phloam skrev:Det är inte VAD man ser som är avgörande, det är HUR man ser på det
Egentligen så handlar väl ursprungsfrågan om ifall film och musik har olika ljudmässiga kvaliteer (konkreta skillnader), sen vad man som konsument gör av det är en annan fråga.
Ursprungsfrågan var om film har större krav på anläggningen än musik.
Svaret är både jag och nej, enligt mig.
Självklart har det större krav än vanlig 2-kanals inspelning eftersom film har fler kanaler.
Ser man till typen av ljud så skiljer det sig totalt från musik.
Det kan säkert vara flera minuter med endast dialog, för att sedan avsluta med en jordbävning med väldigt lågfrekventa ljud.
För min del som sällan ser på film så anser jag att det är kul med effekterna och tekniskt väldigt intressant. Men samtidigt så har jag inte hört många hembiosystem som presterar något vidare bra till musik och självklart även tvärt om. En tvåkanals anläggning kommer aldrig att få fram surroundeffekten.
För min det duger billigare system till film. Mest för att jag bara behöver surround effekterna för att få en slags 3D känsla.
Hade ett "design system" tidigare för detta. Det var dock inte bra på varken film och absolut inte musik, men rumseffekten fanns och tydlig dialog gick att få. Det var således alldeles tillräkligt för min del till film. I tillägg till att det var tillräckligt så tittade jag väldigt lite på film.
Det finns självklart, som många skrivit, en hel del bra musik i filmerna och säkert en hel del bra musik i 5.1.
Men jag kan personligen inte tänka mig att sitta och lyssna kritiskt till en film och tycka att det låter bra eller dåligt. Möjligt vis att det kan låta mycket eller lite.