Rör 6550

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Rör 6550

Inläggav lennartj » 2014-10-24 17:37

Jag planerar att ha med mig en uppsättning Dynaco 6550 (GE?) original från 1970-talet
samt Svetlana winged-C KT88 original från McIntosh MC75 60th Annversary.
Gissningsvis kommer det sammantaget att finnas fler röruppsättningar än vi hinner
lyssna in oss på utan att jag tar med mig några av nedanstående.

Härom veckan fick jag hjälp på Radiomuseet att sortera ut två fungerande par gamla GEC Gold Lion KT88 (av 10)
och dessutom har jag en uppsättning nytillverkade ryska Gold Lion KT88, samt
Audio Glassic-märkta 6550-A till utseendet mycket mycket lika de förstnämnda och ytterligare minst tre olika par
6550 från olika tillverkare.
De kan bli anledning till en ytterligare träff hos mig eller någon annan om intresse finns.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-24 17:58

Fick i veckan akuta problem genom att jag av smicker tog ett uppdrag som en västsvensk festfixare frågade om. Jag skall i kväll dyka upp på en större fest med ett okänt inslag av underhållning. 6 av deltagarna är sända på danskurs. Och så en tävling om vem som är bäst. Alltså Lét´s Dance. Ingen av domarna är heller kunnig på dans. Så därför har jag nu i veckan tittat på quickstep, cha cha, vals m m för att orientera mig själv. Dumt att säga ja för att man en kort stund känner sig viktig. Har haft uppdrag i denna festande organisation såsom de andra domarna. Kommer att vara helt slut.

Men upplägget är att vi börjar med två uppsättningar 6500 rör. Kommer att ha gamla nosrör i beredskap till monoblocken om vi tror att det skulle liva upp dem.

Sedan:

JJ
Black Treasure KT 88
winged c

Ordningen är för att det är intressant att få en bild av Black Treasure. Finns Black Treasure utgåvor för olika varianter av rör. ÄR det något att ha? Sedan är det intressant att jämföra KT 88 mot 6550. Sedan en gammal upplaga av ett drivrör! Skiljer sig detta från moderna rör. Sedan winged c som ju kommer att låta lite annorlunda än de andra. Vad kan vi förstå av detta?

Så det finns ett antal frågor. Och svaret är ju helt beroende på att de spelas i min anläggning.

Har bjudit in 5 personer. Vad jag hittills vet har lennartj och du annonserat att ni kommer. Alla andra är välkomna. Bara trevligt att försöka bidra till att bygga upp relationer och lyssningserfarenheter inom det vi sysslar med på fritiden. Att lyssna på musik och ibland även titta på film m m.

Det är tillåtet att ta med kamera och vissa bilder. Har delvis ändrat inställning till att visa mina egna DIY Vingar. Men hittar inte kabeln till kameran som skall leverara till datorn. . Har heller inte haft tid att fixa till det. Så bilder kan man ju ta men själv har just nu ingen möjlighet att få till det.

Och Sprudel får gärna komma och ta med sig någon extra Winge på prov några dagar.

Alla är välkomna.

Cd kan medtagas om man vill få något man känner till. Annars har jag tänkt kvinnliga röster med lite jazzig framtonig. Men har inte hunnit att tänka till där så kom gärna med idéer.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-24 18:15

lennartj skrev:Jag planerar att ha med mig en uppsättning Dynaco 6550 (GE?) original från 1970-talet
samt Svetlana winged-C KT88 original från McIntosh MC75 60th Annversary.
Gissningsvis kommer det sammantaget att finnas fler röruppsättningar än vi hinner
lyssna in oss på utan att jag tar med mig några av nedanstående.

Härom veckan fick jag hjälp på Radiomuseet att sortera ut två fungerande par gamla GEC Gold Lion KT88 (av 10)
och dessutom har jag en uppsättning nytillverkade ryska Gold Lion KT88, samt
Audio Glassic-märkta 6550-A till utseendet mycket mycket lika de förstnämnda och ytterligare minst tre olika par
6550 från olika tillverkare.
De kan bli anledning till en ytterligare träff hos mig eller någon annan om intresse finns.

Intresse finns! Kommer!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-28 15:41

I kväll, tisdagen den 28 okt så skall det ske förhoppnings bli en helt subjektivt utvärdering av några rör.
En inbjuden har bestämt sig för gå på kurs i någon fysisk aktivitet. Själv tar jag på mig tweedkavajen eftersom ull har den optimala egenskapen som absorbent :wink:.
Men gästerna i soffan. De får slåss om sweetspot.

Sedan har vinylisten med mest skivspelare i kvarteret meddelat att han inte vill smitta ner oss andra. Han är ju ägare av 300B rör och kanske därför lite mera känslig.

Men två kommer med rör. Så nu skall det lyssnas.

Välkomna!

Så om någon vill vinna en lyssningserfarenhet så finns det gratisbiljetter. PM:a så kommer adress söder om Liseberg.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-29 01:10

I kväll lyssnades det på 3 uppsättningar av KT88:or och 2 uppsättningar att 6550. Metodproblemen enorma liksom den avslappnade inställningen hos rörens olika ägare.

En slutsats kan vara att två rör skulle vi klara att identifiera blint. Men med den kunskap som vi nådde var det osäkert om vi skulle klara att säkert särskilja tre av dm. Men säkerheten ökade under kvällen från att vara mest förvirrande till att kunna börja särskilja olika uttryck.
Ett rör som inte stärkte sitt rykte under kvällen var min egen uppsättning av JJ KT 88. Får man ta en sliten klyscha så vzf JJ inte engagerande. Detta kom vara slutsatsen efter att ha fått köra en jämförelse mot det riktigt gamla röret som var Lennartjs. Ett par riktigt gamla 6550. Finstämt så att tårarna började trilla. Men kanske ingen värsting vad gällde basåtergivning.
3 rör som vi nog var överens om att vi inte ännu skulle klarat av att särkilja blint. De moderna 6550 EH lät riktigt engagerande. Röst tyckte jag var åt det lite mera torra hållet.

Sedan Winged C. Gör aldrig bort sig. Lätt helt enkelt bra.

Sedan det kinesiska röret Black Treasure KT 88. Möjligt torrast bas. Bar allround. Möjligt lite vassare än några andra i toppen.
Så på detta sätt är det nu avgjort att jag kommer att fortsätta spela på mina Black Treasure KT 88. Men samtidigt ångrar att jag aldrig köpte en uppsättning winged c när det fanns att köpa. Nya 6550 EH är heller inget som man behöver förakta.

Själv skulle jag nog önskat att få ha kvar det gamla 6550. En sådan närvaro på och den mera återhållsamma basen skulle nog basat i mitt rum. Så att jag slipper klagomål från grannar och sånt. Samtdigt så charmerande och sådan inlevelse.

Nu kommer väl många tycka at man förlorat förståndet.

Vi bestämde att träffas hos Lennnartj nästa gång. De reder vi ut all vetenskaplighet med vår metod :wink: .

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-29 01:37

Edit: Detta inlägg skrevs innan Kronkan skickat sitt här ovanför, men det som följer nedan får trots det stå oförändrat. edit slut.

Tack för god lyssning och kôrv, Kronkan!
Du har verkligen fått bakre delen av rummet att försvinna på ett helt naturligt vis. Alla reflektioner som hade kunnat störa flyger med vingars hjälp någon annanstans där de inte märks. Man får ändå inget intryck av onaturligt hög dämpning.

Vi nöjde oss med två musikstycken av flera skäl.
Det blev Sara K. på vinyl, Stockfish antagligen och en flöjtkonsert av Vivaldi från en välinspelad Naxos CD.
Jag var inte protokollförare så faema och kronkan får rätta mig och komplettera.
Vi hann med fem uppsättningar KT888/6550
JJ KT88
Black Treasure KT88
Svetlana winged-C KT88
Electro Harmonix 6550
Dynaco-märkta 6550
Det är nog dumt att föregå protokollsredovisningen, men jag kan inte låta bli att nämna en iakttagelse.
När det spelades via JJ-rören var det lätt att prata sönder musiken, men när de gamla Dynaco-märkta 6550 satt i tystnade alla och trollbands av musiken!
Den som tidigare i tråden nämnt att Dynaco-rören kan vara värdefulla vintage 6550 tillverkade av General Electric har sannolikt rätt.
Återträff blir hemma hos mig om två veckor tisdag 11/11, men inte kl. 11:11 utan kl.18.
Om fler är intresserade skickar ni PM till mig.
Jag har inte bestämt hur många jag ska anse mig ha plats för.
Både min särbo och Kronkans sambo har uttryckt intresse att vara med, men jag känner mig inte säker på att det bli så.

Huvudinriktningen blir att jämföra Dynaco 6550 med Svetlana winged-C KT88 i min anläggning med fler olika musikstycken, samt om jag får tillräckligt med tid vid Radiomuseets rörprovare för att matcha ihop andra spelbara par bland mina Used Old Stock t.ex. GEC Gold Lion KT88 m.fl försöker vi jämföra även med dem, så långt vi hinner och orkar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-29 02:33

Kronkan skrev:I kväll lyssnades det på 3 uppsättningar av KT88:or och 2 uppsättningar att 6550. Metodproblemen enorma liksom den avslappnade inställningen hos rörens olika ägare.

En slutsats kan vara att två rör skulle vi klara att identifiera blint. Men med den kunskap som vi nådde var det osäkert om vi skulle klara att säkert särskilja tre av dm. Men säkerheten ökade under kvällen från att vara mest förvirrande till att kunna börja särskilja olika uttryck.
Ett rör som inte stärkte sitt rykte under kvällen var min egen uppsättning av JJ KT 88. Får man ta en sliten klyscha så vzf JJ inte engagerande. Detta kom vara slutsatsen efter att ha fått köra en jämförelse mot det riktigt gamla röret som var Lennartjs. Ett par riktigt gamla 6550. Finstämt så att tårarna började trilla. Men kanske ingen värsting vad gällde basåtergivning.
3 rör som vi nog var överens om att vi inte ännu skulle klarat av att särkilja blint. De moderna 6550 EH lät riktigt engagerande. Röst tyckte jag var åt det lite mera torra hållet.

Sedan det kinesiska röret Black Treasure KT 88. Möjligt torrast bas. Bar allround. Möjligt lite vassare än några andra i toppen.
Så på detta sätt är det nu avgjort att jag kommer att fortsätta spela på mina Black Treasure KT 88. Men samtidigt ångrar att jag aldrig köpte en uppsättning winged c när det fanns att köpa. Nya 6550 EH är heller inget som man behöver förakta.

Själv skulle jag nog önskat att få ha kvar det gamla 6550. En sådan närvaro på och den mera återhållsamma basen skulle nog basat i mitt rum. Så att jag slipper klagomål från grannar och sånt. Samtdigt så charmerande och sådan inlevelse.

Vi bestämde att träffas hos Lennnartj nästa gång. De reder vi ut all vetenskaplighet med vår metod :wink: .

Du beskriver ungefär de slutsater jag drog då jag lyssningsjämförde dessa olika rör på 80 och 90-talet. Det rör jag sedermera fastnade för var KT88 från KR Audio. Rent och snyggt och musikaliskt och tajt med bra perspektiv. Det uppstod en känsla av att man inte behövde byta rör. De var dessutom hållbara med lång livslängd. Då det gäller 6550 gillade jag de gamla RCA. De är nästan längst ner på denna sida. Riktigt gamla Mk-III hade sådana eller original Tung-Sol. Tyvärr var ingångssteget och fasvändaren kanske inte i paritet med slutrören. Men det är en annan historia. Dessutom gillade jag EL34 :) Varför fanns det ingen rörguru som byggde förstärkare med EL-156 Telefunken? Fantastiskt rör.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-29 11:18

petersteindl skrev:
Kronkan skrev:I kväll lyssnades det på 3 uppsättningar av KT88:or och 2 uppsättningar att 6550. Metodproblemen enorma liksom den avslappnade inställningen hos rörens olika ägare.

Du beskriver ungefär de slutsater jag drog då jag lyssningsjämförde dessa olika rör på 80 och 90-talet. Det rör jag sedermera fastnade för var KT88 från KR Audio. Rent och snyggt och musikaliskt och tajt med bra perspektiv. Det uppstod en känsla av att man inte behövde byta rör. De var dessutom hållbara med lång livslängd. Då det gäller 6550 gillade jag de gamla RCA. De är nästan längst ner på denna sida. Riktigt gamla Mk-III hade sådana eller original Tung-Sol. Tyvärr var ingångssteget och fasvändaren kanske inte i paritet med slutrören. Men det är en annan historia. Dessutom gillade jag EL34 :) Varför fanns det ingen rörguru som byggde förstärkare med EL-156 Telefunken? Fantastiskt rör.

Mvh
Peter

Trevligt att du skriver i tråden!!

Du var faktiskt med i går. När man så här träffas IRL så var den virtuella världen som bortblåst. Vi var i IRL världen. Men vi kom in på vägghögtalare. Och någon hade faktiskt lyssnat på dina högtalare även med dina prototyper till mitthögtalare. Det var positiva omdömen vill jag lova.

KR Audio verkar ju vara spännande. Men verkar idag inte finnas i 6550 eller KT 88 utförande. Annars ett givet köp till samlingen.
Här en gammal recension där tyvärr KR Audio KT 88 verkar ha orsakat problem i den förstärkare som utgjorde bas för lyssningsintrycken. Men JJ KT 88:orna verkar ha fått samma värdering som den vi själva åstadkom igår.
http://www.hometheaterhifi.com/volume_9 ... -2002.html

Det bästa ljud jag hört innehöll EL 34 i kedjan.

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-29 11:29

Kul! Min erfarenhet när jag jämfört JJ med div NOS är att de låter plattare, fylligare, lite mekaniskt. Inte lika finkornigt och utsträckt. Kunde ni utröna skillnad mellan KT-88 och 6550? Eller var det större skillnader mellan de olika märkena?
Jag håller just nu EL-34 väldigt högt.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-29 13:31

Kronkan skrev: ...KR Audio verkar ju vara spännande. Men verkar idag inte finnas i 6550 eller KT 88 utförande. Annars ett givet köp till samlingen.
Här en gammal recension där tyvärr KR Audio KT 88 verkar ha orsakat problem i den förstärkare som utgjorde bas för lyssningsintrycken. Men JJ KT 88:orna verkar ha fått samma värdering som den vi själva åstadkom igår.
http://www.hometheaterhifi.com/volume_9 ... -2002.html

Det bästa ljud jag hört innehöll EL 34 i kedjan.

Då farbror Kron grundaren av KR dog så blev det lite problem med tillverkning av vissa rör. Man la då ned tillverkningen av KT-88. Rören från KR har bättre vacuum än de flesta andra rören. Ju bättre vacuum desto mindre romantiskt blått sken. KR hade inget blått sken alls. KR hade den höga branthet de skulle ha och mätte man på flera rör så förundrades man av den jämna kvalitén. Jag har själv aldrig kommit i kontakt med JJ Tesla KT-88 men andra har varit positiva. Däremot har jag ett svagt minne av att ha kommit i kontakt med Electro-Harmonix 6550 och det var positivt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-29 14:59

petersteindl skrev:Du beskriver ungefär de slutsater jag drog då jag lyssningsjämförde dessa olika rör på 80 och 90-talet. Det rör jag sedermera fastnade för var KT88 från KR Audio. Rent och snyggt och musikaliskt och tajt med bra perspektiv. Det uppstod en känsla av att man inte behövde byta rör. De var dessutom hållbara med lång livslängd. Då det gäller 6550 gillade jag de gamla RCA. De är nästan längst ner på denna sida. Riktigt gamla Mk-III hade sådana eller original Tung-Sol. Tyvärr var ingångssteget och fasvändaren kanske inte i paritet med slutrören. Men det är en annan historia. Dessutom gillade jag EL34 :) Varför fanns det ingen rörguru som byggde förstärkare med EL-156 Telefunken? Fantastiskt rör.

Mvh
Peter

Länken du gav ovan är intressant men det är väl en gamal kopia från Dipl. Ing. Jac van de Walles egen sajt där den uppdaterade versionen ligger http://jacmusic.com/KT88/kt88.htm

Jag håller definitivt med om att Dynaco Mk.III's ingångssteg och fasvändare i sin komponentsnåla enkelhet sätter begränsningar i hur stora välljudsvinster man kan göra, med bästa möjliga slutrör.
Med den radikala ombyggnad Erik Andersson gjorde på mitt första par 1987 kommer man dock betydligt längre.

Bild

Bild

Bild

Markant högre upplösning i alla register, tightare bas och utsträckt diskantåtergiving.
De inringade kopplingskondensatorerna kan påverka återgivningen ungefär lika mycket som rörbyte och för några år sedan började jag jämföra ett antal olika, 3 varianter av plastfilm, 2 mycket olika PIO och en med teflon, men projektet kom av sig för jag blev lyckligtvis uppslukad av musiken.

Nästnästa tisdag tänker jag att vi i första hand ska jämföra Svetlana winged-C KT88 med de gamla Dynaco-märkta 6550-rören både i dessa slutstegen och i de relativt nykonstruerade McIntosh MC75 60th Anniversary som sägs vara baserade på de stora MC2301 monoblocken fast drivstget i MC75 bara har ett i stället för fyra parallella par KT88 att driva. En sak har dock MC75 60th Anniversary gemensam med MC275 Mk.5, nämligen nätdelen.

Bild
Vad döljer sig under plåten?

Bild

Ingen som helst likhet med den ursprungliga MC75 som kom 1961!

Bild

även om ovansidorna påmminer ganska mycket om varann

Bild

adagio

Inläggav adagio » 2014-10-29 15:47

Då gissade jag väl rätt tidigare i tråden vilka som lät bäst, eller.
Om jag får gissa på de två testobjekten kan jag nästan sätta en slant på att de nya är mer perfekta och mindre musikaliska. De gamla svänger nog på ett mycket tilltalade sätt.
Detta är bara grundat på min intuition. Ska bli kul att följa........

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-10-29 19:00

Får tacka Kronkan och Lennartj för den trevliga musikaliska och rörande musiksessionen igår. Lammkorven var ypperlig, utsikten över Tolltorpsdalen episk och framför allt den mycket otvetydiga vetenskapliga metodutveckliingen att utröna vilka vacuumrör som passar bäst i Kronkans setup. Gamla 6650 (troligen GE) och nya dito från EH fanns ha goda musikaliska egenskaper :wink:

Väl mött i framtiden/Faema

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-29 19:08

adagio skrev:Då gissade jag väl rätt tidigare i tråden vilka som lät bäst, eller.
Om jag får gissa på de två testobjekten kan jag nästan sätta en slant på att de nya är mer perfekta och mindre musikaliska. De gamla svänger nog på ett mycket tilltalade sätt.
Detta är bara grundat på min intuition. Ska bli kul att följa........

Metodproblem under kvällen. Klart att det inte är enkelt att ställa ett antal objekt som skall lyssnas på i rad. Hur förhåller de sig till varandra. Går det direkt utifrån erfarenhet att säga något.
Delvis så tog vi några rör en andra gång direkt efter de gamla Dynaco. Då klarnade en skillnad mellan denna och JJ KT 88. Den var inte till JJ KT88:s fördel. Sedan lyssnade vi en gång till på Black Tresure KT 88. Alla fick alltså inte samma rättvisa lyssning. Hur nu en sådan skulle sett ut. Men det var ju nödvändigt att lyssna på de första rören en gång till eftersom man vid deras lyssning hade mindre intryck att jämföra mot.

Ordningen var:
JJ KT 88
Shuguang Black Treasue KT 88
Winged C Svetlana KT 88

Paus för korv och öl och hämta ny multimeter :oops:

Electro Harmonic 6550
Dynaco 6550 ”Gamlingen”

Sedan

JJ KT 88
Shuguang Black Treasure KT 88

Nu kom Popsnöret hem. Lennartj bjöd hem henne till nästa lyssning.

Där vi utifrån lyssningen kunde identifiera samstämmigt (?) störst skillnad var hos Dynaco 6500 och JJ KT 88. JJ upplevdes som mera tråkig och oengagerad. Blev tydligt andra gången. Dynaco kanske hade subjektivt en lägre nivå som vi inte kompenserade för men upplevdes finstämd med stor känsla men basen något svagare.
Winged c upplevdes som bra. 6550 EH var engagerad möjligt också lite torrare i rösten.
Black Treasure ett allroundrör men möjligt lite vasst i toppen.

Så för mig innebär detta att jag kommer att fortsätta ha Black Treasure KT 88 i monoblocken. Möjligtvis lite sneglande åt något från Electro Harmonic. Där finns det ju både KT 88 och 6550.

Vet inte om jag sammanfattat kvällen bra. Ni andra får fylla i och komplettera intrycken.

Adiago!!

Vet inte om man skall kalla att gamlingen svängde. Men hen visste känslomässigt helt klart vilken berättelse hen ville berätta. Det var en behållning för mig att få sådana intryck som var bortanför det rent tekniska. Lite underligt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-30 22:36

faema skrev:Får tacka Kronkan och Lennartj för den trevliga musikaliska och rörande musiksessionen igår. Lammkorven var ypperlig, utsikten över Tolltorpsdalen episk och framför allt den mycket otvetydiga vetenskapliga metodutveckliingen att utröna vilka vacuumrör som passar bäst i Kronkans setup. Gamla 6650 (troligen GE) och nya dito från EH fanns ha goda musikaliska egenskaper :wink:

Har nu plockat iordning efter provningen, ätit upp korven och druckit upp ölen. Tack för trevlig samvaro och för den vetenskapliga insatsen som informatör. JAg kanske skaffar någon modell från Electro Harmonic. Om det blir en 6550 eller deras KT88 vet jag inte.

Men möjligt att jag provar någon rumskorrigerare innan dess för att reda ut om en del av mina upplevda fel kan förbättras genom en bättre tonkurva. Även om inte min är extrem så påverkar den nog lite på ett sätt som jag inte tycker är önskvärt.

Vi ses hos Lennartj för att utröna vidare.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-30 23:26

faema skrev:Får tacka Kronkan och Lennartj för den trevliga musikaliska och rörande musiksessionen igår. Lammkorven var ypperlig, utsikten över Tolltorpsdalen episk och framför allt den mycket otvetydiga vetenskapliga metodutveckliingen att utröna vilka vacuumrör som passar bäst i Kronkans setup. Gamla 6650 (troligen GE) och nya dito från EH fanns ha goda musikaliska egenskaper :wink:

Har nu plockat iordning efter provningen, ätit upp korven och druckit upp ölen. Tack för trevlig samvaro och för den vetenskapliga insatsen som informatör. JAg kanske skaffar någon modell från Electro Harmonix. Om det blir en 6550 eller deras KT88 vet jag inte.

Men möjligt att jag provar någon rumskorrigerare innan dess för att reda ut om en del av mina upplevda fel kan förbättras genom en bättre tonkurva. Även om inte min är extrem så påverkar den nog lite på ett sätt som jag inte tycker är önskvärt.

Vi ses hos Lennartj för att utröna vidare.

Det här skall läsas för att få en ingång på Electro HArmonix och valet mellan 6550 eller KT88.
http://www.6moons.com/audioreviews/elekit/6L6_4.html

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-02 08:20

I förrgår fick jag ett överslag en gång i ett av mina äldre Svetlana winged-C KT88, men det har åter fungerat utan att bråka igen (hittills).
Jag har dock noterat varningen och letat efter prisvärda nya alternativ. Då lade jag märke till att Tung Sol 6550 Reissue över lag fått bättre recensioner på nätet än Electro Harmonix 6550, som vi ju tyckte var helt ok i tisdags.
Kronkan, du funderade väl på att beställa en uppsättning?
Har du inte gjort det ännu rekommenderar jag att du väntar en dryg vecka och lånar hem mina Tung Sol 6550 Reissue, som just nu är på väg från TubeDepot med UPS och kollar vilka som låter bäst i dina slutsteg efter träffen nästa tisdag. De tar bara 35 USD/styck för Tung Sol, men det återstår att se vad slutsumman blir med frakt och moms.
De gamla Dynaco 6550-rören erbjuder intressant lyssning, men inte "instant nirvana" oavsett vilken miljö man sätter dem i.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-02 10:30

lennartj skrev:I förrgår fick jag ett överslag en gång i ett av mina äldre Svetlana winged-C KT88, men det har åter fungerat utan att bråka igen (hittills).
Jag har dock noterat varningen och letat efter prisvärda nya alternativ. Då lade jag märke till att Tung Sol 6550 Reissue över lag fått bättre recensioner på nätet än Electro Harmonix 6550, som vi ju tyckte var helt ok i tisdags.
Har du inte gjort det ännu rekommenderar jag att du väntar en dryg vecka och lånar hem mina Tung Sol 6550 Reissue, som just nu är på väg från TubeDepot med UPS och kollar vilka som låter bäst i dina slutsteg efter träffen nästa tisdag. De tar bara 35 USD/styck för Tung Sol, men det återstår att se vad slutsumman blir med frakt och moms.
De gamla Dynaco 6550-rören erbjuder intressant lyssning, men inte "instant nirvana" oavsett vilken miljö man sätter dem i.

Låter ju mycket intressant med Tung Sol 6550 Reissue. Kan ju också vara nyfiken på EAT KT88 som ju är något dyrare. Men hur låter de i praktiken hemma?
https://www.gcaudio.com/cgi-bin/store/s ... cgi?id=503

Just nu kommer jag nog inte göra några inköp. Ni glömde titta på kurvan jag mätte. Det finns en ton av vasshet som ibland blir störande. Jag skall se om en rumskorrigeringsenhet typ Dirac är en lösning. Kurvan är lite svagt hängmatta. Och jag har ingen teknik att åtgärda detta fysiskt. Men kommer att fundera även på rent fysiska åtgärder. Får se om jag hittar något som lyfter mellanregistret en aningen hur jag nu skall åstadkomma detta?

Sedan fundera på rör och köpa en ny uppsättning! Men under tiden är ju all erfarenhet viktig.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-02 12:08

Kronkan skrev:
lennartj skrev:I förrgår fick jag ett överslag en gång i ett av mina äldre Svetlana winged-C KT88, men det har åter fungerat utan att bråka igen (hittills).

Låter ju mycket intressant med Tung Sol 6550 Reissue. Kan ju också vara nyfiken på EAT KT88 som ju är något dyrare. Men hur låter de i praktiken hemma?

Just nu kommer jag nog inte göra några inköp. Ni glömde titta på kurvan jag mätte. Det finns en ton av vasshet som ibland blir störande. Jag skall se om en rumskorrigeringsenhet typ Dirac är en lösning. Kurvan är lite svagt hängmatta. Och jag har ingen teknik att åtgärda detta fysiskt. Men kommer att fundera även på rent fysiska åtgärder. Får se om jag hittar något som lyfter mellanregistret en aningen hur jag nu skall åstadkomma detta?

Sedan fundera på rör och köpa en ny uppsättning! Men under tiden är ju all erfarenhet viktig.

Kan du inte ta en skärmdump från din frekvensgångsmätning och maila mig?

Kopplingskondensatorer, min käre Watson, Kopplingskondensatorer!
Du som spelar så mycket vinyl ska väl inte besudla din signalväg med AD- och DA-omvandlare?

Har du garanti kvar på dina slutsteg?
Kopplingsschema?
Iofs inte nödvändigt, men minskar risken att man gör något fel.

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-02 18:44

Jag snabbkollade men kunde inte se vilket steg du kör med Kronkan?
Kondensatorer är nog mer ljudpåverkande än olika rör. Jag ångrar inte att jag uppgraderade mina en sekund, pondus, kraft, äkta musikalitet allt sitter som en smäck! Älskar ljudet från Jensens Cu PIO.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-02 19:34

lennartj skrev:
Kronkan skrev:

Kan du inte ta en skärmdump från din frekvensgångsmätning och maila mig?

Kopplingskondensatorer, min käre Watson, Kopplingskondensatorer!
Du som spelar så mycket vinyl ska väl inte besudla din signalväg med AD- och DA-omvandlare?

Har du garanti kvar på dina slutsteg?
Kopplingsschema?
Iofs inte nödvändigt, men minskar risken att man gör något fel.

Här får vi se om jag lyckats med dump och sänd. Får väl ångra sig :oops:

Försöker få in en skärmdump här. Men inte helt enkelt :cry: . Sänd mailadress. :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-02 23:05

Hej Lennartj och Adiago
Jag har en Audio Space AS-6M (KT 88) monoblock. Kopplingsschema eller garanti finns inte. Kan inte hitta någon bild på det inre på nätet heller. Enda jag kan hitta är bild och text om systermodellen som har 300B rör. OBS modellen 300 B.

http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... ace_6m.htm

Klart Lennartj att jag undviker att sätta något extra i signalvägen på tvåkanalaren. Men samtidigt vill jag minska det drag av hårdhet som jag på visst material tycker mig höra.
Visst kan jag tänka mig byta kondensatorer. Om det skulle hjälpa. Ingen tvekan. I princip har jag inte lött i ett kretskort sedan det tekniska gymnasiet. Vilket är 45 år sedan. Har ju inget tekniskt yrke.
Här ett försök med ny bild av begärd mätning från Lennartj som säkert kommer att bli allmän spott och spe. Men som jag säger på jobbet "Endast sanningen kan vi bearbeta" och "den som utsätter sig för kritisk granskning blir troligtvis bättre" Nu skall jag se om GIF funkar. Och det funkade ju. Några år sedan jag grävde i Photoshop också.
Tvåvägssystem med två 8 or. Ingen sub eller extra drivning. Enbart rör förutom i riaat.
Bilagor
Skärm full range 2014-11-02.gif
Skärm full range 2014-11-02.gif (94.96 KiB) Visad 3035 gånger

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-03 01:38

Kronkan,
de grafetna är sannerligen inget att skämmas över.
Jag är grymt imponerad över att du lyckats åstadkomma så nästan osannolikt jämn efterklangstid i hela frekvensområdet, och 0,3 s tycker jag är lagom för musiklyssning (hembionördarna brukar vilja ha kortare).
Frekvensgången i basen med två fullregisterhögtalare utan eq blir ofta inte bättre utan ganska extrema rumsåtgärder misstänker jag.
Den hårdhet i återgivningen, som du nämner, har jag svårt att hitta tecken på från grafen enbart.

adagio

Inläggav adagio » 2014-11-03 08:56

Audiospace, brukar arbeta med Hardwire, det brukar vara ordning o reda internt, om det skulle suga i moddartarmen så är det nog relativt lättarbetat. Men det kan vara ide att öppna o kika, om det är riktigt bra (betvivlar det) kondensatorer i signalvägen är det inget att fundera vidare över. Men om det sitter no name polyproppar så kan man räkna med en rätt stor förändring/förbättring, sen är ju frågan vad man föredrar rent subjektivt också.
Vill bara poängtera att det är livsfarlig spänning i rörförstärkare så urkoppling och lång väntetid innan öppning. En multimeter är bra innan du börjar löda, för att verifiera att det är tömt på ström. Det vet säkert de flesta men bör ändå poängteras om och om, det är faktiskt en fråga om liv o död.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-03 12:27

Adiago och Lennartj! :)
Tack för idéen :idea: . Klart att det är intressant att byta kondensatorer för att åtminstone prova. Bäst är dock att inte göra jobbet själv. Har en viss respekt för lödningen som ju inte skall vara för varm för att skada närliggande material/komponenter samt inte heller vara för kall. Och inte heller göra några för enkla fel annars. Jag betalar gärna för sådant jobb.

Kurvan kan jag kommentera på detta sätt. Det lägsta och högsta värdet på RT 60 är inte stabilt över olika mätningar. Här är nog histogrammet som finns vid 63 Hz underskattande. Dippet som finns omkring 4000 Hz kan nog påverkas enklast genom att flytta mikrofonen en liten bit.
Sedan är jag nöjd med att jag klarar att spela bas långt under det som högtalarna är specade för. Labbat med rumsstöd och absortion. Har också pluggat basporten. Nu är jag ju inte någon som spelar infrabas eller extremt låg bas. Så ansträngningen är inte där. Men nöjd med att jag på god nivå verkar klara en bit under 30 Hz. Rent teoretiskt skulle jag kunna släpa upp basområdet mera för att sedan bekämpa de problematiska moderna med en elektronisk rumskorrigerare. Då skulle jag nog klara av att få en hygglig rak kurva till 16 Hz. Nu byttes köksfläkten för några veckor sedan. Kanalerna använde jag tidigare till helmholtzabsorbenter. Det går nu inte att få två slutna kaviteter. Så istället har jag ändrat strategin i köket till bredbandsabsortion. Detta är inte helt klart. Har bjudit in styrelsen på lite titt på aggregatet och lite vinprovning och mat. Därefter kommer jag fullgöra arbetet kring fläktaggregatet med mera absorberande material. Kommer att påverka moden kring 32 Hz något men inte tillräckligt.

Men vid vår utvärderande lyssningssession hade jag med ett stycke där jag bedömer att vi grävde i bas under 40 Hz. Detta för att kunna utvärdera rörens baskapacitet. Sedan hade ju Faetma med en lämpligt stycke för det högre registret.

Men min fundering är att det finns en höjning i kurvan bl a mellan 1-2 kHz och en sänkning kring 300 Hz. Känns inte riktigt optimalt. Så då är ju min fråga om inte detta kan bidra till en viss hårdhet eller stärka det som kan bli vasst? :?: Gäller exempelvis kvinnor som sjunger.

RT60 är alltid jämnt undantaget högsta och lägsta värdet. Kan dock mellan olika mätningar bli lite olika nivåer. Men under 0,35. Försökt utveckla en känsla för att dämpa det lägre registret utan att mer än nödvändigt påverka de högre registern. Exempelvis bokhyllan med böcker och absorbenter bakom dessa och soffan som har har diffusorer framåt och djupt med absorberande material öppet bakåt. M m. Du vet ju att de olika registren sprids annorlunda och att de olika registeren påverkas olika lätt. Så där är mitt tänk. Första allmänna mätningen av RT60 var 0,59 i ett möblerat rum. Där började jag.

Men strävansmålet är idag att minska upplevelsen av viss hårdhet/vasshet.

Tack Lennartj :D för att jag blev tvungen att klura ut hur jag skulle få in en bild på Faktiskt.se. Andra kanske fasar :mrgreen: .

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-11-03 15:54

Var det inte just på Black Treasure KT88 vi kunde höra en viss vasshet/skrikighet, eller var det bara jag som tyckte det?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-03 21:51

faema skrev:Var det inte just på Black Treasure KT88 vi kunde höra en viss vasshet/skrikighet, eller var det bara jag som tyckte det?

Säkert helt riktigt. Men det behöver inte innebära att det är endast där problemet ligger. Har en misstanke om att även tonkurvans vindlingar uppåt registren kan spela någon roll. Men det vet jag ju inte innan jag provat.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-12 00:33

Åsså har vi varit hos Lennartj och tittat och lyssnat på olika förstärkare och rör både i stereo och mono.

En gammal Dynaco ombyggd av Erik Andersson var den som imponerade mest. Den provades med och utan sub. Och med gamla Dynaco 6550 och nya Tung Sol 6550 samt winged C m m.

Utan sub och på de gamla och nya rören var detaljeringsförmågan stor trots den begränsade effekten av ett par äldre monoblock i klass A som enligt Lennartj ger 25 watt. Ett brett och detaljerat panorama utan att bli överdrivet.

De nya Tung Sol 6550 var inte alls dumma. Fast gillar också de gamla rörens lugna men ändå detaljerade spelstil.

Allt är skrivet med en säkert med mängder av subjektivt tillkortakommande som det blir när man möter ny musik och en delvis nya anläggning.

Säkert god öl men för bilföraren så blev det äkta svagdricka vilket inte är dumt det med.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-12 01:19

Vem körde . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-12 09:25

Mycket förnämligt system du fått ihop nu Lennart. :)
Vi provade mycket men genomgående så är mina intryck finkornighet, textur, upplösning, transparens och luft i återgivningen, i alla fall på de nivåer vi lyssnade på igår. Hur det blir på nivåer jag är van vid är kanske en annan sak med enbart 25 W.
Bäst i mitt tycke var nog när vi körde direkt från Myteken som försteg utan sub inkopplade. Blåsinstrument fick hög realism, medan stråkar var lite mer grå. Med McIntosh i signalvägen, försteget, så fick stråkar mer liv, mer organiskt och kanske lite gyllene skimmer. Rätt, eller fel, det var lite mer spännande och intressant kanske att lyssna genom McIntosh-försteget. Vi lyssnade väl enbart via Tungsol tror jag. Var rädd om de rören i så fall. :)
Nu är jag själv sugen på att lyssna enbart via i16s utan px, rätt fram från Oppo till slutsteg. Spännande!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi