Moderator: Redaktörer
celef skrev:attans, kraschande datorer är inget kul![]()
celef skrev:jag vet inte men nog borde konen, hel eller delvis, vara generatorn. det skulle vara intressant att titta på konen vid olika frekvenser med stroboskåp
celef skrev:kurviga konformer inbillar jag mig har bättre spridning än raka dito, det ger väl en formstabilare kon samt större konarea med liten diameter? å helst ska konen oxå vara av papper
men sådana low-tech-element är väl på utdöende
skrutten skrev:Sämre spridning, ringer kraftigt, fasplugg som flåsar.
(bilden bortredigead)
Men kanske bland det bästa ändå?
skrutten skrev:Sämre spridning, ringer kraftigt, fasplugg som flåsar.
Men kanske bland det bästa ändå?
Jocke skrev:Ofta förespråkar vi entusiaster enkelhet och få komponenter i signalvägen (läs: enkla filter) och man hör ofta uttryck som "Less is more" eller "The simpler the better". För att gå iland med en konstruktion fordras rimligtvis att elementen har så goda egenskaper som möjligt och att det krävs så lite kompensationer som möjligt
Jocke skrev:När jag ser de mätningar som presenteras för tex Seas Excel basar med Mg-kon så drar jag öronen åt mig.
celef skrev:tittade just på seas website, de verkar numera enbart tillverka koner i papp eller metall - man kan ju undra varför
angående tonkurvor, jag ser ingen anledning till att välja ett element med extremt resonant konmaterial om det finns bättre uppförande material, varför skulle man??
celef skrev:metallplugg ger lägre dist pga bättre kylning?
Naqref™ skrev:Nepp. P g a lägre induktans. Funkar som en kortslutningsring.
Alla högtalarelement "bryter upp" mot högre frekvens och den punkten är beroende av kondiametern. Här slutar elementet fungera som vi vill. Jag bedömer det vara en god egenskap om elementet helt enkelt bara "slutar spela" i det här området. Seas Excel spelar "taggtråd". Visst kan man undertrycka det med branta filter och "slukarkretsar" men jag påminner mig studier som visar att man kan höra olineariteter och distortion bra många dB ner i signalen.
Jocke skrev:För att ta Seas Mg-kon som exempel (den är ju aktuell i diskussionen). Det är säkert ett stycke utmärkt ingenjörskonst...
celef skrev:eller dessa två kategorier:
1. tonkurva: konstorlek, konform, konmaterial, upphängning, motorstyrka, talspole, vikt
2: lågdist: motor, talspole, upphängning, elementkorg
xeizo skrev:Att polypropylen har dålig inre dämpning behöver man inte vara expert för att förstå, det är bara att knäppa med fingrarna på ett sånt element. Sen är det ju knappast speciellt styvt. Vad är då fördelen med PP? Tja, den enda som jag kan se det är vikten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster