Spacebug skrev:Bubben skrev:När jag nyligen bytte receiver inom samma märke men olika årsmodeller så upplevde jag att -10 inte var lika starkt som tidigare. Förmodligen pga att maximal utnivå på pre-out skiljde, och i andra fall kan jag tänka mig att gain på både interna och externa slutsteg skiljer. För att inte tala om känslighet och kalibrering av högtalarna. Så är det möjligt att prata om 0dB på en förstärkare och förutsätta att det är lika starkt för alla?
Poängen med denna volymskalan är att man bör kalibrera den till ljudtryck vid lyssningplats,
där 0dB mastervolume medger en maxnivå på 105dB för varje kanal utom LFE som maximalt kan nå 115dB vid lyssningsplats.
Kalibreras förslagsvis med signaler inspelade i exempelvis -30dBFS eller liknande för en nivå på 75dB för alla kanaler utom LFE vid lyssningsplats och 0dB mastervolume på recievern...
Således är 0dB, -10dB osv mastervolume lika starkt för alla anläggningar, sett till ljudtryck vid lyssningsplats
Under förutsättning att "alla" kalibrerar volymskalan då
Huruvida det sedan upplevs lika starkt på alla anläggningar beror nog mycket på både anläggning och rum...
För mig är -15dB lagom för de flesta filmer, -10dB blir lite för starkt ibland.
Har väl ingen herrejösses anläggning och sedan helt vanligt vardagsrum utan några akustikingrepp.
Hade rummet och till viss del anläggningen varit bättre hade det säkert gått att köra betydligt starkare innan det låter "högt"
Så har jag inte gjort. Tittar överhuvudtaget inte på dessa siffror. Ställer allid in nivån subjektivt. Bor ju också i lägenhet så det blir säkert lite lägre ju senare det är.
Kan förstå hela tänket i en professionell miljö. Då skall ju en film visas på så liknande sätt oberonde vilken salong det är och vilken personal det är som råkar jobba. Alltså den personliga uppfattningen hos de som visar filmen skall ju inte påverka. Därför behövs det ju normer.
Men hemma. Om McDonalds har normer för hur en BigMac ser ut och skall smaka så gör jag väl inte hamburgare hemma på ett sådant sätt.
Biosalongerna har väl också normer för hur ljudet skall vara. Uppevelsen av hur högt något spelas är nog ingen helt exakt vetenskap. Upplevelsen påverkas ju av olika former av dist samt av vilken tid på dygnet det är.
Min lilla erfarenhet är dock att hårt dämpade rum gör att det behövs spelas högt samtidigt som det går att spela högt för att det trots allt låter bra.
I vissa typer av filmer med dramatiska scener så är det bra att det spelas högt. Det gör att man så att säga hamnar i filmen. Nu vet jag ju inte på vilken nivå jag spelar men med högsta sannolikhet så är den säkert lägre än referensnivå.
Själv har min anläggning en allvarlig begränsning. Har bara fem högtalare. Det blir en bättre upplevelse om man har 7 st.
Men har ju istället satsat på tvåkanalsljudet.
Men oavsett vad som spelas är nivån subjektivt bestämd. Så är det hos mig.
I tråden verkar det antas att absorption är den enda vägen till akustiska förbättringar. Men här en balanserad film (enligt min enkla bedömning) om diffusion.
https://www.youtube.com/watch?v=4nzmBhkR4JQ