aktiva högtalarfilter låter bättre

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Re: aktiva högtalarfilter låter bättre

Inläggav celef » 2014-10-13 19:02

fasen va ruttet, jag skrev ett inlägg som försvann, och nu måste jag skriva allt igen, och jag känner mig lite stressad då glassbilen är på g... jag får bara inte missa glassbilen, mina barn kommer mörda mig, men tack för alla svar

mitt testfilter är ett elektroniskt analogt 24db/oktav delningsfilter av linkwitz riley-typ. mätning visade att att brantheten inte riktigt stämde, hp-delen låg närmare 20db/oktav och av okänd typ. inte heller delningsfrekvenserna stämde riktigt, men det lät jäkligt gött när jag hade rattat in rätt frekvens och nivåer och fas.

testhögtalarna var ett par tvåvägs bokhyllehögtalare i svart ask.

men jag blev lite lyssningstrött, det finns ingen funktion för baffelstegskompensation i filtret, så ljudet var rejält bassvagt. jag plockade fram pc och körde igång basta och simulerade fram en liten passiv kompensering med spole och motstånd, det blev mera bas men ljudet blev åter grått och odynamiskt, den berömda filten hängde över högtalarna igen. den så pigga och rappa återgivningen som hela tiden liksom stod på tårna saknades av hela familjen.

mitt nästa försök blir en trevägare, med förmodligen stor baffel, jag hoppas med det kunna få till en jämnare tonkurva och förstås en större bandbredd, jag får leka lite med edge och se vad som kan göras. filter med 48db branthet tror jag oxå skulle vara välgörande, men sådana verkar vara rätt svåra att finnaa, kanske måste jag därför välja digitalt?

skulle ni vilja berätta mer om emk, massa och fjädringsområdet, jag fattar tyvärr ingenting :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-13 19:09

Jag gissar att det du kallar rapp återgivning inte är något annat än samma sak som de tonkurvefel som du konstaterat är jobbiga att lyssna på i långa loppet.

Problemet är kanske att felen kan vara tilltalade med vissa inspelningar men svåra att stå ut med med andra.

Den där kompensationen för baffeln är hur som helst väldigt enkel att åstadkomma även aktigt. Skicka mig ett schema på filtret så visar jag hur du kan modda det. Du kommer dock med största säkerhet att tycka att det låter likadant som när du åstadkom det passivt, möjligen något sämre eftersom baffelkompensationen du gjort passivt troligen är i varje fall något gynnsam med avseende på elementens distorsion. Det kommer inte att bli så när du gör samma eq aktivt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2014-10-13 22:53

Bäste Herr Ingenjören
Kan Ni vänligen klargöra hur passiva filter kan sänka termisk kompression och reducera distortion :?:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-10-14 11:30

Kanske bidrar till att göra strömmen som går genom talspolen mer linjär genom att låta en mer linjär komponent vara kopplad i serie med talspolen och dominera totala induktansen. Då påverkar olinjäriteter i induktans och termiska effekter i talspolen mindre.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-14 11:44

När det gäller termisk kompression så upphör den ju mera eller mindre fullständigt om man låter bli att spänningsmata högtalarelementen. Praktiskt taget alla aktiva konstruktioner gör just detta - alltså spänningsmatar elementen. Matar man istället in en signalbeskrivande ström så påverkar inte längre talspolens resistans, och därmed heller inte effekterna av dess upphettning.

När det gäller disorsion är det mera komplicerat, men lite föreklat har varje element som regel en hel räcka med bidragande distorsionsmekanismer, och den distorsion som elementet uppvisar är summan av alla dessa - den summa som det blir helt enkelt.

Men det behöver inte bli just den summan...

Det är nämligen så att vissa av distorsionsmekanismerna ger effekter som är synliga även i impedansen, och är de det så är de manilulerbara. Så genom att välja en för varje frekvens optimal matningsimpedans så kan man i förekommande fall minska distorsionen synnerligen märkbart. Men man kan göra det motsatta också, alltså förvärra den. Så det gäller att vet vad man gör. Statistiskt så är det helt dominerande att man i EMK-området får bäst prestanda vid en drivimpedans om -Re/2 till +Re/2. För ett 8 ohmselement alltså mellan -3 och 3 ohm sisådär.

Men verkligheten är mycket mera komplicerad än så där, och man kan i praktiken inte variera drivimpedansen godtyckligt eftersom det även ger tonkurvepåverkan, så i praktiken så behöver detta vara en stark faktor när man avgör vad som är optimal drivimpedans.

Vid högre frekvenser är det lättare eftersom de tonkurvepåverkanseffekter man får där som regel blir aperiodiska, och dessutom kan varje önskad tonkurva genom arkitekturvariationer, ges olika drivimpedans.

Knepigast är som regel HP-filter för diskanter och både HP- och LP-filter för basmoduler (som ju praktiskt taget undantagslöst delas vid låga frekvenser, där elementen genererar riktigt med EMK). Diskantfiltrena går som regel att lösa väldigt bra om man bara startar meden grundlig analys. Basmodulfilter är knepigare och löses ofta bättre aktivt än passivt. Inte bara bättre - billigare! Passiva filter som är avancerade och arbetar vid låga frekvenser blir mycket dyra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-10-14 19:00

Skulle det kunna vara en fördel att införa en passiv seriespole till tex diskant eller mellanregister i ett aktivt system? Skulle det kunna påverka nackdelarna du beskrev vad avser spänningsmatning, distortion och termisk kompression!?
Edit I diskantfallet är ju inte seriespole någon höjdare... förstås :) . Fast kanske ett andra ordningens filter med paralell spole och seriekondensator...? Det blir mer och mer passivt, och mindre aktivt :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-14 22:41

Man kan använda element med tillräckligt hög verkningsgrad så att det inte är ett problem också.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-15 03:22

Nej, det fungerar inte alls. Sådana element har ofta snarare större problem med olinjäriteter, och under alla omständigheter är det en extremt dålig tumregel att det skulle lösa problemet-

Martin_Dewens skrev:Skulle det kunna vara en fördel att införa en passiv seriespole till tex diskant eller mellanregister i ett aktivt system? Skulle det kunna påverka nackdelarna du beskrev vad avser spänningsmatning, distortion och termisk kompression!?
Edit I diskantfallet är ju inte seriespole någon höjdare... förstås :) . Fast kanske ett andra ordningens filter med paralell spole och seriekondensator...? Det blir mer och mer passivt, och mindre aktivt :D .

Det finns mycket finurligare aktiva lösningar som man ha ta till, som inte ger varken induktiva eller resistiva spänningsfall i serie med högtalarelementet.

Jag har faktiskt skrivit om dem flera gånger tidigare här på faktiskt.se.

Vh, iö

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-10-15 09:00

Martin_Dewens skrev:Skulle det kunna vara en fördel att införa en passiv seriespole till tex diskant eller mellanregister i ett aktivt system? Skulle det kunna påverka nackdelarna du beskrev vad avser spänningsmatning, distortion och termisk kompression!?

Lilltroll har en fantastiskt intressant tråd om just detta.
Readers Digestversion:
Stor seriespole i bas/mellan är det pusspoäng på.
Inga fördelar med sådant här i diskanten

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-10-15 09:10

schmutziger skrev:

Readers Digestversion:

Tackar!
Har för mig att jag sett lite av den tråden.
Ska se om jag kan snoka rätt på den :) .

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-16 09:18

hej på er och tack för alla svar!

om ni säger det så litar jag till fullo på er att aktiva filter inte har ett ljudligt övertag över passiva filter, skillnaderna vi hörde kan säkerligen förklaras i tonkurveskillnader

men det har varit en trevlig övning att leka lite med aktivt filter, att så enkelt kunna glida med delningsfrekvensen upp och ner och så snabbt kunna lyssna på varje register var för sig är bara så bra och något jag vill fortsätta kunna göra, jag fick känslan att filter med 48db branthet skulle kunna ge ett riktigt bra systemljud

har nån meckat med 48db filter eller brantare? jag hittar inga rimliga analoga aktiva filter med denna branthet, bara digitalt, hur smidiga är dessa digitala att labba med, och hur snabba är dom i att utföra instoppade instruktioner?
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-16 10:44

Det är tveklöst snabbare att meka med aktiva filter om man snabt vill testa olika dimensioneringar. Allt är några knapptryckningar bort.

Många aktiva filter, i synnerhet analoga, har dock synnerligen begränsade möjligheter. Så även om det går snabbt och smidigt att testa de olika dimensioneringar som finns så är det inte säkert att de ens liknar de dimensioneringar som behövs.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-16 10:50

Mina digitala filter (BSS) är justerbara i realtid endera med hjälp av meny (lite mekigt) eller via program som t.ex. SMAART (enkelt) eller så gör man flera konfig i förväg och hoppar mellan olika minnen ( tar 2 sek).

/Harryup

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-10-16 10:53

Jag brukar använda analoga passiva filter med 48dB/oktav akustisk branthet ner till -20dB ungefär, sedan släpper jag ner till ca. 6dB/oktav elektriskt efter det. Det kan man göra väldigt lätt om man utgår ifrån ett 3:e ordningens elektriskt filter och lägger till en reaktiv komponent i shuntdelen så att det blir en serieresonanskrets. Ger ett väldigt flexibelt, formbart och bra filter som dessutom har väldigt konstanta dynamiska och termiska egenskaper och låg total fasrotation.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-16 11:04

Det du talar om är hyperboliska filter.

Till skillnad från elliptiska och cirkulära. Bara för att krångla till det så är inte elliptiska filter alldeles entydigt, det åsyftar ibland filter med polerna elliptiskt placerat, och ibland tycks det vara hyperboliska filter som åsyftas. Men oavsett namnen så talar du om filter med nollställen på andra ställen än origo eller oändligheten.

Och elektriska filter har inte akustiska brantheter. Utsignalen från filtret är elektriskt. Jag gissar att du menar att du dimensionerar högtalare med akustisk branthet på 48 dB/oktav (inom ett smalt band), med hjälp av de filter du nämner.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-10-16 14:08

http://gsjournal.net/Science-Journals/R ... nload/4658

Hyperbolic tangent filter kallas det i denna uppsats. Påminner om egenskaperna hos de filter jag brukar använda. Syns inte jättetydligt i graferna eftersom de inte är logaritmiska på frekvensaxeln, men man kan se att böjen "foten" i stoppbandet är skarpare än knät på filtret och man får då en mycket brantare filtrering för samma ordning 'n' på filtret.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-16 14:23

Lustigt att författaren anser att han uppfunnit filtret 2012, när jag användt det sedan 70-talet... ;)

Eller också har jag bara läst hans uppsats för slarvigt (jag skummade bara igenom det). Den kan innehålla något nytt.

Det jag tyckte var det mest noterbara är att han användt linjära skalor för amplitud och frekvens. :? Inte så praktiskt kanske om man vill att det skall synas vad man gör. Speciellt inte om man dessutom väljer att visa LP-filter och inte HP-filter. Men det är praxis i vissa kretsar. Matematiska närmare bestämt.

Men som sagt - då jag bara skummat texten vill jag reservera mig för att det inte vid en skumning tydligt framgick vad den där "tangent" i hans beteckning på sitt eget filter, betydde. Det kanske det gör om man orkar läsa noggrannare. Utan att ha orkat läsa noggrannare eller kunna se i graferna tydligt (på grund av de illa valda axlarna) så känns det/ser det ut som om han förgriper sig på definitionen på ordningstal.

Hur som helst kallas den filtertyp jag talar om ibland för Typ II Chebyshev-filter, eller inverterad Chebyshev. Jag använder företrädelsevis "orena" sådana, det vill säga filter där jag smutsat ned funktionen med förlustbehäftade element för att undvika lågnivåringningar. Högre ordningens sådana filter blir ofta särskilt trevliga med polerna placerade som ett oändlighetstecken (domus).

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-16 19:07

Martin_Dewens skrev:
schmutziger skrev:

Readers Digestversion:

Tackar!
Har för mig att jag sett lite av den tråden.
Ska se om jag kan snoka rätt på den :) .

Här labbar Lilltroll med seriespole till basar:
viewtopic.php?p=472988#p472988
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-10-16 19:26

Tack Paa :) .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-16 19:37

IngOehman skrev:Lustigt att författaren anser att han uppfunnit filtret 2012, när jag användt det sedan 70-talet... ;)

Eller också har jag bara läst hans uppsats för slarvigt (jag skummade bara igenom det). Den kan innehålla något nytt.

Det jag tyckte var det mest noterbara är att han användt linjära skalor för amplitud och frekvens. :? Inte så praktiskt kanske om man vill att det skall synas vad man gör. Speciellt inte om man dessutom väljer att visa LP-filter och inte HP-filter. Men det är praxis i vissa kretsar. Matematiska närmare bestämt.

Men som sagt - då jag bara skummat texten vill jag reservera mig för att det inte vid en skumning tydligt framgick vad den där "tangent" i hans beteckning på sitt eget filter, betydde. Det kanske det gör om man orkar läsa noggrannare. Utan att ha orkat läsa noggrannare eller kunna se i graferna tydligt (på grund av de illa valda axlarna) så känns det/ser det ut som om han förgriper sig på definitionen på ordningstal.

Hur som helst kallas den filtertyp jag talar om ibland för Typ II Chebyshev-filter, eller inverterad Chebyshev. Jag använder företrädelsevis "orena" sådana, det vill säga filter där jag smutsat ned funktionen med förlustbehäftade element för att undvika lågnivåringningar. Högre ordningens sådana filter blir ofta särskilt trevliga med polerna placerade som ett oändlighetstecken (domus).

Vh, iö

Tangent har väl med att det är hyperbolisk tangens i formeln?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-16 20:23

Nattlorden skrev:Tangent har väl med att det är hyperbolisk tangens i formeln?

Ja, det är säkert överföringsfunktionen i uttryck (13) som avses, där tanh-funktionen förekommer.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-10-16 23:07

IngOehman skrev: Utsignalen från filtret är elektriskt.

Jag skulle våga sätta många tusenlappar på att Martin känner till det. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-16 23:53

Va, är inte utsignalen mekanisk? 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-17 02:18

Det passiva delningsfiltret har inte en akustisk branthet, bara en elektrisk. Om ni läser inläggen lite noggrannare så förstår ni dem nog.

Vh, iö

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-10-17 07:38

Ett passivt delningsfilter med en akustisk delning låter nog rätt illa.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-10-17 08:39

IngOehman skrev:Det passiva delningsfiltret har inte en akustisk branthet, bara en elektrisk. Om ni läser inläggen lite noggrannare så förstår ni dem nog.

Vh, iö

Vi förstår inlägget.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-17 08:56

Piotr skrev:
IngOehman skrev:Det passiva delningsfiltret har inte en akustisk branthet, bara en elektrisk. Om ni läser inläggen lite noggrannare så förstår ni dem nog.

Vh, iö

Vi förstår inlägget.

Tala för dig själv, jag förstår ingenting :evil:

:roll: Dvs, jag förstår inte Martins inlägg ovan som var upprinnelsen till detta. Det kan bero på att jag inte kan så mycket om filter och de begrepp som hör till. Han skiljer ju mellan akustisk branthet och elektrisk i en elektriska filter-kontext.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-17 09:49

jag skulle vilja veta mer om martins och iös branta filter, jag förstår inte riktigt hur filtrets layout ser ut, jag tänkte jag kunde testa att simulera/testa ett i lspcad

sitter nu på mcdonalds och det luktar billig herrdeo om min lattemugg, jag vet inte om jag ska säga till, det kanske bara blir pinsamt och dålig stämning? :?
Bikinitider

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-17 10:22

celef skrev:jag skulle vilja veta mer om martins och iös branta filter, jag förstår inte riktigt hur filtrets layout ser ut, jag tänkte jag kunde testa att simulera/testa ett i lspcad

sitter nu på mcdonalds och det luktar billig herrdeo om min lattemugg, jag vet inte om jag ska säga till, det kanske bara blir pinsamt och dålig stämning? :?

Stå upp för din rätt som konsument! Kräv en doft av åtminstone genomsnittligt prissatt herrdeo.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-17 10:52

darkg skrev:
celef skrev:jag skulle vilja veta mer om martins och iös branta filter, jag förstår inte riktigt hur filtrets layout ser ut, jag tänkte jag kunde testa att simulera/testa ett i lspcad

Stå upp för din rätt som konsument! Kräv en doft av åtminstone genomsnittligt prissatt herrdeo.

doften satt i locket som jag lade undan, men jag tappade fikasuget så jag slängde kaffet. jag sa inget men jag tittade surt på snubben i kassan när jag gick, jag tror han förstod att så ska man inte göra!
Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum