02:51

WOW !
äntligen en tråd att följa upp :) ska lyssna in den där voffsen och kanske återge några reflektioner iaf inomhus :mrgreen:

var hundan e han :?:

EDIT2: vilket spår e de... fattat att de e dark side of the moon, men hittar ingen FLAC :oops:
måste hitta..................
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-31 03:12

roggaro skrev:WOW !
äntligen en tråd att följa upp :) ska lyssna in den där voffsen och kanske återge några reflektioner iaf inomhus :mrgreen:

var hundan e han :?:

EDIT2: vilket spår e de... fattat att de e dark side of the moon, men hittar ingen FLAC :oops:
måste hitta..................

Det är inte Dark side of the moon.

Det är Roger Waters Amused to Death tror jag.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-05-31 03:37

näe de där hundarna har jag hört... "animals" månde :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-31 09:41

hifikg skrev:

Vh, iö

Jag trodde det skulle bli problem då förmågan att spela starkt ofta ställs på prov när man spelar utomhus, störnivån är ofta hög och då drar man gärna på lite extra. Till midsommarfest misstänker jag att de inte räcker långt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-05-31 10:23

RogerGustavsson skrev:Jag trodde det skulle bli problem då förmågan att spela starkt ofta ställs på prov när man spelar utomhus, störnivån är ofta hög och då drar man gärna på lite extra. Till midsommarfest misstänker jag att de inte räcker långt.

Nä, att använda ESL 63 som PA tror jag inte på. En gång, för mycket längesedan, försökte jag använda mina OD-11 som PA i en relativt liten lokal. Diskanterna dog som vanligt, men vi hade kul ändå *s*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi