Stereobas vs LFE under 80hz.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Doofus

Stereobas vs LFE under 80hz.

Inläggav Doofus » 2014-10-22 16:14

I dagsläget har jag en 4.0 hemmabio där hemmabiorecievern driver surroundkanaler och frontarna plockar signal från pre-out till en minidsp som fördelar signal till 2 slutsteg.
Jag vill minska antalet apparater utan att köpa nya slutsteg och tänkte helt enkelt använda recievern´s inbyggda steg också till fronthögtalarna. Det som då slog mig är att jag då endast kan använda LFE utgången till mina subbar.

Vad skulle detta innebära för återgivningen ?
Vad finns det för fördelar och nackdelar med att att gå från 4.0 till 4.1 ?

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Stereobas vs LFE under 80hz.

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-22 21:32

Nu har jag läst ditt inlägg fyra gånger men förstår inte vad du har idag och vad du vill byta till och hur. Vad är det för slutsteg, hur är de kopplade, har du subb/ar idag eller tänker du skaffa, hur många o.s.v. Bra om du kan utveckla dina tankar lite och formulera tydligare frågor, så får du nog bättre svar (än inga alls...).

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-10-22 22:50

Kalejdokom skrev:Nu har jag läst ditt inlägg fyra gånger men förstår inte vad du har idag och vad du vill byta till och hur. Vad är det för slutsteg, hur är de kopplade, har du subb/ar idag eller tänker du skaffa, hur många o.s.v. Bra om du kan utveckla dina tankar lite och formulera tydligare frågor, så får du nog bättre svar (än inga alls...).

Jag ber om ursäkt. Här kommer en bättre förklaring !

Jag har en STR-DA3200ES varifrån jag kör pre-out för front right och left till en minidsp, minidsp´n delar vid 80hz med lite peq till ett par profundus Y-2 som drivs av ett behringer EP-4000 samt en Shanling A300 som driver ett par OA-51LE2. Om jag nu vill driva min OA-51LE2 genom hemmabiorecievern istället för den stora klumpen Shanling A300, kan jag inte använda pre-out och måste därför köra basarna via LFE kanalen och dela mina OA-51or via hemmabiorecievern istället för mini-dpsn.

Frågan är då, eftersom basarna går i mono. Om jag går miste om någonting och hur det förändras rent ljudmässigt.
Jag vet att riktningskänslighet för hörseln under 80 hz inte är bra. Så kommer det bli någon skillnad ?
Vad skiljer stereosignalen med mixad LFE mot ren LFE kanal ?

Ursäkta mitt röriga inlägg hoppas detta klargör lite.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-10-25 13:41

Ok. Om jag förstår dig rätt så har du redan alla grejer hemma så det är väl bara att testa? Själv har jag fyra subbar och alltid kört dom i mono. Jag har aldrig testat subbar i stereo och hör väl till dem som tror att det inte spelar någon roll :) . Testa som sagt, och prova ut lämplig delningsfrekvens i förstärkaren. Jag skulle tro att du kan dela rätt lågt (60Hz?) och på så sätt minska stereoproblemet ytterligare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-25 13:52

Doofus skrev:I dagsläget har jag en 4.0 hemmabio där hemmabiorecievern driver surroundkanaler och frontarna plockar signal från pre-out till en minidsp som fördelar signal till 2 slutsteg.
Jag vill minska antalet apparater utan att köpa nya slutsteg och tänkte helt enkelt använda recievern´s inbyggda steg också till fronthögtalarna. Det som då slog mig är att jag då endast kan använda LFE utgången till mina subbar.

Vad skulle detta innebära för återgivningen ?
Vad finns det för fördelar och nackdelar med att att gå från 4.0 till 4.1 ?

Mvh Doof

Minska antalet apparater? Är det verkligen ett godtagbart skäl att göra hemmabion sämre? Vad är det du inte berättar? Ultimatum från tjejen? Kan du inte bara hitta annat ställe att ställa dem på om de är visuellt fula?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-25 16:32

Det stora problemet är inte att gå från stereo till mono i basen som jag ser det utan att du kommer dela i förstärkaren. Jag personligen tycker att ett extern delningsfilter ger ett bra lyft ljudkvalitetsmässigt.

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-10-25 17:31

Jag testade lösningen jag beskrev tidigare och fick aldrig riktigt till det. Jag kunde inte spela lika starkt och vid filmvisning igår så tyckte jag mig höra distorsion i framkanalerna när mycket effekter spelades i bakkanalerna.

Nu är allt återställt och jag får istället leta en snygg möbel som döljer all stereoapparatur.

Återgå till Teknikforum