Moderator: Redaktörer
Måste jobba i trädgården en stund nu
Alexi skrev:Jag förstår inte riktigt hur membranen är tänkta av vad jag kan se av bilderna ovan, hur hindrar du fasutsläckningar?
Alexi skrev:Låter som det kommer bli väldigt tungt.
Alexi skrev:Vad räknar du med för känslighet?
Alexi skrev:Kommer du inte få ett membran som blir ojämnt styvt beroende på riktning? Eftersom du inte kör med symmetri i materialen.
Alexi skrev:Väldigt kul och extremt ambitiöst projekt!
solhaga skrev:Ja, det verkar ju vara en liknande princip.
Har du några intryck av dom?
Alexi skrev:Kan du göra en in-zoomad bild vid gapet?
Alexi skrev:Ser väldigt jämt och fint ut, blir den inte ens mättad i kanterna?
Alexi skrev:Du får bygga en rejäl rigg för att få dit magneten.
Alexi skrev:Kurvan ser ut att visa 0,92Tm?
solhaga skrev:Alexi skrev:Jag förstår inte riktigt hur membranen är tänkta av vad jag kan se av bilderna ovan, hur hindrar du fasutsläckningar?
Hjälper detta?
Utandning:
IngOehman skrev:För en konstruktion med så mycket större membran kan dock luftrörelserna komma in med mycket större relativ
massakomponent, så det kan vara värt besväret att i varje fall överväga en liten motkompensation.
IngOehman skrev:Om jag förstått konstruktionen rätt så kommer inte membranet att drivas över hela sin yta, utan bara där
"talspolen" (tallängan borde det kanske heta här?) ansluter mekaniskt.
IngOehman skrev:En annan fråga som jag har är om du har övervägt att göra tallängan av en enda kopparfolie och att serekoppla dem alla och sen mata det hela via en trafo? Poängen är
att det inte behövs några förtyngande strukturer då och att du får maximalt energiutnyttjande
IngOehman skrev:Poängen är att det inte behövs några förtyngande strukturer då
IngOehman skrev:istället för många parallellkoplade trådar av AWG 30
IngOehman skrev:"så mycket koppar som möjligt i spalten"
Litzkabel?solhaga skrev:IngOehman skrev:En annan fråga som jag har är om du har övervägt att göra tallängan av en enda kopparfolie och att serekoppla dem alla och sen mata det hela via en trafo? Poängen är
att det inte behövs några förtyngande strukturer då och att du får maximalt energiutnyttjande
Ja, en enda ledare har jag övervägt. Tror att det blir för mycket förluster/spänningsfall i de delar av kretsen som inte är i magnetgapet.
Hur grov måste inte kabeln vara mellan elementen vara?
Alexi skrev:Litzkabel?
solhaga skrev:@njoak: Absolut. Men då får man problemet att membranet kan hänga ut i nederkant, så jag övergav den tanken.
njoak skrev:Blir nog onödigt krångligt, men man kanske kunde tänka sig en symmetrisk design (åtminstone nästan), med membran på båda sidor om en motoranordning?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster