Nä så kan det förstås vara, inte för mig heller. Det är upp till var och en att göra sitt eget val. Jag väljer enkardelig kabel om det är lätt att hitta och inte kostar en ohemul massa extra pengar. Men lyckas jag inte hitta någon passande enkardelig kabel för en applikation så är det okej det också. Jag använder t ex flerkardelig kabel till mina surroundhögtalare.
Men jag vill bara än en gång påstå det i MoLt inte har funnits några överdrivna eller vinklade framställningar. Den som undrar har i MoLt både fått det man vet om saken tydligt presenterat i artiklar, med rätt proportioner på allt, och har även kunnat läsa om det man inte kan veta lika säkert.
I det perspektivet är jag nyfiken på vem det skulle kunna vara, och vad personen då sagt, som överdrivit några fördelar med EKK?
De främsta goda egenskaperna den har är ju att den är billig, att den bara har en kardel så den är lätt att både skala och kontaktera utan att det råkar bli kortslutning eller att en massa kardeler går av. Det är svårt att överdriva detta. Det är ju bara fakta.
Eller talar du bara om att överdriva fördelar med flerkardelighet?
PerStromgren skrev:Laila skrev:Svante skrev:.....
Sist jag träffade dig var du för övrigt nykter och det var ju bra.
Nu har jag ju inte följt hela ordväxlingen men det citerade var välan ändå en(onödig?) taskspark ?
Svante visade bara på att det betyder mycket vad folk läser in "mellan raderna", vilket var vad han diskuterade i inlägget.
Fast problemet är att han inte visade någonting som talade i hans favör.
Han visade bara att man kan förtala folk och försöka få något att verka vara på ett annat sätt än det är, utan att säga något osant, men ingen annan än han har ju gjort något sådant!
HAN antyder att jag skulle vara berusad i normalfallet - fast han vet att så inte är fallet, vilket är en god parallell till att han även antyder att den som författat artikeln skulle försöka vilseleda folk - fast han borde veta att så inte är fallet!
Den som skriver artikeln gör ingenting sådant. Han skrev bara saker som är sanna, och vars perspektiv inte är någon hemlighet för någon MoLt-läsare. För ingen som läst MoLt under denna tid kan rimligen ha en falsk uppfattning om hörbarheten av EKK-kabel. Det har skrivits MYCKET om hur infinitiesimalt liten effekten är, inklusive att effekten har korrelerats till vad vi vet om hörselns detektionsförmåga. Och självklart har det även hållits fram att man måste vara försiktig när man bedömer sådana här saker - det är svårt att från en enkel klinisk test korrelera exakt till vad som potentiellt kan komma fram med komplex signal och med hörseln som mätinstrument. Även det har gjort tydligt i MoLt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).