DIY Alunda (Uppsala) 2014 - 8 nov.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

DIY Alunda (Uppsala) 2014 - 8 nov.

Inläggav aisopos » 2014-10-09 22:45

Då är det helt klart med lokaler, en del föranmälda utställare finns, datum är klart.
Lördagen 8/11. Öppet för besökare har vi mellan 12 och 16.

Utställare börjar och ställa upp så tidigt som det behövs. Jag räknar med att öppna senast 0900, men ännu tidigare om det är någon som önskar. Utställare lämnar lokalerna så fort som vi är klara, vad nu klockan blir.
Troligen blir det även en sväng på fredag kväll för att ställa upp en del system redan dagen innan.

Nu är det väl bara att placera ut utställare i lokalerna.
2-a skiss lokaler.png
2-a skiss lokaler.png (6.31 KiB) Visad 12986 gånger

Orangea rum är ej disponibla för mässan. En del kommer vara låst andra för förvaring av sådant vi måste flytta undan.
Bilden är ganska skissartad, det finns bl.a. lite toaletter och sånt, som jag inte ritat ut.

Mellan rum 1 och rum 2 är det lite mer överhörning än i andra rum så där tycker jag att vi lämpligtvis placerar mindre högljudda alster.

Såhär placerar vi utställarna, listan ändras kontinuerligt.
Rum 1: Martin, 4-vägs MetallElement-högtalare. KristoferA ett par slutsteg och kanske en förförstärkare om den hinner bli klar tills dess. Några olika småhögtalare följer också med
sammel Ett par Sateliter med Vifas PL14 och DX2TG En subb med ett "Goldenage line " (TC sounds OEM-tillverkning för Golden age musik runt 1998-1999.) i en ca 50 liters basreflex med inbyggt slutsteg med svepbart delnings filter upp till 170 HZ.
Med lite icke hembyggd elektronik till.
Rum 2: luminous - CBT36 Linearray
Marten_Med_ fantastiskt osnygga, men prisvärda OB högtalare. Prisvärda om man bortser från den dyra spolen. Dessa drivs av min lilla Denon CEOL Piccolo spelandes några utvalda välljudande flac'ar och en samling favoriter från Spotify.
Rum 3: paa, SEOS-toppar.
smile elektronik med högtalare (men om någon annan med högtalare vill samsas med min elektronik så delar jag gärna med mig!)
ev aisopos Sina gamla TBTH http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81296
Rum 4:
Rum 5:

Korridorspöke: BAMBAM dema uppspelning av Ambisonics (3D spherical sound) över hörlurar med headtrackning

Några som känner att dom vill samsas, antingen som kombination elektronik - högtalare, eller bara ställa ut i samma rum?

Andren - kaffemaskin

Vi börjar såhär, nu ikväll då.
Jag ska lägga upp en blänkare på hififorum också, sen.

mitt feletonnummer är Osjusex8-611 1OO
Senast redigerad av aisopos 2014-11-06 23:52, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
aisopos

Re: DIY Alunda (Uppsala) 2014 - 8 nov.

Inläggav aisopos » 2014-10-09 23:05

Och så här hittar man hit:
Lokalerna ligger vid skolan i Alunda, 3 mil nordöst Uppsala.
Bild

Bild
För bilburna stockholmare och kommande från andra orter än Uppsala blir det egentligen inte så stor skillnad mot där det var tidigare år på ångströmslabbet. Det blir tre mil extra, men man behöver inte in och gröta i Uppsala.
Det finns gott om busskommunikationer hit, ofta 2ggr i timmen och ända till drygt midnatt.
http://www.ul.se/Global/Resa/Tidtabelle ... 886web.pdf

Och såhär ser det ut på själva skolområdet.
Alunda-01.gif
Alunda-01.gif (67.09 KiB) Visad 12979 gånger

De röda ringarna är de två husen vi disponerar.
Det finns gott om gratis parkeringar där, bl.a. där jag skrivit "parkering". Och bussen har en hållplats väldigt nära, där jag skrivit "Buss".

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-10 06:19

Super att det faktiskt blir något, bra jobbat!

Jag vidhåller vid min elektronik, jag har lite problem med försteget just nu, men hoppas lösa detta.

Högtalare är det lite sämre med ifrån min sida, dock håller jag på att färdigställa ett par "TPAM10HTL" hoppas jag blir färdig med dessa innan träffen.

Kniper det med högtalare så kan jag plocka med mig ett par H.A.D TLX transmission line lådor med beyma element i.

Användarvisningsbild
ssoep

Inläggav ssoep » 2014-10-10 22:40

Väldigt sugen att komma.
Kan ta med något PA-steg har ett antal LAB 2000 och några filter även mina mellanregister om intresse finns.
Basarna är för stora.
http://www.minhembio.com/ssoep

Hjälper gärna till med arrangemanget nu när det är i närheten, skicka PM.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-10-11 11:53

Eftersom ingen annan börjar så bokar jag rum nr.1
Där kommer det förhoppningsvis ställas upp ett par slutna 4-vägare med enbart aluminiummembran om de får plats i bagaget på bilen. Impedans 4-16ohm, känslighet 86dB. Inbjuder den som vill att assistera med sin egenbyggda elektronik för att driva dem. Som motiverande backup kommer jag annars koppla in dem med Linn för- och slutsteg Kolektor och LK85. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-11 11:57

Jag kan ta med mina SEOS-toppar känslighet 93-95 dB, de tål 500W, och samsas med någon som har med sig förstärkare, annars kommer jag köra med ett par Sentec PA9. Rum nr 3 blir bra. Kanske LAB-stegen kan lira på dom, ssoep? Du kan ju ta med topparna också, så kan vi jämföra lite.
Byggtråden:
viewtopic.php?f=3&t=58125
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-11 13:23

Bra att ni börjar tänka på placeringarna, jag uppdaterar första posten allteftersom.

Och jag tror vi börjar med att fylla hus 1, jag tycker vi siktar på två olika utställda system per rum, ev tre.
Detta medger nämligen att även utställare får en chans att kolla runt lite medan deras grejer "vilar".
Men då en del endast har högtalare andra endast elektronik så kan det ju bli uppåt 6 st utställare per rum om det vill sig så.

Vi kan sen närsomhelst stuva om rummen helt om behov uppstår, t.ex. när vi börjar fylla på i hus 2 också.
Men som det nu ser ut så bör det gärna dyka upp några aningens mer svagspelande system till rum 1 och 2, och gärna något mer starkspelande till rum 3. Fast det är givetvis inget måste, i samma rum kan svaga system samsas med starka, men däremot kan ett starkt system i rum 2 störa till rum 1.

Använd denna tråd till att efterlysa det du tycker saknas för att dema dina grejer, du behöver hjälp med högtalare, förstärkare, signalkällor eller annat för att få ihop en utställningssetup.
Så kombinerar vi ihop efter bästa förmåga.

Själv kan nog bidra med någon enklare fabrikstillverkad CD-spelare eller förstärkare. Eller mina Pioneer S-CN301-LR om det händelsevis plötsligt skulle bli för många DIY-stärkare jmf med DIY-högtalare. ;)
På DIY-sidan har jag nog dessvärre inget vettigt att bidra med i år. Och har i höst blivit riktigt chookad med annat att göra att jag näppeligen kan fixa något heller.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-11 13:33

Riktigt trevligt att det fixas och donas runt om i landet, den som var i Vänersborg var riktigt lyckad tycker jag och ser fram emot nästa eldsjäl som drar igång något häromkring igen.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-11 13:51

Då bokar jag rum 2... jag ställer upp min elektronik med högtalare men om någon annan med högtalare vill samsas med min elektronik så delar jag gärna med mig!
Egentligen ser jag hellre att något kompletterar mig med högtalare än att jag tar med mig mina!

Edit: plockar även med mig fabrikstillverkad cd/dvd samt MiniDSP vid behov

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-10-12 11:04

Jag hoppar då in i rum ett. Med följer ett par slutsteg och kanske en förförstärkare om den hinner bli klar tills dess. Några olika småhögtalare följer också med och diverse kablar.

PS: Kan man ta med lite prylar för att sälja där?

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-12 11:41

Lite d.i.y försäljning tycker jag är helt ok.
Jag kan säkert släpa med mig lite skrot jag med :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-12 14:27

Det har av lokalägarna inte påpekats något direkt förbud mot kommersiell verksamhet i lokalerna.

Men jag själv har däremot meddelat att arrangemanget är av privat och icke-kommersiell karaktär på så vis att inga marknadsaktörer verkar inom ramarna för sitt företag i form av reklam för sina produkter eller gör vinst på arrangemanget.
Jag har också hintat om att det är trevligt om utställare kan sälja av lite av överbliven utrustning/material som en loppis, på det helt privata planet.
Det har inte lyfts några synpunkter mot detta.

Så, jag ser inga problem med att en viss smärre loppis-verksamhet bedrivs, på privat basis.

Det är inte heller något problem att branschaktörer ställer ut sina egna DIY-projekt. Det bör ju alltså inte vara företagets produkt då, utan någon egenkonstruerat, för eget bruk. Jag känner mig helt övertygad att vi är vuxna nog att sköta allt detta rätt. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-12 14:30

Om någon skulle vilja dema ett par 9LAEH på denna mässa så skulle åtminstone jag själv tycka det var trevligt. :)
Jag har hört så mycket gott om dessa högtalare.

(Skruttens projekt)
viewtopic.php?f=3&t=18807

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-10-12 14:40

Absolut, de har jag inte lyssnat på än. Det är samma midbas som jag använder som övre mellanregister i 4-vägaren. Kanske kunde vara kul att göra en jämförelse i så fall.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
vemsom

Inläggav vemsom » 2014-10-12 17:33

Skall försöka komma.
Är det någon som skall köra? Jag tänkte ta med lite saker att sälja om det finns plats att sälja saker?

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-10-12 19:11

Någon från Eskilstuna trakten som vill dit? Då kan vi samåka isåfall.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-12 19:44

Vi måste även bestämma lite tider ... :D

Klarar alla utställare att göra klart under lördag morgon?
Isåfall kan jag tänka mig att det är rätt bra att starta insläpp för utställare för att rodda ihop sina saker från ca 08.00 på morgonen.

När ska vi öppna för publiken?
11.00, 12.00 ??

Sluttid? 16.00, 17.00 ??

Jag är medveten om att det hela inte är så knivskarpt, att en del publik både kommer tidigare och lämnar senare, för att hjälpa till och/eller surra med sina polare. Men vi bör kanske ha en officiell öppningstid i vilket fall. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-13 00:28

Klart att det är bra med officiell öppettid, även om man inte behöver hålla stenhårt på den så vill ju folk veta om det är öppet när dom kommer.
Det blir ju några timmar att köra på morgonen, så det är väl bra om det inte öppnar för tidigt bara, 12 skulle jag föreslå.
Sedan är det ju inte så stor mässa så 4-5 timmar räcker säkert väl till för att hinna kolla på allt spännande, i alla fall för de som inte ställer ut.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-10-13 05:29

Kul initiativ synd att det är långt bort för min del. Jag kommer säkert deltaga eller hjälpa till med något liknande i hemtrakterna till våren när jag är lite mer färdig med mina projekt.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-13 06:02

När är det dags att avbryta för dagen?
Utställare ska hinna plocka ner och packa in i bilarna, städa av och ställa tillbaka lokalerna i ursprungsskick.
Sen brukar vi väl åka och äta efteråt, alla som är hågade samt har tid.

Äta lokalt i Alunda? Här saknas det ställen med några gastronomiska höjder. Restaurang Olandsbaren har halvhygglig miljö att sitta i, Pizzor och kebab och sånt i medelkvalitet och så har dom lite a'la' carte-rätter.
Jag hittar ingen meny på nätet, kanske det finns en gömd här någonstans.
http://olandsbaren.blogspot.se/

Annars är det väl att åka in till Uppsala och äta som gäller.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2014-10-16 12:13

Nån från 3-stad som skall åka ?

Nån med Hornbasar som ställer ut ...?
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-19 17:39

aisopos skrev:Då är det helt klart med lokaler, en del föranmälda utställare finns, datum är klart.

Då är det väl bara att placera ut i lokalerna då.

Orangea rum är ej disponibla för mässan. En del kommer vara låst andra för förvaring av sådant vi måste flytta undan.
Bilden är ganska skissartad, det finns bl.a. lite toaletter och sånt, som jag inte ritat ut.

Mellan rum 1 och rum 2 är det lite mer överhörning än i andra rum så där tycker jag att vi lämpligtvis placerar mindre högljudda alster.

...

Hur mycket möbler finns det i lokalerna? Finns det stolar. tex för lyssnare, och något bord att ställa elektronik på, eller är det fullmöblerade skolsalar? Hur är det med gardiner eller eventuellt akustiktak?
Finns det många jordade uttag? Fast det är väl säkrast att ta med skarvsladdar och grendosor?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-19 21:31

Bord finns det bra om (helt tillräckligt). Pianon, synthar och trumset finns det något för många av 8) .
Så utställare (gärna med några hjälpande händer) får bära undan lite undan lite grejer.
Stolar är det för få av. Jag håller på och försöker skaka fram en hög med extrastolar, som jag i så fall vill ha hjälp med att bära in och sen ut av någon/några flinka medhjälpare.

Akustiktak har jag tyckt mig se överallt, gardiner har jag faktiskt inte tänkt på ...

Uttag måste det väl finnas? Men jag tror att utställare gärna tar med de grendosor dom behöver och gärna någon skarvsladd också.
Jag kan själv hugga med mig lite grendosor och kabelvinda, och några andra skarvsladdar, så vi inte står oss slätt om några glömmer detta.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-20 23:35

Hur är det med de som tidigare anmält intresse men ännu inte velat peta in sig i något rum?

Kan ni kanske hojta till lite här hur ni vill placera er, eller be mig placera er lite random sådär. ;)

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-10-21 00:49

Tänkte ta med mig mina fantastiskt osnygga, men prisvärda OB högtalare. Prisvärda om man bortser från den dyra spolen. Dessa drivs av min lilla Denon CEOL Piccolo spelandes några utvalda välljudande flac'ar och en samling favoriter från Spotify. På tal om Spotify, hur är det med Internet förbindelse, finns det eller är det egen 4G puck som gäller?

Dom är inte så stora, 120x60 men behöver komma ut ca en meter från väggen för locka fram basen.

Är det någon som har två spolar på 10mH helst ner mot 0,5ohm som kan tänka sig att låna ut under lördagen så blir den ännu billigare. Då pratar vi nästan gratis.

Recept,
1. Plywood, gratis, byggmarknaden bytte skivsåg och "sågade" in sig med att dela 2400x1200 skivor till 1200x600, massor och åter av massor med spill bitar blev det, som jag fick några
2. Den billigaste 15" i Sverige, hela 299:-/st med en liten dansande apa på damkåpan och lagom högt QTS och en pytte magnet
3. Den populära vita Vifan TG9FD-10-04
4. Ett enkelt delningsfilter, som kan bli ännu billigare med 10mH spolar och inte 20mH
5. Lite kabel/terminaler och annat från skrot lådan

Finns det förbättrings potential, ja visst, men det spara jag på tills barnen blivit stora och flyttat ut.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-10-21 07:26

Ett tips: jag var med på min första diy-träff i kristianstad för ett halvår sedan. Jättekul och intressant, men tyvärr för dålig uppslutning. Satsa hårt på marknadsföring. Dels genom att skapa en tråd i generellt om hifi men även på andra forum. Annars kommer det inte komma så mycket folk.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-27 14:21

Har PM:at ssoep för nån vecka sedan om ev samverkan vid träffen, men han har tydligen inte läst det än, nån som vet hur man kontaktar honom?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-28 13:38

Nu är det flera som inte läst sina PM!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2014-10-28 20:55

aisopos, du får gärna pytsa in mina CBT36 i något rum. Jag tror att det kommer ta lite längre tid för mig att sätta upp systemet än för andra kanske, så det kan vara en ide att sätta mig i hus 2.

Om det är någon som har ett par subwoofers som skulle trivas bra ihop med ett par CBT36, så hojta gärna!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-28 21:04

paa skrev:Nu är det flera som inte läst sina PM!

Eller, pga av tidsbrist, inte svarat ... :D

Nästa

Återgå till DIY-forum