Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Re: Intresserad av kapabelt 15

Inläggav AndersD » 2014-09-24 15:21

Aerob skrev:Fick mail från Mark idag, elementet ligger på testbänken denna veckan och resultat bör dyka upp till helgen.

Spännande!
.....

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-09-24 15:57

AndersD skrev:
Aerob skrev:Fick mail från Mark idag, elementet ligger på testbänken denna veckan och resultat bör dyka upp till helgen.

Spännande!

+1
En liten undring:
Finns här någon konsensus om vad som är ett tillräckligt bra resultat? Eller litar vi på konstruktören här?

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-09-24 16:09

Görs ett test med elementet i en tänkt sluten lådvolym förutom bänktest utav motorn?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-09-24 17:15

schmutziger skrev:
AndersD skrev:

Spännande!

+1
En liten undring:
Finns här någon konsensus om vad som är ett tillräckligt bra resultat? Eller litar vi på konstruktören här?

Konsensus, här på faktiskt? 8O
:D

Initialt kan jag tänka mig att det uppstår en diskussion som ger antingen ett godkännande eller en önskan att gå tillbaka till ritbordet. Efter detta är det väl upp till var och en att bedöma om man fortfarande vill vara med.
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-09-24 17:22

MattiasBGD skrev:Görs ett test med elementet i en tänkt sluten lådvolym förutom bänktest utav motorn?

Bra fråga, vi får väl höra med Aerob vilka tester som bokades!

Redrock acoustics har ju en del att välja på!
http://www.redrockacoustics.com/loudspeaker_testing_services.php
.....

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-09-25 21:58

Jag hoppar gärna på eftersom jag har infraplaner, det bör hamna på fyra element :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-09-27 19:52

AndersD skrev:
schmutziger skrev:+1
En liten undring:

Konsensus, här på faktiskt? 8O
:D

:mrgreen:

AndersD skrev:Initialt kan jag tänka mig att det uppstår en diskussion som ger antingen ett godkännande eller en önskan att gå tillbaka till ritbordet. Efter detta är det väl upp till var och en att bedöma om man fortfarande vill vara med.

Det är sant, hosta konstruktören in pengar i testningen? han var väl lite intresserad av det innan?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-09-27 19:56

Om det nu inte blev test i låda och om Mark betalar den test som är på g finns det iaf pengar till lådtest redo, och elementet är redan där. *pekar på det uppenbara*.
Don’t just do something, sit there.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-09-29 21:39

Åhh spännande! vill se mätdata :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-10-05 00:09

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Allt jag fått för tillfället, har dock skickat lite följdfrågor till Mark.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2014-10-05 08:53

Spännande! :-) Att Bl ökar rätt långt inåt, samt är så osymmetriskt inåt/utåt ser märkligt ut. Har ingen aning om vilken hörbar effekt det innebär, men lite ovanligt är det nog?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-10-05 09:13

KMS visar en lite olinjär fjädring vilket kommer skapa dist i djupbasen.
LSI visar att slaglängden blir 20mm (Bl 82%) och att induktansen stiger lite mer än jag skulle önskat. Men för en 15" är det ju helt ok.

Hittade denna pdf som förklarar lite grunder om mätningarna:
http://www.parts-express.com/pedocs/bro ... ochure.pdf

http://www.klippel.de/uploads/media/Kli ... Poster.pdf

TRF: http://www.klippel.de/our-products/rd-s ... ement.html
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-10-05 09:25

Nu är väl inte Q värdet allt men jag ser en ökning utav lådvolym med 70% för att uppnå samma tonkurva som i förstahands parametrarna.

Vad har hänt med Qms-värdet? en punkt som hamnat fel?

Ska bli intressant att se vilka frågor du ställt och hur dom blir besvarade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-10-05 09:37

MattiasBGD skrev:Ska bli intressant att se vilka frågor du ställt och hur dom blir besvarade.
jag skulle tycka det vore mer intressant om han kommenterade dem själv utan våra frågor. Det visar mer på hans ambitioner när han designar detta element. Tycker han det är bra eller dåliga resultat?

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-10-05 11:52

sant :!:

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2014-10-05 12:18

Nu hart jag inga kunskaper i att läsa dessa diagram men jag får intrycket att talspolen är förskjuten utåt.
Detta kanske är ett resultat av att upphängningen har en felaktig form och buktar utåt (konvex) vilket då gör att "viloläget" på spidern inte blir i mitten av dess rörelseomfång.

Om min tes stämmer så förklarar det både Bl och Kms kurvorna enligt mitt sätt att se det.

Talspolen hamnar tidigare utanför sitt optimala arbetsområde när konen åker utåt eftersom den dedan är förskjuten och tappar kraft eg. Bl sjuker.
Spidern bottnar tidigare utåt eftersom den redan är konvex vilket resuterar i högre Kms i den rktningen.

Kan det ligga något i denna teori?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-05 18:08

hmm ja det såg inte ut att vara så symmetriskt som jag hade velat. Men använder man två basar i push-pull kan det nog bli rätt bra.
Underligaste tycker jag är BL-kurvan, har inte sett en kurva som lutar sådär förut. Den är ju väldigt bred vilket inte är dumt men den lutar ju ganska mycket, det skiljer ju 20% mellan -20 och +20

konstigt också att Le ökar när konen rör sig utåt.

Ska bli intressant att höra vilka kommentarer Mark har och ifall han vill ändra nåt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-10-06 12:02

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Summer Passing

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-06 13:24

Så fint!

Vad betyder det?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-06 21:50

Knepig distpeak(om jag läser det rätt) där runt 50-60Hz. är ju ett par magnituder mer dist där än övrigt.
Bild

Framgår inte vilken ljudnivå det mäts i men att ha en så skarp ökning runt en viss frekvens betyder väl ändå nåt. Är ju låg dist i övrigt.

Ser i tabellen att xmax värderas till högre än 20mm för alla kriterier och till 64,5mm enligt IM dist kriteriet.
Men Xsym är -13,16mm vilket ju är ganska stor avvikelse från 0.

ber om ursäkt om jag dragit några tokiga slutsatser. men det är vad jag kan få ut av det iaf. Dom andra kurvorna säger inte mig så mycket :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-10-06 23:27

Undrar lite vart det här är på väg faktiskt...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-10-07 00:55

Vad tänker du på Magnus?

Summer Passing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-10-07 16:55

Jag undrar om målbilden för elementet har ändrats, men att jag inte riktigt hängt med i svängarna.. :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-10-07 17:01

MagnusÖstberg skrev:Jag undrar om målbilden för elementet har ändrats, men att jag inte riktigt hängt med i svängarna.. :)
Jag väljer att mer se det som resultatet av test av en första prototyp. Men jag håller med om att just denna prototyp är en bit ifrån målbilden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-07 18:26

Frågan är väl varför i så fall. Har vi eftersträvat felaktiga parametrar?

Jag förstår tyvärr inte diagrammen alls - har vi någon annan som gör det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-10-07 18:51

Dom som utför mätningen bör väl i regel lämna ett uttalande om vad som är bra/dåligt och vilka åtgärder som vore bra.
De kanske kommer.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-07 18:52

Jag förstår inte, men oförskräckt tittar jag och tänker. Oftast fel.

Bl-produkten, finns det något i våra önskningar eller konstruktörens strategi som motiverar den afaik osedvanliga gestalten? Kan man tolka kurvan som att talspolen ligger en halv tum off magnetfältets mitt? Finns det något som skulle motivera att man gjorde så medvetet?

Det är kanske inte så troligt, men om prototypen har tvenne talspolar som väl var tänkt, kan det ha blivit fel där, att bara den ena driver?

edit tog bort en fundering

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-07 20:51

Hur intressanta jämfört med annat blir dessa för icke infra-bruk?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-08 12:52

darkg skrev:Hur intressanta jämfört med annat blir dessa för icke infra-bruk?

parametrarna fungerar för en mer "traditionell" basreflex också. Ca 120 liter med 15-20hz avstämning tex.

fast hur optimalt det är är en annan fråga. jag menar du kan få till samma kurva med ett 10-12" baselement (typ XXLS). Man kan ju hävda en vinst med större konarea och bättre känslighet men porten kommer antagligen vara en begränsande faktor eftersom den inte kan göras med allt för stor area innan längden blir ett problem. Så du kommer inte kunna utnyttja slaglängden optimalt med andra ord.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-10-08 13:46

Som många andra här har inte jag heller någon direkt kompetens att tolka resultaten så den som vill kan ta resten av inlägget med en nypa salt. Alternativet för den som känner sig mer kunnig är att försöka förklara för oss andra dumskallar vad det egentligen är som har hänt på Aerobs skärmdumpar. Känns som vi är i behov av detta nu!

Min amatörbedömning är att upphängningens nolläge inte sammanfaller med spolens mittläge i magnetgapet. Om man gör såhär normalt sett vet jag inte men jag har aldrig sett kurvor som dessa förr. Googlade en stund och hittade ett arbete där man utifrån uppmätt Bl(x), Re(x), Le(x) och Kms(x) byggde en modell för att kunna simulera olinjär distorsion. I detta dokument hittade jag en Bl-kurva som påminner starkt om den vi har här och nu på "vårt" element, dvs med ett lutande och från viloläget förskjuten kurva.

Ni hittar dokumentet här

I artikeln nämns inte varför Bl-kurvan är osymmetrisk, jag misstänker att man valt en motor med just denna egenskap för att förtydliga och förstärka de slutresultat man kommer fram till.
Slutklämmen är att den osymetriska Bl-kurvan ger upphov till en hel del "intermodulationsdistorsion"
Looking at the dotted-line of Fig. 8a, one can see that the dependence of the force factor Bl on the displacement leads to quite consequent intermodulation distortions. The level of the first intermodulation component is 22 dB lower than the fundamental at 513 Hz. This phenomenon is amplified at low frequencies and when the frequencies of the two-tone signal are close to each other (Fig. 8b). Adding the production of harmonic distortion, one can understand that the nonuniform Bl(x ) is a great source of intermodulation distortions.

Är det möjligtvis så att det är detta som visar sig i den grafen som Kraniet uppmärksammade?

Om mina amatörbedömningar stämmer anser jag att prototypen ska tillbaka till ritbordet. Det jag hoppas på är dock att det hela är ett misstag, att drivern blivit felmonterad eller något liknande missöde.

Hade varit oerhört skönt med respons från tillverkaren och hans tankar och idéer angående resultatet.
.....

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum