Moderator: Redaktörer
darkg skrev:IngOehman skrev:Galvanisera är att sätta Zink på något, nästan undantagslöst handlar det om järnföremål som galvaniseras. Galvanisera är ALLTID en elektrokemisk process. Det kan man om inte annat lista ut genom att analysera begreppet etymologiskt.
Begreppet varmgalvning är trots att det är så populärt, heltossigt. Varm-/sprutförsinkning har ingenting med galvanisering att göra, även om det är Zink man lägger på i båda fallen. Men ordet galvaniering har med den galvaniska metoden att göra och inte med ämnet Zink att göra.
Det finns även andra galvaniska processer som används för att täcka föremål, alltså med andra metaller än Zink, men av olika skäl använder man inte begreppet galvanisering då. Det generella begreppet är elektroplätering.
När man förtennar saker, som regel handlar det om koppar, så kan det ske både genom en värmeprocess (alltså inte en elektrokemisk process) och då påför man helt enkelt smält tenn, eller med elektroplätering.
Vh, iö
Ja, se de här orden. Förtenning förknippas antagligen inte minst av den population som läser det här med att föra på smält tenn, särskilt just på tråd, så det ordet ensamt är inte bra. Jag har tagit för givet att ledningstråd elektro- eller kem-förtennas, vilket jag, som du, kopplar samman med galvanisering i kraft av Galvanos ande.
darkg skrev:Problemen med det ord jag nöjde mig med, tenngalvanisering, är kanske små - dels kunde man tänka att galvanisering är så förknippat med zink att tenngalvaniserad måste vara en process som på något vis involverar zink, men en annan risk som jag inte tänkte på, även den lite långsökt men intressant, är att "varmgalvning" smittat av sig bakvägen så att "tenngalvanisering" kunde uppfattas som någon ogalvanisk metod. Min markering med "(?)" kan antas ha undanröjt distraktioner av det här slaget med godtagbart genomslag, så att jag gjorde mig förstådd i sammanhanget. Att den därtill gav uppslag till en liten diskussion var ju en bonus!
IngOehman skrev:Skrapa sladden längsledes med en vass kniv. Komma på färgen där ytan skrapats igenom.
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:Jag skulle bli förvånad om det är förtennd koppar. Det är vad jag hört inte tillåtet med förtenning av kabelanslutningar i 230 volt nätet.
Jag tror du har fel.
Du menar att du tror att jag antingen har hört fel eller att det jag hört skulle vara fel.![]()
Eller menar du bokstavligt du tror jag har fel?
IngOehman skrev:Alla de där förbehållen adresserar när man lött ändarna. De har inte med elektroförtennda kardeler att göra.
IngOehman skrev:Skulle jag kvalitetssortera så skulle ordningen blir:
1. Bäst = enkardeligt.
2. Näst bäst = tennpläterad fåkardelig kabel.
3. Tredje bäst = fåkardelig ren koppartråd.
4. Näst sämst = silverpläterad fåkardelig kabel.
5. Sämst = mångkardelig silverpläterad kabel.
Vh, iö
adagio skrev:"Är det nickel? Är det koppar? Ett flygplan? NEJ STÅLMANNEN!, skicka skiten till ett labb för artbestämning så kan vi väl diskutera hur den låter sen?
Objektivisten skrev:Eri skrev:Du kan väl ta en skarp kniv och skrapa av pläteringen på en kardel. Då borde man se om det är koppar under.
Nu har jag roat mig med detta och jag skulle vilja hävda att det inte är pläterat utan ledare i "ett" material. Silver lär det ju knappast vara utan tenn- eller nickellegering.
Nattlorden skrev:Det är inte aluminium helt enkelt? Det förekommer ju som ledarmaterial.
Oresound skrev:Nattlorden skrev:Det är inte aluminium helt enkelt? Det förekommer ju som ledarmaterial.
med (galvaniska? eller något) avskiljare för att inte korrodera
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster