norman skrev:Perfector: Om man labbar utan att kunna så mycket om fysiken bakom är det väldigt lätt att dra felaktiga slutsatser, t.ex. "jag tycker att det låter bättre med äggkartonger, alltså dämpar dom mer än glasull". Det kan ju faktiskt vara så att du tycker att det låter bättre just för att dom inte dämpar så bra eller p.g.a. någon annan orsak.
Så om någon talar om hur det fungerar så betyder det inte att samma person påstår att du ljuger om dina upplevelser att det låter bättre, det betyder kanske bara att du dragit fel slutsatser om vad orsaken är.
Om jag tar ut kartongerna så låter det skit.
Om jag lägger i annat låter det skit.
Jag byggde den högtalarmodellen i 25 år och varje gång jag försökte mig på en pudel så blev det uselt.
Bara äggkartonger kan ge det som elementet ville ha för att låta bra. Hur svårt kan det vara att fatta?
Räcker det inte att halva dåvarande ljudsverige undrade varför det inte gjorts tidigare.
Och att alla ljudkunniga tyckte som alla kunder från norr till söder, att det är nåt av det renaste och mest välljudande dom hört.
Kartongerna ska inte dämpa nånting, bara ta ner akustiken i lådan, och det gör den.
Alltså.
Antingen provar ni vad som är och inte är eller så låter ni bli att ordrikt bevisa att ni inte har en aning om vad som är för att ni inte provat. Teoretiska formler ger jag inte ett skit för om dom inte kan bevisas i praktisk handling.
Men praktisk handling ger jag mycket för då den kan styrka eller förneka teorin. Teorin funkar inte alltid i praktiken
MEN. Om vi inte kan få tråden tillbaks till värre än värst så kommer jag att be admin att stänga den för det var inte det här den var avsedd för.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.