Enligt nedanstående citat arbetar tre av diskanerna endast i området(antar området sträcker sig något högre beroende på vilket filter som används) 1,2-3kHz. Att detta begränsar/kontrollerar spridningen i detta område är kanske klart. Det som dock är lite underligt är att det är en "huvuddiskant" över 3kHz, men denna blir då asymmetriskt placerad. Då högtalaren också kan användas liggande borde det ge en del problem. Speciellt tänker jag mig att det är viktigt att hålla rätt på vad som är upp och ned och att spegelvända LR så "huvuddiskanten" sitter på in/utsidan på respektive högtalare.
The four 1" soft dome tweeters are arranged in a special way to ensure not only a perfectly balanced dispersion that covers the listening room with the same timbre but also not so wide spread angle as to get a negative influence on the sound from the room. The controlled dispersion is possible because of the use of four tweeters and this is also the reason for the clean sound even when the level is very high.
Three of the tweeters work from 1,2 kHz to 3 kHz and they control the dispersion in this very sensitive frequency range.
Jag vet inte om det är så att de tagit inspiration från M&K, men de är ju ganska likt.

Men i m&k-högtalaren sitter diskanterna på rad och verkar drivas som en enhet vilket ger ett något annorlunda beteende. Högtalaren är dessutom symmetrisk och aldrig avsedd att "läggas" ned.
I vilket fall vore det intressant att diskutera detta med att använda flera diskanter bredvid varandra. Att det ger bättre möjlighet att klara höga effekter är ju inte så svårt att förstå. Även kontroll av spridning är ju kanske vettigt även det. Men det borde även ge en del interferensproblem som är besvärliga att hantera.
En fråga som kanske dyker upp är varför man inte använder en WG istället för flera diskanter?