Sub ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Haakan_w2

Sub ?

Inläggav Haakan_w2 » 2014-09-07 15:39

Tja boys, tänkte underlätta lite för mig själv så jag slipper läsa tillbaka 6års frånvaro.

Har planer på att bygga en enkel men bra sub så det brakar lite till filmerna..

Så det jag då skulle vilja ha hjälp med är :

* Lågdistorderande baselement som passar i lagomt liten låda (ja kompromiss, jag vet).
* passande lådvolym och längd på eventuellt basreflexrör.
* förstärkare med delningsfilter som monteras i lådan

Vad tror ni? Vad blir bäst?

Mvh // Håkan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Sub ?

Inläggav Kalejdokom » 2014-09-07 16:17

Snart kommer någon hälsa välkommen till Faktiskt.se och påpeka att man inte får någon hjälp om man inte är beredd att göra något själv... :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-07 16:43

Haakan_w2 skrev:Vad tror ni? Vad blir bäst?

Mvh // Håkan

Kul att höra av dig igen!
Bäst blir väl att köpa loss NNord's Aurora-projekt. Det verkar ju inte bli färdigt.
viewtopic.php?f=3&t=4381

Om du inte får köpa dom så kan du ju bara kopiera konceptet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Haakan_w2

Inläggav Haakan_w2 » 2014-09-07 17:01

Kalejdokom skrev:Snart kommer någon hälsa välkommen till Faktiskt.se och påpeka att man inte får någon hjälp om man inte är beredd att göra något själv... :wink:

Hej :) jag har vart här sen faktiskt startade, så min tråd riktar sig faktiskt till dem jag känner sen tidigare.

Paa!! Haha frun får nog spel om jag ger mig på nn's projekt

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-07 21:35

Haakan_w2 skrev:Tja boys, tänkte underlätta lite för mig själv så jag slipper läsa tillbaka 6års frånvaro.

Har planer på att bygga en enkel men bra sub så det brakar lite till filmerna..

Så det jag då skulle vilja ha hjälp med är :

* Lågdistorderande baselement som passar i lagomt liten låda (ja kompromiss, jag vet).
* passande lådvolym och längd på eventuellt basreflexrör.
* förstärkare med delningsfilter som monteras i lådan

Vad tror ni? Vad blir bäst?

Mvh // Håkan

Att sticka ut hakan är min specialitet, så här kommer den. :-)
Ett basbord, dvs. en låda med basen och refleröret nedåt och stabila fötter som får upp botten Ca: 1dm.
En skiva som vilar på dämpande filt eller gummifötter.
Bas 12 eller 15" som kan ge gott ljud på låga volymer såväl som rejäla dito.
Slutsteg som kan köpas färdigt för montering i låda finns på många ställen, men jag pushar gärna för www.monacor.se där det finns nästan allting.
Lådvolym till 12" Ca: 90 liter
Delning under 150 Hz så är det omöjligt att höra varifrån basen kommer.
Låda för 10" Ca: 50-60 liter, men då kan det bli trångt med ett inbyggt slutsteg.
Nu kommer alla att slå på hakan eftersom jag sticker ut den. Hoppas dock att fler förslag och ideer kommer fram först.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-09-08 14:57

Perfector skrev:Nu kommer alla att slå på hakan eftersom jag sticker ut den. Hoppas dock att fler förslag och ideer kommer fram först.

Nej, men att du rekommenderar lådvolymer till element baserat på membranstorlek är heldumt, för att ingen ska läsa detta som sanningar säger jag bara: Det är inte så enkelt.
Högtalare med några som helst välljudsambitioner konstrueras aldrig på det viset! Fy! :evil:

Edit: Stavfel
Senast redigerad av Fostex 2014-09-08 14:59, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-08 15:18

Fostex skrev:
Perfector skrev:Nu kommer alla att slå på hakan eftersom jag sticker ut den. Hoppas dock att fler förslag och ideer kommer fram först.

Nej, men att du rekommenderar lådvolymer till element baserat på membranstorlek är heldumt, för att ingen ska läsa detta som sanningar säger jag bara: Det är inte så enkelt.
Högtalare med några som helst välljudsambitioner konstrueras aldrig på det viset! Fy! :evil:

Edit: Stavfel

Kanske ska förklara då att jag är ute efter lådan egenresonans som ett mått på hur djupt den ska gå.
Det är svårt om man inte leker ordentligt att få ner en kon under resonsfrekvensen i luftmassan i låda.
Därför angav jag litervolymer. Klart man kan leka med mindre lådor, men ett basbord som ska ha en skiva på sig behöver ett visst fotavtryck för att bli stabil åxå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-09-08 15:25

Haakan_w2 skrev:Tja boys, tänkte underlätta lite för mig själv så jag slipper läsa tillbaka 6års frånvaro.

Tjena! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-09-08 15:29

Perfector skrev:Kanske ska förklara då att jag är ute efter lådan egenresonans som ett mått på hur djupt den ska gå.
Det är svårt om man inte leker ordentligt att få ner en kon under resonsfrekvensen i luftmassan i låda.
Därför angav jag litervolymer. Klart man kan leka med mindre lådor, men ett basbord som ska ha en skiva på sig behöver ett visst fotavtryck för att bli stabil åxå.

Men lådans egenresonans är ju inte den enda parametern som styr hur en baslåda blir?
Och Elementets storlek i sig påverkar inte systemresonansen heller, så jag är fortfarande inte alls med på vart du vill komma med den metoden.

Nåväl.
Jag skulle föreslå någon variant med ett Dayton RSS315-element i sluten låda, med en av deras egna förstärkare som har EQ för att kunna lyfta de lägsta frekvenserna.
Det finns till och med färdiga lådor, in på Parts-Express och botanisera! :)
http://www.parts-express.com/dayton-aud ... m--295-464
http://www.parts-express.com/dayton-aud ... r--300-807
Sen skaffar du en låda på ca 50 liter. :)

Men ännu hellre föreslår jag att du bygger två stycken, såklart.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Haakan_w2

Inläggav Haakan_w2 » 2014-09-09 14:46

Fostex skrev:
Perfector skrev:Kanske ska förklara då att jag är ute efter lådan egenresonans som ett mått på hur djupt den ska gå.

Men lådans egenresonans är ju inte den enda parametern som styr hur en baslåda blir?
Och Elementets storlek i sig påverkar inte systemresonansen heller, så jag är fortfarande inte alls med på vart du vill komma med den metoden.

Nåväl.
Jag skulle föreslå någon variant med ett Dayton RSS315-element i sluten låda, med en av deras egna förstärkare som har EQ för att kunna lyfta de lägsta frekvenserna.
Det finns till och med färdiga lådor, in på Parts-Express och botanisera! :)
http://www.parts-express.com/dayton-aud ... m--295-464
http://www.parts-express.com/dayton-aud ... r--300-807
Sen skaffar du en låda på ca 50 liter. :)

Men ännu hellre föreslår jag att du bygger två stycken, såklart.

Tackar för ett vettigt svar! Du råkar inte sitta på nån simulering på detta så man får ett hum om prestationen..

Viktigast är nästan att den blir liten... Jag kommer ihåg när xls med slav kom å alla byggde en 35l låda till.. Det duger mer än väl egentligen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-09 14:52

Haakan_w2 skrev:Viktigast är nästan att den blir liten...

Ah, du vill ha en subtweeter? ;)

Välkommen tillbaka!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Haakan_w2

Inläggav Haakan_w2 » 2014-09-09 16:03

Svante skrev:
Haakan_w2 skrev:Viktigast är nästan att den blir liten...

Ah, du vill ha en subtweeter? ;)

Välkommen tillbaka!

Haha tackar.. Ja bara skiten mullrar till film mer eller mindre, skönt med pr också eftersom byggnationen blir enklare och snyggare..

Ingen som har en simulering liggande på passande element till pr och en fin simulering? Jag kunde ju detta hyggligt för 10år sen men satans nu känns det som att läsa ryska :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-09 17:04

Du borde kanske skaffa ett par Bremenbasar eller infra-tior från ino, och bygga små slutna lådor med lite LT?
Dom kan väl sitta i ganska små lådor och ändå brumma till bra, speciellt om det inte behöver vara jordbävningshögt?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Haakan_w2

Inläggav Haakan_w2 » 2014-09-09 17:47

paa skrev:Du borde kanske skaffa ett par Bremenbasar eller infra-tior från ino, och bygga små slutna lådor med lite LT?
Dom kan väl sitta i ganska små lådor och ändå brumma till bra, speciellt om det inte behöver vara jordbävningshögt?

Bremenbasar?

Det är lite det jag vill ha... 20-30L men ändå så de når en bit ner iaf..förstärkaren som länkades ovan verkar ju perfekt flr mitt ändamål!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-09-11 02:35

Jag kan tipsa om Seas l26roy.
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... -04-l26roy
Jag byggde en portad låda på 50 liter till en sån och den lät riktigt bra.
Men jag hade den bara i ca en vecka innan en kompis köpte den av mig.
Han provade att minska volymen till 25 liter och enligt honom så lät det också riktigt bra så han kör på det.
Porten blev lång men det brukar inte vara nått problem om man bygger en slitsport.
Jag drev basen med ett Hypex 4.0 men du klarar dig säkert med en mindre förstärkare.

Lycka till med bygget!

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2014-09-11 02:35

Jag kan tipsa om Seas l26roy.
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... -04-l26roy
Jag byggde en portad låda på 50 liter till en sån och den lät riktigt bra.
Men jag hade den bara i ca en vecka innan en kompis köpte den av mig.
Han provade att minska volymen till 25 liter och enligt honom så lät det också riktigt bra så han kör på det.
Porten blev lång men det brukar inte vara nått problem om man bygger en slitsport.
Jag drev basen med ett Hypex 4.0 men du klarar dig säkert med en mindre förstärkare.

Lycka till med bygget!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-11 10:09

Seas l26roy kan också köras i ganska liten sluten låda, helst med LT.
PetterPersson byggde väl en hel bunt sådana?
Numera pensionär.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-10-01 18:32

Jag byggde två lådor med slavbasar (L26ROY) och byggde senare om dem till 4 slutna (utan slavbasar). Länkarna finns i min presentation, första inlägget som ligger här: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=55748

De slutna gjorde jag på 55 liter, slavarna har jag för mig att jag gjorde lite mindre.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-17 10:01

vad är den allmänna uppfattningen om s-s discovery-basarna, är seas roy bättre tycker ni?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-10-18 18:27

paa har gett svaret och jag har lösningen. Bara att höra av sig.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-10-18 20:56

celef skrev:vad är den allmänna uppfattningen om s-s discovery-basarna, är seas roy bättre tycker ni?

Nej jag tror att Dicoverybasarna är det absolut bästa som går att köpa. Så väldigt överraskad om alla budgettips. :mrgreen:

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf

Eller för hälften så stor låda:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4558t00.pdf
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-10-19 23:23

Alexi skrev:
celef skrev:vad är den allmänna uppfattningen om s-s discovery-basarna, är seas roy bättre tycker ni?

Nej jag tror att Dicoverybasarna är det absolut bästa som går att köpa. Så väldigt överraskad om alla budgettips. :mrgreen:

Av de där är 30w en mycket fin bas, men renderar en mycket stor låda i förhållande till trådskaparens önskemål.

26w kräver en betydligt större låda än Bremenbasen och nej, den är inte ett budgetalternativ i sammanhanget.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-20 09:30

Seas Roy har lite mer pumpförmåga än Discovery-basen. De ligger lite mitt emellan 10 och 12" Discovery i pumpförmåga (Roy 508 cm3 vs 30W 582cm3).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-31 17:21

Alexi skrev:

vilket av elementen är mest bang for the buck?
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-31 17:25

celef skrev:vilket av elementen är mest bang for the buck?

12tummaren har procentuellt sett större konarea relativt med ökat pris jämfört med 10 tummaren och de ha angivet samma slaglängd för bägge så räknar man bort lådan så ger 12"(30w) mer "bang for the buck".
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-10-31 17:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-31 17:26

Kraniet skrev:Seas Roy har lite mer pumpförmåga än Discovery-basen. De ligger lite mitt emellan 10 och 12" Discovery i pumpförmåga (Roy 508 cm3 vs 30W 582cm3).

seas roy ser ju fina ut men dom verkliga elementparametrarna verkar vara långt ifrån databladen, men med dsp så kanske dom ändå är intressanta?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-31 17:28

AndreasArvidsson skrev:

12tummaren har procentuellt sett större konarea relativt med ökat pris jämfört med 10 tummaren och de ha angivet samma slaglängd för bägge så räknar man bort lådan så ger 12"(30w) mer "bang for the buck".

ja så måste det vara, jag har ännu inte sett någon bygga med 10" här på forumet :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-10-31 17:46

celef skrev:
AndreasArvidsson skrev:

ja så måste det vara, jag har ännu inte sett någon bygga med 10" här på forumet :)
Jo, det har du nog. Ola-68 har väl 16 stycken i drift.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-31 19:49

Wow, det har jag missat, då måste han ju vara helnöjd :D
Bikinitider

Återgå till DIY-forum