Morello skrev:Flertrådig koppar är helt enkelt bäst.
Är inte bly bättre?
... under en viss temperatur.
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Flertrådigt är bäst.![]()
Potentiella problem med "tvärimpedansmodulation" har inte kunnat påvisas, men däremot är entrådiga kablar bökiga och styva att jobba med.
1-0 till den flertrådiga kabeln alltså!
Svante skrev:...så använder jag hellre flerkardelig lampsladd till mina lampor eftersom de är smidigare.
Potentiella problem med "tvärimpedansmodulation" har inte kunnat påvisas, men däremot är entrådiga kablar bökiga och styva att jobba med.
Svante skrev:Morello skrev:Flertrådigt är bäst.![]()
Ja.
Man skulle ju kunna påstå att eftersom det kan bli oxid mellan ledarna så borde det bli förluster och energislöseri i kabeln om man använder den som lampsladd. Men tills någon har lyckats påvisa de förlusterna så använder jag hellre flerkardelig lampsladd till mina lampor eftersom de är smidigare.
Objektivisten skrev:Svante skrev:...så använder jag hellre flerkardelig lampsladd till mina lampor eftersom de är smidigare.
Det är ju lysande.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Flertrådigt är bäst.![]()
Ja.
Man skulle ju kunna påstå att eftersom det kan bli oxid mellan ledarna så borde det bli förluster och energislöseri i kabeln om man använder den som lampsladd. Men tills någon har lyckats påvisa de förlusterna så använder jag hellre flerkardelig lampsladd till mina lampor eftersom de är smidigare.
Vaffödå? Om vi antar att alla trådar är anslutna i ändarna, att trådarna är lika långa samt att alla trådar har samma area, så blir potentialen utmed kabeln lika, varför någon ström inte går mellan trådarna.
KarlXII skrev:Men nu gäller det ju att få rätt och vinna argumentationen!
IngOehman skrev:- huvudströmmen MÅSTE gå på tvären i kabeln för att nå alla kardeler således att kabelns hela tvärsnittsarea används. Detta problem kan förvisso mildras genom att ändarna av kablarna lödes, således att de blir enkardeliga där. För att det skall bli riktigt bra återstår bara att göra något åt resten av kabelns enkardelighet.
Objektivisten skrev:IngOehman skrev:- huvudströmmen MÅSTE gå på tvären i kabeln för att nå alla kardeler således att kabelns hela tvärsnittsarea används. Detta problem kan förvisso mildras genom att ändarna av kablarna lödes, således att de blir enkardeliga där. För att det skall bli riktigt bra återstår bara att göra något åt resten av kabelns enkardelighet.
Det här har jag funderat på. En suprakabel t ex med många tennpläterade kardeler som man skruvar fast, utnyttjas verkligen alla kardeler då? Tennpläteringen är ju bl a där för att förhindra strömhopp mellan kardelerna.
Morello skrev:Så här skriver LTS på hemsidan:
"...tvärimpedansmodulation, ett fenomen som gör en
högtalarkabel olinjär."
Jag utgår och hoppas från att LTS har gjort mätningar som bekräftar detta.
Annars blir det pladder-bludder av samma dignitet som det kabelbranschen i allmänhet är känd för.
Laila skrev:Sa han som rakade sig under armarna å vaxade mustaschen . . . typ.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster