Jag upptäckte häromdagen att min Denon 3805 uppträder märkligt. Den skickar signal på .1 ingången när jag tycker att den inte borde det. Jag har följande inställningar:
Front: Large
Subwoofer: Yes
LFE: .1 (alltså INTE .1 + Front)
När jag sedan spelar i "Pure Direct"-läget, alltså stereofonisk uppspelning med Hö Front, Vä Front samt Subwoofer så kommer det en massa information på .1-kanalen. Helt fel tycker jag! Är front inställd som Large så borde de ta hand om all stereoinformation?
Är det för att konsumenten med sina fina 5.1/7.1-rigg inte skall bli besviken att subwoofern är tyst när de lagt så mycket pengar på ett basmanglande monster?
Sen kommer frågan: Hur löser jag problemet så allt blir rätt kalibrerat? Jag har CR80S. Rimligtvis bör jag kalibrera in HÖ+VÄ Front med .1-vippan i "PÅ"-läget?
EDIT: Borde också kunna sätta "Subwoofer: No", alltså säga till receivern att jag inte har någon subwoofer vid musikuppspelning. Men det blir jätte-jättetråkigt att ställa om denna inställning varje gång jag byter mellan film och musik.
EDIT2: Ursäkta att jag inte skrivit benämningar och menyval exakt som de uppträder i receivern, jag har den inte tillgänglig nu när jag skriver inlägget och mitt minne sviker mig. Men ni förstår säkert vilka inställningar som avses ändå.