Illuminatus skrev:Skulle man då kunna säga att distorsionen minskar ju fler basar man har i och med att varje element i kedjan får kortare och kortare slaglängd ju fler det blir?
Mja, bara den distorsionen som kommer av långa slag. Har man plats och budget är det ju bättre med ett bassystem som har fler element där respektive element har "lagom" lång slaglängd. Då menar jag att element som har "lång" slaglängd kräver större upphängning som blir tyngre och styvare vilket kräver starkare motor vilket i sin tur ställer högre krav på elementet och trycker på kompromisserna som konstruktören måste göra. Här finns naturligtvis många åsikter och en av dem många är att man väljer många element med lite kortare slaglängd som är "bra" istället för att man har en lång och "ful" slaglängd.
Illuminatus skrev:Skulle man i teorin kunna spela MYCKET högre om vi säger att man 4-dubblar antalet basar och pressar elementen till samma slaglängd och distorsion som de två tidigare elementen hade?
Nu kanske det inte är ett alternativ, jag skulle ju vilja sträva efter att minska distorsionen men såklart också för att kunna spela starkare, men en tanke liksom.
Det finns ju en kille på forumet som inte gillar distorsion som har 24st 12" i en lägenhet..
Han kan spela rätt högt också.
Illuminatus skrev:Nej. Basmodulerna drivs av ett T-Amp 2400, så de går på samma.
Den borde väl kunna driva två subbar på rätt hög nivå, kan jag tycka. Nu gillar jag inte att jobba utefter antaganden... men... magkänslan säger att det är subelementen som ger det där ljudet.