Göra diffusor av bambukäppar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Göra diffusor av bambukäppar?

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-10-01 15:24

Kronkan skrev:...

När det gäller Johans inlägg så blir det för mig för mycket av en tumregel såsom det framförs. Inte lätt att hitta den länk som han pekar på.

För mig så blir det inte så enkelt.

...

Snälla, klanka inte ner på mig för att jag inte motiverade mitt inlägg. Jag skrev ju t.o.m. varför jag inte skrev det. Jag skrev så för jag orkar inte gång på gång förklara detta om och om igen. Om vi ber PAA snällt så kanske han letar upp det åt Mangs, för typ tionde gången. :wink:

För övrigt, det du berättar om ditt eget specialfall ger inte per automatik att jag har fel.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-10-01 16:47

Fnular man in detta
site:faktiskt.se johan_lindroos diffusering bakom lyssnaren
i google så ploppar det upp lite inlägg :)

Då hittar man
viewtopic.php?p=103729#p103729
Johan_Lindroos skrev:Som motpol till det stora antal förslag att absorbera bakom lyssnaren, vill jag bara poängtera att man i studioakustiksammanhang för 2-kanalsmonitorering ALDRIG gör så. Diffusering är greppet man brukar ta till. I hemmet går det bra att åstadkomma diffusering medelst en bokhylla. Alternativt ser man till att inte befinna sig alltför nära bakomvarande vägg. Det passar mycket bättre ihop med hur vår hörsel interagerar med ljudfält som skapas av enbart två högtalare. Meningen är ju att "luras" och tro att vi upplever en verklig musikupplevelse från bara två ljudkanaler. Genom att absorbera precis bakom huvudet skapas en "lock-i-huvudet-känsla" som är obehaglig och inte är vad man normalt upplever i verkligheten annat än i ekofria rum. Ungefär som att 2 pi steradianer (en halvsfär) av ljudfältet är helt borta. Genom att diffusera den tydliga reflexen bakom huvudet jämnar man ut reflexen över tiden, och den stör inte längre, men man kan fortfrarande förnimma väggen bakom som en naturlig del av det rum man befinner sig i.

Dessa angivna rekommendationer passar lika bra för hemlyssning som i studiosammanhang.

I multikanalssammanhnag kan man dock tänka sig att absorbera mer runt om, eftersom då inspelningarna ofta har ett ljudfält av rumsklang som återges från högtalare.

Det finns även andra metoder att göra illusionen mer verklighetslik, såsom ambiofoni. Men då funkar vissa inspelningar sämre och vissa bättre, så det är inte alltid det blir bra.

Jag förstår inte varför dessa frågor väldigt ofta tycks besvaras med att absorbering bakom lyssnaren föreslås mer än något annat. Kanske är en anledning att folk provat att absorbera bakom och upplevt att det blev en väldigt stor skillnad mot innan? Att man upplever en skillnad behöver inte nödvändigtvis betyda att det är så man tycker det är bäst att lyssna så i längden. Fråga även vilken studiorumsakustiker som helst och de kommer förmodligen att ge samma svar. Själv blev jag nästan lite yr i huvudet då jag för skojs skull experimenterade för tio år sedan. Inget som jag vill rekommendra alltså.

viewtopic.php?p=301726#p301726
Johan_Lindroos skrev:
Morgan skrev:Min erfarenhet: Stenhård vägg omedelbart bakom lyssnaren (inom 30 cm eller så) ger en ganska obehaglig effekt vid musiklyssning - främst i diskantregistret.
Kan hålla med om att man hör effekter av väggen bakom huvudet om den är nära, men kanske inte graden av obehaglighet. Det är också en mycket tydlig effekt (främst frekvensmässig, ej i tiden eftersom den kommer så tätt inpå) som jag tror att vår hörsel har mycket enklare att sortera ut vid lyssning, eftersom den är så markant och likadan hela tiden om man sitter still, samt att den kommer från en halt annan riktning än det frontalt infallande ljudet.

Hellre då döddämpat.

Nä, usch och blä. :wink: En strålningsrymd av 2 pi steradianer av totalabsorberande bakom lyssnaren är inte en behaglig upplevelse när man synintrycksmässigt vet om att man befinner sig i ett rum, men hörmässigt upplever sig sitta i ett halvt rum av väggar där alla väggar bakom en har försvunnit. Man kan ju nästan få svindel och tro att man kan trilla ut genom lägenheten baklänges... :wink:

Men då man skall till att prata med varandra får man en ganska otrevlig "lock i öronen"-känsla av att i ett väldämpat rum ha en helt död vägg bakom lyssnaren.

Ja just det :wink: . Fast jag anser det är besvärligt för alla sorters ljud, både från tal och musikanläggningar.

Diffusion har jag inte experimenterat med i denna position (så nära lyssnaren).

Gör det!

viewtopic.php?p=248384#p248384
Johan_Lindroos skrev:Ok, Merkurius då förstår jag IÖ:s tänk.

Som jag ser det så har han sett till en helhet som ska bli så bra som möjligt med hänsyn taget till enkla medel, vilket är bra förutsatt att man inte vill gå på "extremiteter". Du har åstadkommit en billig lösning som funkar nästan bra. Det som du skulle kunna förbättre är att införa lokal reflektion bakom lyssningsplats, alltså kanske bara någon meter runt där du har huvudet. Du skulle kunna göra det på olika vis, kanske placera en bokhylla bakom soffan (fult! & låg "WAF"!) eller kanske förse tyget med en plastfolie eller att man skulle kunna lacka den el.likn. Om man ökar reflektionerna bakifrån så minskar man effekten av att man tycker sig "sitta utomhus och lyssna, som att man har tystnad bakom huvudet". Det har man ju aldrig i en konsertliknande situation inomhus eftersom man alltid nås av reflexer bakifrån i halvsfären bakom lyssnaren. Det blir alltid en mer naturlik upplevelse att lyssna på musik hemma om man nås av vissa ljud (reflexer, gärna diffuserade) bakifrån.

Om man har en full 5.1-7.1-lösning med många surroundhögtalare som är ämnade att via högtalarna skicka ut efterklangsljud (rumsliknande ljud) så kommer dessa från högtalarna och man har inte alls samma behov av att ha vissa reflektion bakifrån. Då är det snarare en fördel med absorption runt om eftersom det flesta högtalare fungererar bättre i en lätt högfrekvensabsorberande närmiljö. Vissa högtalare är dock gjorda för väggmontage (fast många är gjorda för väggmontage utan att vara akustiskt lämpligt utföormade ändå, tyvärr). Fast jag vet nog ingen som enbart lyssnar på multikanalljud. De flesta lyssnar ju ändå på tvåkanaliga inspelningar den mesta tiden, vilket gör att behovet av ett sådant rum kanske man mest finner för dedikerade hembioinstallationer.

viewtopic.php?p=42373#p42373
Johan_Lindroos skrev:Pabo, tidiga reflexer från sidoväggarna brukar vara betydligt bättre att absorbera. Diffusering passar bättre att göra t.ex bakom lyssnaren.

Man kan säga att en diffusor är som en absorbent också i akustiskt hänseende, fast det är en dålig absorbent.

viewtopic.php?p=89816#p89816
Johan_Lindroos skrev:Hej Hotspur!

Man bör ej dämpa precis bakom lyssningsplats. Psykoakustiskt får man då "en halvsfär av tystnad" vilket ju aldig någonsin uppträder i verkligheten då man lyssnar på musik.

Som du har soffan väldigt nära väggen bakom dig är lite olyckligt. Du bör helst ha soffan en bit ut från väggen. Då kan det t.om. vara acceptabelt att inte göra något med bakväggen.

Här kommer då förslaget på den bästa lösningen: Att diffusera!
Man kan göra det medelst en bokhylla med böcker eller CD-skivor eller andra objekt som står med oregelbundet djup. Eller så kan man köpa någon av de otal olika varianter av diffusorer som finns att köpa på marknaden. T.ex. har Svanå Miljöteknik olika varianter. Jag rekommenderar en som har ett djup på minst 10 cm. En diffusor fungerar på lite annorlunda sätt än en absorbent, den sprider infallande ljudet åt olika riktningar istället, vilket gör att du kommer att slippa den tydliga väggreflexen, men samtidigt får du inte den obehagliga "lock-i-huvudet-känslan". Man kan prova att lyssna hur en diffusor fungerar genom att prata med den! Sedan jämför man att prata mot en kal vägg med samma avstånd. Man kan även prova att prata med en absorbent. Man märker då att med en diffusor får man inte samma "hårda" reflex, men samtidigt blir det inte den oönskade tystnaden som en absorbent orsakar.

Jag har själv designat några varianter av diffusorer med inbyggda basabsorbenter. De var utrymmeskrävande och sitter nu i ett hembiorum längs hela väggen bakom lyssnarna och ungefär halva sidoväggen snett bakom lyssnarna. Man kan förstås göra mindre som bara är någon meter bred och halvmeter hög och 10 cm tjock. Eftersom du ska sitta så pass nära så behöver den inte vara så stor.

Frågan om att absorbera bakom huvudet brukar dyka upp då och då och det förvånar mig lite att det ofta anses vara en bra metod. Det finns t.ex. inga (bra) studio som man bygger så. På Hififorum har jag skrivit en hel del om detta då jag hette Knoppen där. Även här på Faktiskt kan man nog hitta en del i arkivet.
Deinde scriptum.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-10-01 16:52

Kronkan skrev:Här en länk där bl a två svenska tillverkare av akustiskt material försöker diskutera dipoler och diffusion. Inte helt enkelt.

https://www.gearslutz.com/board/bass-tr ... akers.html

När det gäller Johans inlägg så blir det för mig för mycket av en tumregel såsom det framförs. Inte lätt att hitta den länk som han pekar på.

För mig så blir det inte så enkelt. SJälv har jag nog omkring 15 - 20 % absortion på väggen bakom lyssningspositionen. Även en mindre andel absortion även på väggen bakom högtalarna. Andelen rena diffusorer högre. Finns också en andel bar vägg bakom och ovanför högtalarna. Diffusionen mest wingar men också andra typer finns. Även bokhyllor med böcker fungerar som diffusorer även om effekten inte kan bli så bra som med framräknade sådana.

Absortionen relativt sprid på väggen bakom lyssningspositionen. Detta eftersom absorbenterna är placerade bakom böckerna. Detta går att åstadkomma genom att bokhyllan är 40 cm djup. Ett mindre område är dock helt fyllt. Jag har försökt att lyssna om det skulle låta bättre i mellanregister och diskant om jag bytte ut den den lilla absorbenten som fyller ett område direkt bakom lyssningspositionen. Kan så säga inte höra något som blir bättre jämfört med ren absortion. Nu sitter jag rejält ut från bakväggen.

Personligen försöker jag undvika rena väggar. Inget som brukar leda till det jag önskar. Min anläggning är dock alltid en kompromiss som uppstår på grund av att det är ett vardagsrum trots allt.

Rent subjektivt ,vad det nu kan vara värt, har jag en erfarenhet. Desto mera diffusion desto mera av efterklang tål man i ett rum. Om det kan förstås. En kraftig förenkling. Det beror ju på en stor mängd andra variabler såsom högtalarnas spridning, vilka väggar är behandlade m m. För man väl säga så att det inte blir en simpel tumregel.

För trådens utveckling vore det ju bra om någon kunde länka till de länkar som Johan föreslår till läsning.

Ingen regel utan undantag men det är helt klart av mycket stort värde att läsa Lindroos inlägg om akustik. Där finns det mycket att lära och helt klart värt att söka efter. Det ända som jag tycker är synd att att han inte skriver mer.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-10-01 16:58

Tack Sebalth!
Tack till dig också, bootstrap!

:)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-01 17:37

Förhandlingarna är i full gång. Verkar som att det är ok med frigolit bakom soffan om jag kan göra det lite modernt. Vad nu det betyder... Nåväl, det ser iaf ut som jag kan få något. Har sett att det finns en kalkylator för att sätta dit fyrkantiga upphöjningar, men frågan är om det är nog snyggt.

Det som hon verkar vara mer inne på är att jag gör typ som två uppställda kort över hela tavlan. Då tänkte jag att man kan göra som korten ihåliga, samt göra lite håll i grunden.

Det blir med andra ord som att jag ställer massa spelkort mot varandra så dom bildar pilar. Plus att jag kan göra hål i botten.

Om det är accepterat ska jag nog testa. Men då kommer vi till frågan: hur skär man i frigolit?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-01 17:59

Nu var jag ju inte kritisk mot Johan och hans kunskaper utan den våldsamt generella utsagan vilket ju inte innebär att den är helt fel i något avseende men kanske inte heller är helt rätt heller. Ingen motivation eller vidarelänk vilket gör att det är svårt att kunna förhålla sig till en sådan utsaga.

Trådfrågan handlar om mycket tidiga och första reflektioner från vägg bakom lyssningspositionen. Själv har jag föreslagit i första hand olika typer av diffusering som leder till att en viss försening i reflexen uppstår. Detta går definitivt inte emot vad som skrevs. Inte alls.

Men för mig är någon länk, gärna lite funderingar och analyser från Johan högst välkomna.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-10-01 21:56

Johan_Lindroos skrev:Tack Sebalth!
Tack till dig också, bootstrap!

:)

Å jag håller med dig Johan. Hurra en Paa till. :)

Det behöver inte vara nödvändigt med mysko DIY-byggen eller inköp för att fixa till något till det bättre. Det kan räcka långt med enkla saker som ett gångjärnat flippställ för skivor eller tavla bakom en. No Frills-Bernt har kört en del mycket pedagoiskt i sin tråd på hififorum. Börjar här, en bit ned: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=67

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-10-02 00:14

Kronkan skrev:Nu var jag ju inte kritisk mot Johan och hans kunskaper utan den våldsamt generella utsagan vilket ju inte innebär att den är helt fel i något avseende men kanske inte heller är helt rätt heller. Ingen motivation eller vidarelänk vilket gör att det är svårt att kunna förhålla sig till en sådan utsaga.

Trådfrågan handlar om mycket tidiga och första reflektioner från vägg bakom lyssningspositionen. Själv har jag föreslagit i första hand olika typer av diffusering som leder till att en viss försening i reflexen uppstår. Detta går definitivt inte emot vad som skrevs. Inte alls.

Men för mig är någon länk, gärna lite funderingar och analyser från Johan högst välkomna.

Men snälla Kronkan, jag har ju förklarat. En gång förklarade jag varför för Mangs, och en ytterligare gång till förklarade jag varför för dig. Jag ser mig inte som någon serviceinrättning som ska agera fungera som någon j-la reprisbandspelare eller automatisk sökmotor för slöa personer. Jag skrev att Mangs kan ju söka på forumet efter vad jag skrivit. Jag tycker det är extremt trist att skriva texter för att bara upprepa mig. Likaså, varför skulle jag själv leta upp på forumet vad jag tidigare skrivit, och sedan servera det på fat för alla? Bara liiiite liiiite kan väl den som är intresserad få jobba själv, sökfunktionen och Gåggel finns ju. Det har skett många många många gånger att jag har skrivit om och om igen om samma eller väldigt liknande saker. Jag är trött på det, kan du ha förståelse för det tack!?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-02 07:52

Jag har sökt lite kring absortion. Visst har jag det. Men så att säga svårt att veta hur man skall nå just ditt tyck. Funnit lite annat såsom en gammal artikel från studiotidningen "Sound on Sound". Om man lägger väldigt bestämda åsikter i en tråd så tycker jag nog att det på något sätt kan motiveras på åtminstone ett enkelt sätt. Man får förutsätta att många läsare så att säga kan läsa mellan raderna och själv kan sätta in det man skriver i ett sammanhang. Men jag har ingen möjlighet att förstå hur du ser på akustiska lösningar. Det finns ju flera sätt att tänka.

Här länkar nedan länkar och citerar från en artikelsserien i SoS. ( Från länken är det lätt att nå hela serien. Det som SoS har på nätet är förkortade versioner av längre artiklar). Detta eftersom jag delar dess tankar om placering av absortion och diffusion även om det handlar om akustik i studiomiljö. Mitt sätt att lösa är ju strakt påverkat att jag har lyssningsmiljön i ett vardagsrum med öppen planlösning och med dipoler som huvudaktörer.

.........................................................................................

“It's good practice to try to balance the properties of facing walls, rather than calculating that you need a certain amount of trapping for the whole room and then sticking it all in one place. What's more, tuned trapping designed to combat specific room modes must go on the wall relevant to those modes. For example, if you have a mode which is due to the length of the room, the trapping must go on the end walls, not the side walls. When treating facing surfaces, it's most effective to distribute the absorptive material between them, rather than putting everything on one wall and leaving the other reflective; in the case of side walls, this is essential to maintain a nominally symmetrical listening environment. However, it's not always possible to treat opposing surfaces in exactly the same way, the floor/ceiling pair being the most obvious example. If the floor is carpeted, it will absorb the higher frequencies very efficiently but will hardly affect the bass or lower mid-range at all. One answer might be to mount bass traps in the ceiling to absorb the bass but to reflect back the mid and higher frequencies absorbed by the carpet”.

http://www.soundonsound.com/sos/sep98/a ... tic_3.html
.............................................................................................................

Men artikeln förklarar inte allt för och hur jag faktiskt gjort. Någon inspiration från IÖ finns ju också i min blandning. Alltså att området mellan högtalarna skall nnehålla en större bit reflekterande yta. Men i stor sett har jag också hela tiden lyssnat mig fram. Det är ju vi som vet vad vi vill ha för uttryck.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 08:56

För att återgå till huvudfrågan, hur sågar man lättast i frigolit om man inte har en varmtrådssåg? Jag har fått godkänt att göra en typ av Öhman-diffusorer bakom högtalarna i frigolit, samt att hon vill ha en prototyp av möjliga diffusorer bakom soffan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 09:05

Skulle jag bygga något så avancerat i frigolit hade jag nog köpt eller byggt mig en.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 09:08

Vart köpa? Laitis hade en men den var svindyr. Fem papp. Bygga är jag osäker på, då skulle jag nog vela ha alla delar nedskrivna då att det inte blev att jag skulle handla och det blev fel :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 09:24

Ingen aning, men någon här borde veta - det är ju faktiskt.se. :mrgreen:

( Kantaltråd och reglerbar spänningsgenerator - behövs det mer än det? )

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 10:12

Något som håller i tråden. Generatorn kommer väl med nypor att bara klämma fast i tråden?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 10:43

zartok skrev:Något som håller i tråden. Generatorn kommer väl med nypor att bara klämma fast i tråden?

Om man inte behöver spänna stora sträckor, så ett handtag till en figursåg?

Bild

Man får ju isolera fastsättningen bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 10:45

Här har vi någon som gjort egen:
http://highcap.se/kanthaltrad.php

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 11:33

Kan jag ta en figursåg, spänna fast tråden och sätta en nypa i varje ände av tråden?

Eller två spikar, spänna tråd mellan och sen sätta en i varje

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 11:36

zartok skrev:Kan jag ta en figursåg, spänna fast tråden och sätta en nypa i varje ände av tråden?

Eller två spikar, spänna tråd mellan och sen sätta en i varje

Det du fäster trådändarna på får ju inte ha en alternativ elektriskt ledande väg mellan sig, så är sågen av metall, så behöver du isolera fästpunkterna.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 12:17

Två spikar i en bräda? :mrgreen:
Jag tänker mig att bara köpa en sak med en plusklämma och en minusklämma, och spänna fast det i spikarna och tråden. Då isoleras spikarna.

Finns det en sån generator att köpa?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 12:36

zartok skrev:Två spikar i en bräda? :mrgreen:
Jag tänker mig att bara köpa en sak med en plusklämma och en minusklämma, och spänna fast det i spikarna och tråden. Då isoleras spikarna.

Jadå. Men du får inte större kaphöjd än mellan tråden och brädan. Så du behöver veta hur brett du skall ha innan du bygger den.

Kanske lite väl dyrt: http://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4taggregat/32-7020

lite billigare: http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 5-w-p44424
Senast redigerad av Nattlorden 2014-10-02 12:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-02 12:39

Kan tänkas att nån här har en att låna ut också ju.

Edit jag tog (några år sedan) en transformator vilken som helst och det råkade funka bra.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 12:43

vilket är perfekt för mig. har du ett namn eller en länk till en sådan enkel produkt med en ratt som kan styra spänningen och två klämmor så kan jag sätta igång med detta redan i helgen :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 13:25

Köper den dyrare om den är bättre. Då är det bara tråden kvar.
Lorden, du är min räddare :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-02 13:36

Folk använder gitarrsträngar, kanske till hands?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 13:38

Istället för värmetråd när man skär eller bara skära med?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-02 13:39

Som värmetråd ja!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 13:45

Bra reservlösning om jag inte finner tråden. Vilket jag inte verkar göra. Någon speciell sträng?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 13:55

zartok skrev:Bra reservlösning om jag inte finner tråden. Vilket jag inte verkar göra. Någon speciell sträng?

Inte nylon! :mrgreen:

Såg där var en flock olika labbagregat hos Kjell i olika effekt och prisklasser.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-02 14:02

Du får starta en trådtråd annars, för att inhämta trådråd. Skämt åsido så tror jag att det sträng taget inte är så noga, men som Nattlorden påpekar, nylon leder ingen vart.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-02 14:11

det finns väl bara två typer av strängar? den genomskinliga och den ej genomskinliga? :D

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum