Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Jag planerar att ha med mig en uppsättning Dynaco 6550 (GE?) original från 1970-talet
samt Svetlana winged-C KT88 original från McIntosh MC75 60th Annversary.
Gissningsvis kommer det sammantaget att finnas fler röruppsättningar än vi hinner
lyssna in oss på utan att jag tar med mig några av nedanstående.
Härom veckan fick jag hjälp på Radiomuseet att sortera ut två fungerande par gamla GEC Gold Lion KT88 (av 10)
och dessutom har jag en uppsättning nytillverkade ryska Gold Lion KT88, samt
Audio Glassic-märkta 6550-A till utseendet mycket mycket lika de förstnämnda och ytterligare minst tre olika par
6550 från olika tillverkare.
De kan bli anledning till en ytterligare träff hos mig eller någon annan om intresse finns.
Kronkan skrev:I kväll lyssnades det på 3 uppsättningar av KT88:or och 2 uppsättningar att 6550. Metodproblemen enorma liksom den avslappnade inställningen hos rörens olika ägare.
En slutsats kan vara att två rör skulle vi klara att identifiera blint. Men med den kunskap som vi nådde var det osäkert om vi skulle klara att säkert särskilja tre av dm. Men säkerheten ökade under kvällen från att vara mest förvirrande till att kunna börja särskilja olika uttryck.
Ett rör som inte stärkte sitt rykte under kvällen var min egen uppsättning av JJ KT 88. Får man ta en sliten klyscha så vzf JJ inte engagerande. Detta kom vara slutsatsen efter att ha fått köra en jämförelse mot det riktigt gamla röret som var Lennartjs. Ett par riktigt gamla 6550. Finstämt så att tårarna började trilla. Men kanske ingen värsting vad gällde basåtergivning.
3 rör som vi nog var överens om att vi inte ännu skulle klarat av att särkilja blint. De moderna 6550 EH lät riktigt engagerande. Röst tyckte jag var åt det lite mera torra hållet.
Sedan Winged C. Gör aldrig bort sig. Lätt helt enkelt bra.
Sedan det kinesiska röret Black Treasure KT 88. Möjligt torrast bas. Bar allround. Möjligt lite vassare än några andra i toppen.
Så på detta sätt är det nu avgjort att jag kommer att fortsätta spela på mina Black Treasure KT 88. Men samtidigt ångrar att jag aldrig köpte en uppsättning winged c när det fanns att köpa. Nya 6550 EH är heller inget som man behöver förakta.
Själv skulle jag nog önskat att få ha kvar det gamla 6550. En sådan närvaro på och den mera återhållsamma basen skulle nog basat i mitt rum. Så att jag slipper klagomål från grannar och sånt. Samtdigt så charmerande och sådan inlevelse.
Nu kommer väl många tycka at man förlorat förståndet.
Vi bestämde att träffas hos Lennnartj nästa gång. De reder vi ut all vetenskaplighet med vår metod.
petersteindl skrev:Kronkan skrev:I kväll lyssnades det på 3 uppsättningar av KT88:or och 2 uppsättningar att 6550. Metodproblemen enorma liksom den avslappnade inställningen hos rörens olika ägare.
En slutsats kan vara att två rör skulle vi klara att identifiera blint. Men med den kunskap som vi nådde var det osäkert om vi skulle klara att säkert särskilja tre av dm. Men säkerheten ökade under kvällen från att vara mest förvirrande till att kunna börja särskilja olika uttryck.
Ett rör som inte stärkte sitt rykte under kvällen var min egen uppsättning av JJ KT 88. Får man ta en sliten klyscha så vzf JJ inte engagerande. Detta kom vara slutsatsen efter att ha fått köra en jämförelse mot det riktigt gamla röret som var Lennartjs. Ett par riktigt gamla 6550. Finstämt så att tårarna började trilla. Men kanske ingen värsting vad gällde basåtergivning.
3 rör som vi nog var överens om att vi inte ännu skulle klarat av att särkilja blint. De moderna 6550 EH lät riktigt engagerande. Röst tyckte jag var åt det lite mera torra hållet.
Sedan Winged C. Gör aldrig bort sig. Lätt helt enkelt bra.
Sedan det kinesiska röret Black Treasure KT 88. Möjligt torrast bas. Bar allround. Möjligt lite vassare än några andra i toppen.
Så på detta sätt är det nu avgjort att jag kommer att fortsätta spela på mina Black Treasure KT 88. Men samtidigt ångrar att jag aldrig köpte en uppsättning winged c när det fanns att köpa. Nya 6550 EH är heller inget som man behöver förakta.
Själv skulle jag nog önskat att få ha kvar det gamla 6550. En sådan närvaro på och den mera återhållsamma basen skulle nog basat i mitt rum. Så att jag slipper klagomål från grannar och sånt. Samtdigt så charmerande och sådan inlevelse.
Nu kommer väl många tycka at man förlorat förståndet.
Vi bestämde att träffas hos Lennnartj nästa gång. De reder vi ut all vetenskaplighet med vår metod.
Du beskriver ungefär de slutsater jag drog då jag lyssningsjämförde dessa olika rör på 80 och 90-talet. Det rör jag sedermera fastnade för var KT88 från KR Audio. Rent och snyggt och musikaliskt och tajt med bra perspektiv. Det uppstod en känsla av att man inte behövde byta rör. De var dessutom hållbara med lång livslängd. Då det gäller 6550 gillade jag de gamla RCA. De är nästan längst ner på denna sida. Riktigt gamla Mk-III hade sådana eller original Tung-Sol. Tyvärr var ingångssteget och fasvändaren kanske inte i paritet med slutrören. Men det är en annan historia. Dessutom gillade jag EL34Varför fanns det ingen rörguru som byggde förstärkare med EL-156 Telefunken? Fantastiskt rör.
Mvh
Peter
Kronkan skrev: ...KR Audio verkar ju vara spännande. Men verkar idag inte finnas i 6550 eller KT 88 utförande. Annars ett givet köp till samlingen.
Här en gammal recension där tyvärr KR Audio KT 88 verkar ha orsakat problem i den förstärkare som utgjorde bas för lyssningsintrycken. Men JJ KT 88:orna verkar ha fått samma värdering som den vi själva åstadkom igår.
http://www.hometheaterhifi.com/volume_9 ... -2002.html
Det bästa ljud jag hört innehöll EL 34 i kedjan.
petersteindl skrev:Du beskriver ungefär de slutsater jag drog då jag lyssningsjämförde dessa olika rör på 80 och 90-talet. Det rör jag sedermera fastnade för var KT88 från KR Audio. Rent och snyggt och musikaliskt och tajt med bra perspektiv. Det uppstod en känsla av att man inte behövde byta rör. De var dessutom hållbara med lång livslängd. Då det gäller 6550 gillade jag de gamla RCA. De är nästan längst ner på denna sida. Riktigt gamla Mk-III hade sådana eller original Tung-Sol. Tyvärr var ingångssteget och fasvändaren kanske inte i paritet med slutrören. Men det är en annan historia. Dessutom gillade jag EL34Varför fanns det ingen rörguru som byggde förstärkare med EL-156 Telefunken? Fantastiskt rör.
Mvh
Peter
adagio skrev:Då gissade jag väl rätt tidigare i tråden vilka som lät bäst, eller.
Om jag får gissa på de två testobjekten kan jag nästan sätta en slant på att de nya är mer perfekta och mindre musikaliska. De gamla svänger nog på ett mycket tilltalade sätt.
Detta är bara grundat på min intuition. Ska bli kul att följa........
faema skrev:Får tacka Kronkan och Lennartj för den trevliga musikaliska och rörande musiksessionen igår. Lammkorven var ypperlig, utsikten över Tolltorpsdalen episk och framför allt den mycket otvetydiga vetenskapliga metodutveckliingen att utröna vilka vacuumrör som passar bäst i Kronkans setup. Gamla 6650 (troligen GE) och nya dito från EH fanns ha goda musikaliska egenskaper![]()
Väl mött i framtiden/Faema
faema skrev:Får tacka Kronkan och Lennartj för den trevliga musikaliska och rörande musiksessionen igår. Lammkorven var ypperlig, utsikten över Tolltorpsdalen episk och framför allt den mycket otvetydiga vetenskapliga metodutveckliingen att utröna vilka vacuumrör som passar bäst i Kronkans setup. Gamla 6650 (troligen GE) och nya dito från EH fanns ha goda musikaliska egenskaper![]()
Väl mött i framtiden/Faema
lennartj skrev:I förrgår fick jag ett överslag en gång i ett av mina äldre Svetlana winged-C KT88, men det har åter fungerat utan att bråka igen (hittills).
Jag har dock noterat varningen och letat efter prisvärda nya alternativ. Då lade jag märke till att Tung Sol 6550 Reissue över lag fått bättre recensioner på nätet än Electro Harmonix 6550, som vi ju tyckte var helt ok i tisdags.
Kronkan, du funderade väl på att beställa en uppsättning?
Har du inte gjort det ännu rekommenderar jag att du väntar en dryg vecka och lånar hem mina Tung Sol 6550 Reissue, som just nu är på väg från TubeDepot med UPS och kollar vilka som låter bäst i dina slutsteg efter träffen nästa tisdag. De tar bara 35 USD/styck för Tung Sol, men det återstår att se vad slutsumman blir med frakt och moms.
De gamla Dynaco 6550-rören erbjuder intressant lyssning, men inte "instant nirvana" oavsett vilken miljö man sätter dem i.
Kronkan skrev:lennartj skrev:I förrgår fick jag ett överslag en gång i ett av mina äldre Svetlana winged-C KT88, men det har åter fungerat utan att bråka igen (hittills).
Jag har dock noterat varningen och letat efter prisvärda nya alternativ. Då lade jag märke till att Tung Sol 6550 Reissue över lag fått bättre recensioner på nätet än Electro Harmonix 6550, som vi ju tyckte var helt ok i tisdags.
Har du inte gjort det ännu rekommenderar jag att du väntar en dryg vecka och lånar hem mina Tung Sol 6550 Reissue, som just nu är på väg från TubeDepot med UPS och kollar vilka som låter bäst i dina slutsteg efter träffen nästa tisdag. De tar bara 35 USD/styck för Tung Sol, men det återstår att se vad slutsumman blir med frakt och moms.
De gamla Dynaco 6550-rören erbjuder intressant lyssning, men inte "instant nirvana" oavsett vilken miljö man sätter dem i.
Låter ju mycket intressant med Tung Sol 6550 Reissue. Kan ju också vara nyfiken på EAT KT88 som ju är något dyrare. Men hur låter de i praktiken hemma?
https://www.gcaudio.com/cgi-bin/store/s ... cgi?id=503
Just nu kommer jag nog inte göra några inköp. Ni glömde titta på kurvan jag mätte. Det finns en ton av vasshet som ibland blir störande. Jag skall se om en rumskorrigeringsenhet typ Dirac är en lösning. Kurvan är lite svagt hängmatta. Och jag har ingen teknik att åtgärda detta fysiskt. Men kommer att fundera även på rent fysiska åtgärder. Får se om jag hittar något som lyfter mellanregistret en aningen hur jag nu skall åstadkomma detta?
Sedan fundera på rör och köpa en ny uppsättning! Men under tiden är ju all erfarenhet viktig.
lennartj skrev:Kronkan skrev:lennartj skrev:I förrgår fick jag ett överslag en gång i ett av mina äldre Svetlana winged-C KT88, men det har åter fungerat utan att bråka igen (hittills).
Låter ju mycket intressant med Tung Sol 6550 Reissue. Kan ju också vara nyfiken på EAT KT88 som ju är något dyrare. Men hur låter de i praktiken hemma?
https://www.gcaudio.com/cgi-bin/store/s ... cgi?id=503
Just nu kommer jag nog inte göra några inköp. Ni glömde titta på kurvan jag mätte. Det finns en ton av vasshet som ibland blir störande. Jag skall se om en rumskorrigeringsenhet typ Dirac är en lösning. Kurvan är lite svagt hängmatta. Och jag har ingen teknik att åtgärda detta fysiskt. Men kommer att fundera även på rent fysiska åtgärder. Får se om jag hittar något som lyfter mellanregistret en aningen hur jag nu skall åstadkomma detta?
Sedan fundera på rör och köpa en ny uppsättning! Men under tiden är ju all erfarenhet viktig.
Kan du inte ta en skärmdump från din frekvensgångsmätning och maila mig?
Kopplingskondensatorer, min käre Watson, Kopplingskondensatorer!
Du som spelar så mycket vinyl ska väl inte besudla din signalväg med AD- och DA-omvandlare?
Har du garanti kvar på dina slutsteg?
Kopplingsschema?
Iofs inte nödvändigt, men minskar risken att man gör något fel.
faema skrev:Var det inte just på Black Treasure KT88 vi kunde höra en viss vasshet/skrikighet, eller var det bara jag som tyckte det?
Användare som besöker denna kategori: dewpo, Google [Bot], RogerGustavsson och 42 gäster