Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Inläggav Alexi » 2014-07-05 23:09

Kaha skrev:
Alexi skrev:Är i djup chock just nu! Jag har en diger vinylsamling de flesta av skivorna fick jag av en granne som ville slänga dem. Jag har genom åren sorter och gått igenom de flesta men finns mycket obskyrt å udda saker jag inte satt mig in i, promoskivor privata pressningar etc. Har precis gjort om lite i lyssningsrummet så hade burit ut endel av vinylen, nu när jag sätter tillbaka den så kikar jag igenom dem lite å ser vad jag har. En av skivorna tänker jag först... Hm denna måste ligga i fel fodral en ABBA skiva, men i ett anonymt blått fodral. Kikar närmare å ser att det är blå vinyl också... Coolt!

Googlar lite snabbt och får fram att det är en outgiven ABBA skiva som bara pressades i 50ex. värd VÄLDIGT MYCKET!

Tror jag ska ägna helgen åt att gå igenom mina skivor!

Ett tips om du vill få en snabb värdering på din skivsamling är att skapa ett konto och lägga in dem på Discogs
De har nästan allt som är utgivet och priser på väldigt mycket.
(Själv upptäckte jag att en P J Harvey platta som jag inte gillar särskilt mycket tydligen skulle vara värd uppåt 1200kr 8O )

Tack jo jag har börjat, men det kommer ta ett bra tag att få in allt. Flera av mina skivor finns inte på Discogs dock :( men majoriteten har jag hittat iaf även om inte alltid i den utgåvan jag har (oftast CBS promo utgåva med massa extra pressmaterial).
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

jvg

Inläggav jvg » 2014-07-15 12:05

MiaM skrev:
AlNiCo skrev:Vad förstår inte riktigt vad jag ska jag göra med denna. Jag gillar den jättemycket men behöver den inte. :P

Åh, det där är en bra beskrivning av 95% av alla mina prylar :mrgreen:

Instämmer helt!

Sony STR-V5
Lite rengöring bara, så blir den fin.
Bild

/j
[size=67]OM 2-50, 3-28, 4-70, OM61, OM71, Luxor 8071, OA-14
Pioneer SX-1250, Nikko NR-1415, NAD Model 200
Revox B710 MkII, Revox B780, Revox B790, Revox B77 (x2)
Dual CR 1780, Siemens RS 555
Sony STR V5[/size]

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-07-19 09:44

Igår plockade jag upp en Thoréns TD160 super, till det överkomliga priset av 0 kr. :D
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-07-19 23:44

Fostex skrev:Igår plockade jag upp en Thoréns TD160 super, till det överkomliga priset av 0 kr. :D

Dyrt! 8O :D

En av Thorens trevligaste spelare bland dom enklare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2014-07-20 21:19

Är fem cd-skivor med:
Cornelius Wreeswijk
The Doors
Yngwie Malmsteen
Simon & Garfunkel
Gary Moore
för 50 kr att betrakta som ett fynd?

Eller är det bara larvigt?
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-07-21 16:17

Vinylcalle skrev:
Fostex skrev:Igår plockade jag upp en Thoréns TD160 super, till det överkomliga priset av 0 kr. :D

Dyrt! 8O :D

En av Thorens trevligaste spelare bland dom enklare.

MvH Carl

Tyvärr märkte jag att det är en 165'a med annan topplåt.
Dock är det inte så mycket som skiljer, den har "rätt" 10mm-lager, Rega RB250-arm och är i fint skick. Lite bitumen, ny innertallrik i metall och kanske en lite rejälare plint - sen är de lika. Eller missar jag något? :)
Armen är en Rega RB250, även den ingick till samma "pris".
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-07-24 11:09

Köpte en Sharp GF 8989 för 200kr, trodde att den ej skulle funka då batterierna som satt i den hade förmodligen gjort det sedan 1983.

Bild
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-01 11:02

Kalla det O-fynd kanske kanongrejor men, finns verkligen ingen ersättare , jag har dessbättre ett antal liggandes för framtida bruk :arrow:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=231289537435&ssPageName=ADME:B:BODO:US:1

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-08-01 17:05

RobotKeso skrev:Köpte en Sharp GF 8989

Snygg!!!

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-02 09:55

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-08-04 21:28

Rockolga skrev:Kalla det O-fynd kanske kanongrejor men, finns verkligen ingen ersättare , jag har dessbättre ett antal liggandes för framtida bruk :arrow:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=231289537435&ssPageName=ADME:B:BODO:US:1

De där är inte direkt värdefulla i normala fall, det höga priset beror väl på att de är oanvända i originalförpackning. Samlare och sånt, de är ju galna. :)

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-08-09 09:55

phloam skrev:
RobotKeso skrev:Köpte en Sharp GF 8989

Snygg!!!

Ja det är den, låter helt OK också!

Köpte denna sony ps 212 för 85kr
Bild

Bytte original pickup med en annan då originalen lät skit.

Bobbis

Inläggav Bobbis » 2014-08-13 10:52

Verkar som jag också fyndat låter er avgöra :)

En Tandberg tr-200 reciver , i hyfsat skick dock så lyser inte bakgrunds lampan upp och 1 av dom 4 din utgångarna till talarna måste lödas om, men annars fungerar den som den ska.
Tandberg Tcd 310 kassetspelare som lyser upp som den ska men har inte kunnat testat då jag saknar din kablar då jag är fortfarande på semester.
En Hitachi ps 38 vinyl spelare som saknar pickup men startar och snurrar :)

alla 3 för 150 kr

Tänkte göra min första vintage anläggning med detta och det jag funderar över vart jag får tag i en lämplig pickup för att spela någon skiva?

https://www.dropbox.com/sc/blu253dyqsxu ... 5SFW4KuD6a
Senast redigerad av Bobbis 2014-08-13 10:59, redigerad totalt 1 gång.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-08-13 10:56

Bobbis skrev:Verkar som jag också fyndat låter er avgöra :)

En Tandberg tr-200 reciver , i hyfsat skick dock så lyser inte bakgrunds lampan upp och 1 av dom 4 din utgångarna till talarna måste lödas om, men annars fungerar den som den ska.
Tandberg Tcd 310 kassetspelare som lyser upp som den ska men har inte kunnat testat då jag saknar din kablar då jag är fortfarande på semester.
En Hitachi ps 38 vinyl spelare som saknar pickup men startar och snurrar :)

alla 3 för 150 kr

Tänkte göra min första vintage anläggning med detta och det jag funderar över vart jag får tag i en lämplig pickup för att spela någon skiva?

Vill du ha en bra pickup kolla på williamtakker (http://www.williamthakker.eu/) som bl.a. haft NOS Ortofon 540 i lager nyligen (sån köpte jag)

Vill du bara ha en billig pickup för att kunna spela kolla http://www.ecotec-online.se/ annars en hifiklubben där bl.a. ortofon 2m red sägs vara prisvärd (jag vet inte för jag har inte hört den)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2014-08-16 19:33

Var på den lokala återvinningsstationen idag för att slänga skräp då jag fick syn på en gammal krake som stod och skämdes i en av burarna. Synd, tänkte jag och körde vidare med annat skräp. På väg ut kunde jag inte släppa tanken på den gamle kraken så jag hojtade på en i personalen och ställde frågan som trots allt är fri. Jodå, ett undantag kunde låta sig göras den här dagen och jag fick med mig hem en Marantz MR230 i hyfsat skick.

Väl hemma konstaterades att den fungerade men behövde en ordentlig rengöring av såväl kabinett som pottar och därtill nya rörlampor (8V) som jag faktiskt råkade ha hemma :). Nu spelar den fint tillsammans med ett par AR6 i verkstan och jag förundras över hur mycket fina gamla saker som måste slängas i vårt avlånga land, varje dag. Den här gamla kraken spelar fortfarande bra och jag känner ett visst mått av tillfredsställelse över att ha räddat den från fragmenteringen.

Slutet gott Vintagevänner ;)

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2014-08-20 13:59

Jag fick tag på en Tandberg 3600 XD rullbandare i dag. Visuellt fin (en knapp som är sprucken). Inte hunnit funktionstesta än - och jag har inga rullband liggandes. Dock jäkligt snygg och tung. Fick pröjsa en hundralapp, säljaren var på väg att slänga den på tippen när jag ringde upp i annat ärende.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-08-23 01:33

RobertKeso: Komplett med förra ägarens personnummer inristat i locket. Undrar hur det tänktes där, locket går ju att slänga bort om man skulle vara skurk och vill försvåra spårning :wink: :roll:

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-08-30 18:40

MiaM skrev:RobertKeso: Komplett med förra ägarens personnummer inristat i locket. Undrar hur det tänktes där, locket går ju att slänga bort om man skulle vara skurk och vill försvåra spårning :wink: :roll:

Eller polera bort det! Ser skitfult ut... Men det är ofta man hittar äldre prylar som är revir märkta med diverse nummer och namn.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-09-02 14:45

RobotKeso skrev:
MiaM skrev:RobertKeso: Komplett med förra ägarens personnummer inristat i locket. Undrar hur det tänktes där, locket går ju att slänga bort om man skulle vara skurk och vill försvåra spårning :wink: :roll:

Eller polera bort det! Ser skitfult ut... Men det är ofta man hittar äldre prylar som är revir märkta med diverse nummer och namn.

Japp, samtidigt undrar jag ibland vad som är mest ändamålsenligt för är flera förstärkare som jag öppnat för att laga bara för att inse att gamla ägarens personnummer är graverat på någon plåt INNUTI förstärkaren. Hur många köpare på begagnatmarknaden öppnar en förstärkare och kollar inuti?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-09-02 19:29

Det kan nog hända att någon enstaka apparat återfunnit sin ägare. Polis stoppar någon som verkar "suspekt", tar en massa prylar i beslag, och jämför med listor på saker anmälda stulna. Vissa stöldgods går väl att identifiera trovärdigt genom att det är en hel samling grejer som hänger ihop i samma kombination som när de stals, men en helt separat förstärkare kan väl vara svårare att bevisa att den är stulen om man inte har serienummer på köpekvittot eller liknande. Men vet ägaren att personnumret finns invändigt så är det ju bara att delge det för polisen som kan lyfta på locket och titta efter.

Kan det till och med varit något som polisen själva kört som standard när de graverat förr? Fast det verkar väl inte jättebra att få graverspån inne i apparaterna? Fast å tredje sidan kanske de dammsög ordentligt :)

Användarvisningsbild
Munin

Inläggav Munin » 2014-09-05 21:08

Marantz PM-84 II i typ nyskick för 2500kr, bra eller anus?

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-09-08 21:46

Internet Säljarna :

Jag måste säga att de svåraste snålaste jävlarna att göra affärer med är Danskarna , först begär dom ett pris för en vara sedan Vill dom ha bud på den den här begärde 1200 danska dollar inte Ebay sedan upplyste han mig om att han hade ett bud i Danmark på 1500 Jag höjde då till 2500 som han hoppades på att få....... när Jag frågade om hans " Acceptpris men Fraktfritt då tillade jag , Prutmån verkar inte existera i detta Pilsnerland , sen är dom lite kul artiga utger sig för att vara kvinnor i annonserna men, mailkonversationen är dom alla Män :

En annan Dansk satte ut e bild på båda Beta 8orna men i textens finstilta stod att försäljningen bara gällde en högtalare vid två 2 x budsumman, gissar att Japanen som köpte den för 3500 spänn + 220 dollar i frakt satte hajfensoppan i vrångstrupen när han öppnade lådan.

Konversation i omvänd ordning:

" Jag reser bort 9/9 imorgon kl 12.00 och måste ha klart innan dess med önskat Paypal deal or not ? ( får se om han förstår ren svenska)

VBR/ Rockolga
--------------------------------------------------------------------------------
Från: Steen
Skickat: den 8 september 2014 21:11
Till: Rockolga
Ämne: Re: Coral Beta 8
Fragt til Sverige koster 445 Dkr, så jeg tror jeg venter lidt og ser, om der kommer andre bud.

Venlig hilsen
Steen
----- Original Message -----
From: Rockolga
To: Steen
Sent: Monday, September 08, 2014 7:44 PM
Subject: SV: Coral Beta 8
Jag bjuder dig 2.500 Dkr Inkl. Fragt OK/deal via Paypal ?

Hilsen Rockolga
--------------------------------------------------------------------------------
Från: Steen
Skickat: den 8 september 2014 19:31
Till: Rockolga
Ämne: Re: Coral Beta 8
Hej Rockolga .

Jeg håber at nå op på 2500 Dkr, exclusive fragt.
----- Original Message -----

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-09-09 00:13

2500 dkr är väl onte fynd? Har hört att danskar är knepiga att ha göra med.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-09-09 06:14

RobotKeso skrev:2500 dkr är väl onte fynd? Har hört att danskar är knepiga att ha göra med.
Nej det var hans "Acceptpris" men, han nöjde sig inte med det, varför är Danskarna så trixiga i affärer. Min gamle morfar en internationell affärsman sa alltid att det var ärligare att göra affärer med Zigenare för då visste man att ivartfall att man skulle bli luradfrån början , Greker var knixiga också men, Danskarna låg i topp inte att lita på som den gamle Sten Sture d.ä sa vid slaget Brunkeberg 1400 kallt. Man förväntar sig mer av ett broderfolk än en självgod snikenhet vilket verkar genomsyra dess affärsetik.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2014-09-09 12:42

Köpte en Marantz 2015 med trälåda i dag! Behöver några nya lampor, lite tejpborttagning och en uppfräshning av skalet som luktar lite källare. 350 bagis kändes helt okej. Bild kommer!

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-09-09 13:49

Jag vet inte om det är nån marknad men, jag har en jäkla massa kasettband av då 80-talet ansedda kvalitetsband är de nått man ka sälja känns inge bra attt slänga säkert massa schysst obskyr kvalitets musik på också. Fiins där nån marknad för sånt ?
En anekdot ;
"Kommer ihåg en snubbe 70s nere på fiket med en bärbar liten enkelmickad bandspelare hela dagarna, såfort nån lade in nått i Jukeboxen skramlade han till och tryckte han " Play/Rec ... spelade han in det som kom ut ur musikmaskinen, snacka om snål ! "
Senast redigerad av Rockolga 2014-09-09 13:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2014-09-09 13:53

Här kommer en bild på tidigare nämnda Marantzfynd! Ursäkta det lite dassiga ljuset.

marantz.jpg
marantz.jpg (96.87 KiB) Visad 34891 gånger

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-09-09 15:29

Snygg hade en likadan 2015 15 stod väl för wattantalet 2x15 , tur att det fanns Loudness knapp :D
När man växt ur sin gamla Furgesson med inbyggd Skivspelare Gerard utan Loudness så va det en föjd att åka Marantz med Lenco L75 tror den hängde med
till 1976 oppade med ett par Celestion Ditton 25 med slavbas det lät ju ballt vann dem på poker av en kille som satte dem så det var ett kap , morsan min 79 år har kvar de gamla Furgesson Högtalarna B&Olufsen Sucks.... blir aldrig mer Vinatge än Kapten Spock i Star Treek :mrgreen:
8176-Celestion_Ditton-25.jpg
Engelskt Oljud
8176-Celestion_Ditton-25.jpg (144.06 KiB) Visad 34876 gånger

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2014-09-09 19:26

När det gäller kassettband verkar det vara något som kidsen börjar intressera sig för.(Släng inte)Vinylen rör ju på sej mer och mer.....

Jag har som aldrig släppt kassettbanden.Dom rullar dagarna i ända nere i min verkstad/Källare.Cd blev det för några år sedan.
Någon hade slängt ett däcksom var stendött. Böt nätsladd, som nytt.Det satt en skiva i..........Yamaha tror jag att det var.
Senaste skörden av fynd är tre kassettdäck och ett par Luxorhögtalare.(Fått av grannar)Jaja det kommer bilder så småningom.
DUX soundprojekt 3537
Technics RS-B 565
AKAI GXC 709D
Luxor 14040411
Och ett par ytte Luxor KM 501 som jag köpte på loppis i norrbotten för sextio spänn för att dom var så söta........

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-09-18 15:36

Hittade först jvc xl1100 som låter super för 200kr sedan köpte jag ett aiwa ad m-800 kassettdäck för 80kr som ska låta skitbra (dock fattas än rem)

Och idag technics sb-5000 för 150kr. Älskar utseendet på deras sb högtalare :)

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi