Har ditt hifi/ljudintresse ändrat din musiksmak?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Har ditt hifi/ljudintresse ändrat din musiksmak?

Inläggav zartok » 2014-09-28 08:33

Det här är en fråga som jag själv har reflekterat över mycket, men kan inte komma fram till något passande svar pga olika variabler.

Själv så gav jag mig in i hobbyn för kanske fyra-fem år sen. Jag är en riktig gröning i området, även om jag fått höra av andra att mitt intresse för ljud började betydligt tidigare. Nåväl, nog om det, nu till min empiriska datainsamling, bestående av mig själv.

När jag köpte mitt första ljudsystem av lite högre klass (här definierar jag högre klass som ett par högtalare från klubben för strax under 10.000 kr) så inledde det en kraftig förälskelse i ljud som jag har haft svårt att känna för något annat. Det kändes som att jag hade hittat rätt. Ljud var nog min grej helt enkelt.

Vartefter att mitt intresse för ljudåtergivning åkte uppåt så testade jag många olika högtalare, och håller fortfarande på med det. Det som fick mig att fundera över den här frågan är att mitt musiklyssnande faktiskt förändrats under dessa år.

Visst, smaken förändras säkert med åldern också, men det känns på något sätt som att jag också fått ett annat intresse för vilka ljud som ska reproduceras. När jag började med klubbens system lyssnade jag mycket hårdrock. Powermetal. Sån musik. Det var primärt lite mer upptempo och rockigt.

När jag tänker på vad jag lyssnar mest idag så kommer jag fram till att det är något helt annat. Jag lyssnar helst på band som blackmore's night och toto. På min demolista har jag rätt mycket klassisk rock och ganska lite av det jag lyssnade på tidigare. Generellt skulle jag vilja påstå att det jag lyssnar på idag är mycket mer högkvalitativa inspelningar än det jag lyssnat på tidigare.

Är det fler som upplever att dom ändrat musiksmak tack vare deras hobby?

Ja, sen ska jag också skriva och förtydliga varför jag skriver ljud och hifi som olika saker. Min bild av det hela är att hifi, high fidelity har att göra med en återgivning som är så nära originalljudet som möjligt. Det har jag märkt inte är något för mig alls. Jag tycker om ljud som är tweakat, inte alls speciellt naturligt. Hissad bas tex, det är min melodi, även när jag finlyssnar.

Av den anledningen skulle jag vilja påstå att jag är intresserad av ljudåtergivning, eller ljud. Inte nödvändigtvis en korrekt återgivning av denna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Har ditt hifi/ljudintresse ändrat din musiksmak?

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-09-28 10:00

Då är det inte ljudåtergivning du är ute efter, det kan möjligen kallas för ljudförvrängning. :wink: :wink:

Fast jag ser heller inget fel med ditt resonemang ( :) ), om du t.ex. lirar en hårdrocksplatta som du tycker låter tunt och ofett, så kan det bero på att den faktiskt låter tunt och ofett, vilket är mer vanligt än ovanligt inom den genren. Att då ha tonkontroller tillhanda är mycket behändigt, då du kan justera hur du vill att musiken ska låta beroende på hur du uppfattar att inspelningarna har brister i frekvensgången.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-09-28 10:16

Det är, som du också skriver, inte enkelt att veta om ens ändrade musiksmak hade ändrats på samma sätt som den gjort om man aldrig intresserat sig för hifi. Nu är det som det är med den saken och oaktat detta så skulle jag gissa att mitt musikintresse påverkats av att jag intresserat mig för hifi. Den påverkan jag uppfattar är framför allt ett breddat intresse, vilket jag ser som den enskilt mest väsentliga orsaken till att skaffa sig bra hifi. Bra hifi för även med sig andra fördelar, men jag finner ändå en vidgad världsuppfattning som stimulerande och i sig värdefull. Med bra hifi kan man spela fler olika sorters musik med god behållning. Anledningen tror jag beror på att man då musiken återges via en bra anläggning så förstår man mer av allt (mer av hur musikerna spelar, alla delar i musiken och delarna i sammanhanget). Kort sagt; man förstår mer av det som musiken utgör. Det blir därmed lättare att ta till sig okänd musik, vilket leder till att man också öppnar upp för en breddad musiksmak. Det blir helt enkelt lättare att tycka om flera olika stilar och uttryckssätt. Allt tilltalar givetvis inte ändå, men det är nog generellt sett lättare att gilla det man förstår än något som man inte förstått.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-09-28 10:45

Min musiksmak har definitivt breddats pga hifiintresset. Men även tiden och det faktum att jag tröttnat på viss musik, har spelat in.
Jag kan sakna barn och tonårstiden när jag fullständigt förlorade mig själv i Elvis och AC / DC :D . Det är inte så ofta jag når den lyssningsinlevelsen numera, trots mer och bättre utrustning.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-28 10:51

Mitt lyssnande har förändrats med de högtalare och anläggningar jag haft genom åren, helt klart.
När man uppdaterar bitar till högre standard så hörs de bitar som inte riktigt hänger med och så byter man upp sig där också. Musiken jag lyssnar på blir mer genomlyst av min nuvarande anläggning och till min fasa sitter jag och trampar takten till valda delar av svensktoppen bla. för att helheten kommer fram och ger ett homogent intryck.
Lite vagt kanske, men jag kan inte sätta tummen på var skillnaden kommer ifrån, bara att musik med hög inspelningskvalitet blir allt viktigare. Jag skrev i en annan tråd att om jag hör något jag inte tycker ger en "kick" så lyssnar jag på nå't annat istället. Musik för mig personligen är en resa, där jag tas med på en rundtur och sedan landar i min soffa efteråt. Om jag hör nåt riktigt eländigt brukar jag säga "this Music takes me nowhere" vilket blir ett kvalitetskoncept.
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-28 10:59

Ja, absolut så håller jag med om man gör den teoretiska avgränsningen vid att annat än hifi är förvrängning. Jag gillar en viss form av bas och känner direkt att oavsett vad jag lyssnar på så bör den basen finnas där. Det kan leda till att jag ofta har uppskruvad bas som behöver dras ner i exempelvis introt i i will remember, som har rätt fint tryck i basen. Något jag saknar i många andra musikstycken. Kanske skulle ändra helt och hållet till att skriva att jag bara är intresserad av det jag upplever är "rätt" ljud. Rätt för mig säger andra är hög bas.

På sätt och vis upplever jag det märkligt, då jag inte kan lyssna på bw's 800-serie pga för påträngande bas, samtidigt som jag upplever att basen från ex lilla kef r100 är fullt tillräcklig för mig :)

När jag tänker efter, dipoler, något som jag har bilden av att jag tycker om innan jag testat det ordentligt, ger väl absolut inte en korrekt ljudbild? Eller är det kanske exakt det dom gör?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-28 11:10

Jag har nog flera anledningar att sätta mig och lyssna.

1. Jag gillar musiken (kompositionen/noterna).
2. Jag gillar det musiken (texterna) handlar om.
3. Jag gillar hur det spelas, musikerna är duktiga.
4. Ljudet är intressant
5. Illusionen av en verklig händelse mellan högtalarna är intressant.
6. Sällskapet är intressant.

Var och en av dessa är skäl nog att sätta sig i soffan, men roligast är det om flera punkter på listan är uppfyllda. Men vad är musiksmak? Det är nog bara 1-3 och den ändras nog inte av 4-6, men 4-6 kan ändra vad jag lyssnar på, statistiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-09-28 11:39

Jag har ett kort och kanske tråkigt svar på trådfrågan: Nej.

Det något längre svaret är att mitt intresse för högre ljudkvalitet fått mig att tycka något bättre eller sämre om vissa inspelningar (och önska att några av dem varit bättre rent ljudmässigt) men det har inte ändrat min musiksmak. Om jag skulle köpa högtalare som kunde återge lägre frekvenser än de högtalare jag har idag så skulle jag inte börja lyssna på mer bastung musik för det, till exempel.
Senast redigerad av tobm 2014-09-28 11:49, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-28 11:43

tobm skrev:Jag har ett kort och kanske tråkigt svar på trådfrågan: Nej.

du kanske är den lycklige vinnaren då.
Önskar jag kunde ha den inställning.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2014-09-28 11:47

zartok skrev:
På min demolista har jag rätt mycket klassisk rock och ganska lite av det jag lyssnade på tidigare. Generellt skulle jag vilja påstå att det jag lyssnar på idag är mycket mer högkvalitativa inspelningar än det jag lyssnat på tidigare.

Är det fler som upplever att dom ändrat musiksmak tack vare deras hobby?

Jag tycker detta är väldigt intressant, speciellt som jag själv är ny både på forumet och i välljudskretsarna. Min musiksmak har definitivt ändrats sen jag bytte högtalare. När man förstår hur bra bra musik låter blir ju dålig musik så mycket mindre roligt att lyssna på. Dessutom finner jag att musik som jag tidigare tyckte var tråkig inte alls är tråkig längre, när ljuden låter som de ska (eller åtminstone mer som de ska) låta blir det mycket mer spännande att lyssna.
Jag är lite nyfiken på din demolista :oops:.
Är det något du kan tänka dig att dela med dig av? Om inte här så via PM kanske? Jag jagar ny musik.....

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-09-28 11:55

Nej, mitt intresse för hifi har inte ändrat min musiksmak. Det kanske är för att jag primärt tycker om musik, och kan lyssna i vilka hörlurar, högtalare, etc. som helst. Att det låter svinbra i vissa anläggningar försämrar ju inte saken. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-28 12:01

Jag kan absolut dela med mig av lite musik från min demolista :)

Toto - Rosanna, spelas frekvent.
Blackmore's night - Temple of the king, mycket fin bas i den låten.
Within temptation - sinead
Amaury Vassili - Sognu
Israel Kamakawiwoʻole - somewhere over the rainbow (gör dig en tjänst och försök inte lära dig stava namnet :D)
Toto - I will remember
The Police - walking on the moon
Madonna - frozen
Jake Shimabukuro - mrs Robinson
Simon and Garfunkel - the boxer (finns något trumpetigt instrument en bit in i låten som får mig att hajja till)
Samt alla låtar i Chess och några stycken i Fantomen på operan.

Det är väl ett vitt axplock av sånt jag lyssnar på mer idag än förr.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-28 12:04

Svar: Definitivt nej.

Musiktekniken har förändrats så att det är mycket enklare att provlyssna på många olika artister och genrer, men jag har samma musiksmak som alltid. Möjligen breddad, m.a.o.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-09-28 12:08

Perfector skrev:
tobm skrev:Jag har ett kort och kanske tråkigt svar på trådfrågan: Nej.

du kanske är den lycklige vinnaren då.
Önskar jag kunde ha den inställning.

Fast min musiksmak förändras förstås av andra anledningar, jag lyssnar inte på samma musik idag som för 20 år sedan.

För mig handlar musiken om andra saker än om infrabas eller coola ljud eller superskickliga musiker, även om jag kan förstå fascinationen för det också. Jag brukar ta exemplet The Mountain Goats (John Darnielle), om du frågar mig har de/han gjort några av de bästa skivorna i världshistorien. Flera av dem är inspelade på en kassettbandspelare. Ingen hifianläggning i världen skulle få mig att vilja lyssna mindre på dem.

Men att inte sluta lyssna på musik är förstås bara ena halvan, man skulle ju skunna börja lyssna på annan musik för att den musiken återges bättre ju bättre anläggning man har. Jag har som sagt svårt att se att jag skulle göra det.
Senast redigerad av tobm 2014-09-28 12:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-28 12:08

Det är svårt att svara eftersom musiksmaken utvecklas samtidigt med att jag blivit äldre och köpt nya apparater. Kausaliteten är inte självklar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2014-09-28 12:12

zartok skrev:Jag kan absolut dela med mig av lite musik från min demolista :)

Tackar! Endast några låtar jag hört förut. Ska definitivt provlyssnas!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-28 12:13

Jag tror det handlar mer om lyssningsvanor än om smak. Man genomgår ju inte direkt nån personlighetsförändring pga hifi. Eller? :)

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2014-09-28 12:15

tobm skrev:
Det något längre svaret är att mitt intresse för högre ljudkvalitet fått mig att tycka något bättre eller sämre om vissa inspelningar (och önska att några av dem varit bättre rent ljudmässigt) men det har inte ändrat min musiksmak. Om jag skulle köpa högtalare som kunde återge lägre frekvenser än de högtalare jag har idag så skulle jag inte börja lyssna på mer bastung musik för det, till exempel.

Det var en väldigt bra beskrivning tycker jag. Låtar jag tyckte om "pre ljudintresse" tycker jag ju fortfarande om, men jag ÖNSKAR VERKLIGEN att de hade spelats in bättre. Bastung musik har jag alltid gillat :lol:

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-09-28 12:41

phloam skrev:Jag tror det handlar mer om lyssningsvanor än om smak. Man genomgår ju inte direkt nån personlighetsförändring pga hifi. Eller? :)

Kan nog skriva under på på att Squeezeboxen har ändrat mina lyssningsvanor till viss del. Köper dock minst lika mycket vinyl och även CD som tidigare

Hifi ändrat musiksmaken? Njet

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-28 13:20

zartok skrev:Madonna - frozen

Den där är ett ganska bra exempel på vad mastering gör med en låt med terrassdynamik. De starkare partierna låter ganska illa (det finns iofs värre madonnalåtar) men i de svagare partierna får man veta ungefär hur det lät före masteringen.

Det där är faktiskt ett exempel på en låttyp som mitt hifiintresse skulle få mig att välja bort, just eftersom den demonstrerar skillnaden. Det blir så uppenbart att någon har sabbat min upplevelse.

Madonna - Ray Of Light - 09 - Frozen.flac
Full analysis
Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-28 13:24

Jo, smaken har definitivt förändrats=breddats.

En del musik kräver viss kapacitet för att komma till sin rätt (vilket kanske till viss del kan kompenseras med högtaleri med bestämda färgningar) så det är viss musik som börjat "mejka sens" när kapaciteten att återge infunnit sig av andra anledningar.

Men framför allt är det nog bekantskaperna man gjort via denna hobbyn som spelat upp saker man kanske aldrig hade snubblat över annars som stått för breddningen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-09-28 13:53

BORIS skrev:Kan nog skriva under på på att Squeezeboxen har ändrat mina lyssningsvanor till viss del. Köper dock minst lika mycket vinyl och även CD som tidigare

Hifi ändrat musiksmaken? Njet

... Squeezeboxen ... Njet. (förvånande? knappast)

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2014-09-28 14:27

Svante skrev:
zartok skrev:Madonna - frozen

Den där är ett ganska bra exempel på vad mastering gör med en låt med terrassdynamik. De starkare partierna låter ganska illa (det finns iofs värre madonnalåtar) men i de svagare partierna får man veta ungefär hur det lät före masteringen.

Det där är faktiskt ett exempel på en låttyp som mitt hifiintresse skulle få mig att välja bort, just eftersom den demonstrerar skillnaden. Det blir så uppenbart att någon har sabbat min upplevelse.

OT: Vilka faktorer är det som gör att man ser att den där är dålig? Är det bara de övre som visar kanalerna där topparna ör för höga? Försöker lära mig vad MasVis egentligen säger...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-09-28 16:18

Har ej ändrat min musik smak men jazz och sån där jävla dansbands musik är fördömd att spelas på min anläggning .

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-09-28 19:06

Jag skulle kunna tänka mig att testa jazz hemma, men problemet är att jag känner till för lite jazz för art hitta rätt. Avskyr den där hemska allt överallt jazzen som finns lite överallt. Det finns säkert bra rytmisk jazz, och det hade jag kunnat tänka mig att lyssna på. Kanske. Testa.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-09-28 20:40

Min musiksmak har inte förändrats ett dugg. Jag har däremot utvecklat en helt ny acceptans för andra musikstilar.
När man åker runt och lyssnar på olika riggar, eller har folk hemma, ibland en hel helg, är det ju viktigt att alla får lyssna på den musiken dom tycker om.
Då är det ju bara att sitta fint och lyssna tills det är ens egen tur att lyssna på den musiken man själv tycker om.

För några år sen skulle det vara helt otänkbart för mej att sätta mej och lyssna på t.ex jazz.
Jag tycker fortfarande inte att det är bra, men jag kan lyssna på det och vara likgiltig.

Men när jag hänger på mej min gamla MP3-spelare på jobbet och lyssnar hela dagen så är det enbart olika former av hårdrock som går.
Jag har varit hårdrockare från början, och kommer alltid att vara.

Rapping och dansband är dock totalförbjudet hemma hos mej. Det berättar jag alltid för dom som kommer hem och inte redan vet om det.
Det har hänt att någon har försökt smyga på en skiva med rapping. Den har åkt ut genom rutan utan förvarning.

Däremot har jag hittat ny musik som jag använder för att lyssna på riggen. Lyssna hur det låter, snarare än att lyssna på själva musiken.
Sån musik skulle jag dock aldrig lyssna på i något annat sammanhang.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-28 20:43

zartok skrev:Jag skulle kunna tänka mig att testa jazz hemma, men problemet är att jag känner till för lite jazz för art hitta rätt. Avskyr den där hemska allt överallt jazzen som finns lite överallt. Det finns säkert bra rytmisk jazz, och det hade jag kunnat tänka mig att lyssna på. Kanske. Testa.

Har du tillgång till Spotify? Då skulle jag rekommendera den utmärkta spellista som sammanställts av ragnwald:

http://open.spotify.com/user/ragnwald/p ... qbqvisoJjC
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-28 21:30

Jag anar mellan raderna att flera tycker att hifiintresset inte borde ändra vad man lyssnar på, att det nästan vore lite pinsamt om det var så. Jag tycker dock att man bör bejaka alla upplevelser som hifiintresset kan ge, det måste väl få vara lite häftigt om det låter som på riktigt även om detta riktiga bara råkar vara plinkplonk.

Bäst är det förstås när alla bitar faller på plats, men även bitarna för sig är njutbara. Ofta iaf.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-09-28 21:35

Alltså, det är väl självklart att då man lyssnar på gamla Cerwinburkar så åker stråkkvartetterna och Bachmotetterna på medans då man lyssnar på Quad ESL så är det mest Disco som gäller. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-09-28 21:42

Jag köper numera endast testskivor och lyssnar på högtalare och kablar snarare än på musik...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi