Satori ersätter SC165

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

BosseS

Re: Satori ersätter SC165

Inläggav BosseS » 2014-07-06 16:57

Jo, 4.7 uF för att vara exakt. Dessutom T22 med dess filterändringar enligt schemat från hifi kit.
Med nya element blir ljudet mer detaljrikt men en aning hårt. Original har en lite slöja över sig, men den gamla basen spelar djupare!

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-07-06 21:34

Jag sitter här med ett par OA-12or (snart med CT62or) och ska till att byta till "bas med gummikant" och vill gärna hjälpa till om det kan klarlägga vad de alternativ man har idag faktiskt resulterar i. Vore ju tråkigt om B65oa-II, eller ett av de där SEAS elementen det pratats om, ger ett sämre mät- och/eller lyssningsresultat (överlag) än att kanta om de befintliga.

Alltså, jag bor i Stockholm och kan tänka mig att köpa in 2-3 element (kanske går med öppet köp hos HiFikit?) men saknar högkvalitativ mätutrustning och kunskap om kontrollerade mätningar så där skulle man kanske kunna samarbeta? PMa gärna så byter vi nummer om intresse finns i sommar.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-07-07 09:45

En stor del av dina frågor kan du få svar på här:www.carlssonkult.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-07-07 14:03

NirreFirre skrev:Jag sitter här med ett par OA-12or (snart med CT62or) och ska till att byta till "bas med gummikant" och vill gärna hjälpa till om det kan klarlägga vad de alternativ man har idag faktiskt resulterar i. Vore ju tråkigt om B65oa-II, eller ett av de där SEAS elementen det pratats om, ger ett sämre mät- och/eller lyssningsresultat (överlag) än att kanta om de befintliga.

Alltså, jag bor i Stockholm och kan tänka mig att köpa in 2-3 element (kanske går med öppet köp hos HiFikit?) men saknar högkvalitativ mätutrustning och kunskap om kontrollerade mätningar så där skulle man kanske kunna samarbeta? PMa gärna så byter vi nummer om intresse finns i sommar.

Jag har både mätutrustning och passande mätrum.

Men i grunden tycker jag du behöver börja med att fråga dig själv; vill hu att högtalarna skall vara så original
som möjligt, eller vill du att de skall bli så bra och tidståliga (minsta möjliga åldring) som möjligt?

Som jag ser det är detta är ju gamla högtalare och nog finns det ett värde i sig i att i möjligaste mån original-
renovera dem. Då är det omkantning som gäller, och att försöka få tag på hela originaldiskanter.

I annat fall är B65oa-II + T22oa bästa alternativet. Men de kräver även justeringar av delningsfiltret.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-07-07 17:52

Tack för input och erbjudandet Ingvar, jag ringer dig när jag fått svar från HiFikit.

Skulle dock ha nämnt att de ersättnings-SC165 som gett upp är, enligt grafpro, tveksam kvalité och kanske inte ens vettiga att kanta om (833413)..

Precis det vi undrar och behöver ytterligare kunskap om är tydligt ovan; grafpros simuleringar och närfältsmätningar utan baffel på B65oa-II ger ett omdöme:

"..inte särskilt passande som ersättare för SC165 i de större lådorna, bäst i OD11. Det är överhuvudtaget inte en SC165-variant."

Detta står ju i stark kontrast till Ingvars rekommendation, som troligen mätt lite mer (som i "på olika sätt") på detta element [emoji6]

Väljer nog också mer tidsbeständighet framför originalskick. Det lutar ju åt T22or men tänkte temporärmontera de CT62or jag ju redan har först för att bilda sig en uppfattning om hur Carlssonljudet fungerar hos mig med min musik- och ljudtryckssmak innan jag investerar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-07-07 21:15

NirreFirre skrev:Tack för input och erbjudandet Ingvar, jag ringer dig när jag fått svar från HiFikit.

Skulle dock ha nämnt att de ersättnings-SC165 som gett upp är, enligt grafpro, tveksam kvalité och kanske inte ens vettiga att kanta om (833413)..

Ja, så kan det förstås vara. Det kom en batch "SC165" för en massa år sedan, som inte alls var riktiga SC165. De var klart
tveksamma. Fel talspolelängd hade de också. Är de dessa som sitter i så är det inget att reparera.

NirreFirre skrev:Precis det vi undrar och behöver ytterligare kunskap om är tydligt ovan; grafpros simuleringar och närfältsmätningar utan baffel på B65oa-II ger ett omdöme:

"..inte särskilt passande som ersättare för SC165 i de större lådorna, bäst i OD11. Det är överhuvudtaget inte en SC165-variant."

Jag vill inte kritisera någons åsikt, var och en äger alltid rätt att ha en (även om jag ofta helst har så få som möjligt, det är
ju ofta mera konstruktivt att undra och undersöka än att bara ha en åsikt) men de simuleringar som gjorts och som jag sett
har varit mycket ifrågasättbara. De har spottat ut tonkurvor, även för originalelementen, som har mycket små likheter med
hur originalhögtalare betedde sig på riktigt. Utgår då framförallt ifrån Stigs egna mätningar.

NirreFirre skrev:Detta står ju i stark kontrast till Ingvars rekommendation, som troligen mätt lite mer (som i "på olika sätt") på detta element [emoji6]

Väljer nog också mer tidsbeständighet framför originalskick. Det lutar ju åt T22or men tänkte temporärmontera de CT62or jag ju redan har först för att bilda sig en uppfattning om hur Carlssonljudet fungerar hos mig med min musik- och ljudtryckssmak innan jag investerar.

Det tycker jag låter som en bra plan. Men om du är ung (har unga öron, det vill säga hör höga frekvenser) så kan det vara bra
att veta att CT62an har en mycket mera fallande energikurva över 10 kHz än originaldiakanterna. Över 15-16 kHz är det sak
samma, för där börjar även originalelementen falla (efter en "nyttig" resonanstopp som håller energikurvan uppe dithän).

Bara nämner det om du uppfattar den som lite mjuka och snälla med CT62. Det är dom. ;)

En del av snällheten ligger dock även i att de (de flesta exemplaren) har mycket lägre distorsion än originaldiskanterna (de
flesta exemplaren, igen).

Vh, iö

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-07-08 09:39

CT62 är en bra diskant! När jag höll på att mecka och uppdatera olika Carlsson med CT62 upplevde jag att högtalarna efter bytet blev om jag vrider till det.. Dom blev lite mesiga. Det där klassiska Carlsson-rytet som ibland kunde bränna till i öronen försvann helt å hållet.. Förmodligen distprodukter som klöste i örongången som IÖ påpekar. Men mycket energi försvann i visst register (uppskattningsvis runt 3500Hz) med CT62!

Dom blev typ en aning insjukna i vissa register vilket jag både gillade och faktiskt ogillade :?

Jag har lyssnat på ett par OA12 hos Stefanw med T22 och jag upplever dom som mer trovärdiga gentemot originaldiskanten.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2014-07-28 19:54

Nu har jag blivit klar med min ombyggnad av ett par OA14. Satori och T22oa samt nya filter enligt ritning i tråden. Lyssningsintryck: Helt makalöst bra ljud, bas och trummor fasta och distinkta, vokal väldefinerad. Diskant tydlig med en klarhet i cymbaler.
Har lyssnat på Dire Straits: Love over gold, Patricia Barber: Cafe Blue, Pink Floyd: The Wall (remaster 2011), Stevie Ray V: Couldn't stand the weather. Blir nog fast här ett par timmar till trots den fina kvällen. Öppnar balkongdörren och låter grannarna ta del av välljudet.

Ett klart lyft mot SC165 och MT20.

Var det värt kostnaden? om man har råd så JA. Vet inte vad man kunnat köpa för de pengarna istället i högtalarväg.

Om ni har vägarna förbi Södertälje så är ni välkomna in och lyssna. Sänd ett PM först

Bra jobbat GRAFPRO trots alla synpunkter i tråden från olika håll. 8O

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-07-28 20:46

Kul att det blev en sådan skillnad med oinspelade element. Tyder då på att Satori MW16P faktiskt låter ett par gånger bättre än B65oa-II.

Kan meddela att det svängt med mina OD-11 efter att ha spelar dem ett tag. Nu tycker jag den renoverade med B65oa-II + T22 låter bättre än den med originalelement. Men skulle kanske satsat på Satori från början...

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-07-28 21:10

Har faktiskt köpt ett Satori men valde att köpa 2 B65oa-II då jag inte ser mig kunna höra den skillnad) förbättring som prislappen antyder.
Bild
Ingvar är på semester så mätningen får skjutas fram lite. Jag är dock initialt rätt nöjd med CT62or och B65OA-II trots suboptimal placering och "på en höft monterade" diskanten.
Bild
Bild

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-08-10 23:32

Bumpelibump.

Sommarvärmen har lagt satori projektet på is förmodar jag men snart kanske det kommer nya tag?

Någon kanske redan har uppgraderat sina (Någon kanske till och med har två b65oaii över nu? :wink: )

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-08-14 16:06

bootstrap skrev:Bumpelibump.

Sommarvärmen har lagt satori projektet på is förmodar jag men snart kanske det kommer nya tag?

Någon kanske redan har uppgraderat sina (Någon kanske till och med har två b65oaii över nu? :wink: )

Riktigt - den is som sommarvärmen lagt projektet på börjar smälta (Öhhh...).

Jag råkade ha ett par OA12 tillgängliga och passade på att mäta impedanskurva för Satori i dem, för att komplettera de tidigare redovisade simuleringarna för OA14 och OD11. Det blev som väntat alldeles utmärkt fint.

Bild

Kommentarer och jämförelser finns i den sammanfattande artikeln http://carlssonkult.se/satori.aspx .

Diverse annat som har diskuterats här på sistone måste också kommenteras lite:

CT62 är inte ett bra element. Det är överlag medelmåttigt och lämpar sig inte alls för carlssonhögtalare. SSC:s rekommendation är ett klavertramp.
B65oaII är knappt ett medelmåttigt element, definitivt inte prisvärt. Återförsäljarnas uppgifter, var de nu kommer ifrån, är knappt en siffra sann. Den som gjort de mätningarna kan inte ens hantera en hushållsvåg.
T22 är ett ganska bra element, någorlunda prisvärt. Lite svårt att hantera i filtret, men det är inte lyssnarens problem.
Satori är ett mycket bra element. Trots det höga priset är det prisvärt. Det är i själva verket ett av de bästa element som finns och det passar dessutom både avstämningsmässigt och fysiskt i carlssonhögtalare.
"Inspelning" är huvudsakligen en myt. Högtalarelement låter inte bättre med tiden.

Mina nästa mått och steg är filterberäkning för T22/Satori i OA12, samt därefter filter för Satori i OA50.

HifiKit har åtagit sig att utveckla ett filterkort för Satorifiltren, de har redan låtit tillverka en spole med 3,7mH/5,5ohm som blir liten och eliminerar motståndet 5,5ohm. Mycket bra, men jag tror inte de lagt ut den i sortimentet ännu. Det skadar nog inte att stöta på dem lite...
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-08-14 16:51

BosseS skrev:Kul att det blev en sådan skillnad med oinspelade element. Tyder då på att Satori MW16P faktiskt låter ett par gånger bättre än B65oa-II.

Gör det?

Menar du att han gjort någon jämförelse mot på en motsvarande sätt optimerad användning av B65oa-II?

Har någon sådan jämförelse gjorts så är det något jag har missat.

Vh, iö

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-08-14 19:41

Sommarisen ska man inte ta lätt på :) kul att se att saker börjar rulla igen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-08-15 17:15

Vad är sommaris?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2014-08-15 21:34

Sommaris är den is jag lägger i högt glas. I det glaset häller jag sen lite Bacardi Razz och Schweppes russian. Drinken avnjuter jag på terassen i den ljumma sommarkvällen. :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-08-15 21:42

IngOehman skrev:Vad är sommaris?

Vh, iö

grafpro skrev:Riktigt - den is som sommarvärmen lagt projektet på börjar smälta (Öhhh...).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-08-16 13:24

IngOehman skrev:Vad är sommaris?

Vh, iö

Ett försök att vara lite rolig. Jag syftar på att på sommaren vill man göra annat och har inte längre tid att lägga energi på vissa projekt så dessa läggs på så kallat is. Därav sommaris.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-08-25 20:14

En gång för länge , länge sedan berättade jag för Grafpro vad jag hade för prylar att spela musik på. Ett par OD 11:or, en Thorens TD 150, en Shure 95 HE, en Yamahareciever (420 nånting tror jag den hette).
”Ja, nu har du ju så bra prylar man kan ha”, löd Grafpros dom. Jag blev förstås glad, men åkte snart i den metaforiska väggen när jag lyssnade på ett par OUAD II inkopplade som slutsteg. Mätte som kråkor, knappt 10 watt och gamla och varma. Men som dom spelade musik!! Det blev ett liv som småbarnsfar kryddat med ett par LEAK Point One inhandlade av en man som då hette Peter Steindl.
Mina exemplar var renoverade av en kuf som kallades Perka. Som förförstarkare använde jag ett NAD-försteg.

Det har alltid varit Sonab - Carlsson för mig. Det handlar förstås om design men också hur dom låter (möjligen OA 5 undantagen då). Har alltid gillat det där luftiga ljudet. Fram till för en dag sedan så har min anläggning bestått av en ädlre NAD CD-spelare kopplad till en Cambridge DAC-Magic III, en Systemdek II, med Alphason Xenon och Ortofon Kontrapunkt A kopplad till ett Cambridge RIAA (640p). Högtaleriet består nu av ett par svarta OA 50 renoverade till punkt 3 status av Grafpro och förstärkeriet sköts av en svensk-kinesisk XTZ reciever (D3 Klass A).
Dom här högtalarna åkte åttor runt min ungdomsförälskelse OA 116, så det fick bli ett par. Jag kommer ihåg att jag gick förundrad fram till ett par OA 50.4 och tänkte ”hur i helvete kan det där lilla 6,5 tumselementetet måla upp en en så magnifik ljudbild”? Hade inte råd med OA 52 (som är bättre) så det fick bli det näst bästa (i prisklassen).
Så går Grafpro och hittar Satori, Tråden på Faktiskt ringlar på. Grafpro retar som vanligt gallfeber på många och Öhman lägger sig i. Jag fattar inte så mycket (kan knappt Ohms lag) men misstänker att det skulle låta bra hemma med ett par Satori. Men både Öhman och andra höjer ett varningens finger - för svag motor, tredjetonsdistorsion är inte så farligt osv.
Mejlar till Grafpro och frågar om det är nån idé att köpa ett par Satorielement och stoppa in i mina OA.50. Utan att ändra på filtret? ”Ingen fara” blir svaret.
Förslag till ett nytt filter kommer senare i höst men vad jag förstår så går det nästan att köra ”plug ´n play” med det här elementet. Så in till HiFikKit och där köper jag ett par (3795 kr).
Puh! Kommer det att vara värt det? Kommer basen att försvinna? Kommer jag att höra nån skillnad?

Inte så lätta att stoppa i faktiskt. Blir till att löda en av anslutningarna. Plastbrickorna vid dom fyra träskruvarna har ett spår för att passa falsen på SC - elementet, Ser lite vingligt ut med Satori som inte har nån fals. Får fixa nåt snyggare sedan.

Och så lyssnade jag.

Basen? Jo den fanns där. ”En masse”. Och med en snärt som jag inte hört tidigare. Och nu går det dessutom att skilja på bas och bas. Basen försvann alltså inte trots farhågorna.
Mellanregistert och diskanten öppen och ren. Sånt som jag hört och anat tidigare framstår nu som tydligare. Skiva efter skiva åker fram. Det blir en lång lyssningssejour. Musiken tar överhanden och när jag hör Janine Jansen spela Beethovens violinkonsert sitter jag som fastnaglad i soffan, Rörd (och jag som inte ens gillar Beethoven). Just nu rullar en japansk samlingsCD med Chris Rainbow med att tidstypiska ljudfinesser och glasklart ljud, Men inte öronnypande. Jag njuter och kommer att sitta hemma hela morgondagen och lyssna (måste man sova?)
Jag har bara ett liv. Det ska jag tillbringa tillsammans med Satori. Nu har jag ett par OA 50 Satori och jag är så lycklig så. Nu tycker jag 3795 kr är peanuts. Det tyckte jag inte för några timmar sedan.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2014-08-25 20:27

:D
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-08-25 20:34

data_foggen skrev::D

+1

Bra där momus :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-08-25 20:43

Sorry, Peter hette Bremen på den tiden, Steindl hetar han ju nu.Att det alltid ska bli fel nånstans. Sorry

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2014-08-25 21:46

120£/st nu hos Falcon Acoustics i England.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2014-08-25 21:53

Härligt "momus", ytterligare en som vågade och som sitter mer än nöjd. Återigen tack "grafpro" för ditt arbete med detta. :D

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-08-26 09:32

Har lyssnat lite mer nu. Grundintrycket är kvar - aldrig tillbaka till B 65 eller SC 165. Basen på dom elementen är stummare och basen går inte heller lika djupt som på Satori. Och mängder av distorsion har försvunnit. På något annat sätt kan jag inte förklara det. Det finns nu en renhet i ljudet som jag aldrig har hört från mina högtalare tidigare.Det är alltid riskabelt att byta ut ett element utan att justera filtret. Möjligen kan jag tycka att det övre mellanregistret på vissa inspelningar är en aningen framträdande. Om man studerar Grafpros mätningar så finns det en liten puckel eller ett nivåsprång i det området. Möjligen är det detta som hörs. Men observera, det är ALDRIG öronnypande eller obehagligt. Den enda skivan som möjligen låter lite mer "ljust" än andra är Rubber Soul med Beatles.
En skiva som överraskade med chockartat bra ljud är Dirty Projectors senaste, "Swing Low Magellan". Aldrig har jag hört den så pregnant, med bas som stannar på rätt ställe, rent ljud överlag och sanslöst närvarande vokalinsatser.
Ekon, ljudprocessorer, klipp och andra anomalier är nu mycket tydligare på äldre inspelningar. Och nu hörs det också tydligt att Gustavo Duhamels Våroffer är inspelad inför publik. Och dessa bastrummor! Jag undrar vad grannarna tycker och tänker.

Antingen kan man kanta om gamla ruttna SC 165 och behålla högtalarna i originalskick. Både OD 11, OA 12 och OA 14 är sanslöst bra som original trots att dom är drygt fyrtio år gamla. 80-talarna är ännu bättre (tycker jag). Det finns dom som tycker det är respektlöst mot Stig Carlsson att ändra på filter och sätta in nya element. Men jag är övertygad att om Stig satt här bredvid mig framför mina (hans) OA 50 Satori så skulle han ha svårt att dölja sin uppskattning. Tror jag.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-08-26 09:55

Litet tillägg: Har en gammal katt som heter Morris. Han sitter ofta i soffan och försöker sova när jag lyssnar på musik. Noterade nu att hans öron for som små vindflöjlar när vi (?) lyssnade på Stereolab. Det hände aldrig med SCA-IV. Det är nåt med Satori.

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-08-26 18:51

Det är så att man ångrar sig...men kan ju inte kasta ut nyinköpta B65oa-II i mina OD-11, inte ännu...

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-08-26 19:48

Du ska inte ångra dig! B 65 är alldeles utmärkt bra. Satori är bättre (tycker jag) men musiken sprudlar så djävla bra med det äldre elementet också (och det är ju billigare). Dessutom är ju minnet kort (jag njuter fortfarande mycket av ett par OA 12.5. Glömmer då bort hur Satori kan låta).

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2014-08-31 20:28

momus skrev:Basen? Jo den fanns där. ”En masse”. Och med en snärt som jag inte hört tidigare. Och nu går det dessutom att skilja på bas och bas. Basen försvann alltså inte trots farhågorna.

Man ska vara försiktig när man bedömer djupbas, har jag märkt. Jag hade just installerat mina nya subbar och satt och njöt av den fina basen. När jag efter ett tag skulle justera nivån märkte jag att jag inte slagit på dem. :D
Men basen över 80 Hz var det inget fel på.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-08-31 20:53

Hehe.

Jo inte är det ofta man läser om någon som inte tycker sig höra en förbättring efter nyinköp/installation

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati