Dra fast baselement i låda

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Dra fast baselement i låda

Inläggav Emanuelgbg » 2014-09-23 09:07

Monitor Audio har också någon/några modeller där det går en gängstång från elementet till baksidan av kabinettet där du med en mutter/skruv? kan spänna elementet. RX-serien tror jag har det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-23 09:09

Emanuelgbg skrev:Monitor Audio har också någon/några modeller där det går en gängstång från elementet till baksidan av kabinettet där du med en mutter/skruv? kan spänna elementet. RX-serien tror jag har det.

Hmm, vore det inte bättre att göra en stabil elementkorg?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-09-23 09:42

Det förutsätter jag nog att det är!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-09-23 09:43

Perfector skrev:
Emanuelgbg skrev:Monitor Audio har också någon/några modeller där det går en gängstång från elementet till baksidan av kabinettet där du med en mutter/skruv? kan spänna elementet. RX-serien tror jag har det.
Hmm, vore det inte bättre att göra en stabil elementkorg?

Absolut. Men handlar detta inte om att staga upp lådan?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-09-23 10:02

Tror de svamlar något om fördela trycket jämt mellan element och låda förutom att stadga upp lådan då. Kanske även att kunna efterdra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-23 10:13

Det är ju magneten som tar upp reaktionskrafterna så det är ju rätt del att spänna fast, men det gäller ju att bakstycket fördelar krafterna bättre än korgens sneda ben av metall, och det är ju inte alls säkert, och då är ju risken att det bara överför vibrationerna till bakstycket i onödan.
Styvar upp lådan gör det dock.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-09-23 11:37

paa skrev:Det är ju magneten som tar upp reaktionskrafterna så det är ju rätt del att spänna fast, men det gäller ju att bakstycket fördelar krafterna bättre än korgens sneda ben av metall, och det är ju inte alls säkert, och då är ju risken att det bara överför vibrationerna till bakstycket i onödan.

Och så kanske man får lådans framsida att vibrera i fas med baksidan, vilket kanske inte är fallet annars. Eller?

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-23 11:53

Bill50x skrev:
paa skrev:Det är ju magneten som tar upp reaktionskrafterna så det är ju rätt del att spänna fast, men det gäller ju att bakstycket fördelar krafterna bättre än korgens sneda ben av metall, och det är ju inte alls säkert, och då är ju risken att det bara överför vibrationerna till bakstycket i onödan.

Och så kanske man får lådans framsida att vibrera i fas med baksidan, vilket kanske inte är fallet annars. Eller?

/ B

Vore det inte bättre med en rundstav mellan fram och bak? Metall kan ju låta som en ringklocka om man har otur.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-23 12:05

Perfector skrev:Vore det inte bättre med en rundstav mellan fram och bak? Metall kan ju låta som en ringklocka om man har otur.

Menar du att det vore bättre att göra högtalarkorgen av trä också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-23 12:14

paa skrev:
Perfector skrev:Vore det inte bättre med en rundstav mellan fram och bak? Metall kan ju låta som en ringklocka om man har otur.

Menar du att det vore bättre att göra högtalarkorgen av trä också?

Magnesium eller aluminium har dödare egenskaper än vanlig metall och finns i många avancerade element.
Varför chansa med en metallstav när en trä-dito är stummare?
OCH! Om du kan göra en korg av pockenholtz så är nog det bättre. Hårdare trä finns inte på denna jord :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-09-23 17:07

Vad man ska använda för att spänna baselementet (mot bakväggen) är en annan fråga. I mitt fall handlar det om max 8 cm så frågan är hur viktigt det är?

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-23 17:46

Bill50x skrev:Vad man ska använda för att spänna baselementet (mot bakväggen) är en annan fråga. I mitt fall handlar det om max 8 cm så frågan är hur viktigt det är?

/ B

Vitsen med stagning av elementet undflyr mig.
Nå'nstans ringer en varningsklocka som säger för tunt lådmaterial.
För har man ordentlig tjocklek på materialet blir det stumt i alla fall.
eller är jag ute på en minicykel här?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-09-23 19:01

Perfector skrev:
Bill50x skrev:Vad man ska använda för att spänna baselementet (mot bakväggen) är en annan fråga. I mitt fall handlar det om max 8 cm så frågan är hur viktigt det är?
Vitsen med stagning av elementet undflyr mig. Nå'nstans ringer en varningsklocka som säger för tunt lådmaterial. För har man ordentlig tjocklek på materialet blir det stumt i alla fall. Eller är jag ute på en minicykel här?

Njae. Nä. Men att bygga en styv låda kostar pengar och väger tungt. Kan man ersätta en del av detta med en skruv kanske det är värt detta?

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-23 19:11

Bill50x skrev:
Perfector skrev:
Vitsen med stagning av elementet undflyr mig. Nå'nstans ringer en varningsklocka som säger för tunt lådmaterial. För har man ordentlig tjocklek på materialet blir det stumt i alla fall. Eller är jag ute på en minicykel här?

Njae. Nä. Men att bygga en styv låda kostar pengar och väger tungt. Kan man ersätta en del av detta med en skruv kanske det är värt detta?

/ B

Börjar man dra sig för kostnader när man lagt pengar på element känns det som om man kan låta bli att bygga.
Är det värt att göras är det värt att göras ordentligt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-23 19:16

Perfector skrev:Börjar man dra sig för kostnader när man lagt pengar på element känns det som om man kan låta bli att bygga.

Man kan (nästan) alltid göra väggarna tjockare, men om man kan få samma resultat med tunnare väggar och stag så varför skulle man inte välja det? Eller för den delen samma tjocklek på väggarna och med stag för ökad stabilitet. Det finns ju alltid en gräns för hur tjocka väggar man kan/vill ha av olika anledningar. Kan man då öka stabilitet ytterligare utan någon större kostnad eller ingrepp så varför inte?
Jag skulle snarare säga att det är smart och kostnadseffektivt, men visst vill man slösa resurser "bara för att" så är det inga problem.

Detta gäller stagning generellt. Hur just ett stag mellan polstyckets baksida och lådan kommer påverka är jag inte helt säker på.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-23 19:46

AndreasArvidsson skrev:
Perfector skrev:Börjar man dra sig för kostnader när man lagt pengar på element känns det som om man kan låta bli att bygga.

Man kan (nästan) alltid göra väggarna tjockare, men om man kan få samma resultat med tunnare väggar och stag så varför skulle man inte välja det? Eller för den delen samma tjocklek på väggarna och med stag för ökad stabilitet. Det finns ju alltid en gräns för hur tjocka väggar man kan/vill ha av olika anledningar. Kan man då öka stabilitet ytterligare utan någon större kostnad eller ingrepp så varför inte?
Jag skulle snarare säga att det är smart och kostnadseffektivt, men visst vill man slösa resurser "bara för att" så är det inga problem.

Detta gäller stagning generellt. Hur just ett stag mellan polstyckets baksida och lådan kommer påverka är jag inte helt säker på.

Jo, jag förstår tanken.
Men blymattor och ordentlig materialtjocklek har alltid varit mitt signum för att få en stabil låda.
Att den väger är ok, tung hifi är ju ett klassiskt begrepp :-)
Dock betyder inte det att jag förkastar andra metoder, det bara känns konstigt i min insnöade värld.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-23 19:54

Blymattor är inget som jag någonsin använt och kommer nog inte göra det heller, men så länge resultatet blir bra så kan man ju bygga lite som man vill.
Jag personligen föredrar en elegant hängbro, men om du hellre vill fylla hela ravinen med sten så antar jag att det fungerar också 8) :lol:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-23 19:56

AndreasArvidsson skrev:Blymattor är inget som jag någonsin använt och kommer nog inte göra det heller, men så länge resultatet blir bra så kan man ju bygga lite som man vill.
Jag personligen föredrar en elegant hängbro, men om du hellre vill fylla hela ravinen med sten så antar jag att det fungerar också 8) :lol:

Touchee'

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-23 21:14

När jag funderar på att fylla ravinen med sten så kommer jag på följande.
Har någon här provat att fodra en låda med blymattor helt och hållet, alla väggar samt frontens insida?
Om inte, gör det. Lite dyrt kanske men ajaj vad det låter stabilt.
22 mm Byggspånplatta, det är den hårdaste av 3 presstryck som görs och den är så hård att man nästan måste borra innan man slår en spik igenom den. Tvärsnittet visar Ca: 25% kex och resten så tätt att man undrar hur maskinen ser ut som gör det. 60 Liter och sedan blymatta i hela lådan på alla väggar. Fasen , nu blir jag sugen på att ta upp byggandet igen när jag tänker på hur trevligt det är att lyssna för första gången på ett nybygge. :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-09-24 07:55

Perfector skrev:Är det värt att göras är det värt att göras ordentligt.

Sant, men nu råkar det vara en färdig låda. Jag har lekt med tanken att göra nya (bas-)lådor till högtalarna men då blir det ett sådant projekt av det hela. Vad jag tänkt göra nu är att dra om lite kablage och för detta måste jag lyfta ut baselementet. Och sist jag var där och petade har jag för mig att inte alla skruvar gick att dra ordentligt. Därav upphovet till denna tråd.

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-24 08:41

Tack för info.
Då ska jag inte babbla om material och blymattor.
Jag hoppas du får till en kanonhögtalare när du är klar dock.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-09-24 08:51

Perfector skrev:Tack för info.
Då ska jag inte babbla om material och blymattor.
Jag hoppas du får till en kanonhögtalare när du är klar dock.

Det är redan en kanonhögtalare, tackar. Men jag tänkte fixa till de stora utrymmeskrävande delningsfiltrena som just nu huserar i 2 lådor ca 35x25x15cm - en tillfällig lösning jag petade ihop i slutet på 80-talet :-)

Fast mina har vitt fronttyg.

Bild

/ B

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-09-25 21:09

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Är det värt att göras är det värt att göras ordentligt.

Sant, men nu råkar det vara en färdig låda. Jag har lekt med tanken att göra nya (bas-)lådor till högtalarna men då blir det ett sådant projekt av det hela. Vad jag tänkt göra nu är att dra om lite kablage och för detta måste jag lyfta ut baselementet. Och sist jag var där och petade har jag för mig att inte alla skruvar gick att dra ordentligt. Därav upphovet till denna tråd.

/ B

rekommenderar Biltemas http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... l-3624372/ för spånplatta eller mdf. rackarns vad segt att dra i skruvarna sedan... tog ½ dygn att få i tolv stycken skruvar till mina sls 12"

behöver nog aldrig efterdra dessa har jag på känn 8) :D

EDIT: dutta i lite grann i hålen och låt torka ordentligt innan (men det fattar du nog) :mrgreen:
burning in the eyes of the maker

Föregående

Återgå till Teknikforum