Värre än värst

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Värre än värst

Inläggav Perfector » 2014-07-23 09:32

sky_eye skrev:Men varför är det bra i en högtalare?

Påverkan av lådan minimeras.
Högtalaren blir mer lättdriven och ljudet mycket "renare"
Det senare har jag jämfört med lådor där den ena har dämpull eller glasull och den andra äggkartonger staplade på varandra så att lådan är fylld. Sen skär man ut ett utrymme runt basen så att den har plats.
Prova nån gång med en låda och sätt sedan örat mot hålet för basen. Det blir så tyst att man kan få ont i huvudet av det.
Enligt Philips som byggde ett par lådor åt mig på sent 70-tal i sitt "röntgenlabb" så är skillnaden i lådeko total och bör absolut inte underskattas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-23 09:59

Med eller utan ägg? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-23 10:08

Nattlorden skrev:Med eller utan ägg? :mrgreen:

:-)
En del kartongen hade faktiskt små äggrester på sig.
Först köpte jag från tveta hönseri, men senare köpte jag pallvis från tillverkare och då va de inga äggrester mer.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-07-23 23:23

Perfector skrev:Själv använder jag äggkartonger, men principen blir exakt densamma.
Ett ekodött rum, precis som när labben testar elementen

Det ser inte ut att vara absorberande kilar i denna högtalare (bilden du visar i originalinlägget), vilket kan anses vara sällsynt dumt.

Med andra ord är det inte "exakt samma princip" som i ett ekofritt rum.

Eller kan du förklara lite noggrannare vad du menar?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 00:30

Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:Själv använder jag äggkartonger, men principen blir exakt densamma.

Det ser inte ut att vara absorberande kilar i denna högtalare (bilden du visar i originalinlägget), vilket kan anses vara sällsynt dumt.

Ingen sa nåt om absorberande. Dom sprider ut ljudet på samma sätt som äggkartonger eller ett ekolabb.
Kallas åxå för akustisk döddämpning.
Unechoic chamber på engelska
Högtalaren ska ju inte ha egna hyss för sig utan endast spela upp det som kommer via sladden.
Då är ett ekodött rum det bästa för att få fram det ljudet.
Prova gärna nå'n gång och berätta hur det blir.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-07-24 00:45

'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 00:48

murgatroyd skrev:Anechoic chamber

Exakt så.
En högtalalåda med äggkartongen är då en miniatyrmodell på den kammaren.
Mycket effektivt och enkelt att göra.
Därmed god natt och sov gott.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-07-24 01:02

Äggkartongers förträfflighet i detta sammanhang är nog en skröna eller i bästa fall en vandringssägen... 8)
http://www.acousticsfirst.com/eggc.htm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 01:04

murgatroyd skrev:Äggkartongers förträfflighet i detta sammanhang är nog en skröna eller i bästa fall en vandringssägen... 8)
http://www.acousticsfirst.com/eggc.htm

Det säger du till en som gjort det i 25 år med erkänt resultat.
Dessutom är kartongen ett flak 30x30 cm inte en liten låda för 12 ägg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 09:20

Den här ser kul ut, men jag förstår inte varför man lägger mer pengar på lådan än elementen

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-07-24 09:55

Man lägger väl pengarna där de gör mest nytta? När det gäller lådorna kommer ju dessutom utseendet in som en inte oväsentlig faktor - för många. Lådan är ju inte bara något att skruva elementen i, de är en viktig del i totalen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 11:02

Bill50x skrev:Man lägger väl pengarna där de gör mest nytta? När det gäller lådorna kommer ju dessutom utseendet in som en inte oväsentlig faktor - för många. Lådan är ju inte bara något att skruva elementen i, de är en viktig del i totalen.

/ B

Men en dyr låda med ruttna element låter fortfarande skit ju.
En funkande låda med kanonelement låter bra även om lådan inte har kanonfinish eller dyra lacker.
Elementen ska i alla fall kosta mer än lådan, mycket personlig uppfattning.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-07-24 11:53

Perfector skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Ingen sa nåt om absorberande. Dom sprider ut ljudet på samma sätt som äggkartonger eller ett ekolabb.
Högtalaren ska ju inte ha egna hyss för sig utan endast spela upp det som kommer via sladden.
Prova gärna nå'n gång och berätta hur det blir.

Då är det bara att konstatera att du inte känner till hur ekofria rum vare sig är designade eller hur de akustiska principerna för sådana rum är ämnade.

Det finns bra mycket bättre saker att stoppa in i en högtalarlåda än äggkartonger, mineralull till exempel. Jag tror att du kraftigt har missuppfattat de akustiska egenskaperna hos äggkartong.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 11:56

Johan_Lindroos skrev:

Prova gärna nå'n gång och berätta hur det blir.[/quote]

Då är det bara att konstatera att du inte känner till hur ekofria rum vare sig är designade eller hur de akustiska principerna för sådana rum är ämnade.

Det finns bra mycket bättre saker att stoppa in i en högtalarlåda än äggkartonger, mineralull till exempel. Jag tror att du kraftigt har missuppfattat de akustiska egenskaperna hos äggkartong.[/quote]

Det säger du till en som gjort det i 25 år med gott resultat.
Praktiken motbevisar teorin.
Jag skulle aldrig gjort det om alla som lyssnat sagt att det låter skit.
Tills du har testat rekommenderar jag en klädsam tystnad i ämnet.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-07-24 12:00

Har du märkt nån skillnad mellan äggkartonger av cellplast vs. papp dito? 8)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 12:38

murgatroyd skrev:Har du märkt nån skillnad mellan äggkartonger av cellplast vs. papp dito? 8)

Har faktiskt aldrig provat cellplast.
Men gott och väl skum, glasull, acoustic Q ull och många andra varianter.
Har dock inte hittat nå't som ger samma öppna ljud som äggkartongerna.
Har inte heller sysslat med stora beräkningar, bara örats känsla för ljud.
Har en skrivning på temat högtalare som jag drar mig för att presentera då det handlar om ett snikbygge på begäran av elektronikvärlden där faktiskt dämpull var ingrediensen.
allt byggdes för att visa att enkelt är lika bra som dyrt och komplicerat.
vi får se om jag ändrar mig och presenterar den.
Men inte här i så fall.
Tråden heter värre än värst och var inte avsedd att handla o m detta utan mer om roliga och konstiga samt märkvärdiga byggen som finns där ute.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 14:59

Förvandling från ljudnisse till audiofil är en 3-stegs process enligt bild :-)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-07-24 16:49

Perfector skrev:Det säger du till en som gjort det i 25 år med gott resultat.

Det spelar ingen roll hur många år du har hållit på och byggt högtalare. Det du skrivit tidigare om äggkartonger och ekofria rum var uppåt väggarna fysikaliskt felaktigt. Du kan försöka tysta mig, men det kommer jag inte att följa. Det är inte jag som har påstått felaktigheter, det är du.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 17:22

Johan_Lindroos skrev:

Det spelar ingen roll hur många år du har hållit på och byggt högtalare. Det du skrivit tidigare om äggkartonger och ekofria rum var uppåt väggarna fysikaliskt felaktigt. Du kan försöka tysta mig, men det kommer jag inte att följa. Det är inte jag som har påstått felaktigheter, det är du.

Jag påstår ingenting. Jag har erfarenhet av att använda dom.
Om du vill påstå att jag sitter och ljuger så gör det.
Annars är tystnad bättre än dumheten att inte ens prova innan käften din går varm
Det känns som ungen som inte ville ha spagetti för att "det syns att dom inte smakar gott"

Nu ska jag ner till Trosa hamn och kika på veteranbilar

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2014-07-24 19:10

Perfector skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Jag påstår ingenting. Jag har erfarenhet av att använda dom.
Om du vill påstå att jag sitter och ljuger så gör det.
Annars är tystnad bättre än dumheten att inte ens prova innan käften din går varm
Det känns som ungen som inte ville ha spagetti för att "det syns att dom inte smakar gott"

Nu ska jag ner till Trosa hamn och kika på veteranbilar

Ojdå, vilken attityd :? Jag vet att det Johan säger stämmer, och jag vill minnas att vi haft det här scenariot ett otal gånger tidigare på detta forum med någon som har hört något och således är det så det förhåller sig, oavsett om det inte borde stämma enligt fysiken. Vad vi också diskuterat är detta med placebo och hur hjärnan rör till det för oss (och således gör hörseln till ett inte alltid så bra mätinstrument som vi tror). Slutsatsen är således att om fysiken inte stämmer med hörseln så har hörseln oftast fel. Med det sagt så önskar jag att denna tråden kan få fortsätta att handla om värre än värst, och diskussionen kring äggkartonger och ekodöda rum kan få en alldeles egen tråd om intresse finns.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 19:18

Bongo skrev:Ojdå, vilken attityd :? Jag vet att det Johan säger stämmer, och jag vill minnas att vi haft det här scenariot ett otal gånger tidigare på detta forum med någon som har hört något och således är det så det förhåller sig, oavsett om det inte borde stämma enligt fysiken. Vad vi också diskuterat är detta med placebo och hur hjärnan rör till det för oss (och således gör hörseln till ett inte alltid så bra mätinstrument som vi tror). Slutsatsen är således att om fysiken inte stämmer med hörseln så har hörseln oftast fel. Med det sagt så önskar jag att denna tråden kan få fortsätta att handla om värre än värst, och diskussionen kring äggkartonger och ekodöda rum kan få en alldeles egen tråd om intresse finns.

Kom till Trosa och provlyssna på det som kallas att sjunka så lågt man kan. Gamma BBK-200 i 22.8 liter sluten låda med en diskant på taket. Jag bjuder på kaffe åxå. Välj en solig dag så man kan ha dörren öppen :-)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-07-24 20:50

Här för er som vill testa med ägg-kartong:

http://www.granngarden.se/product/-ggbr ... -gg-117st-
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2014-07-24 20:54

Perfector: Om man labbar utan att kunna så mycket om fysiken bakom är det väldigt lätt att dra felaktiga slutsatser, t.ex. "jag tycker att det låter bättre med äggkartonger, alltså dämpar dom mer än glasull". Det kan ju faktiskt vara så att du tycker att det låter bättre just för att dom inte dämpar så bra eller p.g.a. någon annan orsak.

Så om någon talar om hur det fungerar så betyder det inte att samma person påstår att du ljuger om dina upplevelser att det låter bättre, det betyder kanske bara att du dragit fel slutsatser om vad orsaken är.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 21:57

norman skrev:Perfector: Om man labbar utan att kunna så mycket om fysiken bakom är det väldigt lätt att dra felaktiga slutsatser, t.ex. "jag tycker att det låter bättre med äggkartonger, alltså dämpar dom mer än glasull". Det kan ju faktiskt vara så att du tycker att det låter bättre just för att dom inte dämpar så bra eller p.g.a. någon annan orsak.

Så om någon talar om hur det fungerar så betyder det inte att samma person påstår att du ljuger om dina upplevelser att det låter bättre, det betyder kanske bara att du dragit fel slutsatser om vad orsaken är.

Om jag tar ut kartongerna så låter det skit.
Om jag lägger i annat låter det skit.
Jag byggde den högtalarmodellen i 25 år och varje gång jag försökte mig på en pudel så blev det uselt.
Bara äggkartonger kan ge det som elementet ville ha för att låta bra. Hur svårt kan det vara att fatta?
Räcker det inte att halva dåvarande ljudsverige undrade varför det inte gjorts tidigare.
Och att alla ljudkunniga tyckte som alla kunder från norr till söder, att det är nåt av det renaste och mest välljudande dom hört.
Kartongerna ska inte dämpa nånting, bara ta ner akustiken i lådan, och det gör den.
Alltså.
Antingen provar ni vad som är och inte är eller så låter ni bli att ordrikt bevisa att ni inte har en aning om vad som är för att ni inte provat. Teoretiska formler ger jag inte ett skit för om dom inte kan bevisas i praktisk handling.
Men praktisk handling ger jag mycket för då den kan styrka eller förneka teorin. Teorin funkar inte alltid i praktiken
MEN. Om vi inte kan få tråden tillbaks till värre än värst så kommer jag att be admin att stänga den för det var inte det här den var avsedd för.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-07-24 22:03

Kanske värre än värst på andra sätt... :-)
\\Sky

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 22:05

sky_eye skrev:Kanske värre än värst på andra sätt... :-)

Huvet på spiken där. :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 22:10

Här ett sista försök att få tråden rätt igen.
1. Lådan är så värre än värst det kan bli. Får nästan ont ögonen av den :-)
2. minigranat med inbyggt ljud för att skrämma lede fi istället för att döda.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2014-07-24 22:25

Perfector skrev:
norman skrev:Perfector: Om man labbar utan att kunna så mycket om fysiken bakom är det väldigt lätt att dra felaktiga slutsatser, t.ex. "jag tycker att det låter bättre med äggkartonger, alltså dämpar dom mer än glasull". Det kan ju faktiskt vara så att du tycker att det låter bättre just för att dom inte dämpar så bra eller p.g.a. någon annan orsak.

Om jag tar ut kartongerna så låter det skit.
Om jag lägger i annat låter det skit.
Jag byggde den högtalarmodellen i 25 år och varje gång jag försökte mig på en pudel så blev det uselt.
Bara äggkartonger kan ge det som elementet ville ha för att låta bra. Hur svårt kan det vara att fatta?
Räcker det inte att halva dåvarande ljudsverige undrade varför det inte gjorts tidigare.
Och att alla ljudkunniga tyckte som alla kunder från norr till söder, att det är nåt av det renaste och mest välljudande dom hört.
Kartongerna ska inte dämpa nånting, bara ta ner akustiken i lådan, och det gör den.
Alltså.
Antingen provar ni vad som är och inte är eller så låter ni bli att ordrikt bevisa att ni inte har en aning om vad som är för att ni inte provat. Teoretiska formler ger jag inte ett skit för om dom inte kan bevisas i praktisk handling.
Men praktisk handling ger jag mycket för då den kan styrka eller förneka teorin. Teorin funkar inte alltid i praktiken
MEN. Om vi inte kan få tråden tillbaks till värre än värst så kommer jag att be admin att stänga den för det var inte det här den var avsedd för.

Det verkar tyvärr som att du inte förstod någonting av det jag skrev... och det verkar inte som att du vill lära dig något heller (t.ex. att äggkartonger eller andra hårda kilformade material inte är samma sak som kilarna i ekofria rum. Kilarna/konerna i ekofria rum är av absorberande material och kilformade för att minska ytreflektionen).

"Teorin funkar inte alltid i praktiken" stämmer ofta om man inte kan teorin så bra och använder t.ex. för förenklade formler, är man bättre påläst och förstår hur saker och ting fungerar stämmer teorin betydligt oftare ;)

"Teoretiska formler ger jag inte ett skit för om dom inte kan bevisas i praktisk handling.", vad tror du att man gjort under tusentals år då man studerat t.ex. fysik och kommit fram till det man vet idag? Man har självklart gjort en massa praktiska experiment.

Men, jag lägger ner :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 22:55

Beviset på att redan dom gamla rokkokoarna hade högtalare. Snyggt va de kanske inte men tidstypisk i alla fall.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-07-24 23:05

Mina ögon kan inte riktigt bestämma sig för om högtalaren är enormt stor eller om basen sitter i en liten låda.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi