Är THX ref.nivå för högt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Spacebug

Re: Är THX ref.nivå för högt?

Inläggav Spacebug » 2014-06-07 01:36

Bubben skrev:När jag nyligen bytte receiver inom samma märke men olika årsmodeller så upplevde jag att -10 inte var lika starkt som tidigare. Förmodligen pga att maximal utnivå på pre-out skiljde, och i andra fall kan jag tänka mig att gain på både interna och externa slutsteg skiljer. För att inte tala om känslighet och kalibrering av högtalarna. Så är det möjligt att prata om 0dB på en förstärkare och förutsätta att det är lika starkt för alla?

Poängen med denna volymskalan är att man bör kalibrera den till ljudtryck vid lyssningplats,
där 0dB mastervolume medger en maxnivå på 105dB för varje kanal utom LFE som maximalt kan nå 115dB vid lyssningsplats.
Kalibreras förslagsvis med signaler inspelade i exempelvis -30dBFS eller liknande för en nivå på 75dB för alla kanaler utom LFE vid lyssningsplats och 0dB mastervolume på recievern...

Således är 0dB, -10dB osv mastervolume lika starkt för alla anläggningar, sett till ljudtryck vid lyssningsplats :)
Under förutsättning att "alla" kalibrerar volymskalan då :roll:

Huruvida det sedan upplevs lika starkt på alla anläggningar beror nog mycket på både anläggning och rum...
För mig är -15dB lagom för de flesta filmer, -10dB blir lite för starkt ibland.
Har väl ingen herrejösses anläggning och sedan helt vanligt vardagsrum utan några akustikingrepp.
Hade rummet och till viss del anläggningen varit bättre hade det säkert gått att köra betydligt starkare innan det låter "högt"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-07 09:26

Spacebug skrev:
Bubben skrev:När jag nyligen bytte receiver inom samma märke men olika årsmodeller så upplevde jag att -10 inte var lika starkt som tidigare. Förmodligen pga att maximal utnivå på pre-out skiljde, och i andra fall kan jag tänka mig att gain på både interna och externa slutsteg skiljer. För att inte tala om känslighet och kalibrering av högtalarna. Så är det möjligt att prata om 0dB på en förstärkare och förutsätta att det är lika starkt för alla?

Poängen med denna volymskalan är att man bör kalibrera den till ljudtryck vid lyssningplats,
där 0dB mastervolume medger en maxnivå på 105dB för varje kanal utom LFE som maximalt kan nå 115dB vid lyssningsplats.
Kalibreras förslagsvis med signaler inspelade i exempelvis -30dBFS eller liknande för en nivå på 75dB för alla kanaler utom LFE vid lyssningsplats och 0dB mastervolume på recievern...

Således är 0dB, -10dB osv mastervolume lika starkt för alla anläggningar, sett till ljudtryck vid lyssningsplats :)
Under förutsättning att "alla" kalibrerar volymskalan då :roll:

Huruvida det sedan upplevs lika starkt på alla anläggningar beror nog mycket på både anläggning och rum...
För mig är -15dB lagom för de flesta filmer, -10dB blir lite för starkt ibland.
Har väl ingen herrejösses anläggning och sedan helt vanligt vardagsrum utan några akustikingrepp.
Hade rummet och till viss del anläggningen varit bättre hade det säkert gått att köra betydligt starkare innan det låter "högt"

Så har jag inte gjort. Tittar överhuvudtaget inte på dessa siffror. Ställer allid in nivån subjektivt. Bor ju också i lägenhet så det blir säkert lite lägre ju senare det är.

Kan förstå hela tänket i en professionell miljö. Då skall ju en film visas på så liknande sätt oberonde vilken salong det är och vilken personal det är som råkar jobba. Alltså den personliga uppfattningen hos de som visar filmen skall ju inte påverka. Därför behövs det ju normer.

Men hemma. Om McDonalds har normer för hur en BigMac ser ut och skall smaka så gör jag väl inte hamburgare hemma på ett sådant sätt.
Biosalongerna har väl också normer för hur ljudet skall vara. Uppevelsen av hur högt något spelas är nog ingen helt exakt vetenskap. Upplevelsen påverkas ju av olika former av dist samt av vilken tid på dygnet det är.
Min lilla erfarenhet är dock att hårt dämpade rum gör att det behövs spelas högt samtidigt som det går att spela högt för att det trots allt låter bra.
I vissa typer av filmer med dramatiska scener så är det bra att det spelas högt. Det gör att man så att säga hamnar i filmen. Nu vet jag ju inte på vilken nivå jag spelar men med högsta sannolikhet så är den säkert lägre än referensnivå.
Själv har min anläggning en allvarlig begränsning. Har bara fem högtalare. Det blir en bättre upplevelse om man har 7 st.
Men har ju istället satsat på tvåkanalsljudet.
Men oavsett vad som spelas är nivån subjektivt bestämd. Så är det hos mig.

I tråden verkar det antas att absorption är den enda vägen till akustiska förbättringar. Men här en balanserad film (enligt min enkla bedömning) om diffusion.
https://www.youtube.com/watch?v=4nzmBhkR4JQ

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-06-07 09:42

Vad ska man ha den där referensnivån till, egentligen? Hade det varit för musik, hade jag förstått det, men film? Det finns ju inget att ha trohet mot! För det handlar väl inte om att återhe en helikopter med originalnivå?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-07 10:17

Refnivån är ju bara för att kunna referera till en given ljudvolym mellan olika personer. Det handlar inte om trohet utan att alla skall ha samma referens. Skaparna av filmljudspåret kan ju välja att lägga ljudet från en helikopter lägre än dialogen om de så vill.

Jag tycker iaf det är smidigt på forum som detta att veta hur starkt folk spelar. Även för sin egen del så är det bra att bara kunna kolla på displayen och avgöra ungefär hur starkt man spelar. Har man kalibrerat så behöver man inte ta fram ljudtrycksmätaren i tid och otid. Både film och musik kan max ge 105dB per kanal på lyssningsplats.
Kalibrerar du dina kanaler efter thx ref så får du också per automatik rätt nivå kanalerna sinsemellan.

Iom att det inte tar lång stund så tycker iaf jag att det är värt det.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-07 10:38

AndreasArvidsson skrev:Refnivån är ju bara för att kunna referera till en given ljudvolym mellan olika personer. Det handlar inte om trohet utan att alla skall ha samma referens. Skaparna av filmljudspåret kan ju välja att lägga ljudet från en helikopter lägre än dialogen om de så vill.

Jag tycker iaf det är smidigt på forum som detta att veta hur starkt folk spelar. Även för sin egen del så är det bra att bara kunna kolla på displayen och avgöra ungefär hur starkt man spelar. Har man kalibrerat så behöver man inte ta fram ljudtrycksmätaren i tid och otid. Både film och musik kan max ge 105dB per kanal på lyssningsplats.
Kalibrerar du dina kanaler efter thx ref så får du också per automatik rätt nivå kanalerna sinsemellan.

Iom att det inte tar lång stund så tycker iaf jag att det är värt det.

Så sant men hos mig ser jag ju inte displayen. Så jag vet inte. Och bland alla delar av mitt (ibland vårt) ljudprojekt har jag lite användning av att veta vilken nivå jag spelar jämför med dig. Inte exakt i alla fall. Samtidigt är det nog så att ett exaktare vetande är bra om man skall utveckla något.

Så min helt subjektiva inställning till just nivå bör kanske inte ses som ett gott exempel. Men har hittills dugt för mig.

Min möjlighet att spela riktigt högt begränsas, enligt min erfarenhet, enbart på nyårsfesten. Då kanske jag bottnar rören. Anläggningen svarar helt enkelt inte om jag bestämmer högre. Det blir så att säga inte högre. Fast grannarna är nog nöjd med detta. Det är ändå hyggligt högt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-07 11:17

105 dB, är det C-vägt? Ni som har "house curve" får möjligen lite andra värden än de anläggningar som har mera raka kurvor? Om tonkurvan faller en del med ökad frekvens är ju nivån vid de högre frekvenserna lägre, basen blir det som bestämmer er referensnivån. Det finns antagligen en viss spridning mellan mätdonen också och att de skillnaderna också avgör vad som subjektivt är högt eller för högt. Nu verkar många referera till filmer med mycket effektljud där varje detalj ska förstärkas med någon form av "syntetiskt" ljud. Vi som ser mera "vanlig" film har möjligen inte alls samma ljudtrycksbehov för att involveras av filmens handling.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-06-07 11:32

RogerGustavsson skrev:105 dB, är det C-vägt? Ni som har "house curve" får möjligen lite andra värden än de anläggningar som har mera raka kurvor? Om tonkurvan faller en del med ökad frekvens är ju nivån vid de högre frekvenserna lägre, basen blir det som bestämmer er referensnivån. Det finns antagligen en viss spridning mellan mätdonen också och att de skillnaderna också avgör vad som subjektivt är högt eller för högt. Nu verkar många referera till filmer med mycket effektljud där varje detalj ska förstärkas med någon form av "syntetiskt" ljud. Vi som ser mera "vanlig" film har möjligen inte alls samma ljudtrycksbehov för att involveras av filmens handling.

En receivers autokalibrering siktar ju på en rak kurva. Så så länge som den gör ett bra jobb, så ska alla ligga nära samma ljudtryck vid en given volymangivelse.
Ev housecurve slänger man in efteråt. Man behöver inte heller använda sig av autokalibrerings jobb på frekvensgången i övrigt, det är bara att stänga av och istället behåller man bara avståndsmätningen samt nivåmatchningen.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-06-07 14:55

PerStromgren skrev:Vad ska man ha den där referensnivån till, egentligen? Hade det varit för musik, hade jag förstått det, men film? Det finns ju inget att ha trohet mot! För det handlar väl inte om att återhe en helikopter med originalnivå?

Jag låter receivern ställa in alla nivåer och avstånd, samt göra fasningskontroll (vilket jag haft nytta av mer än en gång). I och med detta får jag referensnivån på köpet. Och då vet jag exempelvis att jag kan se på film på "nollan" utan att riskera vare sig förstärkare eller högtalare (eftersom min anläggning klarar detta). Hade jag bara ställt in på måfå, finns ju risken att jag ställt in högre än nollan på ett mer dynamiskt material och därmed riskerat spela sönder delar av anläggningen vid kraftiga transienter. Så visst är det en bra bonus med referensnivå, tycker jag.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-06-07 15:12

MichaelG skrev:
PerStromgren skrev:Vad ska man ha den där referensnivån till, egentligen? Hade det varit för musik, hade jag förstått det, men film? Det finns ju inget att ha trohet mot! För det handlar väl inte om att återhe en helikopter med originalnivå?

Jag låter receivern ställa in alla nivåer och avstånd, samt göra fasningskontroll (vilket jag haft nytta av mer än en gång). I och med detta får jag referensnivån på köpet.

Får man referensnivå vid 0 om man jag autokalibreringen med recievern då?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-07 15:37

MichaelG skrev:

Jag låter receivern ställa in alla nivåer och avstånd, samt göra fasningskontroll (vilket jag haft nytta av mer än en gång). I och med detta får jag referensnivån på köpet. Och då vet jag exempelvis att jag kan se på film på "nollan" utan att riskera vare sig förstärkare eller högtalare (eftersom min anläggning klarar detta). Hade jag bara ställt in på måfå, finns ju risken att jag ställt in högre än nollan på ett mer dynamiskt material och därmed riskerat spela sönder delar av anläggningen vid kraftiga transienter. Så visst är det en bra bonus med referensnivå, tycker jag.

Låter ju förnuftigt.
Men inget som oroar mig normalt. Dock kan proppen gå av strömrusningen om anläggningen varit helt nedsläkt. Ibland kan den gå ändå. Men märkligt nog går inte säkringarna i apparaterna. Aldrig hänt. Går proppen så tar det en stund att få igång anläggningen på grund av all strömrusning.

Just nu spelar jag på en inställning på slutsteget som ger max 25 watt. Men kan ju hotta upp anläggningen till dubbla effekten :D . Rör klipper också vänligt :) . Resten tror jag klarar sig.

Vad jag kan sakna något är en något bättre kontrollerad bas. Men absolut inte nivån. Rumsstödet är omfattande och ger stöd märkligt nog ner till under 20 Hz. Men bättre kontrollerad bas är i mitt fall säkerligen mest rumsnoder som blir för mycket. Satte upp på bakväggen 60 x 240 cm svanåvingar. Hjälpte i basen. Men söker också en något mjukare framtoning någon stans i de övre registren.

Men har som sagt var aldrig kollat vilken nivå jag spelar. Ser ju normalt inte displayen. Och på stereoförsteget finns ju ingen display alls. Inställningsmöjligheterna är ju att ställa nivån och byta rör. Båda sakerna görs enbart subjektivt. Om man inte tror att något rör är direkt felaktigt. Då till Akkelis för att mäta. Men det är ju en annan sak.

Min efterklang á la RT 60 är över 0,40. Men har inget emot att justera ner den något. Inte ideologiskt i alla fall.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-12 14:10

Ser ut som att RT60 är långt högre än den nivån jag gissade som gränsen in översta inlägget. XTZ visar RT20 tror jag?[/quote]
Det är RT60 i bilden. Jag beskar den så den delen försvann...
knappfansjavlar.png
[/quote]

En RT60 behöver ha mycket starkare mätnivå för att vara rimlig. Typ 60db över bakgrundsbruset i alla fall.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-12 14:15

Det kan inte göra värst mycket fel att mäta RT20 och extrapolera tiden, decayen är ju väldigt linjär. Tror att storleken på felet är irrelevant för vårt behov, 10% fel spelar ju inte någon jätteroll här...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-12 14:20

steveo1234 skrev:Ser ut som att RT60 är långt högre än den nivån jag gissade som gränsen in översta inlägget. XTZ visar RT20 tror jag?
Världens snällaste Tony skrev:Det är RT60 i bilden. Jag beskar den så den delen försvann...
knappfansjavlar.png

En RT60 behöver ha mycket starkare mätnivå för att vara rimlig. Typ 60db över bakgrundsbruset i alla fall.

Det där var vad XTZ Room Analyzer ansåg vara en bra nivå. Vem är jag att ifrågasätta det? :wink:
__
/ony

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-12 14:20

steveo1234 skrev:Har funderat en del på detta. Jag ser praktiskt taget alltid film precis under THX ref.nivå (dvs ljudtryck upp till 105db på lyssningsplats från varje högtalare och 115db från LFE-kanalen) men har sista tiden skruvat upp till 0db och det är starkt. Men inte obehagligt starkt om man är förberedd och mentalt redo att "förlora sig i filmen".

I alla tillfälle jag har lyssnat på anläggningar som låter obehagligt vid ref.nivå så har det alltid varit under en av följande anledningar:
1. Distorderat ljudspår. Dvs, ljudspåret i sig klipper illa. Exempelvis Star Trek - into darkness (skitspår! - förlåt..)
2. Högtalarna klarar helt enkelt inte av att spela så starkt sonm behövs och börja distordera och låta påträngande och allmännt illa.
3. Rummet har för lång RT60, dvs runt 0,3s eller mer över några hundra hz.

I ganska många "hobbyhemmabios" så gäller i min erfarenhet allt som oftast 2 och 3 vilket gör det outhärdligt att lyssna så pass starkt.

Stämmer detta i er erfarenhet?

Så, bumpar ursprungsfrågan lite. Någon mer med samma eller annan erfarenhet?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-12 14:20

Tony skrev:
steveo1234 skrev:Ser ut som att RT60 är långt högre än den nivån jag gissade som gränsen in översta inlägget. XTZ visar RT20 tror jag?
Världens snällaste Tony skrev:Det är RT60 i bilden. Jag beskar den så den delen försvann...
knappfansjavlar.png

Det där var vad XTZ Room Analyzer ansåg vara en bra nivå. Vem är jag att ifrågasätta det? :wink:

Det behöver du inte. Jag gör det ju åt dig :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-12 14:48

Referensnivån är den nivån som filmen har mixats på och om man lyssnar på den nivån som får man därmed den upplevelse som ljudmixaren vill. Olika ljudtryck ger stor skillnad i upplevelsen över frekvensbandet (se fletcher-munson).
Det är mao en rekommendation och varje lyssnare ställer såklart volymen själv. Om man är purist och intresserad av hifi och vill återge ljudspåret att låta som det är tänkt så lyssnar man på refnivå.
Min poäng är att jag tror att de flesta som inte lyssnar på ref.nivå gör det för att det finns brister i rum, elektronik eller högtalare. Oftast alla tre och nästan alltid utan att lyssnaren är medveten om det och därför har det blivit lite av en universalsanning att ref.nivå är för starkt. Det är det jag hoppas få lite klarhet i med denna tråden.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-12 14:52

KarlXII skrev:Ja, det är för högt. Tror knappast filmbolagen lyssnar mer än en gång på den volymen.

Film mixas på ref.nivå, ofta med basen sänkt 10db dock.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-06-12 15:00

Har inte kalibrerat hemma och veterligen heller aldrig lyssnat hemma hos någon med en kalibrerad volymskala så jag vet faktiskt inte. Brukar krana på med volymen tills det är lagom (Beroende på film, sällskap och dagshumör)

Återkommer med mina intryck om jag får tummen ur någongång och ställer in systemet.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-06-12 17:21

steveo1234 skrev:
steveo1234 skrev:Har funderat en del på detta. Jag ser praktiskt taget alltid film precis under THX ref.nivå (dvs ljudtryck upp till 105db på lyssningsplats från varje högtalare och 115db från LFE-kanalen) men har sista tiden skruvat upp till 0db och det är starkt. Men inte obehagligt starkt om man är förberedd och mentalt redo att "förlora sig i filmen".

I alla tillfälle jag har lyssnat på anläggningar som låter obehagligt vid ref.nivå så har det alltid varit under en av följande anledningar:
1. Distorderat ljudspår. Dvs, ljudspåret i sig klipper illa. Exempelvis Star Trek - into darkness (skitspår! - förlåt..)
2. Högtalarna klarar helt enkelt inte av att spela så starkt sonm behövs och börja distordera och låta påträngande och allmännt illa.

I ganska många "hobbyhemmabios" så gäller i min erfarenhet allt som oftast 2 och 3 vilket gör det outhärdligt att lyssna så pass starkt.

I huvudsak håller jag helt med.

Kanske tror jag att många vill spela lite svagare för att bilden hemma inte har lika stor tittvinkel som på bio. Om man spelar lika starkt som på biografen, fast med bild i tv-storlek blir det subjektivt fel i intrycket, det blir "för mycket" ljud. Bildens storlek och ljudets "storlek" behöver liksom hänga ihop. Hos en del personer tycks även multikanalljud vara störande, att det då också blir "för mycket" ljud. Det kan nog vara så om bilden är liten, så helt fel ute är kanske inte sådana åsikter från folk.

Ett annat problem som börjat dyka upp är något liknande loudness war börjar komma in på biograferna nu. Biografägarna drar ner ljudnivå, och biomixens ljudnivå dras upp istället. På vissa biografer kan det då låta för starkt om nivåinställningen är korrekt. Men se detta som lite spekulation då jag inte har bevis utan det kommer från hörsägen. Sedan gillar jag inte ljudkvaliteten heller på ganska många biografer. Där det spelas jävligt starkt och med väldigt mycket dist och dålig/felaktig frekvensgång är i mitt tycke Rigoletto 1.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-12 18:41

På bio känns det som att ljudnivån höjts för att överrösta ljuden från ätande och drickande. Den första kvarten kan det vara riktigt störande på icke-actionfilm.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-13 08:28

Johan_Lindroos skrev:
steveo1234 skrev:

I huvudsak håller jag helt med.

Kanske tror jag att många vill spela lite svagare för att bilden hemma inte har lika stor tittvinkel som på bio. Om man spelar lika starkt som på biografen, fast med bild i tv-storlek blir det subjektivt fel i intrycket, det blir "för mycket" ljud. Bildens storlek och ljudets "storlek" behöver liksom hänga ihop. Hos en del personer tycks även multikanalljud vara störande, att det då också blir "för mycket" ljud. Det kan nog vara så om bilden är liten, så helt fel ute är kanske inte sådana åsikter från folk.

Ett annat problem som börjat dyka upp är något liknande loudness war börjar komma in på biograferna nu. Biografägarna drar ner ljudnivå, och biomixens ljudnivå dras upp istället. På vissa biografer kan det då låta för starkt om nivåinställningen är korrekt. Men se detta som lite spekulation då jag inte har bevis utan det kommer från hörsägen. Sedan gillar jag inte ljudkvaliteten heller på ganska många biografer. Där det spelas jävligt starkt och med väldigt mycket dist och dålig/felaktig frekvensgång är i mitt tycke Rigoletto 1.

Ett visst mått av loudness war har börjat drabba film även om det fortfarande är i liten utsträckning (ex Pacific rim och Star Trek - into darkness). Samtidigt blir de bästa ljudspåren bättre och bättre så spridningen är fortfarande stor. Skillnaden mellan genomsnittsljudtrycket och maxljudtrycket är fortfarande ca 30db vilket i alla fall är långt bättre än samtidiga musiksläpp.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-13 10:20

Johan_Lindroos skrev:Kanske tror jag att många vill spela lite svagare för att bilden hemma inte har lika stor tittvinkel som på bio. Om man spelar lika starkt som på biografen, fast med bild i tv-storlek blir det subjektivt fel i intrycket, det blir "för mycket" ljud. Bildens storlek och ljudets "storlek" behöver liksom hänga ihop. Hos en del personer tycks även multikanalljud vara störande, att det då också blir "för mycket" ljud. Det kan nog vara så om bilden är liten, så helt fel ute är kanske inte sådana åsikter från folk.

Det påståendet är sant här iallafall. Vrider upp volymkontrollen en del när vi tittar på 3m duk jämfört med 1,2m teve. (Jag vill slå ett slag för att använda SI enheter istället för gammaldags måttenheter även för bilddiagonalsstorlek.)
__
/ony

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-13 12:26

MichaelG skrev:
steveo1234 skrev:I alla tillfälle jag har lyssnat på anläggningar som låter obehagligt vid ref.nivå så har det alltid varit under en av följande anledningar:

Min erfarenhet är att jag spelar allt starkare ju bättre anläggningen blir. För ett par år sedan "kunde" jag spela på referensnivå, men gjorde det aldrig för att det lät illa och alldeles för starkt. Efter att ha skaffat ett rejält slutsteg till frontarna spelar jag generellt starkare och det hände att jag såg film på ref.nivå. Jag hade dock problem med basen i filmer med mycket bullrande bas. Det lät komprimerat och entonigt. När jag så skaffade en rejäl sub, var även det problemet borta. Nu ser jag ofta film - inte minst konserter - på ref.nivån och tycker att det är lagom högt. (=Högt, men inte för högt.) Filmer och TV-serier med sämre ljudspår spelar jag dock lägre. Typ mellan -5 och -10. Musik lyssnar jag mycket sällan på vid 0-nivån. Jag har förhållandevis få inspelningar med sådan dynamik att det blir njutbart. Akustisk musik brukar också typiskt ligga på mellan -5 och -10 dB. Rock/pop brukar hamna mellan -10 och -20. Viss speciell musik (ex. Infected Mushrooms) kan jag ibland spela starkare än 0-nivån. Och det är vid dessa mycket enstaka tillfällen jag förstår vitsen med en ytterligare sub. :)

Mitt biorum är akustikreglerat och har sådana lyckosamma mått att basen inte är ett problem. Så i princip kan man väl säga att mina erfarenheter matchar dina.

Vad har du för högtalare och hur stort rum har du?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi