Brummelibrum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

Brummelibrum

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-12 20:31

Först, fan också!

Har hittat brum i mina basar. Setupen består av:
Hk990
Inuke3000dsp
Dac

När jag skruvar upp volymen på inuken har jag brus som hörs tydligt på lyssningsplats. Bruset kommer primärt från basarna men lyssnar man skitnoga så hörs det liiite från mellanregistret också men det är så pass lågt att jag kan leva med det.
Kopplar jag bort källan (sub out från hk) från inuken så försvinner det mesta bruset. Det finns kvar ett visst grundbrus men det kan jag leva med.
Klickar jag runt bland olika källor på hk:n så försvinner det mesta bruset när jag kommer till "processor" . Antar att jag då kopplar bort försteget i hk:n...

Är den paj eller?

Har för övrigt bypassat hk:ns el direkt till annat uttag, kopplat loss all annan el, stoppat en penna i fläkten på inuken (det låter lite som ett fläktljud men det kan vara inbillat, ganska hög frekvens)

Några tips?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-12 21:03

Prova att vända nätkablarnas kontakter. Prova runt lite, börja med en i taget, starta med HKn. Har du tur löser detta problemet.

Sedan har jag för mig att man bör ha allt till samma vägguttag, men jag minns inte säkert. Kan vara potentialskillnad mellan olika uttag har jag för mig.

Penna i fläkten kanske kan göra att motorn överhettas i en lång session? Kanske bättre att koppla ur den.

Edit: Har du jordade uttag? Vilka av apparaterna är jordade? Har du möjlighet att mata DACen optiskt?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-12 21:58

Har bytt och vänt uttag. Har kopplat ur alla källor ur hk:n - felet kvar. Pennan testade jag bara med i någon sekund för att se hur det ändrade sig.(men det ändrade sig inte)
Den enda stora skillnaden jag har upplevt är när jag sätter input på hk:n till processor och "Direct path". Jag tror mig då koppla ur/bypassa försteget (?) i hk:n .
När man slår på hk:n så börjar inte brummet förrän reläerna drar (försteget kopplas in?).
Kan man mäta på sub out med en multimeter? Och vad skall man i så fall förvänta sig?

Jag har en hembioreceiver som jag kan koppla in för att verifiera vilken apparat det handlar om, men hk:n är ju misstänkt för tillfället.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-12 21:59

Dubbelpost

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-12 22:54

Sorry Björn, du skrev ju att du provat utan något inkopplat till HKn. Har du testat att även koppla bort alla andra apparater från vägguttaget, och vända nätkontakten då? Provat annat vägguttag?

Jag håller med om att HKn är huvudmisstänkt. Har själv en Arcam som brummar lätt i ena kanalen, också från och med att utgångsreläerna slår till. Kommer inte ihåg vad supporten skrev till mig, men det var nog något i stil med att någon komponent/kontaktpunkt/lödning kan ha blivit dålig så att strömförsörjningen stör - mitt brum låter som nätbrum.

990 är väl en fin stärkare, säkert värd ett besök på verkstad.

Min Arcam har brummat i åratal, men funkar fint i övrigt. Så det kanske inte är något akut med din HK.

Undrar bara vilken verkstad som fixar detta bäst och billigast, det är jag nyfiken på själv.

Edit: Tror inte du får ut något vettigt med multimeter på sub out. Krävs nog oscilloskop för det. Men någon mer kunnig vet bättre än jag.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-13 07:58

alla förstärkningsgrunkor brusar lite. speciellt om man drar upp volymen till högt, eller sitter nära elementen. i studios där man har mycket apparater så brukar man snacka om gainstaging för att få optimalt lite brus på den maxvolym man tänkt sig.

om du ska mäta lågnivåbrus med en multimeter så får du köpa en dyr en, typ den dyraste tektronix/fluke eller agilentserien av bänkmultimetrar, 8-10 lök eller nåt. eller låna en. oscilloskop är inte gjorda för såna här mätningar, alldeles för okänsliga.

det kan mycket väl vara slutsteget ändå tror jag.

mitt tips är bara försöka ställa in alla nivåer så du inte hör bruset.

personligen får jag brus ur min dators hörlursutgång när den kopplas in till nån annan nätdriven apparat, det är så mycket skit i en dator så det är helt omöjligt atgt säga var det kommer ifrån.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-13 09:49

Jag misstänker nivåmatchningen på din iNuke.

Hur mäter man utnivån på ett enkelt sätt?

Personligen nöjde jag mig med att mäta upp rätt volt över en kanalen med en billig multimeter. Brusar utav helvete gör det, men av andra anledningar. :-)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Brummelibrum

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-03-13 14:10

Bjorn_ skrev:Först, fan också!

Har hittat brum i mina basar. Setupen består av:
Hk990
Inuke3000dsp
Dac

När jag skruvar upp volymen på inuken har jag brus som hörs tydligt på lyssningsplats. Bruset kommer primärt från basarna men lyssnar man skitnoga så hörs det liiite från mellanregistret också men det är så pass lågt att jag kan leva med det.
Kopplar jag bort källan (sub out från hk) från inuken så försvinner det mesta bruset. Det finns kvar ett visst grundbrus men det kan jag leva med.
Klickar jag runt bland olika källor på hk:n så försvinner det mesta bruset när jag kommer till "processor" . Antar att jag då kopplar bort försteget i hk:n...

Är den paj eller?

Har för övrigt bypassat hk:ns el direkt till annat uttag, kopplat loss all annan el, stoppat en penna i fläkten på inuken (det låter lite som ett fläktljud men det kan vara inbillat, ganska hög frekvens)

Några tips?

Det fattas grejor i din beskrivning. Var kommer signalen till din D/A-omvandlare ifrån och vilket gränssnitt är den kopplad med?

En vanlig grej att vara vaksam på är om man kopplar datorer ihop med audioutrustning. De kan ställa till med en hel del brumproblem. Likaså tv-apparater som är anslutna till analoga kabel-tv-nät. Och dessutom apparater som är jordat anslutna till olika uttag, o.s.v.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-03-13 15:39

Mitt brum försvann när jag bytte till en kort skärmad signalkabel från Classe.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-13 22:14

Tack för tipsen!

Som sagt så har jag kvar bruset även om jag kopplar bort alla källor från hk:n - bruset är alltså i basarna som sitter via sub out in i inuke och sedan till basarna.

Så hur dacen är kopplad spelar ingen roll, men den får sin signal optiskt från en hdmi-växel och sedan fin-kabel från Kjell ;) in i hk:n.

Så antingen har jag brus i hk:n (jag kan ana ett brus i frontarna med men det är typ faktor 10 mindre nivå=inget jag stör mig på.)

Efter att ha fått dit min dac har jag pluggat mina frontar för att få lite annat ljud (som jag är nöjd med). Tänkte sedan provspela basarna lite och vred upp rejält på inuken (3/4 effekt) och körde lite mushroom mest på skoj. Sen när jag insett att projektorn höll på att skaka sönder och dörrar och glas skramlade onödigt mycket och lätt öronvärk på det så skruvade jag ner igen. Eftersom jag nu blev av med lite basstöd i mina frontar så höjde jag volymen till 3/5 på inuken. Här hörs ett tydligt brum (låter som en fläkt från högtalaren, har inte mätt det men jag gissar på en blandning av frekvenser, bland annat 400 Hz - låter mer som brus än brum - kanske inte jordfel då?)

Har jag effekten är på hälften på inuken så är det knappt hörbart, men ökar sedan exponentiellt ju mer man skruvar upp. Har ungefär haft den på halv effekt innan så jag har inte hört det innan. Hade varit mindre tråkigt om det är inuken som introducerar bruset.

Om jag ändrar filterna på inuken så förändras brusnivån, men det försvinner aldrig.

Tänker koppla in en annan receiver bara för att utesluta problemen men jag har inte fått tid till det ännu :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-13 23:46

Jag tror att nivån in i din iNuke är för låg. Jag kör 1000DSP till fyra ROY:ar och har inte höjt gain digitalt, tvärtom har jag sänkt med 5 db.
Om du måste höja gå in så har du s a s svag volym på källan, oavsett impedans elle volt i kablaget. Om du då måste höja gain blir bruset högre. 6 db gain blir således fyra gånger så högt brus, osv.
Givetvis kan det bero på något helt annat också.

Har du kollat volyminställningarna på din källa? Kör du genom dator så kolla alla program en gång extra..

Rätta mig gärna om jag har fel. :-)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-13 23:52

DUBBELPOST

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-03-14 00:26

Jag får nät/jordbrumm i mitt inuke6000dsp ifall usb kabeln inte är inkopplad till datorn, hela anläggningen är i ojordade uttag.
Löser sig ifall jag kopplar i usb kabeln som sagt men någon gång bör jag väl få uttagen jordade.
Iallafall så letar det sig in brus istället till inuke steget från datorn, via usb kabeln verkar det som.

Bruset påverkas av nivåpottarna på inuken men som tur är har jag sluppit allt för högt brus, bara knappt hörbart från soffan men tydligt om man lägger örat mot elementen.

Så ifall du har usbkabeln i kan du prova att dra ut den, och se ifall bruset letar sig in den vägen...

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-14 11:58

Jag lär nog kolla om det brusar ur min iNuke också.. :D (när jag kommer hem från jobbet..)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-14 12:01

Elfsberg skrev:Jag tror att nivån in i din iNuke är för låg. Jag kör 1000DSP till fyra ROY:ar och har inte höjt gain digitalt, tvärtom har jag sänkt med 5 db.
Om du måste höja gå in så har du s a s svag volym på källan, oavsett impedans elle volt i kablaget. Om du då måste höja gain blir bruset högre. 6 db gain blir således fyra gånger så högt brus, osv.
Givetvis kan det bero på något helt annat också.

Har du kollat volyminställningarna på din källa? Kör du genom dator så kolla alla program en gång extra..

Rätta mig gärna om jag har fel. :-)

Kör du dem i 2 eller 8 ohm ?

Jag kör dem två och två paralellt, alltså 2 ohm per kanal. Ingångsnivån är ju den man justerar på rattarna på inuken - finns väl ingen annan inställning?
I övrigt kommer de från sub out på HK:n och där kan jag inte ställa nivån.

Jag skulle ju kunna testa koppla in pre out istället och lägga på en crossover i inuken för att se om det blir någon skillnad. Hur gör ni ?

Tycker själv att det är lite märkligt att jag kan skruva upp inuken så pass mycket så det känns ju på ett sätt som att in-nivån är låg, precis som du säger.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-14 12:09

fel fel fel,

hittade i manualen att det visst skall gå att ställa nivån på sub out

får testa det :-)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-14 18:22

I min setup så sitter det en Y-split efter DAC/försteg..
Basarna är seriekopplade, två per kanal.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-14 20:15

Ok, du kör alltså 8 Ohm per kanal - hade varit kul att testa - men det betyder ombyggnad för min del, pallar inte...

Hittade att man kunde hissa sub out med 6 dB - done. Det brusar inte ett skit mindre, men jag har sänkt nivån på inuken - får testa så fort det blir tillfälle, men nu skall det bakas rulltårta med barnen (har lovat i en vecka nu - "nä imorgon gör vi det" :-) )

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-24 23:36

Kanske skall stoppa in en sån här?

http://artproaudio.com/artcessories/audio_solutions/product/cleanbox_pro/

Har provat allt annat, typ. Här är mina teorier på vad det inte beror på:
Nätbrum (inget brum utan input inkopplat=inget nätbrum)
Dac (brum även utan den inkopplad)
Hk (likadant med annan stärkare)
2ohms inkoppling (vet för lite om varför jag skulle koppla in det med 8 ohm istället men jag får inte mindre brum med det)

Värt ett försök kanske, någon testat en sån manick?

Det är ju billigare än att uppgradera till ett hifislutsteg, typ nad plus minidsp.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-25 09:13

om man läser lite här:

http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm

så undrar man ju om det nånsin borde ha funkat (bra alltså)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-25 21:41

På allas inrådan beställde jag en sån idag ;)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-28 22:12

Såja

Har sänkt nivån på inuken till strax under hälften! Bruset är kvar om man skruvar upp så det hjälpte inget alls, men eftersom jag sänkt så mycket så hörs det inte längre, problem solved :)

När jag innan ingreppet höjde basen på hk:n med 6 db (Max) så blev det aningen mer, men med tanke på skillnaden på RCA ut och xlr in så kändes det som man var hopplöst efter. Nu är hk:n på noll och art:en på 4 dB gain (av 10).

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-10-02 19:05

Ingen kanske bryr sig men jag tänkte meddela att jag hittat "felet". kanske bra om nån söker på samma fel nån gång iaf. Jag har envisats med att köra sub-out från min hk990 för att kunna köra dess inbyggda auto-peq. Nu kör jag inte den alls ändå, det var väl mest kul att testa i början antar jag. Var nästan beredd att byta ut min inuke för att få bort bruset. Idag kopplade jag förbi HK:n och pluggade in min mobil direkt i cleanboxen (som går till inuken) - bruset decimerat till nästan inget alls. Kul eftersom jag inte har råd med nytt steg...

Kopplade om till pre-out på hk:n och fixade ett delningsfilter i inuken, fick lattja lite hit och dit men det blev bra till slut.

... trodde i min enfald att hk:n skulle fixa delningen bättre men icke - eller ja delningen kanske funka bra, men en massa brus på sub-utgångarna.

Nu skall jag bara tuna om allt igen, men det får bli när jag är själv hemma en dag :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 20:23

Låter nästan som om något vore trasigt, så mycket brus borde du inte ha där. Om inte det är så att basen mätts in på "max lyft" och de andra kanalerna tryckts ned i botten.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-10-02 20:47

Mm, det känns inte alls rätt med de där subutgångarna faktiskt, på pre-out är det jätteskillnad i brusnivå. Har testat alla andra ingångar också men samma brus på sub-out.
Innan hade jag Cleanboxen uppskruvad på 1/3 och inuken på lite mer än hälften med påtagligt brus (så att det störde). Nu har jag "försteget" eller nivåmatchningsboxen (Cleanboxen) på hälften och inuken på hälften, med nästan inget brus och bra mycket mer output. Nu kan jag kontrollera delningen bra mycket bättre också i inuken så det känns bara kul. :)

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-10-04 11:00

Jag hade mycket brum och brus när ja körde inuke + onkyo 3007 hälften försvann när jag drog ur antennsladden ur väggen men det var ju ingen bra lösning. Det som löste problemet var en bit FK och 2st ringkabelskor så gjorde jag en förbindning mellan chassit på inuke och onkyo.

Den har jag dock inte behövt sen jag bytt till försteg-slutstegskombo istället för Onkyon.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-10-09 10:35

MattiasBGD skrev:Jag hade mycket brum och brus när ja körde inuke + onkyo 3007 hälften försvann när jag drog ur antennsladden ur väggen men det var ju ingen bra lösning. Det som löste problemet var en bit FK och 2st ringkabelskor så gjorde jag en förbindning mellan chassit på inuke och onkyo.

Den har jag dock inte behövt sen jag bytt till försteg-slutstegskombo istället för Onkyon.

Å, snälla kan du inte förklara lite tydligare hur du gjorde? (Lider av precis samma brus själv.)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-12 18:41

MattiasBGD skrev:Jag hade mycket brum och brus när ja körde inuke + onkyo 3007 hälften försvann när jag drog ur antennsladden ur väggen men det var ju ingen bra lösning.

"rätt" lösning kan vara en mojäng som isolerar lågfrekvens+likspänning men släpper igenom radiofrekvenserna.
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/ovriga-mottagningssatt/kabel-tv#galvanisk-avskiljare-(mantelstromsfilter)

Återgå till Teknikforum