MattiasBGD skrev:Låg andel rörlig massa, val av material till konan, låg induktans, hög känslighet är en stor fördel så man inte behöver mata in mycket effekt som höjer tempen mycket vilket medför högre Q med mera. (rätta mig gärna om jag har fel)
Har man högtalare som in har energin i midbasen så har AE elementet bättre förutsättningar där om man vill dela lite högre.
Ett lågt Q värde med Ultimax är svårt att få om man inte kan tänka sig väldigt stora lådor. Jag tar ofta ett utgångsvärde på Q 0.588 när jag simulerar kall talspole det ger Ultimax 10" 70liter, 12" 200liter (Q 0.7 den kan inte komma ner till 0.6) och 15" 500liter.
Törs jag summera det i att Q-värdet anger musikaliteten?
Om man skall dela elementen mot ett toppsystem och göra den delningen med en mer eller mindre avancerad EQ (tänk minidsp) så kan man strunta i Q-värdet, tycker jag. Jag förstår inte varför Q-värdet skall vara så viktigt då det enda den gör är att påverka tonkurvan. Om du ändå skall EQ'a så kan du ju ordna vilken tonkurva du vill, såklart med ett visst förbehåll då. En större låda ger ju en högre naturlig känslighet, men man måste ju få kompromissa. Alla vill inte ha en 900L låda per element hemma bara för att slippa EQ'a för att nå den magiska Q0,5. Jag tycker man skall titta på lite faktiska siffror som visar på hur stor skillnaden är och sen bedöma om skillnaden är för stor för kompromisser.
Här kommer lite siffror, simulerade under samma förutsättningar;
1) UM15, i en sluten 100L låda med 60% fluff, Q 0,7381
2) UM15, i en sluten 200L låda med 60% fluff, Q 0,604
3) UM15, i en sluten 900L låda med 60% fluff, Q 0,5008
Skillnad mellan 1 och 3 vid 20Hz? Hela 2,15dB. Då är frågan om man tycker att det är värt med 800L för 2,15dB.. det är ju såklart upp till var och en, men jag tycker inte det.

Skall man sedan ha 4st så får man ju så mycket boost där av (den akustiska boosten) så eventuell värmeutveckling delas ju upp på fyra element, konutslag likaså. Då belastningen delas av fyra element ökar ju det linjära området och man får spela mycket högre innan det börjar dista. Detta ger ju såklart också mer utrymme för att boosta de lägsta frekvenserna.