IngOehman skrev:Om jag förstått konstruktionen rätt så kommer inte membranet att drivas över hela sin yta, utan bara där
"talspolen" (tallängan borde det kanske heta här?) ansluter mekaniskt.
Nu blev ju det en krosspostning här med någon minuts mellanrum. Jag använder alltså en
foamboard/kapaskiva som förstyvning, eller rättare sagt en halv (150x420 mm). Den väger 35 gram.
IngOehman skrev:En annan fråga som jag har är om du har övervägt att göra tallängan av en enda kopparfolie och att serekoppla dem alla och sen mata det hela via en trafo? Poängen är
att det inte behövs några förtyngande strukturer då och att du får maximalt energiutnyttjande
Ja, en enda ledare har jag övervägt. Tror att det blir för mycket förluster/spänningsfall i de delar av kretsen som inte är i magnetgapet.
Hur grov måste inte kabeln vara mellan elementen vara?
IngOehman skrev:Poängen är att det inte behövs några förtyngande strukturer då
Har ligger mitt största designproblem. Kapaskivan väger 35 gram, talspolstommen väger 34 gram och tråden 10 gram.
Till detta tillkommer membranet 5-10 gram. Sammanlagt kanske 90 gram.
Nu kan jag kanske karva lite ur skivan och talspolestommen för att få ned vikten men det kan ju bli lite kladdigt.
Upphängningen måste alltså klara denna tyngd utan att sagga och utan att det blir asymmetriskt belastning.
Men upphängningen som denna tyngd skall fördelas på är hela 920 mm...
Här måste jag nog göra fullskaleprov av min spinnakerduk/polyestertejpkombination.
Kom gärna med massor med förslag på membran!En tunn gummiduk? En rostig spik?
IngOehman skrev:istället för många parallellkoplade trådar av AWG 30
Varje talspole kommer att ha så många varv AWG30 så att resistansen blir 8 ohm, dvs 23 varv.
Eller så förstod jag inte...
Jag skulle kunna ha färre eller fler varv, dvs 1 ohm till 16 eller 32, vad varje förstärkare sedan får driva beror ju på hur man parallell- eller seriekopplar elementen.
Men med 8 ohm har jag möjlighet att använda dom som singel- eller dubbelelement i eventuellt någon annan högtalare om det nu skulle visa sig att detta koncept inte skulle hålla hela vägen ut.
Jag avser förresten att parallellkoppla ett par för att drivas av en GC i just den avsedda applikationen Pseudo Bas-AMT.
Det blir alltså fyra GC per högtalare.
IngOehman skrev:"så mycket koppar som möjligt i spalten"
Jag föredrar nog en underhängd motor eftersom jag har så djupt magnetgap (10 mm).
Eller så förstod jag inte igen...
Tack förresten så mycket för dina genomlysningar, iö. Jag uppskattar dom mycket.
Faktum är jag själv kommer på nya lösningar i det att jag svarar dig (och uppenbarligen då också mig själv)