Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Justerbara vinklar var min tanke också då jag tänkte att redan existerande högtalare är förmodligen för begränsade.
Fast man kan tänka sig en kombination med justerbara reflektorer/difussorer/absorbenter. Kan man greja höjdlösningen med väggplacering av högtalare istället för tak så skulle detta vara något jag föredrar.
Nattlorden skrev:Tumme - du gör ett strålande jobb som nyhetsankare! Tummen upp alltså!
Nattlorden skrev:Bara man kan få klara besked om högtalarna så klarar jag mig - behöver inte köpa in något innan 2017 ändå så...,
Tumme skrev:Ju mer jag funderar angående högtalarna så blir jag mer konfunderad, dels för att Öhman säger att han inte rekommenderar bara en högtalare per takkanal, sedan när man tänker lite längre fram med nyare generationer Atmos förstärkare med möjlighet att ha högtalare som kan placeras på sidorna som Wide och att ha flera hö/vä surround m.m. Jag tänker mig tex. 2st vänster Wide och 5st vänster surround och sedan lika för höger sida med separata anslutningar och då vill man kanske ha direktstrålande istället för di/bi poler när den möjligheten kommer. Det känns inte som ino audios A2 och A1 är rätt högtalare då, men jag kanske har fel.
Thomas
Tumme skrev:Nattlorden skrev:Bara man kan få klara besked om högtalarna så klarar jag mig - behöver inte köpa in något innan 2017 ändå så...,
Ju mer jag funderar angående högtalarna så blir jag mer konfunderad, dels för att Öhman säger att han inte rekommenderar bara en högtalare per takkanal, sedan när man tänker lite längre fram med nyare generationer Atmos förstärkare med möjlighet att ha högtalare som kan placeras på sidorna som Wide och att ha flera hö/vä surround m.m. Jag tänker mig tex. 2st vänster Wide och 5st vänster surround och sedan lika för höger sida med separata anslutningar och då vill man kanske ha direktstrålande istället för di/bi poler när den möjligheten kommer. Det känns inte som ino audios A2 och A1 är rätt högtalare då, men jag kanske har fel.
Nattlorden skrev:Fast jag ställer mig nog lite frågande till hur ingående Ingvar hunnit studera Atmos och huruvida hans uttalande om takkanal verkligen gäller Atmos också, jag tror nog vi får låta honom få chansen att prova en först... Jag har i alla fall fyra stycken a1 till takkanaler redo, men vet inte riktigt var de bör sitta...
Johan_Lindroos skrev:Tumme skrev:Ju mer jag funderar angående högtalarna så blir jag mer konfunderad, dels för att Öhman säger att han inte rekommenderar bara en högtalare per takkanal, sedan när man tänker lite längre fram med nyare generationer Atmos förstärkare med möjlighet att ha högtalare som kan placeras på sidorna som Wide och att ha flera hö/vä surround m.m. Jag tänker mig tex. 2st vänster Wide och 5st vänster surround och sedan lika för höger sida med separata anslutningar och då vill man kanske ha direktstrålande istället för di/bi poler när den möjligheten kommer. Det känns inte som ino audios A2 och A1 är rätt högtalare då, men jag kanske har fel.
Thomas
Om du läser det jag fetat, så är det lite motsägelsefullt. Jag håller med dig att dipoler kanske inte är vad man vill ha idag längre då vi kommit ifrån den gamla "pro-logic-eran". Bipoler är inte heller särskilt vanligt idag, och egentligen mest en idé som inte funkade särskilt bra, då de vanligen arbetade med lite större element som var riktade åt två håll och arbetade i fas, samt med inbördes avstånd som ofta var ganska stora (skapar interferens). Vad gäller Inos surroundhögtalare kan de inte sorteras in under något av ovanstående. Därför undrar jag lite varför du inte tror att de är lämpade för uppgiften.
Conan skrev:Dom här bladen friterar vi...
Tumme skrev:Ingen blir gladare än jag om A2 funkar även om man skulle koppla in flera per surround sida drivna med separat signal till varje. Som du skriver så kan inte inos surroundhögtalare sorteras in i samma grupp som di/bi poler och jag är inte direkt orolig för att A2 skulle ge lite diffusare ljud än direktstrålande för det är ändå mest ambiensljud i surrounderna.
Tumme skrev:Kanske en av orsakerna till att dom få som hört Atmoshögtalarna tycker det funkar bra.
http://www.freepatentsonline.com/WO2014036085A1.html
Thomas
Bubben skrev:Jag gillar verkligen idén med Atmos, men jag skulle vilja att man fokuserade på något annat än just takkanalerna.
Harryup skrev:Varför skulle det vara oproblematiskt?
Undrar om vektorbaserat är samma sak för alla? Har läst att det skulle kunna innebära att man sätter högtalarna var man vill och förstärkaren mäter in det.
Men har också läst att takkanaler skall sättas i rak linje mellan fram och bakkanaler. Sen är det processorns sak att använda de kanaler som behövs för att återge ett ljud som kanske ligger halvhögt mellan center och höger kanal med hjälp av befintliga högtalare.
Nattlorden skrev:Blir väl att vänta på x7200w?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster