mitt testfilter är ett elektroniskt analogt 24db/oktav delningsfilter av linkwitz riley-typ. mätning visade att att brantheten inte riktigt stämde, hp-delen låg närmare 20db/oktav och av okänd typ. inte heller delningsfrekvenserna stämde riktigt, men det lät jäkligt gött när jag hade rattat in rätt frekvens och nivåer och fas.
testhögtalarna var ett par tvåvägs bokhyllehögtalare i svart ask.
men jag blev lite lyssningstrött, det finns ingen funktion för baffelstegskompensation i filtret, så ljudet var rejält bassvagt. jag plockade fram pc och körde igång basta och simulerade fram en liten passiv kompensering med spole och motstånd, det blev mera bas men ljudet blev åter grått och odynamiskt, den berömda filten hängde över högtalarna igen. den så pigga och rappa återgivningen som hela tiden liksom stod på tårna saknades av hela familjen.
mitt nästa försök blir en trevägare, med förmodligen stor baffel, jag hoppas med det kunna få till en jämnare tonkurva och förstås en större bandbredd, jag får leka lite med edge och se vad som kan göras. filter med 48db branthet tror jag oxå skulle vara välgörande, men sådana verkar vara rätt svåra att finnaa, kanske måste jag därför välja digitalt?
skulle ni vilja berätta mer om emk, massa och fjädringsområdet, jag fattar tyvärr ingenting