RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Rockolga

RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Inläggav Rockolga » 2014-07-23 19:47

.
Senast redigerad av Rockolga 2015-04-06 22:16, redigerad totalt 1 gång.

JM

Re: RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Inläggav JM » 2014-07-24 08:28

Rockolga skrev:Nån som har en Ritning från Radio Telvisions " Bygg Själv " bifogad löpsedel 3D Mittbas RT Hornet 360 L att skicka mig eller att lägga opp la opp en länk på flaschback https://www.flashback.org/t2399235 Med lite info samt ritningslänk till MK1 Hornet ett välljudande horn med 15" Bas men avsevärt mindre än 70/80 Hornet.
360L "bänken " RT 3D Hornet fanns även i ett lösnummer att finna , tacksam för länk av detta här eller file min mail är: strayarmy@live.se
Tsv
Varsågoda Starta Bygg ( Total Hornet på Bilden ) 10 ggr bättre än " JBL Paragon" :
MK 1 Horn Ritningarna här http://delafil.se/key=f51cfe0773ffc1194e71c7b016582dd2

Låt mig informera om mina erfarenheter av 70/80 hornet, RT Mk-1 hornen och Paragon. I mitt arkiv har jag alla ritningarna från RT.

Byggde 70/80 horn enligt Radio Televisions ritningar på 1970-talet. Lite senare köpte jag ett par RT Mk-1 horn med Altec Lansing 515b.

Jag blev grymt besviken. Inte fanns där ngn bas o över 150 Hz var distorsionen påträngande.
Då 70/80 hornet i min anläggning var en subwoofer jag byggde elektroniska delningsfilter, liknande Likwitz- Reily 24 db, för att testa om det var de passiva filtrens elektrolytkondensatorer som var problemet.
Marginell förbättring.

För att höja basen under 100 Hz byggde jag en enklare equalizer.
Viss förbättring men ingen nämnbar bas under 40 hz.

Snubblade lite senare på ett par RT Mk-1 horn med Altec 515b. Det var Altec elementen avgjorde affären. Kopplade upp hornen hemma i Herrummet o jämförde basen med ett par JBL L300. Basen i Mk-1 hornen fanns inte. Så båda hornen åkte på tippen.

Per Elving skriver i artikeln att 70/80 o Mk-1 hornen är kraftigt förkortade horn och att den högre frekvensen har uttalade dippar. Ursprungliga nedre avstämningsfrekvensen var innan andra hornförkortningen 44 resp 60 Hz enligt hans kalkyler.

Nu vet vi att förkortade horn likt 70/80 horn o Mk-1 horn endast har kvar hornegenskaper map hög verkningsgrad - här i nedre mellanregistret.
För övrigt fungerar ett kraftigt förkortat horn som en kvartvågspipa där hornlängden o relationen hals/munarea bestämmer undre gränsfrekvensen. Tre oktaver över undre gränsfrekvensen kommer kraftiga kamliknade dippar i frekvenskurvan. Dvs distorsion.

Det är ofattbart att Radio Television kunde publicera artikelserien där mätdata o teori från början tydligt visade att hornen inte kan återge lägre bas. Kan inte funnits några guldöron på redaktionen.

Paragon är imponerande som hifi-möbel. Ljudet var inte imponerande vid mitt enda lyssningstillfälle . Bashornen är för korta för subbas o 075 diskanterna är för påträngande.

Så Radio Televisions hornen är ytterst frekvens begränsade mellanregisterhorn o har mycket lite med de lägre frekvenserna att göra.

Vill ni bygga horn med låg frekvens kolla ngn av Petter Ps hornbyggen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-07-24 09:55

Där ser man... kanske felbygt MK1 som är ganska svårbyggt och helkass med 12" Bas minsta läckage eller felvinkling ger stora negativa effekter. Jag ser att den i ditt fall Bas starkare Basreflexlådan JBL 300L har i stort sett samma bestyckning som RTs MK Version och borde rimligen ha lägre bas än en Basreflexlåda så det lutar nog åt att dina MK1 horn var felkonstruerade eller kanske 15" tums högtalare på e 12" hals eller vice versa i hornets startpipa. Då blir nog basen inte särskillt låg + massa andra fel det är lätt att läsa av ritningen fel.

Jag hade ut utmärkt bas med en bredbandare Coral 15" L (paragon Jbl kopia) i mitt MK1 Horn i övrigt som på bild. Men bäst är 3D / RT - 360L Mittbashornet Jag har ett i 19MM spån 10"L Coral men, skall nu bygga ett nytt i MDF men har sumpat ritningarna och vill inte riva nuvarande som är teakfanerat , Så har du möjlighet att scanna ritningarna så kan jag betala ett par spänn för dem eller om, du kan lägga opp en länk här ännu bättre :D

PM , Länkat eller Mail vore hyvens

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-07-24 22:25

Bild på mitt RT 360L Bashorn Äkta Teakfanèr bestyckat med en Coral 10L 98 db Bredbands element 10.7 Kg Magnet skall testa JBL motrsvarighet på 101 db , för tillfället med sidosystem INFINITHY RS III a som skall bytas ut mot en minde högtalare bestyckad med Coral Beta 8 103 db toppad med en JBL 075 110 db med lins JBL 2308. lådan är på lackning och JBL 075 är isärplockad på Chrome Spaa behandling.

- Nån som vet värdet intresset för Infinithy" RS III a" idag ?
IMG_0426  XXX.jpg
3D RT Hornet 360L
IMG_0426 XXX.jpg (251.75 KiB) Visad 20920 gånger
Bilagor
IMG_0430 RS III a.jpg
IMG_0430 RS III a.jpg (217.85 KiB) Visad 20918 gånger
IMG_0427   RT 360.jpg
Närbild
IMG_0427 RT 360.jpg (180.17 KiB) Visad 20918 gånger

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-07-24 23:51

Drivet.jpg
Drivning
Drivet.jpg (49.14 KiB) Visad 20904 gånger
Glömde Bassdrivern Zachry D250 samt stärkaren NAD Vinylenrullaren är en Ariston Ej på bild

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-07-24 23:55

Rockolga skrev:
IMG_0426 XXX.jpg

Har ett par likadana som jag köpte 1985, kantade om dem 2006, 1985 gav jag 13.500.-/paret på NK (Lasse!) de skulle väl kosta 18.500:-/paret då egentligen, mina var "DEMO".
Låter fortfarande toppen tycker jag, men vet inte vad de är värda. Synd att sälja! 8)
'Audiophile in hibernation'

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-07-25 22:21

murgatroyd skrev:
Rockolga skrev:
IMG_0426 XXX.jpg

Har ett par likadana som jag köpte 1985, kantade om dem 2006, 1985 gav jag 13.500.-/paret på NK (Lasse!) de skulle väl kosta 18.500:-/paret då egentligen, mina var "DEMO".
Låter fortfarande toppen tycker jag, men vet inte vad de är värda. Synd att sälja! 8)
Kanske men dom hänger inte med Bashornet som kräver element med bättre verkningsgrad - utan bashorn är dom OK men, inte i närheten av Basen i RT Hornet !

Såg en Ebay aktion idag i USA dom startade på 13 tusen spänn + frakt för denna modell likadana element. Pengarna tillbaka alltså 8O

Snuttgurka

Inläggav Snuttgurka » 2014-07-26 00:53

Jag och brorsan byggde var sitt RT-horn runt 1979, med Peerless 10".
Jag körde senare med dessa ihop med sidosystem med Coral Flat-8 och H24 och via en U66 Bassdriver. Ett tag t.o.m. i stereo, två horn, två Bassdrivers.

Vill väl säga att det kanske inte vara så fantastiskt, men det tog i alla fall plats.... ;)

S

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-07-26 00:57

JM skrev:...
Det är ofattbart att Radio Television kunde publicera artikelserien där mätdata o teori från början tydligt visade att hornen inte kan återge lägre bas. Kan inte funnits några guldöron på redaktionen.
...
Så Radio Televisions hornen är ytterst frekvens begränsade mellanregisterhorn o har mycket lite med de lägre frekvenserna att göra.
JM

Tja, Lars-Göran Hedström brukade nog veta vad han talade om . . . huruvida han ägde "guldöron" vet jag inte . . . typ.

Däremot så har jag själv byggt ägt å mätt på version 1. Att det skulle sakna bas ser jag snarare som mätfel* alt. dåligt
bygge(tex. otätt) . . . typer.

*Taskig hörsel å brist på kunskap i ämnet bör nog inte helt uteslutas. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-07-26 08:14

Laila skrev:
JM skrev:...
...
JM

Tja, Lars-Göran Hedström brukade nog veta vad han talade om . . . huruvida han ägde "guldöron" vet jag inte . . . typ.

Däremot så har jag själv byggt ägt å mätt på version 1. Att det skulle sakna bas ser jag snarare som mätfel* alt. dåligt
bygge(tex. otätt) . . . typer.

*Taskig hörsel å brist på kunskap i ämnet bör nog inte helt uteslutas. :wink:

Lars-Göran? Menar du Ulf B. Strange?
Sub och infra är moderna påfund. Med en vinylspelare som huvudsaklig källa så var mig veterligen "ingen" intresserad av system som skulle återge toner ner mot 20Hz. Snarare var diskussionen att vanlig elbas går till runt 38Hz så det räcker och orgel finns det inte många av med låga C inspelat så det spelar ingen roll.
Var väl först iom Audio PRO och U66 subbor som man kunde krypa ner lite till i frekvens bland lite billigare system.
Ser inte alls grejorna som felkonstruerade lika lite som att en bokhyllehögtalare inte går till 16Hz heller med bibehållen nivå.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-07-26 09:11

Harryup skrev:Lars-Göran? Menar du Ulf B. Strange?
Sub och infra är moderna påfund. Med en vinylspelare som huvudsaklig källa så var mig veterligen "ingen" intresserad av system som skulle återge toner ner mot 20Hz. Snarare var diskussionen att vanlig elbas går till runt 38Hz så det räcker och orgel finns det inte många av med låga C inspelat så det spelar ingen roll.
Var väl först iom Audio PRO och U66 subbor som man kunde krypa ner lite till i frekvens bland lite billigare system.
Ser inte alls grejorna som felkonstruerade lika lite som att en bokhyllehögtalare inte går till 16Hz heller med bibehållen nivå.

Mvh/Harryup

Jag tänkte precis skriva något sådant. På den tiden fick man antingen hög utnivå eller djup bas, inte båda. Det fanns något senare subbasbygge i början av 80-talet med isobaric-kopplade 15" och 12"-element i basreflexlådor som gick djupt, men jag tror att det ursäktades en del med just att man måste vara orgelfantast för att nyttja djupheten. Inställningen var annars att det inte fanns särskilt mycket på LP-skivorna under 50 Hz. Det fanns tom ett bygge från ILMco som lade på syntetisk bas mellan 30 och 60 Hz med samma motivering.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-07-26 10:28

Snuttgurka skrev:Jag och brorsan byggde var sitt RT-horn runt 1979, med Peerless 10".
Jag körde senare med dessa ihop med sidosystem med Coral Flat-8 och H24 och via en U66 Bassdriver. Ett tag t.o.m. i stereo, två horn, två Bassdrivers.

Vill väl säga att det kanske inte vara så fantastiskt, men det tog i alla fall plats.... ;)

S
Om man använde sig av en 10" Bas eller snarare en Bredbandare typ Coral 10L aka 98 db eller JBL 2123H aka 101 db med 10 kg magneter Så fick man ett RT-360L horn som blev nått helt annat och klev ned ned spikrakt till 20Hz t.o.m 5-10 HZ vid höga ljudtryck om man hade rätt källa. Jag mätte opp mitt på bilden på Tekniska högskolans ljudlabb , Ny test skall göras med Hornet i MDF utförande med JBL 2123H i vinter då byggt i 18-20mm MDF istället för 16 mm spån , Bakstycket kommer att var i 32mm MDF eventuellt några delar till.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-07-26 12:42

Harryup skrev:
Lars-Göran? Menar du Ulf B. Strange?

Mvh/Harryup

Klart att jag menade Ulf B. Strange . . .(å ändå så skrev jag L-G H. :oops: :oops: :oops: ).
Men jag har för mig att en elbas(å även en ståbas) går ner till strax över 40Hz om den är
"normalt" stämd . . . typ.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2014-07-26 15:23

Laila skrev:
Harryup skrev:
Lars-Göran? Menar du Ulf B. Strange?..........Mvh/Harryup

...............................
Men jag har för mig att en elbas(å även en ståbas) går ner till strax över 40Hz om den är
"normalt" stämd . . . typ.

Låga E, lägsta tonen på en elbas, skall väl vara 41,3 Hz och låga C på en orgel är ca 32,7Hz. Lyssnarprov hos många högtalartillverkare under 70-talet gav att lyssnaren många gånger föredrog en högtalare som hade sin -3dB gräns omkring 60 Hz med en peak om ca +3dB vid samma frekvens och gärna en sluten låda. Men det var då det.

JM

Inläggav JM » 2014-07-26 17:55

Om jag minns rätt publicerade Radio Television en uppgradering av det större 70/80 hornet pga utbrett missnöje med ljudet. Uppgraderingen var mer av "snake oil" typ. Det fundamentala problemet med ett för kort horn använt över stort frekvensområde kunde självklart inte justeras.
RT-hornet på 360 liter var ett helt annat horn. MIn minnes bild är att det lät betydligt bättre ffa för att det användes inom ett snävare frekvensområde.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-07-26 19:01

Vill bara förtydliga att det är/var det som i tråden kallas RT-360L som jag
hade byggt(mätte senare med prylar från AMF på Tekniska Högskolan).

Vill minnas att det mätte i princip rakt ner till 20Hz i min lägenhet och att
jag behöll hornet i minst 7-8 år delat uppåt vid, tror jag, ca: 90Hz . . . typ.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-07-26 20:14

JM skrev:Om jag minns rätt publicerade Radio Television en uppgradering av det större 70/80 hornet pga utbrett missnöje med ljudet. Uppgraderingen var mer av "snake oil" typ. Det fundamentala problemet med ett för kort horn använt över stort frekvensområde kunde självklart inte justeras.
RT-hornet på 360 liter var ett helt annat horn. MIn minnes bild är att det lät betydligt bättre ffa för att det användes inom ett snävare frekvensområde.

JM
- Jo, den uppdateringen bestod utav dålig stadga i de stora sido segmenten vilket avhjälptes med ett par tårtbitar av plywood i vardera hornöppning detsamma rekomenderades till MK1 hornet om det var byggt i för klent mtrl. MDF var väl inte vanligt på den tiden. förutom fadäsen med rätt element på fel hals som många självbyggare tabbade sig på när de tryckte in 15" Jag tror det var det som var problemet med dina MK1 men du fick ju att par fina Basar på köpet så...

360L RT hornets slutarea motsvarar en högtalare med en diameter på över 8 Meter och kan spelas opp till 300 Hz men, med fördel skall det vara kluvet vid 150 jag delar vid 80 Hz just nu får se vad som sker med MDF varianten och de nya sidosystemen senare antaglige då runt 150HZ pga bättre grejor i allt.
Nån som sett ett snyggare 360L RT horn än ovan bild..... Det nya MDF Hornet kommer att gå i svart pianolack . Det Äkta Teakhornet på bilden om det kan räddas kommer att gå på Tradera i Vinter utropspris runt 9.999 :- :D

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-07-26 20:38

JM skrev:Om jag minns rätt publicerade Radio Television en uppgradering av det större 70/80 hornet pga utbrett missnöje med ljudet. Uppgraderingen var mer av "snake oil" typ. Det fundamentala problemet med ett för kort horn använt över stort frekvensområde kunde självklart inte justeras.

JM
Ps . tror du att du kan lägga ut 3D- RT-Hornet 360L å länk här så jag slipper slakta mitt horn här ovan för att mäta opp det, det är många här som kontaktat mig här... och frågat om ritning på detta Horn du hade visst det sa du tidigare...
- Jag har visst en skrynklig ofullständig kopia ligger inne i isoleringen i mitt horn säger min bror som kontrollerade element i det för några år sedan.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-07-26 20:50

Rockolga skrev:...
Nån som sett ett snyggare 360L RT horn än ovan bild föresten nya MDF Hornet kommer att gå i svart pianolack .

Nä, mitt var i obehandlad* äkta spånplatta täckt av ett tygstycke . . . typ. :wink:
(Dessutom med minst 3ggr mer skruv i bakstycket än på ditt ex. . . . förnimmer
fortfarande värken i händerna efter ett antal i å ur-skruvningar för att få exakt
lagom med stenull(utan annat mätredskap än mina öron) i låddan . . . typer).

*Förutom lödigt med vitlim för att bl.a. förhindra att spånplattan "slår sig".

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-07-26 23:19

Ja batiktyg var ju poppis förr.. Bakstycket till mitt är monterat med försänkta Insex mässings flänsmuttrar som dras mot en förmonterad pinnbult typ som att montera IKEA stolar :oops:

Ps. bakstycket har på senare år förstäkts på insidan med ett par tunna 6mm MDF flak för att stå emot rörelser , det är ju en hel del tryck , katten letade sig in i bashornet en gång han kom ut snabbt, blev sedemera överkörd tutade som fan ... sa chaffisen, katten måste bara både blind å döv :?:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-07-26 23:28

:( :mrgreen: :cry:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-07-27 10:37

Rockolga skrev:

JM
Ps . tror du att du kan lägga ut 3D- RT-Hornet 360L å länk här så jag slipper slakta mitt horn här ovan för att mäta opp det, det är många här som kontaktat mig här... och frågat om ritning på detta Horn du hade visst det sa du tidigare...
- Jag har visst en skrynklig ofullständig kopia ligger inne i isoleringen i mitt horn säger min bror som kontrollerade element i det för några år sedan.

Kan hända att även jag har någon sådan ritning på RT-hornen liggande. Men kan inte kolla förrän framåt nästa helg.
Det lilla RT-hornet gick väl ner till drygt 40 Hz, och det stora RT-hornet gick klart lägre än så, enligt mätningarna i tidningen.
70/80-hornet däremot gick ju inte alls så lågt. 70/80-hornet fick sitt namn efter storleken på framsidan i cm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-07-27 10:55

Jag spelade på 70/80 horn under ett antal år. Dom lät kakburk tills jag köpte en beggad JVC-reciver med 5-bands EQ först då blev det roligt :) Typ en sådan här http://classicreceivers.com/wp-content/ ... r-s300.jpg

Då kunde jag trycka upp lägre register vid 40 Hz och dämpa bummel-frekvenserna runt 250Hz. Spelade så det fladdrade i jeansen :D
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-07-27 18:20

CORAL.gif
CORAL.gif (43 Bytes) Visad 20617 gånger
bassman skrev:Jag spelade på 70/80 horn under ett antal år. Dom lät kakburk tills jag köpte en beggad JVC-reciver med 5-bands EQ först då blev det roligt :) Typ en sådan här http://classicreceivers.com/wp-content/ ... r-s300.jpg

Då kunde jag trycka upp lägre register vid 40 Hz och dämpa bummel-frekvenserna runt 250Hz. Spelade så det fladdrade i jeansen :D

En NAD har bättre funktioner för detta ändamål. Men du kan fasa ut detta " bummel" vid 250Hz med ett par tårtbitar mitt i varje hornöppning enligt en senare uppdatering av 70/80 hornet HiFi Kit hade ett som man stoltserade med i butiken på långt in 80-talet med nått skumt stort eget glasfiberhorn med en liten bredbandare påskruvad bak ovanpå hela skapelsen - Det lät faktiskt inte alls illa !

Men jag föredrog MK1 med JBL eller Coral 15" bestyckningen 101 db på basen 118 db på mellanhornet 110 på diskanten delat vid 700/6000Hz modifierat med tårtbitarna i mynningen som ovan nämnt http://www.hifi-studio.de/hifi-klassike ... ysteme.htm

Min gamla sent 90-tals NAD knastrar i Volymratten ( har bytt den mot ny NAD ) finns det nått andrahandsvärde för en gammal NAD eller skall man köra den på skroten ?

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-07-28 21:44

Inte helt optimalt men, här är Stora RT-Hornet 3D-360L i första versionen från 1973 Det är dock 3e är de som gäller som fanns i " Bygg Själv " utgåvan anno 1975. Jag har den på gång kanske från Danmark eftersom alla Svenskar sitter och håller på den eller vill ha betalt . Men version 1 skulle nog också funka bra i nödfall i MDF bygge och lite kan man räkna ut själv !

Det finns på nätet snittbilder på version Nr 3 så det är lätt attt modifiera " ettan " ändå framföralt i starten av hornet man "konat" av hornet samt öppnat slutdelen därmed lite samt stagat av i mitten ... kanske lite till ... ! ( version var en 12" version kortare högre , fulare inte bättre heller såg ut som en rektangulär subba ) Nedan PDF Filer länkat:

1/ http://www.fildirekt.se/dl/1406578427.pdf

2/ http://www.fildirekt.se/dl/1406646864.pdf

3/ http://www.fildirekt.se/dl/1406641792.pdf

Lägger in en bild nedan på Verion 3 lite mer modifierade basgångar men, 1.an funkar fint:
RT-3D  jpg.jpg
RT Version 3 1975 jpg
RT-3D jpg.jpg (21.86 KiB) Visad 20558 gånger

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-07-28 22:26

Text Korrigering RT- 3D Version 1 (1973) var bestyckad med en 10" liksom version 3 (1975) Version 2 var med en 12" och inte alls lika elegant förstod inte vitsen med 12" versionen möjligen kortare men tyvärr högre och därmed fulare. 10" Bredbandare med fet Magnet var att föredra Coral 10F60 tex eller JBLs original på denna. HiFi Kit har fortfarande aktiv bas drivers med inbyggt steglöst filter som passar hornets krav delning runt 80-150 Hz kanske högre i MDF mtrl . Tror dom t.o.m har denna Zachry kvar i lager 250 D modellen
Drivet.jpg
Drivet.jpg (49.14 KiB) Visad 20550 gånger

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-07-30 18:22

Sådärja....Version 3 Stora RT-Hornet , Nu fick jag (nästan) Ritningarna Dansken mejlade över dem men , mörkade sågningslistan innan han fått betalt för dem 150 danska... men man kan nästan gissa sig till vad som behövs.

File 1 är en Jpg. File 2 & 3 är PDF så dem bör man ladda ned på disk först och öppna sedan med PDF program du har.

1/ http://delafil.se/key=7a696330c580629798d5a469cc8f0d2a
2/ http://delafil.se/key=406ec727a5890c3001d1fc7bea0934ee
3/ http://delafil.se/key=ec4a8af6bfbfe6a4db13216ad8f669c0

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-07-30 23:55

Jag hittade just några kopior på artikeln om de uppgraderade versionerna av RT-hornet från RT nr 8-1979 och nr 9-1979, som kallades RT-2 och RT-3, de som är anpassade för 12" basar.
Likaså hittade jag artikeln om moddningen av 70/80-hornet, av Bjarne Bäckström.
Men det var ju tyvärr inte dessa saker som efterfrågades. :(

Däremot hittade jag även RT nr 5 från 1975, vilken innehåller byggbeskrivningen för mk1, om detta fortfarande är intressant?
:)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-07-31 15:04

paa skrev:Jag hittade just några kopior på artikeln om de uppgraderade versionerna av RT-hornet från RT nr 8-1979 och nr 9-1979, som kallades RT-2 och RT-3, de som är anpassade för 12" basar.
Likaså hittade jag artikeln om moddningen av 70/80-hornet, av Bjarne Bäckström.
Men det var ju tyvärr inte dessa saker som efterfrågades. :(

Däremot hittade jag även RT nr 5 från 1975, vilken innehåller byggbeskrivningen för mk1, om detta fortfarande är intressant?
:)
Jag tror MK1 hornet ligger scannat på länk lite tidigare i tråden nedladdat en jäkla massa gånger. Det är mittbas 360L RT-hornet senaste uppdaterade versionen från "Bygg Själv" utgåvan som verkar vara det RT som är den svårfångade men jag har den på lut från en kille i Damnark som ovan som lockar med den " billigt" om jag köper hans JBL prylar till hutlösa priser :)

Kruxet med gamla 360L Hornet var att det kunde bli stående vågor i de övre regionerna men det är väl ingen som tänker köra det högre än 100 Hz ändå och fixa till de stående vågorna kan nog t.o.m min morsa fixa med lite fantasi med lite vinklade infasade hörnor nån centimeter hit eller dit kan nog inte påverla så mkt i dessa låga frekvenser bara att testa sig fram tills man spikar ihop skapelsen för alltid. Jag skulle nog också till föra hornet en tårtbit mellan gavelväggen och dess inre hornkanal för stadgan samt att staga opp långsidan bakom elementet. Detta har jag redan gjort på Teakhornet ovan men utmärkt resultat.

Basarna Jag använt är 10 " Bredbandare Coral 10F60 samt JBL 2123H med likvärdiga resultat. Svårt att hitta nått annat bra förutom RTs egna stenåldersförslag Philips eller Gamma Damma en riktig skithögtalare föresten etter värre var deras Diskanthån VLD13 med typ 0 i verkningsgrad påstås vara 95 Db men dom måste har vänt siffrorna fel 59 db verkar mer trovärdigt dessa öststats högtalare var rena rama skämtet som såldes i Sverige av HiFi Kit på 70/80-Talet med stor framgång faktiskt.
:D

Ps. frågan är om man kan vinna nått i Hornen framförallt MK1 hornet på att limma in lite Blygummimatta i hornets inre mellandel ?

Sen vill jag propagera för Diskanten JBL nr 075 en sagolik diskant men, skall spelas rätt dämpad och alltid med spridningslins JBL nr 2308 annars inte så att alla vet !

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-02 19:03

Rockolga skrev:Sådärja....Version 3 Stora RT-Hornet , Nu fick jag (nästan) Ritningarna Dansken mejlade över dem men , mörkade sågningslistan innan han fått betalt för dem 150 danska... men man kan nästan gissa sig till vad som behövs.

File 1 är en Jpg. File 2 & 3 är PDF så dem bör man ladda ned på disk först och öppna sedan med PDF program du har.

1/ http://delafil.se/key=7a696330c580629798d5a469cc8f0d2a
2/ http://delafil.se/key=406ec727a5890c3001d1fc7bea0934ee
3/ http://delafil.se/key=ec4a8af6bfbfe6a4db13216ad8f669c0

Med lite tankeverksamhet tror jag mig ha listat ut sågningslistan som nedan men, med en tjockare MDF skiva får man minska dra alla mått motsvarande m.m. Man ökat i dim från orgina 19mm spånskiva eller tvärtom om man går ned i dim vilket faktisk kan vara ett alternativ med MDF nån som har några åsikter om detta ?

OK HÄR ÄR " ROCKOLGA 2014" versionen mått sågningslista i cm baserat på 19MM Spån Totalt 21 delar Ritningsnumrerade :

1/2st 125x60 cm
2/2st121x30 cm
3/1st31x30 cm
4/2st60x30 cm
5/2st47.5x30 cm
6/2st4x30 cm
7/1st30x30 cm
8/2st14x30 cm
9/2st x13.5x30 cm
10/2st 32.5x30 cm
11/2st 23x30 cm
12/2st 18x30 cm
13/1st 5x5x20 cm
14/1st 33x20 cm
15/1st 35x20 cm
16/2st 2x2x30 cm - ramen element kammaren.
17/2st 2x2x118 cm - ramen element kammaren.
18/2st 5x5x52 cm - bakre ben.
19/2st 9x30 cm
20/2st 11x30 cm
21/ 2stb 6x30 cm

Dessa siffror mått har jag klurat ut genom att studera en suddig ritning samt läst av det jag kunnat från mitt egna Horn Jag har b.la använt mig av laser som mätmetod invändigt i hornet , hela ekvationen verkar vara korrekt men igen garanti en sak är emellertid säkert ock det är att det kommer att leverera STORT LJUD större än nått annat Ni haft !

- Jag tänkte bygga i samma 19mm fast då i MDF board men styva opp hornkanalen Vä & Hö mot yttre kortsidan med varsin tårtbit mitt i kanalen sen bör det räcka åsikter om detta ?

Nästa

Återgå till Vintage-hifi