Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Nej, det är en praktiskt erfarenhet som flera har lyssnat på hemma hos mig.
Är bara att testa själv.
Jag vet att det finns en i det närmaste auktoriserad lösning men testar man själv så får man veta hur alternativen låter. Jag har absolut inget emot SD-fötter alls. Rekommenderar gärna folk att testa själva. Men det finns alltid alternativ och jag tycker att det är synd att det som alltid diskuteras är spikes eftersom det finns så många andra alternativ som är väsentligt bättre enligt mina erfarenheter. Och eftersom det finns viktangivelser så betyder det ju att det finns en skillnad mellan att köpa fötter för rätt vikt jämfört mot fötter lämpade för en annan vikt och i detta fall just för mjuka. Hur för hårda SD-fötter låter har jag inte testat och vet jag därför inget om.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Ekparkett.
petersteindl skrev:Tänk om spikfötter låter bäst.
Svante skrev:Harryup skrev:Ekparkett.
Ok, på betong, eller träbjälklag?
Svante skrev:petersteindl skrev:Tänk om spikfötter låter bäst.
Bättre än högtalarna menar du?
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Ekparkett.
Ok, på betong, eller träbjälklag?
Träbjälklag.
Johannes skrev:Ofta har ju golv typ ek parkett ångapärr och lump papp eller skumplast folien vilket är väldigt mjuk. Ett hyffsat modernt golv är mjukt i sej själv. Ofta känns det tydligt när man går på det.
Blir detta inte kaka på kaka med mjuka fötter på sånt golv. Som troligen är bland d vanligaste ?
[/quote]Svante skrev:Harryup skrev:Ekparkett.
Träbjälklag.
Ok, ett ganska rörligt golv i basområdet då, kan man gissa.
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Ekparkett.
Träbjälklag.
Ok, ett ganska rörligt golv i basområdet då, kan man gissa.
Med risk för att bli anklagad för att bo i ett hus med andra naturlagar;
Med 3st hårda fötter av typ Finite elements (vilka i sig inte är hårda rakt igenom utan 3delade med ett visst spel) per högtalare har jag inga vibrationer i golvet vid normal lyssning. Däremot får jag det med SD-fötter. Förmodligen genom en ogynnsam samverkan i fjädring mellan fot och golv.
Spelar jag riktigt högt, vilket jag kan sätts väggarna i vibration innan golvet.
Man kan förklara 100ggr till hur SD-fungerar, det spelar ingen roll, under mina högtalare där dom står nu fungerar dom inte.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:Jag kan tänka mig att det är lite tankbil-rondell problem som kanske gör sig gällande.
Johannes skrev:Stativet är bara nåt jag hitta. Kommer bli nåt fastskruvad i lådan sen. Typ runda rostfria ben.
Dom mjuka fötter na är hyffsat dyra så jag kommer inte testa olika grejer. Hoppas få till nåt bra direkt
Johannes skrev:jag undrar hur SD foten skall klara detta.
Svante skrev:Johannes skrev:jag undrar hur SD foten skall klara detta.
Den har inget problem med det eftersom den INTE ska stå emot kraften, den ska frikoppla lådan från underlaget. Lådan ska alltså röra sig precis lika mycket som den hade gjort om den svävade fritt på en rymdstation, foten ska pressas ihop precis så mycket som lådan rör sig.
Vill man att lådan ska står still löser man i stället det genom att öka dess massa via tex tjockare väggar.
Försöker man lösa det genom att fästa lådan hårt i golvet (som har en stor strålande yta) så får man problem med ljudstrålning från golvet och faktiskt att lådan typiskt rör sig mer vid audiofrekvenser.
Harryup skrev:Svante skrev:Johannes skrev:jag undrar hur SD foten skall klara detta.
Den har inget problem med det eftersom den INTE ska stå emot kraften, den ska frikoppla lådan från underlaget. Lådan ska alltså röra sig precis lika mycket som den hade gjort om den svävade fritt på en rymdstation, foten ska pressas ihop precis så mycket som lådan rör sig.
Vill man att lådan ska står still löser man i stället det genom att öka dess massa via tex tjockare väggar.
Försöker man lösa det genom att fästa lådan hårt i golvet (som har en stor strålande yta) så får man problem med ljudstrålning från golvet och faktiskt att lådan typiskt rör sig mer vid audiofrekvenser.
Nu tänker jag märka ord men tycker det tillhör om man skall vara objektiv.
Golvet har förmodligen en stor strålande yta kan jag gå med på. Helt och hållet beroende på golvets konstruktion.
Misstänker att ett golv av svajig parkett beter sig olika mot ett gjort av asfalt, jord, urberg eller flogiston.
Jag gillar inte att man ser golv som "golvet".
I övrigt har jag ingen avvikande åsikt.
Mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster