Svante skrev:Ja, var och en får förstås välja sin grad av nervositet. Det kan tyckas finnas något fint i att eliminera precis ALLT som skulle kunna tänkas påverka ljudkvaliteten, men vi ser alltför ofta saker som saknar verklighetsförankring.
Att trycket mellan kardelerna i en flerkardelig kabel är strömberoende är i allra högsta grad verkligt.
Det finns därför skäl att tro att det är en effekt som det teoretiskt är bra eliminera, men inga skäl att tro att det är en effekt så stor att den kan rubriceras som ett hörbart problem.
Svante skrev:Det kan vara kabellyftare, konstiga stenar eller ankor eller vad det nu kan vara.
Problemet med kabelyftare, konstiga stenar och ankor, är att det inte finns något skäl att tro att de ger några positiva effekter. Därför är det retoriskt fult att blanda in
Ormolja är sådan - den kan lika gärna ge negativa effekter. Dessutom medför de en merkostnader - och en ansträngning i anskaffandet.
De är ju extra. Men behöver dem inte alls. Förstår du skillnaden? Det finns inget som är "speciellare" med en enkardelig kabel än en flerkardelig. Båda finns, och att välja det ena eller andra är inte alls som att köpa en konstig ormoljesak att lägga ovanpå anläggningen.
EKK (eller FK av något slag) är något helt annat. kablar är inte extra, man behöver kablar. Det är inte besvärligare att välja EKK än att välja någon annan kabel, och det är heller inte dyrt eller svårt. Det är inte varken en merkostnad eller svårare att välja så.
Svante skrev:Kruxet med sådana saker är att de kan göra att man glömmer bort viktigare saker.
Jag tror nog bättre om folk än du. Det finns dessutom som sagt ingen skillnad mellan olika kablar därvidlag. Det är lika lätt eller svårt att välja vilken som helst av dem, och när man väl valt så kan man ägna sig åt andra saker.
De pockar inte på något intresse efteråt. Inga bra länkar i kedjan gör det. De bara fungerar.
Svante skrev:Folk har en tendens att räkna åtgärder i stället för att väga dem. Som om kabellyftare och shaktistenar tillsammans skulle vara bättre än rumsåtgärder; de är ju två och att fixa rummet är bara en (lätt överdrivet).
Det är retoriskt intressant hur du nu bara talar om ormoljeprylar. Men frågan handlar ju inte om kabellyftare och shaktistenar.
Den handlar om kablar, som faktiskt behövs.
Och om du anser att kabelfrågan inte kan dryftas utan att de som tar del av dryftandet glömmer bort andra viktigare saker, så sluta prata om det då. Sluta tjata om att man skall välja lampsladd då. Säg bara "det spelar ingen roll", eller vad du nu vill ha sagt.
Men hur det än är med den saken så ogillar jag att du antyder att någon enkardelighetsförespråkare skulle ha målat upp en bild av en större betydelse än enkardelighet har i verkligheten. Alla vet att det är mig du åsyftar, och alla som är intresserad av min uppfattning har kunnat ta del av den under många, många år.
Jag har varit mycket tydlig, från den första artikeln jag skrev om saken på det tidiga 90-talet och även långt tidigare än så när jag talat med folk, med att vi talar om fenomen vars artefakter av allt att döma ligger långt under -100 dB, i varje fall för statiska mätsignaler. Så försök inte lura i någon att jag har framställt högtalarkabeln som en länk som skall tillmätas större betydelse än så.
Jag tror ingen genom årtiondena har gjort mera i audiosamhället för att ta fram betydelsen av de viktiga men bortglömda länkarna, läs framförallt rummets, egenskaper än jag. Högtalarna är förvisso också viktiga, men de har inte varit lika styvmoderligt behandlade som rummet.
Visst finns det flera än jag som idag är på samma våglängd (du t ex) när det gäller rummets betydelse, men när jag började peka på denna halvt om halvt glömda länk stora betydelse så hade jag i princip hela audiovärlden emot mig, eller också så gapade de bara av förvåning. Faktum är att utanför LTS och faktiskt.se så är det fortfarande så att dessa länkars betydelse ofta undervärderas.
Svante skrev:Jag håller helt med Morello om att det inte är ens i närheten av troligt att den där modulationen som skulle uppstå i en flerkardelig kabel skulle ge hörbara effekter. Speciellt som ingen har visat att effekterna är hörbara, trots 20 år av EKK-användande.
Verkligheten ser ut som den gör, oavsett vad någon tror om den.
Och att genom att använda EKK visa att tvärimpedansmodulation kan ge hörbara effekter, är dessutom mycket svårt eftersom sådan bara drabbar flerkardeliga kablar. EKK är enkardelig.
Svante skrev:Tvärtom tycker jag att den har fått en alldeles för stor uppmärksamhet, och den har säkert gjort mer skada än nytta eftersom folk kunde ha ägnat sig åt saker med verklig verkan i stället.
Det är väl knappast din sak att bedöma vad folk skall ägna sig åt, och särskilt tokigt blir det när du själv ger kablar av olika slag uppmärksamhet genom att delta i debatten. Hur många gånger har du inte skrivit "lampsladd" här på faktiskt?
- - -
Min uppfattning är samma som den alltid varit - kablar är inte speciellt viktigt, och därför är det värre än bortkastat att lägga en massa extrapengar på exotiska kablar.
Bättre att lägga bara precis så mycket som behövs, på en kabel som är uppbyggd på ett fysikaliskt förnuftigt sätt - läs solidledare med tillräckligt area (för att ge låg nog serieresistans) och ett tillräckligt litet avstånd mellan varandra (för att ge låg nog induktans, genom att fälten kancellerar varandra bättre och bättre ju närmare ledarna är varandra*). Ju längre kabel desto större area och bättre kancellerade magnetfält bör den ha. Exakt hur låg resistans och induktans som behövs beror på en kombination mellan vad högtalaren är optimerad för och hur låg och ojämn högtalarnas impedans är.
Konstigare än så är det inte.
Hur många sekunder tog det där att läsa?
Resten av "apparatägnad tid" kan efter (och före) kabelvalet ägnas åt viktigare saker i kedjan.
Men allra mest tid kanske man vill ägna åt att använda anläggningen? Jag vill det i varje fall. Lyssna på musik och titta på film!

Och skulle man välja en kabel som är annorlunda än mitt förslag så skall man inte vänta sig några jätteproblem heller. Högtalarkablar påverkar inte så mycket helt enkelt, om de inte är väldigt, väldigt dåliga.
- - -
För övrigt tycker jag att folk får välja själv om de vill läsa om eller till och med vara med och diskutera kablar. Så länge frågan kommer upp så förmodar jag att folk är intresserade och undrar över sakerna, och så länge så är fallet så hjälper jag gärna till och reder ut begreppen, när jag kan och om det är till glädje för någon.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).