Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Inläggav PerStromgren » 2014-10-25 17:11

Nattlorden skrev:Tog mig c:a en minut att konstatera att där inte var något jag var intresserad ang i detta numret efter att sett alla mässbilderna. Varken Genelec eller Gradient intresserar mig speciellt.

Vad är du intresserad av, då? Vad skulle det optimala Nattis-MoLT innehålla?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-25 19:00

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Tog mig c:a en minut att konstatera att där inte var något jag var intresserad ang i detta numret efter att sett alla mässbilderna. Varken Genelec eller Gradient intresserar mig speciellt.

Kanske hur man putsar en vägg, ljudisolerar ett rum på tre veckor, hittar rätt grön nyans, eller en rejäl artikel om varför god whisky och njutning av ljudupplevelser har så många gemensamma nämnare. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-25 19:08

PerStromgren skrev:

Ja, minst en sak som F/E-lyssnats i alla fall. Helst slutsteg. O&G hade varit trevligt, men jag förstår jävproblemet.
Någon av de nya atmos-biostärkarna, gärna Denon.

IÖ tillbaka besvarande brevfrågor och uppföljningsartiklarna om OA5-MMX.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-25 19:09

sprudel skrev:Kanske hur man putsar en vägg, ljudisolerar ett rum på tre veckor, hittar rätt grön nyans, eller en rejäl artikel om varför god whisky och njutning av ljudupplevelser har så många gemensamma nämnare. :)

Nix, sån't behövs ingen tidning för.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-10-25 19:18

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:

Ja, minst en sak som F/E-lyssnats i alla fall. Helst slutsteg. O&G hade varit trevligt, men jag förstår jävproblemet.

Du menar en tidning med bara Öhmangrejor? Oväntat.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-25 19:50

Fjonkalicious skrev:
Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:

Du menar en tidning med bara Öhmangrejor? Oväntat.

Du fokuserar på 2/7 av vad jag skrev och förstorar det till 100%? Varför?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-25 21:02

Lågt Fjonken, lågt. :(

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:

Jag bidrar gärna, om och när jag åter är välkommen att göra det. Min bortavaro är ofrivillig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-25 21:10

IngOehman skrev:Jag bidrar gärna, om och när jag åter är välkommen att göra det. Min bortavaro är ofrivillig.

Vh, iö

Har antagit det, så det är inget jag belastar dig för. Där är inte lika många tankeväckande saker utan den spalten, tyvärr... Utan mest "gamla hjulspår". Dock bra nog att förbli medlem.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-10-25 21:46

Fick ingen i fredags, kanske kommer på måndag.....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-26 08:22

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:

Ingen musik?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-26 10:09

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Vad är du intresserad av, då? Vad skulle det optimala Nattis-MoLT innehålla?

Ingen musik?

En grundlig genomgång av genrén Futurepop hade inte suttit fel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-26 10:27

Jättebra! Vad vill du ha i numret därpå? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-26 10:28

Kul att höra vad andra gillar i tidningen!

Själv gillar jag allt tekniknördigt och allt som kan ses som konsumentinfo, i synnerhet budgettips. Artiklar jag sätter mycket högt är när Claes gör analys av arr på skivor, t.ex. Donald Fagen-låten! Sån't kan jag inte få för mycket av! Musik utanför mittfåran är alltid av intresse, dessutom.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-26 10:37

Jag skulle gärna se att tidningen fick ett modernt utseende, jag tycker inte längre om undergroundestetiken
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-26 11:36

celef skrev:Jag skulle gärna se att tidningen fick ett modernt utseende, jag tycker inte längre om undergroundestetiken

Har du ett exempel på en tidning som du tycker har ett modernt utseende?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-26 12:10

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Jag bidrar gärna, om och när jag åter är välkommen att göra det. Min bortavaro är ofrivillig.

Vh, iö

Har antagit det, så det är inget jag belastar dig för. Där är inte lika många tankeväckande saker utan den spalten, tyvärr... Utan mest "gamla hjulspår". Dock bra nog att förbli medlem.

Ska man vara snäll så kan man lasta bortavaron på en inkompatibilitet mellan vad red har för krav på en artikel och vad Ingvar har för krav på att få göra. Ingvar är välkommen att skriva i MoLt bara han accepterar vad som är skribentens och vad som är redaktionens ansvar i en artikel. Detta är inget som är unikt för MoLt.

Bara så att det är klart, att samma kriterier gäller för alla skribenter i MoLt. Det handlar inte om att enskilda personer är välkomna eller inte. Det är heller inte så att MoLt-red har hindrat Ingvar från att publicera i någon annan tidskrift, vore det så att just MoLt är ett problem för Ingvar kan man ju undra varför han inte har publicerat någon annanstans.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-10-26 13:48

Svante skrev:...en inkompatibilitet mellan vad red har för krav på en artikel och vad Ingvar har för krav på att få göra.

Jag skulle vilja förtydliga att kraven Svante nämner bara handlar om så enkla saker som typsnitt, teckenstorlek och spaltindelning.

Så Ingvar är och har alltid varit välkommen att skriva.

Brevfrågor, är inte det helt föråldrat nu när vi har forum som detta där man kan ställa motfrågor och gå mycket djupare än vad som finns utrymme för i en brevspalt?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-26 14:29

Alexi skrev:Brevfrågor, är inte det helt föråldrat nu när vi har forum som detta där man kan ställa motfrågor och gå mycket djupare än vad som finns utrymme för i en brevspalt?

Jovisst är det det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-26 14:35

Alexi skrev:
Svante skrev:...en inkompatibilitet mellan vad red har för krav på en artikel och vad Ingvar har för krav på att få göra.

Jag skulle vilja förtydliga att kraven Svante nämner bara handlar om så enkla saker som typsnitt, teckenstorlek och spaltindelning.

Nja, vi har ju en del krav på språk och vetenskaplighet också där det är applicerbart, och vi gör en allmän bedömning av artiklarnas läsvärdhet för LTS medlemmar också. De två senare har dock inte varit något problem med Ingvars artiklar, såvitt jag vet. Men du har rätt i det att det inte är frågan om några kontroversiella krav, utan bara en vanlig redaktionell granskning.

Det gäller även mina artiklar, jag har god hjälp av framför allt Pekka och Claes i att granska dem och göra dem bättre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-26 14:42

Jag är förtjust i tester av apparater och högtalare, liksom skivrecensioner och framför allt reflekterande artiklar om hur vi uppfattar och förhåller oss till olika sätt som ljud presenteras via musikanläggningar.
Precis som i detta numret alltså. :)
Dessutom har jag stor respekt för allt det arbete som krävs att publicera en papperstidning.
Många av de trådar som finns på Faktiskt skulle antagligen gå att redigera till en intressant artikel, här finns mycket fint att hämta om inspirationen skulle tryta. Kanske ett återkommande inslag i tidningen med en rapport från Faktiskt om de mest intressanta inslagen genom tiderna.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-26 15:15

sprudel skrev:Många av de trådar som finns på Faktiskt skulle antagligen gå att redigera till en intressant artikel, här finns mycket fint att hämta om inspirationen skulle tryta.

Visst. Men jag skulle vilja se diskussionen här på faktsikt efter ett sådant tilltag! Vojne...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-26 20:41

Per!
Jag tänkte inte på trådar där polemiken går i taket, kanske mer diy material som högtalare, biorum, osv.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-10-26 21:08

Jag gillar MoLt eftersom det skrivs så mycket om musik,
tester är också intressant även om jag inte är så värst
intresserad av filmljudsåtergivningsutrustning.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-26 21:29

Man kanske skulle skriva en artikel om tumregler till MoLt... :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-10-26 21:48

Svante skrev:Man kanske skulle skriva en artikel om tumregler till MoLt... :D

Oj en flame bate från dig det var oväntat. :twisted:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-27 00:29

Alexi skrev:
Svante skrev:Man kanske skulle skriva en artikel om tumregler till MoLt... :D

Oj en flame bate från dig det var oväntat. :twisted:

Jag bara tänkte att det kanske kunde locka Ingenjörn att skriva lite igen i MoLt. :D

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-10-27 00:39

Kanske en genomgång av EKK.... ? 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-10-27 01:03

Ganska nybliven LTS medlem så ursäkta om det gjorts men vore det inte lite intressant med en liten koll på vad man får "i säcken" hos en eller flera av de musikbutiker som erbjuder FLAC, ALAC filer för nedladdning i olika varianter (bitdjup och samplingsfrekvens)? Jämfört med att köpa en CD med "endast" 16/44.1. Ett bra urval med bredd och så lite MasVis grafer, diskussion och rekommendationer? Jag köper gärna musik online men endast från skivbolagen själva så utbudet blir ju kraftigt begränsat och skulle uppskatta om det fanns någon konsumentupplysning här.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-10-27 03:35

NirreFirre skrev:Ganska nybliven LTS medlem så ursäkta om det gjorts men vore det inte lite intressant med en liten koll på vad man får "i säcken" hos en eller flera av de musikbutiker som erbjuder FLAC, ALAC filer för nedladdning i olika varianter (bitdjup och samplingsfrekvens)? Jämfört med att köpa en CD med "endast" 16/44.1. Ett bra urval med bredd och så lite MasVis grafer, diskussion och rekommendationer? Jag köper gärna musik online men endast från skivbolagen själva så utbudet blir ju kraftigt begränsat och skulle uppskatta om det fanns någon konsumentupplysning här.

Jag har funderingar på att dyka lite djupare i just det träsket. Kvaliteten tycks variera å det grövsta, är mitt intryck av den information jag har inhämtat hittills. Jag tackar för förslaget och tar med mig det till planeringen inför kommande tidningar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-27 03:54

Alexi skrev:

Lögn. Väldigt förvånad över att se dig påstå detta. Det stämmer inte med vad jag tror om dig. Enda förklaringen är om någon har ljugit för dig.

Det har handlat om helt andra saker och inte de tre saker du nämner överhuvudtaget. Mina artiklar har blivit refuserade på grund av att Pekka tycker de skall vara annorlunda formulerade eller att det skall stå andra saker i dem. Min uppfattning är att en artikel jag skriver under inte bör formuleras av varken Pekka eller någon annan, men jag lyssnar alltid på vad folk säger.

En god redaktör bör för skribenterna vara som en god läkare är för sina patienter - finnas till för att hjälpa, inte för att tvinga.

Nu har jag inte läst MoLt i princip alls de senaste åren, men då jag slutade var det den gråaste och tristaste uppsyn jag någonsin sett i något tidskrift. Läsovänlig är bara förnamnet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi