DIY-mässa Uppsala (3 mil utanför)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: DIY-mässa Uppsala (3 mil utanför)

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-06-04 20:38

paa skrev:Är det någon fler som har åsikter om det går att skilja på diy-alster och branschanknytning eller inte?
Det är ju ganska avgörande för hur jag ställer mig till att ställa ut, så det är lika bra att ta den frågan ordentligt från början.

Hur tänker du, vill bara klargöra eftersom jag förmodligen delar din syn på saken.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-04 21:06

MagnusÖstberg skrev:
paa skrev:Är det någon fler som har åsikter om det går att skilja på diy-alster och branschanknytning eller inte?
Det är ju ganska avgörande för hur jag ställer mig till att ställa ut, så det är lika bra att ta den frågan ordentligt från början.

Hur tänker du, vill bara klargöra eftersom jag förmodligen delar din syn på saken.

Jag tänker väl som så att jag alltid hållit den produkt som vår firma marknadsför helt utanför mina diskussioner på faktiskt, så borde jag kunna ställa ut ett par hembygda högtalare där nämnda produkt inte ingår, på en diy-mässa.
Och jag skulle heller inte bli ledsen om någon som säljer akustikprodukter ville visa en förstärkare eller ett par högtalare också, även om han varit inblandad i diskussioner om sin produkt på ett forum.
I USA så verkar det inte vara så mycket Jante i sådana här frågor, utan där blir man glad även om något "proffs" satt ihop nån kul låda som han visar upp på en diy-träff.
Men det är väl först som sist arrangören som avgör vad som gäller.
Så i vilken regi går mässan, är det ett helt privat initiativ, eller är det Faktiskt eller HiFi-forum som står som arrangör?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2014-06-04 21:16

Skulle nog kunna vara ett tillfälle att låta mina CBT36 Linearray komma ut och luftas lite. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-04 22:46

paa skrev:Men det är väl först som sist arrangören som avgör vad som gäller.
Så i vilken regi går mässan, är det ett helt privat initiativ, eller är det Faktiskt eller HiFi-forum som står som arrangör?

Mmmm, fråga som jag bör svara på alltså ...

Ursprunget, eller bakgrunden, till denna träff är alltså de DIY-träffar som hölls på ångströmslabbet i Uppsala. Där var jag åskådare ett år, utställare ett annat, men aldrig delaktig som arrangör.
Jag har saknat de träffarna, förra året kämpade jag lite för att tillsammans med en av högskolans anställda återarrangera U-sala-DIY 2013, men det gick aldrig att ro hem. Jag vet inte riktigt vad problemet var, det var utom min kontroll, något inom Universitet/ångströmslabbet. Ja kanske också att det inte kunde fixas något som gav universitetet något tillbaka = win-win.

Jag vet inte riktigt vem som stod som arrangör där, det kändes dels som att det var hififorums träff, men dels som ett privat drivet initiativ av Petter Persson (och sen Andrén). Jag vet faktiskt inte riktigt.

Ja det var alltså bakgrundshistoria.
Sen har jag verkligen velat att en Uppsala-DIY ska återuppstå, så jag har funderat på vilka lokaler jag själv kan skaka fram, och efter en koll med skolan här så verkar lokalfrågan grön.
Nu behövs det bara lite utställare och besökare så är vi iland för detta år. :)

Detta driver jag själv, helt privat och personligt. Men jag kommer - om forumledningarna inte är emot - arrangera träffen via både faktiskt.se och hififorum.nu. Jag tänkte mig faktiskt som huvudplattform, då det är här som man i realiteten kan regga sig och få vara med och skriva samt anmäla sitt intresse. Men blänka upp viss information på hififorum.
Så jag ser inte träffen bunden till vare sig faktiskt eller hififorum - alla är välkomna. Men så har det väl alltid varit?

Som arrangör har jag en viss frihet att bestämma formerna, men jag vill egentligen ha input från andra, annars blir det i stort sett på samma vis som när det skedde på ångströms.
Skolan, som äger lokalerna har givetvis också en stark veto-rätt som vi inte kan runda. Nu har jag inte diskuterat detta på något vis, dom har fått förklarat vad jag (vi) tänkt och har inte haft några frågor eller satt upp några begränsningar.

Så min tanke är att detta är ett icke-kommersiellt arrangemang på så sätt att alla utställda objekt är frukten av ett egenhändigt konstruerat eller åtminstone ihopsatt bygge, och som inte massproduceras av utställaren för försäljning (kommersiellt).
Och då får utställaren själv vara verksam inom branchen, men alltså inte visa saluprodukter, typ.
Så IÖ kan komma, men inte med pIPs, Peter S kan komma, men inte med äggen då.

Visst finns det fortfarande en gränsdragningsgråzon. Om IÖ kommer med pIPs mk2, som ingen har sett än så blir det ju lite knepigt, det är ju liksom en produkt fast bara innan försäljning.
Men att dyka upp med något rått experiment som inte är tänkt att bli produktifierat bör ju vara OK.
Alltså - jag tror inte att det blir några problem, eller är jag bara blåögd?

Man kan ju även se en möjlig problematik åt andra hållet också.
Är det OK att någon kommer med ett par pIP, köpt som byggsats?
Tja, det är ju dels nästan som en färdig köpehögtalare, bara lite monteringsjobb. Eller en högtalarbyggsats från Ljudia/hifikit (har dom sådana kvar?). Eller luminous coola line-arrayer?
Fast jag gissar att det är mycket få som läser denna tråd som inte vill få chansen att lyssna på CBT36 Linearray-erna. :)
Och det kan likaså finnas ett allmänt intresse att få provlyssna ett par pIP likaväl. För ett år sedan hade jag själv inte hört dom, bara hört talas, jag hade gärna fått chansen att provlyssna på en sådan här tillställning.

Jag tycker inte att vi ska vara så griniga.

Men slutligen, som kortfattat svar på paa's fråga.
Träffen drivs i min privata regi, men ändå med båda forumens goda minne, som jag tänker mig.
Yrkesverksamma inom området får vara utställare, men inte då visa upp sina/företagets saluprodukter, utan bara det som är gjort på hobbybasis för sitt eget personliga bruk och nöje, typ så ungefär.

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2014-06-05 00:51

aisopos skrev:
paa skrev:Men det är väl först som sist arrangören som avgör vad som gäller.

Mmmm, fråga som jag bör svara på alltså ...

Ursprunget, eller bakgrunden, till denna träff är alltså de DIY-träffar som hölls på ångströmslabbet i Uppsala. Där var jag åskådare ett år, utställare ett annat, men aldrig delaktig som arrangör.
Jag har saknat de träffarna, förra året kämpade jag lite för att tillsammans med en av högskolans anställda återarrangera U-sala-DIY 2013, men det gick aldrig att ro hem. Jag vet inte riktigt vad problemet var, det var utom min kontroll, något inom Universitet/ångströmslabbet. Ja kanske också att det inte kunde fixas något som gav universitetet något tillbaka = win-win.

Jag vet inte riktigt vem som stod som arrangör där, det kändes dels som att det var hififorums träff, men dels som ett privat drivet initiativ av Petter Persson (och sen Andrén). Jag vet faktiskt inte riktigt.

Som en av de som drev mässan iaf ett av åren och bidrog till genomförandet de andra två åren och som utställare samt student på Ångström kan jag fylla i lite kring detta.
PetterPersson arrangerade de första två träffarna och jag den sista. Båda drevs i Hififorums regi, (inte uteslutande andra utställare) och vi hade som riktmärke att ställa ut hemmabyggen i så stor utsträckning som möjligt och försökte placera utställare i rum som kompletterade varandra. Dvs om en hade ett par högtalare och den andra en förstärkare så var det en bra kombo.

Den möjligheten vi hade som studenter var att låna lokalerna av universitetet, tillsammans med att intendenten tyckte det verkade som en kul tillställning. Detta fick dock sitt slut när samme intendent bytte tjänst, då den nya inte alls gillade idén. Denne tyckte att vi skulle betala 4000kr per rum och dag. En sådan budget fanns inte och var heller ej tänkbar.

Detta driver jag själv, helt privat och personligt. Men jag kommer - om forumledningarna inte är emot - arrangera träffen via både faktiskt.se och hififorum.nu. Jag tänkte mig faktiskt som huvudplattform, då det är här som man i realiteten kan regga sig och få vara med och skriva samt anmäla sitt intresse. Men blänka upp viss information på hififorum.
Så jag ser inte träffen bunden till vare sig faktiskt eller hififorum - alla är välkomna. Men så har det väl alltid varit?

Som arrangör har jag en viss frihet att bestämma formerna, men jag vill egentligen ha input från andra, annars blir det i stort sett på samma vis som när det skedde på ångströms.
Skolan, som äger lokalerna har givetvis också en stark veto-rätt som vi inte kan runda. Nu har jag inte diskuterat detta på något vis, dom har fått förklarat vad jag (vi) tänkt och har inte haft några frågor eller satt upp några begränsningar.

Så min tanke är att detta är ett icke-kommersiellt arrangemang på så sätt att alla utställda objekt är frukten av ett egenhändigt konstruerat eller åtminstone ihopsatt bygge, och som inte massproduceras av utställaren för försäljning (kommersiellt).
Och då får utställaren själv vara verksam inom branchen, men alltså inte visa saluprodukter, typ.
Så IÖ kan komma, men inte med pIPs, Peter S kan komma, men inte med äggen då.

Visst finns det fortfarande en gränsdragningsgråzon. Om IÖ kommer med pIPs mk2, som ingen har sett än så blir det ju lite knepigt, det är ju liksom en produkt fast bara innan försäljning.
Men att dyka upp med något rått experiment som inte är tänkt att bli produktifierat bör ju vara OK.
Alltså - jag tror inte att det blir några problem, eller är jag bara blåögd?

Tidigare drog vi gränsen, dels för att det krävdes för att hyra lokalen, att vi inte hade någon kommersiell verksamhet där. Förutom fikat som var självkostnad.
Sedan drar jag mig till minnes att man som anknuten till branschen fick vara där, men då med andra produkter än vad man representerade professionellt.

Man kan ju även se en möjlig problematik åt andra hållet också.
Är det OK att någon kommer med ett par pIP, köpt som byggsats?
Tja, det är ju dels nästan som en färdig köpehögtalare, bara lite monteringsjobb. Eller en högtalarbyggsats från Ljudia/hifikit (har dom sådana kvar?). Eller luminous coola line-arrayer?
Fast jag gissar att det är mycket få som läser denna tråd som inte vill få chansen att lyssna på CBT36 Linearray-erna. :)
Och det kan likaså finnas ett allmänt intresse att få provlyssna ett par pIP likaväl. För ett år sedan hade jag själv inte hört dom, bara hört talas, jag hade gärna fått chansen att provlyssna på en sådan här tillställning.

Jag tycker inte att vi ska vara så griniga.

Off topic, jag lyssnar gärna på CBT36 också :) Jag har iaf sett dem, de var snygga skapelser :)

Men slutligen, som kortfattat svar på paa's fråga.
Träffen drivs i min privata regi, men ändå med båda forumens goda minne, som jag tänker mig.
Yrkesverksamma inom området får vara utställare, men inte då visa upp sina/företagets saluprodukter, utan bara det som är gjort på hobbybasis för sitt eget personliga bruk och nöje, typ så ungefär.

Jag väljer att stå utanför denna gång då jag inte har något bygge, eller något på gång. Däremot så kommer jag att tänka på en annan fråga. På diy-gbg mässan så lyckades man få till lite priser och tävlingar inför mässan. Just för att stimulera bygge och kreativitet.

Aisopos: Skall man försöka dra ihop lite spons för träffen, och få till några priser för utställare eller besökare att vinna under någon uttänkt kategori?
Akustikkonsult på Akustikverkstan.
Fd Akustikchef på Sounds of Science

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-06-05 01:41

Jag är ny i DIY-mässesammanhang och undrar om det är ok att delta med mina egenutvecklade aktiva högtalare, men med kommersiell elektronik i övrigt? Eller behöver hela kedjan vara DIY? Det är dipolhögtalare så de slukar en del effekt, varför en matchning med mindre rör/transistorsteg kan vara tveksam om vi vill åstadkomma någorlunda säkra lyssningsnivåer i ett klassrum.

Är det ok skulle det vara kul att delta om allt annat klaffar.

mvh, Mats

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-05 02:02

Nej, hela kedjan behöver inte vara DIY. Och det blir "sällan" DIY hela vägen då det brukar dyka upp betydligt fler DIY-högtalare än övrigt DIY-elektronik.
Så typiskt sett så är det diverse köpesgrejer på CD-spelare och datorer som spelar upp programmaterial och köpesförstärkare som driver DIY-högtalare.

Så jag kan ju redan nu efterlysa fler DIY-LP-spelare, DIY-CD-spelare, DIY-förstärkare och allt annat DIY som kan tänkas finnas "där ute" t.ex. DIY-högtalarkablar osv.
På mässorna har det ju inte så sällan körts kombinationer av en utställares elektronik med en annan utställares högtalare.
Detta bör ju i möjligast mån bestämmas innan själva mässdagen, men självklart kan det även ibland bli ett snabbt taget beslut precis innan vi släpper in besökare. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-05 02:21

Någonstans måste vi helt klart stanna till och fundera på varför vi gör en sådan här DIY-mässa.

Och för mig är anledningen (anledningarna) ganska klara:
1. Det är bra och positivt i helhet för vår hobby (uppdelat i lite varför-punkter här nedan).
2. Att som utställare få slicka i sig beröm för det man gjort, men även feedback som kan utveckla en själv och ens projekt.
Som utställare är man ju även besökare, så alla punkter gäller utställare också.
3. Att som utställare känna att man bidrar till hobbyns och välljudets spridning i vidare cirklar samt till yngre generationer.
4. Att få lyssna på en hel del andra system och därmed vidga sina vyer, både för återgivningsprinciper som för det faktiska utförandet.
5. Att få lyssna på en hel del annan musik, kanske få tips på nytt. (Själv lyssnar jag regelbundet på saker jag snappat på sådana här träffar).
6. Att få träffas och prata med andra DIY-are om de tekniska bitarna och få input och idéer.
7. Att få träffa en del av forumets nick och få ett ansikte att koppla till. :)
8. Att veta att den som demar för mig inte har någon baktanke eller förhoppning att jag ska köpa det jag lyssnar på.

Och allt som leder mot dessa mål tycker jag är helt OK.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-10 09:32

Jag har lite bilder på klassrummen m.m.
Tyvärr tänkte jag kortare än näsan räcker, och tog inte kamera med vidvinkel med mig. :oops:
Så bilden tecknar väl inte ens halva.

Som synes är det lite grejer på väggar osv, men det kan vi stå ut med? Diffusorer? :)

Jag skrev tidigare att klassrummen var ca 6x7 meter, det var kanske aningens optimistiskt, dra bort en halvmeter, kanske lite mer på varje ledd så blev det nog närmare sanningen. Jag kan mäta jättenoga sen om det är intressant. Klassrummen är dessutom inte identiskt stora.
Bilagor
bolands-klassrum#01.jpg
bolands-klassrum#01.jpg (51.3 KiB) Visad 4156 gånger

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-10 09:38

paa skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag tänker väl som så att jag alltid hållit den produkt som vår firma marknadsför helt utanför mina diskussioner på faktiskt, så borde jag kunna ställa ut ett par hembygda högtalare där nämnda produkt inte ingår, på en diy-mässa.
Och jag skulle heller inte bli ledsen om någon som säljer akustikprodukter ville visa en förstärkare eller ett par högtalare också, även om han varit inblandad i diskussioner om sin produkt på ett forum.
I USA så verkar det inte vara så mycket Jante i sådana här frågor, utan där blir man glad även om något "proffs" satt ihop nån kul låda som han visar upp på en diy-träff.

Jag håller med dig i allt detta.

Jag har inte fått någon feedback på mitt långa svar på denna fråga.
Även om jag nu driver denna mässa i typ egen kraft så är jag (och vi alla då i förlängningen) beroende av att både utställare och publik vill komma, så därför känns det verkligen inte som att detta är mitt högst privata race.
Så om någon misstycker mot avgränsningen jag skissar upp, eller håller med ... så är det ju trevligt med lite feedback.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-10 09:49

Andren skrev:Däremot så kommer jag att tänka på en annan fråga. På diy-gbg mässan så lyckades man få till lite priser och tävlingar inför mässan. Just för att stimulera bygge och kreativitet.

Aisopos: Skall man försöka dra ihop lite spons för träffen, och få till några priser för utställare eller besökare att vinna under någon uttänkt kategori?

Ja det där tål att tänkas på. Jag tänker att den biten kan vi kanske ta i höst, i Augusti eller så, och nu fokusera på att rulla igång DIY-mässan.
Eller är det dumt tro, kommer det att startas fler byggen och komma fler utställare om vi redan nu kastar fram en morot?

---------
Och en högtalarbyggtävling hägrar ju också, med en lämplig final vid en DIY-träff.
Men det tror jag att vi helt enkelt får skjuta på framtiden, hellre lägga allt krut på ett bra genomförande av ett enklare arrangemang för att sen utveckla konceptet allt eftersom om det blir en fortsättning.

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2014-06-13 18:10

aisopos skrev:
Andren skrev:Däremot så kommer jag att tänka på en annan fråga. På diy-gbg mässan så lyckades man få till lite priser och tävlingar inför mässan. Just för att stimulera bygge och kreativitet.

Ja det där tål att tänkas på. Jag tänker att den biten kan vi kanske ta i höst, i Augusti eller så, och nu fokusera på att rulla igång DIY-mässan.
Eller är det dumt tro, kommer det att startas fler byggen och komma fler utställare om vi redan nu kastar fram en morot?

---------
Och en högtalarbyggtävling hägrar ju också, med en lämplig final vid en DIY-träff.
Men det tror jag att vi helt enkelt får skjuta på framtiden, hellre lägga allt krut på ett bra genomförande av ett enklare arrangemang för att sen utveckla konceptet allt eftersom om det blir en fortsättning.

Instämmer, vad tror vi om att ta dit en föreläsare? Det har varit populärt tidigare år.
Akustikkonsult på Akustikverkstan.
Fd Akustikchef på Sounds of Science

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-06-13 18:39

Jag tycker att det stjäl alldeles för mycket tid ifrån själva mässande.

Jag åker på mässa för att träffa folk, kika på andras kreationer, visa upp mina egna och lyssna på ny spännande musik.

Att sätta mig i en skolbänk flera timmar av en dag tycker jag är bortkastat då vi bara har en dag på oss!

Det är min personliga åsikt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-13 19:51

smile skrev:Jag tycker att det stjäl alldeles för mycket tid ifrån själva mässande.

Jag åker på mässa för att träffa folk, kika på andras kreationer, visa upp mina egna och lyssna på ny spännande musik.

Att sätta mig i en skolbänk flera timmar av en dag tycker jag är bortkastat då vi bara har en dag på oss!

Det är min personliga åsikt.

+1
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-06-13 20:02

Den som varit på DIY-träff vet hur mycket tid går åt att tjôta. Att lägga föredra på en träff är inte direkt lyckat. Däremot kan man ju hoppas att kunnigt folk kommer och att man kan tjôta med dem.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2014-06-14 19:37

Hej, bra initiativ! Har jag möjlighet (har tre barn) och kan komma loss från familjelivet så kommer jag gärna förbi medförandes nån bredbandshögtalare och kanske nån Carlsson/sonab ripoff.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-06-15 17:16

Jag har aldrig varit på en DIY träff så därför ser jag fram emot denna och hoppas att den verkligen blir av. Har en del att ta med och visa upp och har ännu mer att göra klart isåfall till träffen. Har ett Remus försteg som ska monteras ihop, ett kraftigt moddat Behringer A 500 steg, lite högtalare, en cd spelare som ligger i startgroparna och en ombyggd T-amp plus lite annat. Säg bara till när du vill ha pengar för lokalhyran så hjälper jag till med att sponsra :D

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-26 07:36

Jag bumpar upp denna igen då.

Jag tänkte boka lite lokaler idag, jag bedömer att det ser rätt positivt ut med redan nu minst 7-8 st som anmält intresse att ställa ut.
Sen faller det säkert bort ett par, men tillkommer några andra också senare i höst, så jag tror det här blir riktigt bra. :)

Ska vi bestämma exakt datum redan nu? Eller ska jag göra en prelimärbokning för att sen bestämma exakt datum först i Augusti?
När jag pratade med skolan för någon vecka sedan hade dom inte ens upprättat bokningslistor för i höst och under hösten var det endast inbokat lite lokaler just före valet av partier. Så det är antagligen fortfarande helt fritt att välja när som helst.

Datum jag anser vara lämpliga är Lör 11/10, 18/10, 25/10, 1/11 (allhelgonadagen - röd dag) 8/11 och lör 15/11.
Det går givetvis att flytta det hela tidigare, men det ger byggare/utställare mindre tid att bli klara (för den som startar NU), Även näst sista lördagen i nov, 22/11, är väl tänkbar, men ju närmare adventstid vi kommer ju svårare blir det för vissa att komma - inbillar jag mig. 30/11 är 1:a advent, jag tänkte alltså att vi gärna lägger minst en helg mellan mässan och 1:a advent.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re:

Inläggav paa » 2014-06-26 08:43

aisopos skrev:Jag bumpar upp denna igen då.

Jag tänkte boka lite lokaler idag, jag bedömer att det ser rätt positivt ut med redan nu minst 7-8 st som anmält intresse att ställa ut.
Sen faller det säkert bort ett par, men tillkommer några andra också senare i höst, så jag tror det här blir riktigt bra. :)

Ska vi bestämma exakt datum redan nu? Eller ska jag göra en prelimärbokning för att sen bestämma exakt datum först i Augusti?
När jag pratade med skolan för någon vecka sedan hade dom inte ens upprättat bokningslistor för i höst och under hösten var det endast inbokat lite lokaler just före valet av partier. Så det är antagligen fortfarande helt fritt att välja när som helst.

Datum jag anser vara lämpliga är Lör 11/10, 18/10, 25/10, 1/11 (allhelgonadagen - röd dag) 8/11 och lör 15/11.
Det går givetvis att flytta det hela tidigare, men det ger byggare/utställare mindre tid att bli klara (för den som startar NU), Även näst sista lördagen i nov, 22/11, är väl tänkbar, men ju närmare adventstid vi kommer ju svårare blir det för vissa att komma - inbillar jag mig. 30/11 är 1:a advent, jag tänkte alltså att vi gärna lägger minst en helg mellan mässan och 1:a advent.

För mig är 18/10 en olämplig dag. Tidigare än 11/10 är för tidigt, allhelgonadagen känns sådär, och 22/11 är nog för nära adventet.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-06-26 18:27

Enda olämpliga dagen för mig är 25/10 då min sambo fyller 30 år. Annars så funkar dom andra dagarna bra för mig.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-27 08:57

Ja och igår fick jag plötsligt veta att den 25/10 är olämplig för mig också då min bättre hälft tydligen hade tänkt åka bort och låta mig ta hand om barnen (absolut inget som helst problem, förutom att jag då får lite svårare att agera värd för DIY-mässan samtidigt.)

Fast samtidigt borde vi kanske satsa på den dagen då, huset för oss själva, flera kan sova över här, vi kan dundra på med stereon hur vi vill. ;)

Men jag föreslår helt enkelt nu att vi kör Uppsala/Alunda DIY 2014 lör den 8/11.

Jag var till skolan igår. Det verkade fortfarande vara lika tomt på inbokningar (och det är ju inte något att förvånas över, det är ju inte skolans kärnverksamhet).
Men så passade jag på och fråga om det finns några speciella regler att förhålla sig till (förutom det vanliga hyfset att inte skada saker och städa efter sig), och då började hon bläddra lite i en pärm och sa plötslig "Oj, jag ser nu att klassrum endast får bokas av föreningar ...!" :|

Sen trodde hon inte att det ändå skulle bli något problem, men det var nog bäst att jag pratade med chefen (rektorn) om det. Han var borta resten av veckan, så jag tar det nu till veckan.
Annars får vi väl starta en ideell förening. 3 personer och stadgar är det som behövs ... ;)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-06-27 16:37

Bra agerat Aisopos! Att försöka pussla ihop något som passar ALLA är dömt att misslyckas.

Om förening; starta Uppsalas Apatikerförening och säg att ni tar tag i stadgarna ...... sen .....kanske :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-27 20:52

aisopos skrev:Men jag föreslår helt enkelt nu att vi kör Uppsala/Alunda DIY 2014 lör den 8/11.

Jag skriver in det i kalendern så länge.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-06-28 08:30

jag med. :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-06-28 09:31

Jag noterar i kalendern jag mad. Blir det inga deltagare på Sömnads & Inspirationsmässan kan jag (om jag får fart på Caddyn) komma och hälsa på. Om jag då (om jag kommer) har kvar mina Sonidohorn tar jag med dem.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-06-28 10:37

8/11 är inbokat!

Behövs det så är jag beredd att sitta i styrelsen för föreningen! :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-28 10:50

soundbrigade skrev:Jag noterar i kalendern jag mad. Blir det inga deltagare på Sömnads & Inspirationsmässan kan jag (om jag får fart på Caddyn) komma och hälsa på. Om jag då (om jag kommer) har kvar mina Sonidohorn tar jag med dem.

Jag skulle vilja se något rörbygge också, snälla?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-06-28 11:55

Om om om om om .... så tar jag med något sådant. Min svarte djävul är ju alltid med som backup.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-06-28 12:34

Jag medbringar något rörbygge, troligen både för och slutsteg.
Plockar även med mig min "Le Monstre"
Högtalarna jag spelar på hemma orkar jag inte bära, så de får stanna hemma... Kanske bygger jag ett par Tham-10 som jag kan ta med....

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-08-15 13:05

Hej hej.
Det har blivit lite krångel. Just innan semestern började så fick jag besked om att det skulle kunna vara problem att få hyra lokalerna.
Det blev nya bud, plötsligt var det sällskapets något öppna karaktär som var problemet, dvs att vi inte i förväg vet exakt vilka som kommer och har dörrarna öppna för vem som helst att stolpa in.
Om det var ett verkligt problem eller om det skulle gå att lösa skulle rektorn kolla upp och höra av sig om.
Jag fick inget besked, så var det plötsligt semester.

Men nu har jag fått igång dialogen igen, och det visar sig vara ett verkligt problem.

Så just nu undersöker jag en reservplan, precis bredvid skolan står två andra byggnader, det ena är en numera oanvänd fritidsgård, den andra hör till kulturskolan.
Jag håller just nu på och kollar ifall vi kan hyra/låna dessa två hus (som står rätt nära bredvid varandra). I så fall skulle det bli åtminstone 4 st stora klassrum att husera i. Ev något mindre rum också.

Jag återkommer i mitten av nästa vecka (skulle jag tro) med mer besked. En av de som kan ge besked har semester fram till mån, i det andra fallet ska vi kika lite på lokalerna först (på ons) innan vi går vidare med funderingarna.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum