Dolby Atmos @ home

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme

Re: Dolby Atmos @ home

Inläggav Tumme » 2014-07-16 07:23

Onkyo Dolby Atmos event i Munchen

http://www.areadvd.de/tests/special-onk ... -muenchen/

Google översatt citat

"And how does that sound Atmos in practice? We were on the smallest possible configuration with normal stand-LS (ELAC) and Atmos listen to additional modules two trailers and a short film. The result was amazing, even though only 2 extra-LS were in use. One has the impression of a full-bodied, three-dimensional sound image - but that also impresses with enormous capacity for differentiation and fine separation in effects. Of course, the quality of this impression is always the source material and, as we have learned, depending on the number of speakers"

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-16 17:43

Mera positiva intryck från en demo hos Dolby i London. Han är verkligen imponerad av hur bra dessa högtalare med inbyggd Atmos funkar.

http://www.avsforum.com/forum/90-receiv ... on-38.html

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-17 08:04

När jag så dom där Atmos högtalarna med element riktade uppåt för att försöka återskapa att ljudet skall komma från taket var det första jag tänkte på borde man inte kunna justera vinkeln på det uppåtriktade elementet och att det borde finnas någon högtalare att sätta på väggen som man också borde kunna justera vinkeln på. Det är precis vad dom tycker på Audioholics också.

http://www.audioholics.com/audio-techno ... r-proposal

Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-17 09:08

Tumme - du gör ett strålande jobb som nyhetsankare! Tummen upp alltså! :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-07-17 11:03

Justerbara vinklar var min tanke också då jag tänkte att redan existerande högtalare är förmodligen för begränsade.
Fast man kan tänka sig en kombination med justerbara reflektorer/difussorer/absorbenter. Kan man greja höjdlösningen med väggplacering av högtalare istället för tak så skulle detta vara något jag föredrar.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-17 12:37

Harryup skrev:Justerbara vinklar var min tanke också då jag tänkte att redan existerande högtalare är förmodligen för begränsade.
Fast man kan tänka sig en kombination med justerbara reflektorer/difussorer/absorbenter. Kan man greja höjdlösningen med väggplacering av högtalare istället för tak så skulle detta vara något jag föredrar.

Tror jag säkert många skulle föredra. Undrar om där är DSP-kapacitet nog att fördröja delar av registret, så man kan hamna mer i fas mellan det lågfrekventa som rundstrålar direkt till lyssnarna och det riktade högfrekventa som går längre väg via takstuds. Skulle väl kunna tänkas behövas några få millisekunder?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-07-19 09:23

Men det handlar väl om att det ska vara diskreta höjdkanaler (xxx.4)? Hur i hela friden fixar dom det med "takstuds", när det måste bli minst lika mycket "väggstuds" och direktljud som når lyssnaren? Och "lyssnaren" förresten; det kanske handlar om en hel drös lyssnare som sitter utspridda i rummet. Om ljud nu kan fås att studsa så här kontrollerat så behöver man väl bara en enda högtalare i rummet som sen kan "studsa" ut ljud i alla möjliga riktningar? Den rackarn skulle väl se ut som dom där robotarna i gamla dr Who om nån kommer ihåg? 8O

Nä jag tror det måste in fysiska högtalare i taket om det ska bli riktigt bra.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-19 10:22

Nattlorden skrev:Tumme - du gör ett strålande jobb som nyhetsankare! Tummen upp alltså! :mrgreen:

Tack Nattlorden

Just nu verkar det vara lite ont om vettig information, det är mest en massa gnäll och tjafs och massa spekulationer från folk som inte hört Atmos hemma men sågar tex Atmoshögtalarna. Sedan massa om placeringen av takhögtalarna och hur skall jag göra med mina wide/höjd som jag har idag. varför bara 4 takhögtalare, det räcker med 5.1 det är tillräckligt bra, hur blir det med rums EQ, jag väntar tills DTS kommer med sin variant, ja listan kan göras lång och som det är nu så är det väldigt få som ens hört Atmos hemma men dom som gjort det är väldigt positiva även till Atmoshögtalarna. Sen så är ju ingen surroundförstärkare släppt med Atmos ännu så ingen vet vilka möjligheter eller begränsningar som kommer i första generationens apparater.

När Cedia (10-13 sep) och IFA (5-10 sep) mässorna har varit så kommer det säkert betydligt mer konkret information.

Usch vad långt det är till september :cry:

Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-19 23:40

Bara man kan få klara besked om högtalarna så klarar jag mig - behöver inte köpa in något innan 2017 ändå så..., 8)

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-20 16:38

Nattlorden skrev:Bara man kan få klara besked om högtalarna så klarar jag mig - behöver inte köpa in något innan 2017 ändå så..., 8)

Ju mer jag funderar angående högtalarna så blir jag mer konfunderad, dels för att Öhman säger att han inte rekommenderar bara en högtalare per takkanal, sedan när man tänker lite längre fram med nyare generationer Atmos förstärkare med möjlighet att ha högtalare som kan placeras på sidorna som Wide och att ha flera hö/vä surround m.m. Jag tänker mig tex. 2st vänster Wide och 5st vänster surround och sedan lika för höger sida med separata anslutningar och då vill man kanske ha direktstrålande istället för di/bi poler när den möjligheten kommer. Det känns inte som ino audios A2 och A1 är rätt högtalare då, men jag kanske har fel.

Thomas

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-07-20 19:19

Tumme skrev:Ju mer jag funderar angående högtalarna så blir jag mer konfunderad, dels för att Öhman säger att han inte rekommenderar bara en högtalare per takkanal, sedan när man tänker lite längre fram med nyare generationer Atmos förstärkare med möjlighet att ha högtalare som kan placeras på sidorna som Wide och att ha flera hö/vä surround m.m. Jag tänker mig tex. 2st vänster Wide och 5st vänster surround och sedan lika för höger sida med separata anslutningar och då vill man kanske ha direktstrålande istället för di/bi poler när den möjligheten kommer. Det känns inte som ino audios A2 och A1 är rätt högtalare då, men jag kanske har fel.

Thomas

Om du läser det jag fetat, så är det lite motsägelsefullt. Jag håller med dig att dipoler kanske inte är vad man vill ha idag längre då vi kommit ifrån den gamla "pro-logic-eran". Bipoler är inte heller särskilt vanligt idag, och egentligen mest en idé som inte funkade särskilt bra, då de vanligen arbetade med lite större element som var riktade åt två håll och arbetade i fas, samt med inbördes avstånd som ofta var ganska stora (skapar interferens). Vad gäller Inos surroundhögtalare kan de inte sorteras in under något av ovanstående. Därför undrar jag lite varför du inte tror att de är lämpade för uppgiften.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-20 20:17

Tumme skrev:
Nattlorden skrev:Bara man kan få klara besked om högtalarna så klarar jag mig - behöver inte köpa in något innan 2017 ändå så..., 8)

Ju mer jag funderar angående högtalarna så blir jag mer konfunderad, dels för att Öhman säger att han inte rekommenderar bara en högtalare per takkanal, sedan när man tänker lite längre fram med nyare generationer Atmos förstärkare med möjlighet att ha högtalare som kan placeras på sidorna som Wide och att ha flera hö/vä surround m.m. Jag tänker mig tex. 2st vänster Wide och 5st vänster surround och sedan lika för höger sida med separata anslutningar och då vill man kanske ha direktstrålande istället för di/bi poler när den möjligheten kommer. Det känns inte som ino audios A2 och A1 är rätt högtalare då, men jag kanske har fel.

Fast jag ställer mig nog lite frågande till hur ingående Ingvar hunnit studera Atmos och huruvida hans uttalande om takkanal verkligen gäller Atmos också, jag tror nog vi får låta honom få chansen att prova en först... Jag har i alla fall fyra stycken a1 till takkanaler redo, men vet inte riktigt var de bör sitta...

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-20 22:06

Nattlorden skrev:Fast jag ställer mig nog lite frågande till hur ingående Ingvar hunnit studera Atmos och huruvida hans uttalande om takkanal verkligen gäller Atmos också, jag tror nog vi får låta honom få chansen att prova en först... Jag har i alla fall fyra stycken a1 till takkanaler redo, men vet inte riktigt var de bör sitta...

Ja ställer mig också frågande, kan man inte få det att funka med bara fyra A1 (eller några andra högtalare) i taket så känns det lite som ett hinder som krånglar till det. Mer än fyra i taket är jag nog inte beredd att sätta upp. Det blir ju en kostnadsfråga också. Sedan känns A1 lite underdimensionerad (kommer dom att klara höga ljudtryck om bara en används per takkanal) för uppgiften och jag hade önskat att det fanns (eller framtida) någon annan ino högtalare. Men som du säger så får vi låta Öhman få chansen att prova. Han kanske har något ess i rockärmen.

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-20 22:15

Johan_Lindroos skrev:
Tumme skrev:Ju mer jag funderar angående högtalarna så blir jag mer konfunderad, dels för att Öhman säger att han inte rekommenderar bara en högtalare per takkanal, sedan när man tänker lite längre fram med nyare generationer Atmos förstärkare med möjlighet att ha högtalare som kan placeras på sidorna som Wide och att ha flera hö/vä surround m.m. Jag tänker mig tex. 2st vänster Wide och 5st vänster surround och sedan lika för höger sida med separata anslutningar och då vill man kanske ha direktstrålande istället för di/bi poler när den möjligheten kommer. Det känns inte som ino audios A2 och A1 är rätt högtalare då, men jag kanske har fel.

Thomas

Om du läser det jag fetat, så är det lite motsägelsefullt. Jag håller med dig att dipoler kanske inte är vad man vill ha idag längre då vi kommit ifrån den gamla "pro-logic-eran". Bipoler är inte heller särskilt vanligt idag, och egentligen mest en idé som inte funkade särskilt bra, då de vanligen arbetade med lite större element som var riktade åt två håll och arbetade i fas, samt med inbördes avstånd som ofta var ganska stora (skapar interferens). Vad gäller Inos surroundhögtalare kan de inte sorteras in under något av ovanstående. Därför undrar jag lite varför du inte tror att de är lämpade för uppgiften.

Ingen blir gladare än jag om A2 funkar även om man skulle koppla in flera per surround sida drivna med separat signal till varje. Som du skriver så kan inte inos surroundhögtalare sorteras in i samma grupp som di/bi poler och jag är inte direkt orolig för att A2 skulle ge lite diffusare ljud än direktstrålande för det är ändå mest ambiensljud i surrounderna.

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-21 10:44

Kanske en av orsakerna till att dom få som hört Atmoshögtalarna tycker det funkar bra.

http://www.freepatentsonline.com/WO2014036085A1.html

patent application:

Quote:
In an embodiment, the adaptive audio system utilizes upward-firing drivers to provide the height element. In general, it has been shown that incorporating signal processing to introduce perceptual height cues into the audio signal being fed to the upward-firing drivers improves the positioning and perceived quality of the virtual height signal. For example, a parametric perceptual binaural hearing model has been developed to create a height cue filter, which when used to process audio being reproduced by an upward-firing driver, improves that perceived quality of the reproduction. In an embodiment, the height cue filter is derived from the both the physical speaker location (approximately level with the listener) and the reflected speaker location (above the listener). For the physical speaker location, a directional filter is determined based on a model of the outer ear (or pinna). An inverse of this filter is next determined and used to remove the height cues from the physical speaker. Next, for the reflected speaker location, a second directional filter is determined, using the same model of the outer ear. This filter is applied directly, essentially reproducing the cues the ear would receive if the sound were above the listener. In practice, these filters may be combined in a way that allows for a single filter that both (1) removes the height cue from the physical speaker location, and (2) inserts the height cue from the reflected speaker location.

Thomas

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-07-21 17:42

Dom här bladen friterar vi...

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-22 17:25

Ännu en som tycker att Atmoshögtalarna funkar bra.

Citat
"I, for one am going to have to "stand corrected" on the upward firing Atmos speakers that i have made countless jokes about. And here is why. I was in LA this weekend visiting the in laws and was invited to a private showing of planet of the apes. A name brand AVR/Speaker CE was there with there home Atmos set up. The room we viewed the movie in serves as both post and pre-release screenings. It has all the bells, whistles, you name it, this room has it. All the gear was in plain sight, laid out just like any HT end user would do it, there was four overheads, and the fronts and rears had the upward firing speakers. We were told that sometime during the movie, the switch from the over heads to the upward firing speakers would be made.

This switch, as we were later told, happened during a scene in the movie were it was extremely quite, around half way through the movie, and me, as well as 21 other people, never noticed it at all. This viewing room, however is around a $3 million dollar room, so it has what the rest of us, probably never will have, as it gets remodeled yearly it seems like. The first thing i noticed was the removal of the over head sound deadening material(duh) in the room, other than that it looked the same(except the wall paintings). For those who are asking, it was a DCI projector, Christie Digital, however it was a MKV file encoded with DTS-HDMA sound, played from a laptop, same thing that will be planet of the apes when it shows up on BR disk. The sound was sent VIA HDMI to a Atmos consumer model AVR that will be available end of year(they said that) as will the speakers.

So i will say Dolby and --------- did a fine job on a joint effort to "get it right".

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-22 23:10

Lite mera intryck från samma kille som ovan.

Citat
"After the movie, they played both the Dolby Atmos cinema trailer and for grins, the new THX trailer. They both sounded Fantastic. We saw these twice, once on the overheads and once on the up firing speakers. I could not detect a difference. Either way it was an impressive showing. As one industry insider said to me, "Last time i was this excited, Dolby 2.0 stereo was released to home."

Det är väl lite väl tidigt att säga men om man inte kan höra någon skillnad mellan takhögtalare och Atmoshögtalarna så skulle i alla fall jag hellre välja Atmoshögtalarna om det fanns moduler att komplettera sina befintliga högtalare med. Skulle vara skönt att slippa montera upp högtalare i taket.

Thomas

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-07-23 10:03

Conan skrev:Dom här bladen friterar vi...

:D

men Atmos kanske vore trevligt ändå. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-23 10:14

Tumme skrev:Ingen blir gladare än jag om A2 funkar även om man skulle koppla in flera per surround sida drivna med separat signal till varje. Som du skriver så kan inte inos surroundhögtalare sorteras in i samma grupp som di/bi poler och jag är inte direkt orolig för att A2 skulle ge lite diffusare ljud än direktstrålande för det är ändå mest ambiensljud i surrounderna.

Nja, lite konkurrens om gladheten får du nog allt... :wink:

Lite kul med att de tagit fram ett koncept med takstuds - jag har ju redan sedan start på min bio tänkt göra detsamma med ett par OA-51 för att få front high att verka lite mer DSX-korrekt trots sidoväggsplacering. Hade ju tänkt daisychaina mina a2 sidosurrounder, men det blir ju nu till att dra individuella kablar och tills vidare koppla ihop dem i förstärkaränden istället.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2014-07-24 10:29

Tumme skrev:Kanske en av orsakerna till att dom få som hört Atmoshögtalarna tycker det funkar bra.

http://www.freepatentsonline.com/WO2014036085A1.html

Thomas

Det var en väldans massa studsande ljud som skulle in i rummet till slut. Jag gillar idén men det kommer att sätta enormt stora krav på rummet, dvs att det finns en yta att studsa på i de flesta riktningar.

Jag tror det kan bli lite moment 22. För att Atmos ska gå att implementera i vanliga rum så krävs ett alternativ till fysiska högtalare överallt. För att reflekterat ljud i rummets alla vinklar ska fungera krävs att rummet är format som en låda. Om man redan har ett rum format som en låda, för sin underhållningsutrustning, varför inte bara placera diskreta högtalare där de borde vara?

Ja, just det! Då kan man inte sälja Anderssons Atmos-bluray-receiver med amazing cinema-experience för 9995:- inkl ALLT.

Jag gillar verkligen idén med Atmos, men jag skulle vilja att man fokuserade på något annat än just takkanalerna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-24 10:32

Bubben skrev:Jag gillar verkligen idén med Atmos, men jag skulle vilja att man fokuserade på något annat än just takkanalerna.

Fast resten är väl principiellt oproblematisk, så det har litet diskussionsvärde - alla förväntar sig att det kommer att fungera bra?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-07-24 11:54

Takkanaler eller ej. Själva principen med vektorbaseratljud istället för diskreta kanaler är det som jag ser fram emot. Det är verkligen på tiden att det kom enligt mig. Vektorbaseratljud bör dessutom vara tämligen oproblematiskt att få fungera.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-07-24 12:10

Varför skulle det vara oproblematiskt?
Undrar om vektorbaserat är samma sak för alla? Har läst att det skulle kunna innebära att man sätter högtalarna var man vill och förstärkaren mäter in det.
Men har också läst att takkanaler skall sättas i rak linje mellan fram och bakkanaler. Sen är det processorns sak att använda de kanaler som behövs för att återge ett ljud som kanske ligger halvhögt mellan center och höger kanal med hjälp av befintliga högtalare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-24 12:31

Harryup skrev:Varför skulle det vara oproblematiskt?
Undrar om vektorbaserat är samma sak för alla? Har läst att det skulle kunna innebära att man sätter högtalarna var man vill och förstärkaren mäter in det.
Men har också läst att takkanaler skall sättas i rak linje mellan fram och bakkanaler. Sen är det processorns sak att använda de kanaler som behövs för att återge ett ljud som kanske ligger halvhögt mellan center och höger kanal med hjälp av befintliga högtalare.

Nej, du har ju fortfarande 7 kanalers icke-vektoriserat grundljud, så högtalarna skall fortsatt placeras enligt instruktion, så man spar nog in/förenklar så mycket man kan i processandet av exakt position. Dessutom förenklar det ju stödet av äldre format om dessa kan skickas ut på det gamla vanliga sättet, annars hade man ju fått skjutsa dessa formaten via atmos till "virtuella högtalare".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-07-24 16:00

JA, fast det jag tänkte på var att den "nya" kanalerna kunde som en del verkar tycka att man kan placera var som helst. Men jag misstänker att det för bästa möjliga återgivning inte är så. Och studsen ifrån vägmonterade takkanaler kan nog behövas vinklas ganska noga för optimalt ljud.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-24 23:25

Det verkar som Dolby Atmos uppmixningsalgoritm kort och gott kommer att heta Dolby Surround. Verkar som man kan köra med flera varianter av tak och höjdhögtalare men Dolby Surround kommer inte att mixa något ljud i Wide högtalare om jag förstått diskussionerna rätt.

Från Denon manual

"Dolby surround is a next generation surround technology that intelligently
up mixes stereo; 5.1 and 7.1 content for playback through your surround
speaker system. Dolby surround is compatible with traditional speaker
layouts, as well as Dolby Atmos enabled playback systems that employ in-ceiling
speakers or products with Dolby speaker technology."

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-25 20:30

En Denon pdf som visar lite möjliga Atmos högtalarkonfigurationer för X4100W och X5200W. Det är bara den större som kan köra 7.1.4 eller 9.1.2 med externt slutsteg.

http://assets.denoneu.com/DocumentMaste ... on_001.pdf

Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-26 11:36

Blir väl att vänta på x7200w?

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-07-26 19:11

Nattlorden skrev:Blir väl att vänta på x7200w?

Ja man kan ju hoppas på att den kan köra 9.1.4. Det är lite synd bara att den inte verkar släppas förrän 2015.

Thomas

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi