paa skrev:Men det är väl först som sist arrangören som avgör vad som gäller.
Så i vilken regi går mässan, är det ett helt privat initiativ, eller är det Faktiskt eller HiFi-forum som står som arrangör?
Mmmm, fråga som jag bör svara på alltså ...
Ursprunget, eller bakgrunden, till denna träff är alltså de DIY-träffar som hölls på ångströmslabbet i Uppsala. Där var jag åskådare ett år, utställare ett annat, men aldrig delaktig som arrangör.
Jag har saknat de träffarna, förra året kämpade jag lite för att tillsammans med en av högskolans anställda återarrangera U-sala-DIY 2013, men det gick aldrig att ro hem. Jag vet inte riktigt vad problemet var, det var utom min kontroll, något inom Universitet/ångströmslabbet. Ja kanske också att det inte kunde fixas något som gav universitetet något tillbaka = win-win.
Jag vet inte riktigt vem som stod som arrangör där, det kändes dels som att det var hififorums träff, men dels som ett privat drivet initiativ av Petter Persson (och sen Andrén). Jag vet faktiskt inte riktigt.
Ja det var alltså bakgrundshistoria.
Sen har jag verkligen velat att en Uppsala-DIY ska återuppstå, så jag har funderat på vilka lokaler jag själv kan skaka fram, och efter en koll med skolan här så verkar lokalfrågan grön.
Nu behövs det bara lite utställare och besökare så är vi iland för detta år.

Detta driver jag själv, helt privat och personligt. Men jag kommer - om forumledningarna inte är emot - arrangera träffen via både faktiskt.se och hififorum.nu. Jag tänkte mig faktiskt som huvudplattform, då det är här som man i realiteten kan regga sig och få vara med och skriva samt anmäla sitt intresse. Men blänka upp viss information på hififorum.
Så jag ser inte träffen bunden till vare sig faktiskt eller hififorum - alla är välkomna. Men så har det väl alltid varit?
Som arrangör har jag en viss frihet att bestämma formerna, men jag vill egentligen ha input från andra, annars blir det i stort sett på samma vis som när det skedde på ångströms.
Skolan, som äger lokalerna har givetvis också en stark veto-rätt som vi inte kan runda. Nu har jag inte diskuterat detta på något vis, dom har fått förklarat vad jag (vi) tänkt och har inte haft några frågor eller satt upp några begränsningar.
Så min tanke är att detta är ett icke-kommersiellt arrangemang på så sätt att alla utställda objekt är frukten av ett egenhändigt konstruerat eller åtminstone ihopsatt bygge, och som inte massproduceras
av utställaren för försäljning (kommersiellt).
Och då får utställaren själv vara verksam inom branchen, men alltså inte visa saluprodukter, typ.
Så IÖ kan komma, men inte med pIPs, Peter S kan komma, men inte med äggen då.
Visst finns det fortfarande en gränsdragningsgråzon. Om IÖ kommer med pIPs mk2, som ingen har sett än så blir det ju lite knepigt, det är ju liksom en produkt fast bara innan försäljning.
Men att dyka upp med något rått experiment som inte är tänkt att bli produktifierat bör ju vara OK.
Alltså - jag tror inte att det blir några problem, eller är jag bara blåögd?
Man kan ju även se en möjlig problematik åt andra hållet också.
Är det OK att någon kommer med ett par pIP, köpt som byggsats?
Tja, det är ju dels nästan som en färdig köpehögtalare, bara lite monteringsjobb. Eller en högtalarbyggsats från Ljudia/hifikit (har dom sådana kvar?). Eller luminous coola line-arrayer?
Fast jag gissar att det är mycket få som läser denna tråd som inte vill få chansen att lyssna på CBT36 Linearray-erna.

Och det kan likaså finnas ett allmänt intresse att få provlyssna ett par pIP likaväl. För ett år sedan hade jag själv inte hört dom, bara hört talas, jag hade gärna fått chansen att provlyssna på en sådan här tillställning.
Jag tycker inte att vi ska vara så griniga.
Men slutligen, som kortfattat svar på paa's fråga.
Träffen drivs i min privata regi, men ändå med båda forumens goda minne, som jag tänker mig.
Yrkesverksamma inom området får vara utställare, men inte då visa upp sina/företagets saluprodukter, utan bara det som är gjort på hobbybasis för sitt eget personliga bruk och nöje, typ så ungefär.