Moderator: Redaktörer
Emanuelgbg skrev:Monitor Audio har också någon/några modeller där det går en gängstång från elementet till baksidan av kabinettet där du med en mutter/skruv? kan spänna elementet. RX-serien tror jag har det.
Perfector skrev:Hmm, vore det inte bättre att göra en stabil elementkorg?Emanuelgbg skrev:Monitor Audio har också någon/några modeller där det går en gängstång från elementet till baksidan av kabinettet där du med en mutter/skruv? kan spänna elementet. RX-serien tror jag har det.
paa skrev:Det är ju magneten som tar upp reaktionskrafterna så det är ju rätt del att spänna fast, men det gäller ju att bakstycket fördelar krafterna bättre än korgens sneda ben av metall, och det är ju inte alls säkert, och då är ju risken att det bara överför vibrationerna till bakstycket i onödan.
Styvar upp lådan gör det dock.
Bill50x skrev:paa skrev:Det är ju magneten som tar upp reaktionskrafterna så det är ju rätt del att spänna fast, men det gäller ju att bakstycket fördelar krafterna bättre än korgens sneda ben av metall, och det är ju inte alls säkert, och då är ju risken att det bara överför vibrationerna till bakstycket i onödan.
Styvar upp lådan gör det dock.
Och så kanske man får lådans framsida att vibrera i fas med baksidan, vilket kanske inte är fallet annars. Eller?
/ B
Perfector skrev:Vore det inte bättre med en rundstav mellan fram och bak? Metall kan ju låta som en ringklocka om man har otur.
paa skrev:Perfector skrev:Vore det inte bättre med en rundstav mellan fram och bak? Metall kan ju låta som en ringklocka om man har otur.
Menar du att det vore bättre att göra högtalarkorgen av trä också?
Bill50x skrev:Vad man ska använda för att spänna baselementet (mot bakväggen) är en annan fråga. I mitt fall handlar det om max 8 cm så frågan är hur viktigt det är?
/ B
Perfector skrev:Vitsen med stagning av elementet undflyr mig. Nå'nstans ringer en varningsklocka som säger för tunt lådmaterial. För har man ordentlig tjocklek på materialet blir det stumt i alla fall. Eller är jag ute på en minicykel här?Bill50x skrev:Vad man ska använda för att spänna baselementet (mot bakväggen) är en annan fråga. I mitt fall handlar det om max 8 cm så frågan är hur viktigt det är?
Bill50x skrev:Perfector skrev:Vitsen med stagning av elementet undflyr mig. Nå'nstans ringer en varningsklocka som säger för tunt lådmaterial. För har man ordentlig tjocklek på materialet blir det stumt i alla fall. Eller är jag ute på en minicykel här?Bill50x skrev:Vad man ska använda för att spänna baselementet (mot bakväggen) är en annan fråga. I mitt fall handlar det om max 8 cm så frågan är hur viktigt det är?
Njae. Nä. Men att bygga en styv låda kostar pengar och väger tungt. Kan man ersätta en del av detta med en skruv kanske det är värt detta?
/ B
Perfector skrev:Börjar man dra sig för kostnader när man lagt pengar på element känns det som om man kan låta bli att bygga.
Är det värt att göras är det värt att göras ordentligt.
AndreasArvidsson skrev:Perfector skrev:Börjar man dra sig för kostnader när man lagt pengar på element känns det som om man kan låta bli att bygga.
Är det värt att göras är det värt att göras ordentligt.
Man kan (nästan) alltid göra väggarna tjockare, men om man kan få samma resultat med tunnare väggar och stag så varför skulle man inte välja det? Eller för den delen samma tjocklek på väggarna och med stag för ökad stabilitet. Det finns ju alltid en gräns för hur tjocka väggar man kan/vill ha av olika anledningar. Kan man då öka stabilitet ytterligare utan någon större kostnad eller ingrepp så varför inte?
Jag skulle snarare säga att det är smart och kostnadseffektivt, men visst vill man slösa resurser "bara för att" så är det inga problem.
Detta gäller stagning generellt. Hur just ett stag mellan polstyckets baksida och lådan kommer påverka är jag inte helt säker på.
AndreasArvidsson skrev:Blymattor är inget som jag någonsin använt och kommer nog inte göra det heller, men så länge resultatet blir bra så kan man ju bygga lite som man vill.
Jag personligen föredrar en elegant hängbro, men om du hellre vill fylla hela ravinen med sten så antar jag att det fungerar också![]()
Perfector skrev:Är det värt att göras är det värt att göras ordentligt.
Perfector skrev:Tack för info.
Då ska jag inte babbla om material och blymattor.
Jag hoppas du får till en kanonhögtalare när du är klar dock.

Bill50x skrev:Perfector skrev:Är det värt att göras är det värt att göras ordentligt.
Sant, men nu råkar det vara en färdig låda. Jag har lekt med tanken att göra nya (bas-)lådor till högtalarna men då blir det ett sådant projekt av det hela. Vad jag tänkt göra nu är att dra om lite kablage och för detta måste jag lyfta ut baselementet. Och sist jag var där och petade har jag för mig att inte alla skruvar gick att dra ordentligt. Därav upphovet till denna tråd.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster