Kentfest – en skräckupplevelse

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-26 11:34

MichaelG låter som att du hade en talang för detta. Min första tanka är dock att det låter som att du använda sunt förnuft helt enkelt :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-26 12:26

Det kan man ju lätt hålla med om men samtidigt en massa erfarenheter från high fidelity, så att säga.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-06-27 03:10

Kan omöjligt ha varit lika dåligt som Iron Maiden på Friends arena. :P
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-06-27 13:47

Så synd att du inte fortsatte på denna bana, det hade kanske kunnat rädda en massa konserter

Ha, ha - kanske det. Faktum är att när jag är på konsert och det är riktigt dåligt ljud (vilket inte är oftast - men dock alltför ofta) sitter jag och tänker "dra ner volymen några dB, dra ner diskanten och övre mellanregistret, upp med undre mellanregister/lågbas något. Typ. :)

MichaelG låter som att du hade en talang för detta. Min första tanka är dock att det låter som att du använda sunt förnuft helt enkelt :)

Det kan man ju lätt hålla med om men samtidigt en massa erfarenheter från high fidelity, så att säga.

Jo, jag försökte ju tänka ut hur jag borde göra utifrån de begränsade erfarenheter jag hade. Så en portion sunt förnuft, en portion erfarenhet från hur tonkontrollerna på min receiver fungerade och en rejäl portion tur. Och så samma ingång som jag fortfarande har när jag fixar välljud: fokusera på det som låter dåligt och åtgärda det, så blir det bra.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-06-28 09:26

Almen skrev:
phloam skrev:Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster? :)

Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?

Men vilka restaurangbesökare skulle inte bry sig om hur maten smakade? Och vilken annan matintresserad skulle håna dessa för att de var besvikna?

- Nä, torskryggen var överkokt, potatisen halvrå, smörsåsen kall och stabbig och vinet var surt.
- Gnällspik! Sök hjälp!

Jag som är väldigt matintresserad och ofta går ut, får just ofta höra det.
-Äh du är bara kräsen, jag tyckte den (den torra misshandlade biffen) var god!
Hur mat smakar och hur ingredienser och konsistenser ska harmoniera är något de flesta skiter i. Bjöd en kollega på Wagyu burgare på Mathias Dahlgren en gång å han svarade visst den var god men jag äter lika gärna på McD, den är ok, man blir mätt å den är mycket billigare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-28 14:00

Alexi skrev: Bjöd en kollega på Wagyu burgare på Mathias Dahlgren en gång å han svarade visst den var god men jag äter lika gärna på McD, den är ok, man blir mätt å den är mycket billigare.

Ja, visst låter det bra i den här fina anläggningen, men jag lyssnar lika gärna i min mobiltelefon, man hör vad det är för låt och man kan ha den på bussen och den är mycket billigare.

Ja, det är nog där någonstans vi är idag. Musiklyssnande ska vara funktionellt, om det låter bra eller dåligt är mindre viktigt. Jag pendlar mellan att tycka att det är felfelfel och att det är något som jag inte förstår.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-06-28 14:08

Svante skrev:
Alexi skrev: Bjöd en kollega på Wagyu burgare på Mathias Dahlgren en gång å han svarade visst den var god men jag äter lika gärna på McD, den är ok, man blir mätt å den är mycket billigare.

Ja, visst låter det bra i den här fina anläggningen, men jag lyssnar lika gärna i min mobiltelefon, man hör vad det är för låt och man kan ha den på bussen och den är mycket billigare.

Ja, det är nog där någonstans vi är idag. Musiklyssnande ska vara funktionellt, om det låter bra eller dåligt är mindre viktigt. Jag pendlar mellan att tycka att det är felfelfel och att det är något som jag inte förstår.

Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-28 14:43

darkg skrev:Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.

Nördar blir gärna nördar när det gäller allting :-)

Men visst är det så, vissa saker vill man bara ha funktionaliteten och bryr sig inte om detaljerna. Hade tidigare en kamrat som såg ätande som ett sätt att bli mätt, kläder köpte han en gång året på en stormarknad och fyllde en kundvagn så det skulle räcka ett år framåt...

Själv har jag en rätt enkel syn på att koka kaffe även om jag ibland förfaller till att rosta bönor och mala själv, typ var femte/tionde år eller så. Jag är inte heller speciellt petig med bild, en ganska enkel tv är helt ok för mig. Kul med en krukväxt i fönstret, men jämfört med vad vissa lägger ner i arbete på sina trädgårdar...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-06-28 17:06

Bill50x skrev:
darkg skrev:Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.

Nördar blir gärna nördar när det gäller allting :-)

True dat. Tänkte inte på det :P

Jag får erkänna att jag ibland inte heller förstår hur man kan vara så fundamentalt ointresserad av att gå lite djupare.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-28 21:46

darkg skrev:Jag får erkänna att jag ibland inte heller förstår hur man kan vara så fundamentalt ointresserad av att gå lite djupare.

+1

(Alla kanske skulle ha sin Myers-Briggs rating synlig, så man hade ökad chans att förstå dem?)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-28 22:23

darkg skrev:
Svante skrev:

Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.

Nja, det jag menar att jag kanske inte förstår är någon annan dimension i musiklyssnandet. Alltså som de mobiltelefonlyssnande personerna förstår, men som inte jag förstår.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-29 00:35

Det är ganska fett tycker jag att ha tillgång till nästan all musik man kan tänka på i sin telefon (spotify) och kunna spela upp den med rimlig ljudkvalitet på t ex hemstereon eller via ett par bra lurar när man behagar. Skillnaden i ljudkvalitet jämfört med kassettband inspelade från P3s heta högen uppspelade på en bergsprängare eller Walkman är ENORMT mycket bättre nu än de var tidigare. Du saknar helt perspektiv. När det gäller den skräck, det lidande, pina och obehag som trådskaparen upplever inför, under och efter konsertbesök - och som gör att han inte går på konserter - är det av allt att döma ett kognitivt problem som ingen ljudtekniker kan lösa.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-29 09:19

Nånstans lär vi oss att bli "kräsna", och allra oftast grundat i hur man kan tjäna pengar på att folk har preferenser utöver det ordinära. Inom Hifi handlar det om att lära sig lyssna efter fel och investera stundtals sanslösa belopp på teknik för att eliminera dem. Inte till glädje för artisterna, då det ju inte direkt handlar om det praktiska njutandet av musiken som sådan, utan för att eliminera tämligen teoretiska fel i återgivningen - till glädje för de som säljer dyr hifi-utrustning.

Särskilt mottagliga personer är de som till slut vägrar köra en "skitbil" som Kia C'eed utan måste ha en M3, vägrar äta på McDonalds utan grillar hemma eller går på "riktig" restaurang, vägrar att lyssna på musik i mobilhögtalaren osv, osv, osv.

Det kan vara ok att ha höga krav, men man bör kanske se upp med var man fått dem ifrån och varför. När kraven börjar begränsa ens liv och orsakar plåga så kanske man bör tänka om lite.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-29 10:55

CODY skrev:Det är ganska fett tycker jag att ha tillgång till nästan all musik man kan tänka på i sin telefon (spotify) och kunna spela upp den med rimlig ljudkvalitet på t ex hemstereon eller via ett par bra lurar när man behagar. Skillnaden i ljudkvalitet jämfört med kassettband inspelade från P3s heta högen uppspelade på en bergsprängare eller Walkman är ENORMT mycket bättre nu än de var tidigare. Du saknar helt perspektiv. När det gäller den skräck, det lidande, pina och obehag som trådskaparen upplever inför, under och efter konsertbesök - och som gör att han inte går på konserter - är det av allt att döma ett kognitivt problem som ingen ljudtekniker kan lösa.

+1

Fast med undantag för den ganska onödiga sista efterslängen/meningen om skräck och kognitiva problem.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-29 11:25

Om någon känner t ex skräck vid konserter får man nog utgå från att det är fel på hans omvärldsuppfattning. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-29 12:12

CODY skrev:Om någon känner t ex skräck vid konserter får man nog utgå från att det är fel på hans omvärldsuppfattning. :)

Varför ska man utgå från det? Tvärtom är det väl en sund reaktion. Nu tror jag iofs att ordet "skräckupplevelse" i Pekkas rubrik inte ska tolkas bokstavligt i meningen att han blev skrämd av ljudet, utan snarare som att han tyckte att det var förfärligt att man kan misshandla ljudet så illa och att han var bekymrad över vilka effekter ljudnivån och ljudkvaliteten har på hörseln.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-29 12:19

CODY skrev:Om någon känner t ex skräck vid konserter får man nog utgå från att det är fel på hans omvärldsuppfattning. :)

Är du verkligt på riktig?

Antingen har du någon autistisk störning som gör att du inte kan tolka vad folk säger/skriver, utan allt du läser gäller ordagrant.
Eller så försöker du bara hålla igång diskussionen för dess egen skull, eller så tror du bara att du är ball ...

edit:
Du skriver mycket bra och läsvärt i allmänhet, men sånt här fläckar bara ner dig.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-06-29 13:39

Behövde verkligen moralpolisen rycka ut för det där?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-29 14:11

Naturligtvis tror jag inte att han bokstavligen känner skräck utan att han uttrycker sig kategoriskt. Det gör jag också. Jag menar t ex inte att Pekka är sjuk. När det gäller aktuell Kent- konsert vAr två kompisar där. De tyckte att allt var kanon. En av dem är musiker. Den andre går på 20 konserter årligen. Tack för de fina orden.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-29 21:13

Svante skrev:

Varför ska man utgå från det? Tvärtom är det väl en sund reaktion. Nu tror jag iofs att ordet "skräckupplevelse" i Pekkas rubrik inte ska tolkas bokstavligt i meningen att han blev skrämd av ljudet, utan snarare som att han tyckte att det var förfärligt att man kan misshandla ljudet så illa och att han var bekymrad över vilka effekter ljudnivån och ljudkvaliteten har på hörseln.

Men jag tror faktisk att Pekka reagerar väldigt starkt och fullt medvetet använder så starka ord som skräckupplevelse för att beskriva hur dåligt han upplevde att ljudet var (naturligtvis inte bokstavlig "skräck"). Samtidigt har vi hört andra röster som tycker annorlunda och inte uttrycker sig lika starkt.

Det lustiga är att vi inte reagerar nämnvärt på att någon använder så starka ord om ljudet, men när man använder motsvarande starka ord om reaktionen och dess natur så är det usch och fy. Vi (hifi-intresserade) är nog rätt hårt präglade på hur man ska tänka och uttrycka sig. Och Pekka är en av de starkaste rösterna som förmedlar just detta.

Från någon som innehar rollen som chefredaktör kunde man kanske vänta sig något lite mer nyanserat än detta:

PekkaJohansson skrev:Jag har nyss kommit hem från Kentfest efter att ha flytt hals över huvud från huvudattraktionens spelning. Sannolikt har jag i kväll hört en av Sveriges bästa popgrupper och ett av Sveriges sämsta liveljud. Trots att jag gick från hoprullade pappersnäsdukar via lättskumproppar till största varianten skumproppar var jag chanslös. Den generella ljudstyrkan, den dunderresonanta och 20 dB för starka bastrumman, den sanslösa distorsionsnivån och tonkurvan som möjligen skulle passa en lomhörd (jag provade ytterst kortvarigt utan hörselskydd) gjorde fysiskt ont i öronen. Jag lider med de överraskande många konsertbesökare, inklusive några stackars utkommenderade poliser, som saknade alla former av hörselskydd. Kvällens behållning var Nina Perssons spelning som nätt och jämnt kunde höras med endast papperstussar i öronen. Jag misstänkte att det skulle bli så här, men lät mig övertalas att följa med på Kentfest. Efter kvällens skräckupplevelse kommer det att dröja innan jag går på PA-förstärkt livekonsert igen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Är den som inte upplevde det hela som riktigt så illa "lomhörd"? Eller ska vi anta att man bara är okänslig? Nånstans blir det en kritik av alla andra som inte reagerade likadant.

Pekka - kanske dina redan låga förväntningar förstärkte bristerna så att det blev olidligt för dig? I så fall finns här en principiellt intressant fråga om hur alla vi som egentligen älskar musik kan fås att närma oss musiken med misstro och låga förväntningar. Är det meningen?

EDIT: M.a.o - Svante, jag kan inte riktigt hålla med om att ovanstående är ett exempel på en "sund reaktion". Borde vi alla reagera så menar du?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-29 21:44

phloam skrev:Men jag tror faktisk att Pekka reagerar väldigt starkt och fullt medvetet använder så starka ord som skräckupplevelse för att beskriva hur dåligt han upplevde att ljudet var (naturligtvis inte bokstavlig "skräck"). Samtidigt har vi hört andra röster som tycker annorlunda och inte uttrycker sig lika starkt.

Det lustiga är att vi inte reagerar nämnvärt på att någon använder så starka ord om ljudet, men när man använder motsvarande starka ord om reaktionen och dess natur så är det usch och fy. Vi (hifi-intresserade) är nog rätt hårt präglade på hur man ska tänka och uttrycka sig. Och Pekka är en av de starkaste rösterna som förmedlar just detta.

Från någon som innehar rollen som chefredaktör kunde man kanske vänta sig något lite mer nyanserat än detta:

PekkaJohansson skrev:Jag har nyss kommit hem från Kentfest efter att ha flytt hals över huvud från huvudattraktionens spelning. Sannolikt har jag i kväll hört en av Sveriges bästa popgrupper och ett av Sveriges sämsta liveljud. Trots att jag gick från hoprullade pappersnäsdukar via lättskumproppar till största varianten skumproppar var jag chanslös. Den generella ljudstyrkan, den dunderresonanta och 20 dB för starka bastrumman, den sanslösa distorsionsnivån och tonkurvan som möjligen skulle passa en lomhörd (jag provade ytterst kortvarigt utan hörselskydd) gjorde fysiskt ont i öronen. Jag lider med de överraskande många konsertbesökare, inklusive några stackars utkommenderade poliser, som saknade alla former av hörselskydd. Kvällens behållning var Nina Perssons spelning som nätt och jämnt kunde höras med endast papperstussar i öronen. Jag misstänkte att det skulle bli så här, men lät mig övertalas att följa med på Kentfest. Efter kvällens skräckupplevelse kommer det att dröja innan jag går på PA-förstärkt livekonsert igen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Är den som inte upplevde det hela som riktigt så illa "lomhörd"? Eller ska vi anta att man bara är okänslig? Nånstans blir det en kritik av alla andra som inte reagerade likadant.

Pekka - kanske dina redan låga förväntningar förstärkte bristerna så att det blev olidligt för dig? I så fall finns här en principiellt intressant fråga om hur alla vi som egentligen älskar musik kan fås att närma oss musiken med misstro och låga förväntningar. Är det meningen?

phloam,

Det känns inte meningsfullt att gå i svaromål eftersom din agenda att misstänkliggöra mig och mina synpunkter är alltför uppenbar, men jag gör ett kort sista inlägg.

Jag har förtydligat att jag skrev som en reaktion på det osedvanligt dåliga ljudet och att det var ännu sämre än mina lågt ställda förväntningar. Jag har också från start preciserat min kritik mot ljudet på Kentfest. Du bör fråga dig om det är din uppgift som moderator att på svaga grunder ifrågasätta forumdeltagarnas kunskap om och intresse för ljudkvalitetsfrågor samt, i det här fallet, upplevelser av en konserthändelse. Du kan rimligtvis inte vara överraskad över att vi diskuterar de här sakerna. Dessutom läser du selektivt och verkar inte vilja låtsas om att ganska många delar min kritik, både här på forumet och vid Kentfest genom att lämna konserten. Du vill alldeles uppenbart inte ta fasta på kritiken mot bristande ljudkvalitet utan försöker hela tiden komma med egna hemsnickrade teorier om varför det klagas på skiv- och konsertljud. Dessutom håller du en mobbare och stalkare som CODY om ryggen genom att låta honom upprepa sina ytterst fula påhopp. Det är extremt osnyggt och jag hoppas att övriga moderatorer/redaktörer tar sig en rejäl funderare på om det är den stilen som ska prägla Faktiskt framöver. Tills det kommer en tydlig signal i annan riktning nöjer jag mig med att rapportera mina skivinköp i Musikstugan.

Därmed kan tråden låsas. Om inte phloam vill göra det kanske någon annan kan ordna det?

Vänligen

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-29 22:04

Jag har tidigare påpekat att jag inte kan/tänker moderera en tråd som jag själv deltar aktivt i.

Jag är ledsen om du tycker att jag har en agenda. Jag har inte ifrågasatt någons kunskap eller intresse utan bara velat diskutera själva reaktionen, som du själv beskriver som "drastisk". Då kanske du får vänta dig att andra i sin tur reagerar på den.

Om du vill straffa hela forumet på grund av saker om jag och ett fåtal andra uttryckt i denna tråd så är det upp till dig, själv upplever jag det som att jag försökt att lyfta fram de intressanta frågeställningar som finns. Men jag antar att du diskvalificerar min upplevelse på detta området.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-29 22:06

PekkaJohansson skrev:Därmed kan tråden låsas. Om inte phloam vill göra det kanske någon annan kan ordna det?

Vänligen

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-29 22:10

Pekka!

Varför skall du självcensurera dig?

Det behövs inte färre människor som är med och diskuterar välljud.

Vänligaste hälsningar
Jan K

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-29 23:47

Jag har verkligen inte önskat stalka eller mobba PekkaJohansson. Jag vill be om ursäkt för om han uppfattat det så. Jag vill också be om ursäkt för att jag kanske uttryckt mig drastiskt.

Nu är ju detta ett internetforum för musikupplevelser. Det är intressant att diskutera sådana upplevelser utifrån de starkt negativa känslor som PK ger uttryck för; diskussionen blir bättre om han själv deltar i den. Som vanligt kan man inte själv som trådskapare bestämma vilken väg diskussionen ska ta.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-30 18:28

Har inte påstått att någon har stalkat någon. Det får i detta Pekka avgöra.

Men i grunden har jag säkert en liknande inställning till ljud såsom Pekka framfört. Så på sådant sätt håller jag nog med Pekka även om jag inte var i närheten av den konsert som diskuteras.

Det är inte på något sätt finare att gilla "audiofilt ljud". För mig handlar det mera om livskvalité. Av livskvalitesskäl så blir det inte så ofta McDonalds heller. Även om jag då och då äter en hamburgare. Alltså gillar annan mat typ inte snabbmat. Det gör en inte till en sämre människa om man ofta går på McDonalds. Men åkte alltid hem varje dag och lagade mat till barnen. Stod för att vi åt bra enligt min uppfattning. Sedan ibland tillbaka till uppdraget.

Men själv står jag nog också för en matkultur mera av det klassiska slaget. Fast gärna enkel och basal. Kör en ålderstigen BMW till råga på allt. Funktionell och hyggligt bekväm. Men aldrig törstiga motorer.

Men är man leverantör av konserter varför skall det vara undantag där. Alltså vad man levererar i musikalisk kvalite där jag själv även lägger kvaliten och uppfattningsbarheten i ljudet.

Om jag köper en bil som som går sönder bryr jag mig?. Självklart. Går jag på museum så vill jag ju att lamporna är tända. Inte roligt att treva omkring i mörker och titta på grejer.

Fanns ingen skillnad i mitt tyckande när jag var ung. Avskydde konserter med dåligt ljud. Någon gång gick jag till och med. Det är säkert inte alltid lätt att få till ett bra ljud alltid och i hela lokalen eller ytan. Så kan det ju vara. Men att jag skall gilla det?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-30 20:42

phloam skrev:EDIT: M.a.o - Svante, jag kan inte riktigt hålla med om att ovanstående är ett exempel på en "sund reaktion". Borde vi alla reagera så menar du?

Ptja, det vore väl förmätet av mig att tala om för andra hur de ska reagera, men jag har svårt att förstå varför inte alla reagerar som Pekka gjorde. Baserat på liknande tillställningar som jag har varit på sista tiden, då, och att jag känner till och litar på Pekkas omdöme om ljudkvalitet.

Föregående

Återgå till Musikstugan