DIY-mässa Uppsala (3 mil utanför)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

DIY-mässa Uppsala (3 mil utanför)

Inläggav aisopos » 2014-05-30 10:18

Jag har snokat lite efter lokaler, och har en möjlig lösning i Skolan i Alunda, 3 mil nordöst Uppsala.
alunda-uppsala.jpg
alunda-uppsala.jpg (75.06 KiB) Visad 5790 gånger

alunda-sthm.jpg
alunda-sthm.jpg (83.52 KiB) Visad 5790 gånger

För bilburna stockholmare och kommande från andra orter än Uppsala blir det egentligen inte så stor skillnad mot där det var tidigare år på ångströmslabbet. Det blir tre mil extra, men man behöver inte in och gröta i Uppsala.
Det finns gott om busskommunikationer hit, ofta 2ggr i timmen och ända till drygt midnatt.
http://www.ul.se/Global/Resa/Tidtabelle ... 886web.pdf

Jag har spanat in en lämplig flygel som lätt går att låsa igen från den övriga skolan, där har vi 5 st större klassrum på ca 6x7 meter på två olika våningsplan, plus några små rum och lite allmänna ytor tillräckligt stora för att vila sig, ta en kaffe och lite snack.
Jag kan ta några bilder om det önskas.

Det är inte gratis, men inte så blodigt heller. 120 kronor per rum vill skolan ha (per dag). Vad som gäller de små rummen vet jag inte, men det kan kanske ingå med lite tur.

Jag bedömer lokalerna som rätt OK, akustiskt inte direkt sämre än ångströms, absorbenter i taket och så. Glasytor ut mot korridoren, så besökare kan kolla vad som pågår i rummet innan entré.

Om vi kör på detta så är min tanke att det ska ske i oktober eller november sent i år. Så att så många som möjligt får tid att fila lite på sina grejer.
Och samma recept som tidigare år, en lördag och utställare börjar plocka upp på morgonkvisten, vi öppnar runt lunch och slutligen plockar ihop och städa av och sen åka och äta någonstans.

Jag tänkte att jag kan stå i en hel del administrativt själv.
Men utställare får själva ställa upp och disponera sina rum och städa av och återställa dessa efteråt.
Jag vill också att några personer hjälper mig med ett snabbt tag och städar av de allmänna utrymmen efteråt.

Själv drar jag allt mellanhavande med skolan, tar dit micro, kaffebryggare och kanske något fikabröd eller så.
Är någon sugen på att ordna mer luxulösa saker så är det välkommet.
Jag kan troligen ordna med en viss mindre mängd övernattning i Alunda. Och en del kanske ordnar detsamma hos vänner i Uppsala och Stockholm.

Vad säger ni? Är det intressant?

Jag tänkte kanske preliminärboka lokalerna redan innan skolslutet nu. För att bestämma exakt datum sen i augusti. Det passar skolan ganska bra också, dom har inte ens upprättat bokningslistor för hösten än.

Användarvisningsbild
smile

Re: DIY-mässa Uppsala (3 mil utanför)

Inläggav smile » 2014-05-30 12:35

HURRA!

Jag är intresserad!
Kan även hjälpa till med städning efteråt och jag kan sponsra med 120 kr för ett av rummen!
Tidsramen tycker jag verkar bra satt, då får jag tid på mig att färdigställa några projekt...

Bra Initiativ!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-05-30 13:11

Absolut intressant och jättekul när någon tar tag i saker.
Hoppas kunna visa upp ett par toppar med SEOS 12 waveguide bestyckade med B&C DE250 och 12" Beyma-basar, om inget oförutsett inträffar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-05-30 20:53

Var det något datum spikat? Hittade i hastigheten inget sådant. Annars låter det ju kul nu när man är med bil.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-31 10:10

Datum har jag långt ifrån spikat, men jag tänker att det bra med någonstans i tidsperioden mitten Okt -> näst sista veckan i Nov.
Så det finns gott om tid för byggen och förberedelser, men innan adventstiden kommer som flyttar mångas fokus på annat som måste göras. Liten risk att krocka med en massa andra planer som folk har och blir som ett litet ljus i höstmörkret.

Alltså för mig och skolans del behöver det nog inte bestämmas något på länge till.
Men för de som funderar på att kicka igång ett projekt med detta event i sikte så är det nog trevligt att redan före sommaren veta att det med största sannolikhet blir en mässa.

Så kan vi redan nu sålla fram tillräckligt många som är intresserade av att ställa ut (några faller sen bort, andra kommer till) så vet vi att det kommer bli nåt.

Användarvisningsbild
jarre

Inläggav jarre » 2014-05-31 17:17

Verkar ju hur kul som helst!!! :D
Lär komma om nu inte gumman bestämt sig för att föda just då. :roll:

Förhoppningsvis kanske jag kan få med mig något DIY-projekt.
Annars kanske jag kan bidra med ett par Infinity RS1b som kuriosa som inte är allt för blodigt vanliga. 8) Har i och för sig några stycken Apogee med.

MVH

Jerker Lindborg

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2014-05-31 20:28

Jag är väldans sugen på att dra dit med diverse horn och rör!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-05-31 21:44

Skulle var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ kul, men jag har korsettkurs i Jönköping i början av november och det blir för mycket att åka runt. Å andra sidan har Bardis (på HF) och jag bestämt att nästa DIY-träff (vårträffen) ska hållas i Jönköping.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2014-05-31 23:04

soundbrigade skrev: Å andra sidan har Bardis (på HF) och jag bestämt att nästa DIY-träff (vårträffen) ska hållas i Jönköping.

Dit kommer jag(om jag hittar nå´nstans att kinesa... :?
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-05-31 23:47

Jag ska absolut sticka dit om det blir av. Jag kan även sponsra med en liten peng för hyra av lokal om det behövs.

Användarvisningsbild
jarre

Inläggav jarre » 2014-05-31 23:52

Glömde säga att jag självklart sponsrar! 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-06-01 08:45

Gastone skrev:
soundbrigade skrev: Å andra sidan har Bardis (på HF) och jag bestämt att nästa DIY-träff (vårträffen) ska hållas i Jönköping.

Dit kommer jag(om jag hittar nå´nstans att kinesa... :?

jag vet att det kan vara jobbigt för dig, men du borde planera för en resa till Uppsala innan dess. :wink:

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-01 11:20

Vad det gäller lokalkostnaderna så är jag inte speciellt orolig.
Det verkar ju bli ganska oblodigt, runt en 600:- som mest.

Man kan tänka sig att utställarna själva pröjsar, delar upp de 120:- på de som ställer ut i samma rum. Man kan annars tänka sig något pyttelitet inträde.
Man kan tänka sig att jag själv lägger ut för allt (inte helt och hållet sugen på det dock ;)).

Men framförallt kan man tänka sig att man säljer kaffe för 10kr koppen, efter en typ 60 koppar är lokalkostnaden i hamn.

Att kicka igång utställare och att locka besökare är det som är det viktiga. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-06-01 11:29

Vi hade en totalkostnad på, vill jag minnas 4000:- i Vänersborg förra året och det löste vi.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-01 11:46

Precis.
Den låga kostnad som det gäller här är i praktiken ingen issue.

Jag vill helst inte hålla på med inträden, donationer eller annat sånt. Jag ser det som mest praktiskt att helt enkelt sälja fika till lite mer än självkostnadspris tills lokalhyran har täckts. Det borde inte bli något som helst problem.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-06-01 12:19

Något jag har varit inne på var att ha något arrangemang kring försäljningen av överblivna kondingar, högtalarelement och slikt. Det skulle kanske kunna gå att ha någon som ansvarar för försäljningen mot procent som går till DIY-kassan.

En annan sak jag undrar över, har du kastat in en blänkare på HF? Eller kan någon göra det?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-01 12:21

Jag kan och tänkte också skriva om'et på HF.
Men någon medlem på euphonia kan väl annonsera där också.

Jag tänkte bara först kolla av här om hur intresset verkar vara.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-06-01 13:38

Och Elektronikforumet ...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-01 14:07

120:- är ju inget problem för mig som utställare, men jag tror inte man ska ta något inträde av besökare, utan låta intresserade komma fritt.
Men kaffe och bulle kommer att lösa det hela, som sagt.
När det gäller föredrag så har det en tendens att ta upp för stor del av dagen, så det tror jag är bättre att ha vid separata tillfällen.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2014-06-01 14:19

soundbrigade skrev: jag vet att det kan vara jobbigt för dig, men du borde planera för en resa till Uppsala innan dess. :wink:

Nja, budgeten räcker enbart till en resa/år :( , om inget dycker upp...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2014-06-01 18:54

Jag kommer galopperande med Sleipnir (vintage öppen baffel) om det finns plats! Dessa drivs med 8 skandinaviska element per baffel, därav namnet. Prototypen lät förvånande bra med ett delningsfilter bestående av en elektrolytkondensator. Nu måste jag få tummen ur och bygga de riktiga bafflarna. :D

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2014-06-01 22:30

Aisopos: Jag kan slänga in kaffemaskinen och kvarnen i bilen och göra kaffe till alla glada besökare. Bara datumet passar så räkna in mig :)
Så kanske det bidrar lite till att få ihop för lokaler etc

Mvh
Akustikkonsult på Akustikverkstan.
Fd Akustikchef på Sounds of Science

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-02 13:08

Andren, jag undrar om du inte bidrar allra mest förtjänstfullt genom att ta med dig något egenbyggt och visa upp ... :D
Du är ju en DIYare av rang.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-06-02 21:44

Låter kul. Jag kan ställa ut högtalare.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-06-03 16:37

Detta låter riktigt kul :D
Vill gärna komma.

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2014-06-03 19:47

aisopos skrev:Andren, jag undrar om du inte bidrar allra mest förtjänstfullt genom att ta med dig något egenbyggt och visa upp ... :D
Du är ju en DIYare av rang.

Det är ont egenbyggen just nu, sen finns ju aspekten att jag numera är branschanknuten (akustik), varav det kanske inte ser bra ut om jag ställer ut.

Så jag säger tills vidare nej med att ställa ut, men att det inte är omöjligt att jag ändrar mig :)

Kaffemaskinen kan få följa med oavsett. Om inte jag kör den så finns det säkert en och annan forumist som kan :)

Mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-03 21:53

Andren skrev: sen finns ju aspekten att jag numera är branschanknuten (akustik), varav det kanske inte ser bra ut om jag ställer ut.

Så jag säger tills vidare nej med att ställa ut, men att det inte är omöjligt att jag ändrar mig :)

Kaffemaskinen kan få följa med oavsett. Om inte jag kör den så finns det säkert en och annan forumist som kan :)

Mvh

Spelar det någon roll om man inte ställer ut något i det egna produktområdet?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2014-06-03 23:44

paa skrev:
Andren skrev: sen finns ju aspekten att jag numera är branschanknuten (akustik), varav det kanske inte ser bra ut om jag ställer ut.

Mvh

Spelar det någon roll om man inte ställer ut något i det egna produktområdet?

Det kanske det inte gör. Men om jag inte har något nytt så står jag gärna och gör kaffe och pratar med folk :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-04 18:43

Jag tycker det känns som att vi kan satsa på detta ...
Eller hur.
Typ 6-7 st har redan antytt ett intresse av att vara utställare. Plus att jag själv bör kunna ställa ut något (och vill, givetvis).
Kör vi hårt sen och jag även annonserar på hiforum (och kanske någon på euphonia också) så bör det väl poppa upp ytterligare någon utställare. Visst kan någon av dessa tidiga intresseanmälningar stranda av en eller annan orsak, men 8 utställare eller fler känns inte speciellt avlägset.

Som jag ser det finns det en enda orsak att rusha på med beslut ifrågan, och det är att ge alla som vill bygga/färdigställa/greja/trimma osv gott om tid att färdigställa sina projekt till okt/nov. Och i förekommande fall även starta projektet. :)

Finns det någon fördel av att spika ett datum redan nu? Är det någon som har sin kalender för okt/nov klar redan nu, och vet vilka helger som går och vilka som inte fungerar?

Men det viktiga är som sagt att nu snart bestämma sig för att köra på detta eller strunta i det. De som ska ställa ut bör som sagt få ett halvår tid på sig - tycker jag.

Jag gjorde en omröstning också ... ;)
viewtopic.php?f=3&t=58472

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-04 19:08

Är det någon fler som har åsikter om det går att skilja på diy-alster och branschanknytning eller inte?
Det är ju ganska avgörande för hur jag ställer mig till att ställa ut, så det är lika bra att ta den frågan ordentligt från början.
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till DIY-forum