Aerob skrev:Tack boom, du har inte lust att skärmdumpa "box"-fliken och lägga upp också?
Med uppvärmd talspole 80 grader.
Moderator: Redaktörer
Aerob skrev:Tack boom, du har inte lust att skärmdumpa "box"-fliken och lägga upp också?
You're absolutely right Martin, my apologies. I sent you the wrong curve. Please see the attachment - this is the correct one of the prototype.
Inductance is one measurement that I for one, feel should not play too much of a deciding role where subwoofers are concerned. First, due to the standard frequency chosen to measure inductance is well out of the drivers useable frequency range (1kHz), and second, because any method of controlling inductance within a subwoofer's "natural" operating range is simply not possible.
For subs, having a copper sleeve around the pole is very effective in heat absorption/dissipation, resulting in increased power handling and lower power compression. At the higher frequencies the sleeve controls inductance, making the driver act more like a resistor. The impedance curve shows this phenomena quite clearly. The result would be a sub that is more capable of blending with mid-bass drivers, and it does this without the use an impedance compensation network.
Now, I muddied the waters a bit when we were discussing 'desired' Small parameters. The simulation software I use provides inductive curves of a driver design over its excursion range at a reference frequency of 1kHz. Please see the attachment. The final prototype has an estimated inductance of around 0.9mH and the curve shows this result. The software factors in the surrounding magnetic field and influences of the copper pole sleeve.
The measurement of 2.6mH I sent you was taken using an inductance meter. The meter doesn't factor anything else but the inductance of the coil itself, hence the higher number.
The added values I sent you (Le=11927.28uH L2=25471.79uH R2=4.93ohms) are derivative values from the Small parameters which will provide you with a fairly accurate representation of the driver's response with inductive effects through its pass band.
I hope all of this makes sense. Give me a few days to figure out an overall cost of the unit.
Thanks,
Mark
Aerob skrev:Prislapp för detta element vid köp om 50: $265 CAD = 1675 SEK. Detta före frakt, moms och tull. Det innebär att prislappen närmar sig 2500 hemma i stugorna.
Är det intressant att gå vidare och få den testad av Ricci eller Red Rock Acoustics?
Aerob skrev:Prislapp för detta element vid köp om 50: $265 CAD = 1675 SEK. Detta före frakt, moms och tull. Det innebär att prislappen närmar sig 2500 hemma i stugorna.
Är det intressant att gå vidare och få den testad av Ricci eller Red Rock Acoustics?
Hi Martin,
Hope all is well with you.
Have you had a chance to share the information with your forum? Is there
any feedback?
I am in contact with a group in England who *might* be interested in
joining in on a group purchase of the 15". If this happens the pricing
will be lower which is a good thing. Let me know your thoughts.
Thanks,
Mark
Aerob skrev:Nu har jag inte siffran i huvudet men vill minnas att det finns runt 2500 kvar i potten så det bör ju kunna räcka till en del. Gick tillbaka i tråden och letade efter priser, Ricci=350 dollar, Red Rock= 150+500 dollar beroende på vad som testas. Något jag inte hittade var om vi faktiskt hade bestämt oss för vem vi vill använda oss av? Som jag ser det finns det fördelar med båda två.
MattiasBGD skrev:Jag kan sponsra med 200kr också när jag kommer hem från jobbet. Verkar vara mycket bas för pengen när jag jämfört mot konkurrenterna. Min fråga är om man är med och köper element finns det möjlighet att Köpa fler i framtiden? Eller kräver det ett produktionsminimum typ 25-30 Enheter.
Isf kan jag ju behöva 4st på en gång.
MattiasBGD skrev:Jag kan sponsra med 200kr också när jag kommer hem från jobbet. Verkar vara mycket bas för pengen när jag jämfört mot konkurrenterna. Min fråga är om man är med och köper element finns det möjlighet att Köpa fler i framtiden? Eller kräver det ett produktionsminimum typ 25-30 Enheter.
Aerob skrev:MattiasBGD skrev:Jag kan sponsra med 200kr också när jag kommer hem från jobbet. Verkar vara mycket bas för pengen när jag jämfört mot konkurrenterna. Min fråga är om man är med och köper element finns det möjlighet att Köpa fler i framtiden? Eller kräver det ett produktionsminimum typ 25-30 Enheter.
Det är en sak som jag inte har diskuterat ännu men som jag tänkt ta upp. Det är ju också en aktuell fråga map eventuella reparationer. Oavsett så bör du nog köpa fyra på en gång...
cobra-427 skrev:MattiasBGD skrev:Jag kan sponsra med 200kr också när jag kommer hem från jobbet. Verkar vara mycket bas för pengen när jag jämfört mot konkurrenterna. Min fråga är om man är med och köper element finns det möjlighet att Köpa fler i framtiden? Eller kräver det ett produktionsminimum typ 25-30 Enheter.
Är det till dig själv?......nytt boende på gång?...
KarlXII skrev:Har tappat tråden. (!)
Hur stora lådor för femtontummaren?
Var är beräknat pris totalt?
Aerob skrev:Ja allt detta ska så klart avhandlas innan vi är framme vid köp. Just elementet och dess parametrar är det nog fritt för Mark att göra vad han vill med, och jag ser det egentligen enbart som positivt om han väljer att saluföra det som ett standard element i hans utbud. Det är ju bra både om man vill utvidga eller behöver reparation.
Kraniet, vem tycker du bör göra testet på elementet?
Adhoc skrev:Om jag inte har tappat den, tråden alltså: Elementet är avsett för sluten låda (ej basreflex) på ca 120 L.
(Total fraktdel/st, inklarerat och för egen upphämtning på terminal i Sverige bör hamna kring 220-250 kr/st vid full pall om ca 25-30 element som gått per båt. Tillkommer gör distributionskostnad/st inom Sverige samt tull+moms. Så blev resultatet för gruppköpet jag körde med 1 pall. USD 390 för hela pallen per båt USA-Sv. gav ca +25 kr/st i moms/st för båtfraktdelen av 25 st element)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster