Moderator: Redaktörer
tobm skrev:Jag har ett kort och kanske tråkigt svar på trådfrågan: Nej.
zartok skrev:
På min demolista har jag rätt mycket klassisk rock och ganska lite av det jag lyssnade på tidigare. Generellt skulle jag vilja påstå att det jag lyssnar på idag är mycket mer högkvalitativa inspelningar än det jag lyssnat på tidigare.
Är det fler som upplever att dom ändrat musiksmak tack vare deras hobby?
Perfector skrev:tobm skrev:Jag har ett kort och kanske tråkigt svar på trådfrågan: Nej.
du kanske är den lycklige vinnaren då.
Önskar jag kunde ha den inställning.
zartok skrev:Jag kan absolut dela med mig av lite musik från min demolista
tobm skrev:
Det något längre svaret är att mitt intresse för högre ljudkvalitet fått mig att tycka något bättre eller sämre om vissa inspelningar (och önska att några av dem varit bättre rent ljudmässigt) men det har inte ändrat min musiksmak. Om jag skulle köpa högtalare som kunde återge lägre frekvenser än de högtalare jag har idag så skulle jag inte börja lyssna på mer bastung musik för det, till exempel.
phloam skrev:Jag tror det handlar mer om lyssningsvanor än om smak. Man genomgår ju inte direkt nån personlighetsförändring pga hifi. Eller?
zartok skrev:Madonna - frozen
BORIS skrev:Kan nog skriva under på på att Squeezeboxen har ändrat mina lyssningsvanor till viss del. Köper dock minst lika mycket vinyl och även CD som tidigare
Hifi ändrat musiksmaken? Njet
Svante skrev:zartok skrev:Madonna - frozen
Den där är ett ganska bra exempel på vad mastering gör med en låt med terrassdynamik. De starkare partierna låter ganska illa (det finns iofs värre madonnalåtar) men i de svagare partierna får man veta ungefär hur det lät före masteringen.
Det där är faktiskt ett exempel på en låttyp som mitt hifiintresse skulle få mig att välja bort, just eftersom den demonstrerar skillnaden. Det blir så uppenbart att någon har sabbat min upplevelse.
zartok skrev:Jag skulle kunna tänka mig att testa jazz hemma, men problemet är att jag känner till för lite jazz för art hitta rätt. Avskyr den där hemska allt överallt jazzen som finns lite överallt. Det finns säkert bra rytmisk jazz, och det hade jag kunnat tänka mig att lyssna på. Kanske. Testa.