Denon 3805, varför bas på .1 i stereoläget?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Denon 3805, varför bas på .1 i stereoläget?

Inläggav Xenod » 2014-10-22 10:44

Jag upptäckte häromdagen att min Denon 3805 uppträder märkligt. Den skickar signal på .1 ingången när jag tycker att den inte borde det. Jag har följande inställningar:

Front: Large
Subwoofer: Yes
LFE: .1 (alltså INTE .1 + Front)

När jag sedan spelar i "Pure Direct"-läget, alltså stereofonisk uppspelning med Hö Front, Vä Front samt Subwoofer så kommer det en massa information på .1-kanalen. Helt fel tycker jag! Är front inställd som Large så borde de ta hand om all stereoinformation?

Är det för att konsumenten med sina fina 5.1/7.1-rigg inte skall bli besviken att subwoofern är tyst när de lagt så mycket pengar på ett basmanglande monster?

Sen kommer frågan: Hur löser jag problemet så allt blir rätt kalibrerat? Jag har CR80S. Rimligtvis bör jag kalibrera in HÖ+VÄ Front med .1-vippan i "PÅ"-läget?

EDIT: Borde också kunna sätta "Subwoofer: No", alltså säga till receivern att jag inte har någon subwoofer vid musikuppspelning. Men det blir jätte-jättetråkigt att ställa om denna inställning varje gång jag byter mellan film och musik.

EDIT2: Ursäkta att jag inte skrivit benämningar och menyval exakt som de uppträder i receivern, jag har den inte tillgänglig nu när jag skriver inlägget och mitt minne sviker mig. Men ni förstår säkert vilka inställningar som avses ändå.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Denon 3805, varför bas på .1 i stereoläget?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-22 11:00

Leta upp "bass setting" eller "subwoofer mode" och kolla om denna står på "LFE+Main", isf ändra till bara "LFE".
När du väl fixat denna inställningar så får du ingen bas på .1 kanalen när du spelar stereoinformation.
Eller är det detta du menar med: "LFE: .1 (alltså INTE .1 + Front)"?

För själva kalibreringen så vill du endast ha frontkanalerna(L/R) aktiva.

Du vet att du också kan ställa subben på off permanent och ändå få ut basen från LFE kanalen? Denna mixas då med frontarna och delas sedan med cr80s. Enda skillnaden är att du inte kan ställa den relativa nivån på LFE kanalen utan denna är konstant.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-10-22 12:23

AndreasArvidsson skrev:Leta upp "bass setting" eller "subwoofer mode" och kolla om denna står på "LFE+Main", isf ändra till bara "LFE".
När du väl fixat denna inställningar så får du ingen bas på .1 kanalen när du spelar stereoinformation.
Eller är det detta du menar med: "LFE: .1 (alltså INTE .1 + Front)"?

Japp det är det jag menar. Den står på bara LFE, kommer ändå bas...

Ställer jag subben på off så får jag nackdelen att jag inte kan stänga av LFE-kanalen på cr80s om jag skulle vilja... Men det kanske jag inte kommer göra så ofta ändå.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-22 12:41

Xenod skrev:Japp det är det jag menar. Den står på bara LFE, kommer ändå bas...

Ställer jag subben på off så får jag nackdelen att jag inte kan stänga av LFE-kanalen på cr80s om jag skulle vilja... Men det kanske jag inte kommer göra så ofta ändå.

Det var konstigt. Är du säker på att din källa verkligen inte skickar något på LFE? Vad är det för källa och hur är det kopplat?

Nej det är sant. Jag personligen har aldrig kännt det behovet, men har du det så bör du självklart koppla så som du gör nu.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-10-22 15:54

Källan är en squeezebox kopplad analogt två RCA-kablar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-22 16:01

Hmm ja du. Om allt är kopplat och inställt så som du säger så vet jag faktiskt inte. Ledsen, men här får någon annan ta över.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-22 18:03

Ett halmstrå att greppa kan vara om du berättar vilken analog ingång du använder. Vissa receivers har eget bass management för den analoga 7.1-ingången om du nu går in den vägen.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-10-22 21:54

Använder analoga ingången som heter "TV", alltså en sån där vanlig stereoingång.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2014-10-22 22:16

Vet inget om 3805 men Google hittade en tråd som verkar förklara en del. http://forums.audioholics.com/forums/th ... rect.9393/

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-10-23 11:35

Xenod skrev:Jag upptäckte häromdagen att min Denon 3805 uppträder märkligt. Den skickar signal på .1 ingången när jag tycker att den inte borde det. Jag har följande inställningar:

Front: Large
Subwoofer: Yes
LFE: .1 (alltså INTE .1 + Front)

När jag sedan spelar i "Pure Direct"-läget, alltså stereofonisk uppspelning med Hö Front, Vä Front samt Subwoofer så kommer det en massa information på .1-kanalen. Helt fel tycker jag! Är front inställd som Large så borde de ta hand om all stereoinformation?

Är det för att konsumenten med sina fina 5.1/7.1-rigg inte skall bli besviken att subwoofern är tyst när de lagt så mycket pengar på ett basmanglande monster?

Sen kommer frågan: Hur löser jag problemet så allt blir rätt kalibrerat? Jag har CR80S. Rimligtvis bör jag kalibrera in HÖ+VÄ Front med .1-vippan i "PÅ"-läget?

EDIT: Borde också kunna sätta "Subwoofer: No", alltså säga till receivern att jag inte har någon subwoofer vid musikuppspelning. Men det blir jätte-jättetråkigt att ställa om denna inställning varje gång jag byter mellan film och musik.

EDIT2: Ursäkta att jag inte skrivit benämningar och menyval exakt som de uppträder i receivern, jag har den inte tillgänglig nu när jag skriver inlägget och mitt minne sviker mig. Men ni förstår säkert vilka inställningar som avses ändå.

För att dubbelkolla:

Har du verkligen studerat SUBWOOFER OUT alltså utgången på din 3805, i läget Pure Direct?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-10-24 11:06

Nej Johan, det har jag faktiskt inte...

Jag har ställt cr80s på "fullrange" dvs att all stereo-information går till topphögtalarna och inget till basmodulerna. Har jag då .1-vippan i på-läge på cr80s så kommer det signal till basförstärkaren, vilket jag tolkade som att det skickas ut information från .1-utgången på 3805.

Ska göra en mätning när jag kommer hem på utgången på 3805!

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-10-24 11:09

nikstra skrev:Vet inget om 3805 men Google hittade en tråd som verkar förklara en del. http://forums.audioholics.com/forums/th ... rect.9393/

Bra tips, tackar! Där refereras en del till manualen, ska kolla referenserna när jag kommer hem.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-24 11:30

Xenod skrev:Nej Johan, det har jag faktiskt inte...

Jag har ställt cr80s på "fullrange" dvs att all stereo-information går till topphögtalarna och inget till basmodulerna. Har jag då .1-vippan i på-läge på cr80s så kommer det signal till basförstärkaren, vilket jag tolkade som att det skickas ut information från .1-utgången på 3805.

Ska göra en mätning när jag kommer hem på utgången på 3805!

Gör så. Så vitt vi vet kan det vara något fel på ditt cr80s eller på förstärkaren. Bästa att identifiera problemet först och främst.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-10-24 18:20

Nu har jag mätt på .1 pre-out på min Denon 3805. Den skickar ut signal även vid Pure Direct och inställningar enligt mitt första inlägg. Det stämmer ju också överens med det som andra skrivit på det forum nikstra länkade till. Ska titta i manualen men det får vänta tills imorgon.

OBS! Upptäckte nåt annat när jag mätte. Vid fullt pådrag på volymkontrollen så hör jag musiken genom surroundhögtalarna i Pure Diret-läget. Väldigt väldigt svagt, med frontarna igång finns det ingen chans att höra men när jag stängde av frontarna o basarna så hördes det tydligt.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-10-24 18:27

Lekte lite med fjärren och trycker man på "SURR PARA" när man är i pure-direct läget får man välja: SUBWOOFER ON/OFF!

Här kunde jag alltså stänga av .1-utgången i Pure Direct-läge :)

Det finns alltså lite olika alternativ här från Denons sida som man får välja mellan själv.

EDIT: Lite fel av mig, man måste stå i Direct-läget för att få ändra subwoofer-inställningen. Men den inställningen följer med sen när man växlar till Pure Direct igen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-24 18:31

Intressant, men jösses vad tröttsamt med alla dessa totalt icke-intuitiva inställningar som hembioförstärkare har.

Fungerar det nu så som du vill?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2014-10-24 18:42

Jag antar det. :) Det kan säkert finnas massa andra saker den gör "fel" :roll:. Men det kommer bara signal på HÖ Front + VÄ Front nu iaf som jag vill ha det i musikläget.

Återgå till Generellt om hifi