Moderator: Redaktörer
Rockolga skrev:Nån som har en Ritning från Radio Telvisions " Bygg Själv " bifogad löpsedel 3D Mittbas RT Hornet 360 L att skicka mig eller att lägga opp la opp en länk på flaschback https://www.flashback.org/t2399235 Med lite info samt ritningslänk till MK1 Hornet ett välljudande horn med 15" Bas men avsevärt mindre än 70/80 Hornet.
360L "bänken " RT 3D Hornet fanns även i ett lösnummer att finna , tacksam för länk av detta här eller file min mail är: strayarmy@live.se
Tsv
Varsågoda Starta Bygg ( Total Hornet på Bilden ) 10 ggr bättre än " JBL Paragon" :
MK 1 Horn Ritningarna här http://delafil.se/key=f51cfe0773ffc1194e71c7b016582dd2
Rockolga skrev:
- Nån som vet värdet intresset för Infinithy" RS III a" idag ?
Kanske men dom hänger inte med Bashornet som kräver element med bättre verkningsgrad - utan bashorn är dom OK men, inte i närheten av Basen i RT Hornet !murgatroyd skrev:Rockolga skrev:
- Nån som vet värdet intresset för Infinithy" RS III a" idag ?
Har ett par likadana som jag köpte 1985, kantade om dem 2006, 1985 gav jag 13.500.-/paret på NK (Lasse!) de skulle väl kosta 18.500:-/paret då egentligen, mina var "DEMO".
Låter fortfarande toppen tycker jag, men vet inte vad de är värda. Synd att sälja!
JM skrev:...
Det är ofattbart att Radio Television kunde publicera artikelserien där mätdata o teori från början tydligt visade att hornen inte kan återge lägre bas. Kan inte funnits några guldöron på redaktionen.
...
Så Radio Televisions hornen är ytterst frekvens begränsade mellanregisterhorn o har mycket lite med de lägre frekvenserna att göra.
JM
Laila skrev:JM skrev:...
Det är ofattbart att Radio Television kunde publicera artikelserien där mätdata o teori från början tydligt visade att hornen inte kan återge lägre bas. Kan inte funnits några guldöron på redaktionen.
...
Så Radio Televisions hornen är ytterst frekvens begränsade mellanregisterhorn o har mycket lite med de lägre frekvenserna att göra.
JM
Tja, Lars-Göran Hedström brukade nog veta vad han talade om . . . huruvida han ägde "guldöron" vet jag inte . . . typ.
Däremot så har jag själv byggt ägt å mätt på version 1. Att det skulle sakna bas ser jag snarare som mätfel* alt. dåligt
bygge(tex. otätt) . . . typer.
*Taskig hörsel å brist på kunskap i ämnet bör nog inte helt uteslutas.
Harryup skrev:Lars-Göran? Menar du Ulf B. Strange?
Sub och infra är moderna påfund. Med en vinylspelare som huvudsaklig källa så var mig veterligen "ingen" intresserad av system som skulle återge toner ner mot 20Hz. Snarare var diskussionen att vanlig elbas går till runt 38Hz så det räcker och orgel finns det inte många av med låga C inspelat så det spelar ingen roll.
Var väl först iom Audio PRO och U66 subbor som man kunde krypa ner lite till i frekvens bland lite billigare system.
Ser inte alls grejorna som felkonstruerade lika lite som att en bokhyllehögtalare inte går till 16Hz heller med bibehållen nivå.
Mvh/Harryup
Om man använde sig av en 10" Bas eller snarare en Bredbandare typ Coral 10L aka 98 db eller JBL 2123H aka 101 db med 10 kg magneter Så fick man ett RT-360L horn som blev nått helt annat och klev ned ned spikrakt till 20Hz t.o.m 5-10 HZ vid höga ljudtryck om man hade rätt källa. Jag mätte opp mitt på bilden på Tekniska högskolans ljudlabb , Ny test skall göras med Hornet i MDF utförande med JBL 2123H i vinter då byggt i 18-20mm MDF istället för 16 mm spån , Bakstycket kommer att var i 32mm MDF eventuellt några delar till.Snuttgurka skrev:Jag och brorsan byggde var sitt RT-horn runt 1979, med Peerless 10".
Jag körde senare med dessa ihop med sidosystem med Coral Flat-8 och H24 och via en U66 Bassdriver. Ett tag t.o.m. i stereo, två horn, två Bassdrivers.
Vill väl säga att det kanske inte vara så fantastiskt, men det tog i alla fall plats....
S
Harryup skrev:
Lars-Göran? Menar du Ulf B. Strange?
Sub och infra är moderna påfund. Med en vinylspelare som huvudsaklig källa så var mig veterligen "ingen" intresserad av system som skulle återge toner ner mot 20Hz. Snarare var diskussionen att vanlig elbas går till runt 38Hz så det räcker och orgel finns det inte många av med låga C inspelat så det spelar ingen roll.
Var väl först iom Audio PRO och U66 subbor som man kunde krypa ner lite till i frekvens bland lite billigare system.
Ser inte alls grejorna som felkonstruerade lika lite som att en bokhyllehögtalare inte går till 16Hz heller med bibehållen nivå.
Mvh/Harryup
Laila skrev:Harryup skrev:
Lars-Göran? Menar du Ulf B. Strange?..........Mvh/Harryup
...............................
Men jag har för mig att en elbas(å även en ståbas) går ner till strax över 40Hz om den är
"normalt" stämd . . . typ.
- Jo, den uppdateringen bestod utav dålig stadga i de stora sido segmenten vilket avhjälptes med ett par tårtbitar av plywood i vardera hornöppning detsamma rekomenderades till MK1 hornet om det var byggt i för klent mtrl. MDF var väl inte vanligt på den tiden. förutom fadäsen med rätt element på fel hals som många självbyggare tabbade sig på när de tryckte in 15" Jag tror det var det som var problemet med dina MK1 men du fick ju att par fina Basar på köpet så...JM skrev:Om jag minns rätt publicerade Radio Television en uppgradering av det större 70/80 hornet pga utbrett missnöje med ljudet. Uppgraderingen var mer av "snake oil" typ. Det fundamentala problemet med ett för kort horn använt över stort frekvensområde kunde självklart inte justeras.
RT-hornet på 360 liter var ett helt annat horn. MIn minnes bild är att det lät betydligt bättre ffa för att det användes inom ett snävare frekvensområde.
JM
Ps . tror du att du kan lägga ut 3D- RT-Hornet 360L å länk här så jag slipper slakta mitt horn här ovan för att mäta opp det, det är många här som kontaktat mig här... och frågat om ritning på detta Horn du hade visst det sa du tidigare...JM skrev:Om jag minns rätt publicerade Radio Television en uppgradering av det större 70/80 hornet pga utbrett missnöje med ljudet. Uppgraderingen var mer av "snake oil" typ. Det fundamentala problemet med ett för kort horn använt över stort frekvensområde kunde självklart inte justeras.
RT-hornet på 360 liter var ett helt annat horn. MIn minnes bild är att det lät betydligt bättre ffa för att det användes inom ett snävare frekvensområde.
JM
Rockolga skrev:...
Nån som sett ett snyggare 360L RT horn än ovan bild föresten nya MDF Hornet kommer att gå i svart pianolack .
Rockolga skrev:Ps . tror du att du kan lägga ut 3D- RT-Hornet 360L å länk här så jag slipper slakta mitt horn här ovan för att mäta opp det, det är många här som kontaktat mig här... och frågat om ritning på detta Horn du hade visst det sa du tidigare...JM skrev:Om jag minns rätt publicerade Radio Television en uppgradering av det större 70/80 hornet pga utbrett missnöje med ljudet. Uppgraderingen var mer av "snake oil" typ. Det fundamentala problemet med ett för kort horn använt över stort frekvensområde kunde självklart inte justeras.
JM
- Jag har visst en skrynklig ofullständig kopia ligger inne i isoleringen i mitt horn säger min bror som kontrollerade element i det för några år sedan.
bassman skrev:Jag spelade på 70/80 horn under ett antal år. Dom lät kakburk tills jag köpte en beggad JVC-reciver med 5-bands EQ först då blev det roligtTyp en sådan här http://classicreceivers.com/wp-content/ ... r-s300.jpg
Då kunde jag trycka upp lägre register vid 40 Hz och dämpa bummel-frekvenserna runt 250Hz. Spelade så det fladdrade i jeansen
Jag tror MK1 hornet ligger scannat på länk lite tidigare i tråden nedladdat en jäkla massa gånger. Det är mittbas 360L RT-hornet senaste uppdaterade versionen från "Bygg Själv" utgåvan som verkar vara det RT som är den svårfångade men jag har den på lut från en kille i Damnark som ovan som lockar med den " billigt" om jag köper hans JBL prylar till hutlösa priserpaa skrev:Jag hittade just några kopior på artikeln om de uppgraderade versionerna av RT-hornet från RT nr 8-1979 och nr 9-1979, som kallades RT-2 och RT-3, de som är anpassade för 12" basar.
Likaså hittade jag artikeln om moddningen av 70/80-hornet, av Bjarne Bäckström.
Men det var ju tyvärr inte dessa saker som efterfrågades.![]()
Däremot hittade jag även RT nr 5 från 1975, vilken innehåller byggbeskrivningen för mk1, om detta fortfarande är intressant?
Rockolga skrev:Sådärja....Version 3 Stora RT-Hornet , Nu fick jag (nästan) Ritningarna Dansken mejlade över dem men , mörkade sågningslistan innan han fått betalt för dem 150 danska... men man kan nästan gissa sig till vad som behövs.
File 1 är en Jpg. File 2 & 3 är PDF så dem bör man ladda ned på disk först och öppna sedan med PDF program du har.
1/ http://delafil.se/key=7a696330c580629798d5a469cc8f0d2a
2/ http://delafil.se/key=406ec727a5890c3001d1fc7bea0934ee
3/ http://delafil.se/key=ec4a8af6bfbfe6a4db13216ad8f669c0
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster