Moderator: Redaktörer
Så synd att du inte fortsatte på denna bana, det hade kanske kunnat rädda en massa konserter
MichaelG låter som att du hade en talang för detta. Min första tanka är dock att det låter som att du använda sunt förnuft helt enkelt![]()
Det kan man ju lätt hålla med om men samtidigt en massa erfarenheter från high fidelity, så att säga.
Almen skrev:phloam skrev:Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster?
Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?
Men vilka restaurangbesökare skulle inte bry sig om hur maten smakade? Och vilken annan matintresserad skulle håna dessa för att de var besvikna?
- Nä, torskryggen var överkokt, potatisen halvrå, smörsåsen kall och stabbig och vinet var surt.
- Gnällspik! Sök hjälp!
Alexi skrev: Bjöd en kollega på Wagyu burgare på Mathias Dahlgren en gång å han svarade visst den var god men jag äter lika gärna på McD, den är ok, man blir mätt å den är mycket billigare.
Svante skrev:Alexi skrev: Bjöd en kollega på Wagyu burgare på Mathias Dahlgren en gång å han svarade visst den var god men jag äter lika gärna på McD, den är ok, man blir mätt å den är mycket billigare.
Ja, visst låter det bra i den här fina anläggningen, men jag lyssnar lika gärna i min mobiltelefon, man hör vad det är för låt och man kan ha den på bussen och den är mycket billigare.
Ja, det är nog där någonstans vi är idag. Musiklyssnande ska vara funktionellt, om det låter bra eller dåligt är mindre viktigt. Jag pendlar mellan att tycka att det är felfelfel och att det är något som jag inte förstår.
darkg skrev:Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.
Bill50x skrev:darkg skrev:Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.
Nördar blir gärna nördar när det gäller allting
darkg skrev:Jag får erkänna att jag ibland inte heller förstår hur man kan vara så fundamentalt ointresserad av att gå lite djupare.
darkg skrev:Svante skrev:Alexi skrev: Bjöd en kollega på Wagyu burgare på Mathias Dahlgren en gång å han svarade visst den var god men jag äter lika gärna på McD, den är ok, man blir mätt å den är mycket billigare.
Ja, visst låter det bra i den här fina anläggningen, men jag lyssnar lika gärna i min mobiltelefon, man hör vad det är för låt och man kan ha den på bussen och den är mycket billigare.
Ja, det är nog där någonstans vi är idag. Musiklyssnande ska vara funktionellt, om det låter bra eller dåligt är mindre viktigt. Jag pendlar mellan att tycka att det är felfelfel och att det är något som jag inte förstår.
Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.
CODY skrev:Det är ganska fett tycker jag att ha tillgång till nästan all musik man kan tänka på i sin telefon (spotify) och kunna spela upp den med rimlig ljudkvalitet på t ex hemstereon eller via ett par bra lurar när man behagar. Skillnaden i ljudkvalitet jämfört med kassettband inspelade från P3s heta högen uppspelade på en bergsprängare eller Walkman är ENORMT mycket bättre nu än de var tidigare. Du saknar helt perspektiv. När det gäller den skräck, det lidande, pina och obehag som trådskaparen upplever inför, under och efter konsertbesök - och som gör att han inte går på konserter - är det av allt att döma ett kognitivt problem som ingen ljudtekniker kan lösa.
CODY skrev:Om någon känner t ex skräck vid konserter får man nog utgå från att det är fel på hans omvärldsuppfattning.
CODY skrev:Om någon känner t ex skräck vid konserter får man nog utgå från att det är fel på hans omvärldsuppfattning.
Svante skrev:CODY skrev:Om någon känner t ex skräck vid konserter får man nog utgå från att det är fel på hans omvärldsuppfattning.
Varför ska man utgå från det? Tvärtom är det väl en sund reaktion. Nu tror jag iofs att ordet "skräckupplevelse" i Pekkas rubrik inte ska tolkas bokstavligt i meningen att han blev skrämd av ljudet, utan snarare som att han tyckte att det var förfärligt att man kan misshandla ljudet så illa och att han var bekymrad över vilka effekter ljudnivån och ljudkvaliteten har på hörseln.
PekkaJohansson skrev:Jag har nyss kommit hem från Kentfest efter att ha flytt hals över huvud från huvudattraktionens spelning. Sannolikt har jag i kväll hört en av Sveriges bästa popgrupper och ett av Sveriges sämsta liveljud. Trots att jag gick från hoprullade pappersnäsdukar via lättskumproppar till största varianten skumproppar var jag chanslös. Den generella ljudstyrkan, den dunderresonanta och 20 dB för starka bastrumman, den sanslösa distorsionsnivån och tonkurvan som möjligen skulle passa en lomhörd (jag provade ytterst kortvarigt utan hörselskydd) gjorde fysiskt ont i öronen. Jag lider med de överraskande många konsertbesökare, inklusive några stackars utkommenderade poliser, som saknade alla former av hörselskydd. Kvällens behållning var Nina Perssons spelning som nätt och jämnt kunde höras med endast papperstussar i öronen. Jag misstänkte att det skulle bli så här, men lät mig övertalas att följa med på Kentfest. Efter kvällens skräckupplevelse kommer det att dröja innan jag går på PA-förstärkt livekonsert igen.
Med vänlig hälsning
Pekka
phloam skrev:Men jag tror faktisk att Pekka reagerar väldigt starkt och fullt medvetet använder så starka ord som skräckupplevelse för att beskriva hur dåligt han upplevde att ljudet var (naturligtvis inte bokstavlig "skräck"). Samtidigt har vi hört andra röster som tycker annorlunda och inte uttrycker sig lika starkt.
Det lustiga är att vi inte reagerar nämnvärt på att någon använder så starka ord om ljudet, men när man använder motsvarande starka ord om reaktionen och dess natur så är det usch och fy. Vi (hifi-intresserade) är nog rätt hårt präglade på hur man ska tänka och uttrycka sig. Och Pekka är en av de starkaste rösterna som förmedlar just detta.
Från någon som innehar rollen som chefredaktör kunde man kanske vänta sig något lite mer nyanserat än detta:PekkaJohansson skrev:Jag har nyss kommit hem från Kentfest efter att ha flytt hals över huvud från huvudattraktionens spelning. Sannolikt har jag i kväll hört en av Sveriges bästa popgrupper och ett av Sveriges sämsta liveljud. Trots att jag gick från hoprullade pappersnäsdukar via lättskumproppar till största varianten skumproppar var jag chanslös. Den generella ljudstyrkan, den dunderresonanta och 20 dB för starka bastrumman, den sanslösa distorsionsnivån och tonkurvan som möjligen skulle passa en lomhörd (jag provade ytterst kortvarigt utan hörselskydd) gjorde fysiskt ont i öronen. Jag lider med de överraskande många konsertbesökare, inklusive några stackars utkommenderade poliser, som saknade alla former av hörselskydd. Kvällens behållning var Nina Perssons spelning som nätt och jämnt kunde höras med endast papperstussar i öronen. Jag misstänkte att det skulle bli så här, men lät mig övertalas att följa med på Kentfest. Efter kvällens skräckupplevelse kommer det att dröja innan jag går på PA-förstärkt livekonsert igen.
Med vänlig hälsning
Pekka
Är den som inte upplevde det hela som riktigt så illa "lomhörd"? Eller ska vi anta att man bara är okänslig? Nånstans blir det en kritik av alla andra som inte reagerade likadant.
Pekka - kanske dina redan låga förväntningar förstärkte bristerna så att det blev olidligt för dig? I så fall finns här en principiellt intressant fråga om hur alla vi som egentligen älskar musik kan fås att närma oss musiken med misstro och låga förväntningar. Är det meningen?
PekkaJohansson skrev:Därmed kan tråden låsas. Om inte phloam vill göra det kanske någon annan kan ordna det?
Vänligen
Pekka
phloam skrev:EDIT: M.a.o - Svante, jag kan inte riktigt hålla med om att ovanstående är ett exempel på en "sund reaktion". Borde vi alla reagera så menar du?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster